Gå til innhold

Hun besvimer når hun har mensen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er "frisk", men har slike menserter som beskrevet, når jeg ikke går på p-piller. Hun bør komme seg til lege og få p-piller evt diskutere smertestillende. Jeg fungerer noenlunde dersom jeg tar 2 paracet og 2 ibux samtidig de døgnene det står på som værst. Kun paracet eller kun ibux fungerer ikke. Uten dette har jeg rielignende smerter, løs mage/diaré, hodepine/svimmelhet i 2-3 døgn.

Anonymous poster hash: 88b9f...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok et poeng... Jeg har ikke slitt med slike smerter og gikk jo da ut ifra at å ikke ha smerter er det vanlige.. Hun er jomfru ja og ingen kommer til å tvinge henne til noe som helst. Men å se søsteren sin likblek, svett og i fosterstilling og hun nesten ikke orker å snakke... Jeg ble redd for henne rett og slett. Det var fælt å se.

- tsAnonymous poster hash: [acronym="Full hash:

4dc5e611464bafb0162da066bfade6c5"] 4dc5e...6c5

For å sitere dr. Langebrekke en eller to smertestillende reseptfrie tabletter skal være nok til å ta knekken på menstruasjonssmerter. Smerter ut over dette anbefales undersøkt.

De svarene som har kommet i denne tråden er ganske identiske med de svarene jeg fikk og flere med meg har fått før de kom til Ullevål eller andre sylehuspoliklinikker hvor de ble tatt på alvor for sine menssmerter.

Irritabel tarm er helt vanlig at mange blir diagnostisert med, før de får påvist og blir behandlet for endometriose. Når endometriosen blir behandlet blir de og kvitt irritabel tarm symptomene sine.

Endometriose kan feste seg i endetarmens eller tykktarmens innside, vokse igjennom og inn i tarmen og etter en tid så får en både diare, forstoppelse vekselvis i tillegg til at en får mensblødning både vaginalt og rektalt. (Har hatt dette selv.)

Det som er veldig synd er at mange av de unge kvinnene som går med menssmerter som blir bagatellisert av helsesøtre og fastleger er at mange av disse får problem med å bli gravide. Da blir diagnosen satt i forbindelse med utredning for barnløshet. Noe sikkert flere på forumet har opplevd.

Derfor er behandling og å komme til hos gynekolog med riktig kunnskap tidlig, viktig. Livskvalitet og utdanning blir for mange skadelidende av enorme smerter og manglende forståelse for menssmerter.

Der synd at en over her har funnet å lenke til wikipedia på det hun har lenket til fremfor å finne en seriøs endometrioseside, som ville satt tingene i et litt annet lys. Jeg har opplevd mye og lest enda mer for å forstå endometriose, og synes det er både unødvendig og horibelt at kvinner skal måtte gå i gjenomsnittlig 5 år før de får nødvendig undersøkelse og blir tatt på alvor.

Ingen kan tvinge denne unge jenten til noe som helst, men jeg tror hun etterhvert vil prøve det som er mulig for å slippe å ha så vanvittig vondt.

Min datter ble undersøkt med MR for å se om hun hadde endometriose da hun var 10 år. Hadde hun hatt sykdommen ville legen satt henne på p-piller fra første mens. For å forhindre endometriosen i å utvikle seg.

Anonymous poster hash: 87e13...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic kanskje: Hvis man er dårlig og mistenker infeksjon i f.eks magen, så kan man visst få klare indikasjoner via en enkel blodprøve, i en test for såkalt "C-Reactive Protein". Tror det er slik at med betennelse i magen så blir det for lite blod som kommer til hjernen, slik at man kan svime av, eller i det minste fornemme at man nesten besvimer.

Litt tilfeldig valgte nettsider:

en.wikipedia.org/wiki/C-reactive_protein

www.lommelegen.no/artikkel/c-reaktivt-protein-crp

Lite relevant mht. Smerter som er mens relaterte. Det du viser til er CRP, kalt hurtigsenkning.

Anonymous poster hash: 87e13...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er kanskje å prøve p-piller i første omgang og se om det hjelper. Jeg hadde også enorme smerter da jeg var ung. Begynte på p-piller når jeg ble 16, og ble mye mye bedre. Når jeg var rundt 27-28 tenkte jeg å slutte med pilla, siden jeg ikke var seksuelt aktiv uansett, jeg klarte meg 2 mensener, så måtte jeg starte igjen. Hadde glemt hvor vondt jeg hadde!

Fungerer ikke dette, må de jo prøve noe annet.

Anonymous poster hash: 310dc...476

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan si at hun bør ha en GU men kan ikke tvinge henne.

Anonymous poster hash: 71ca7...764
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...