Gå til innhold

Hun besvimer når hun har mensen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor ikke hjemme, men er hjemme nå i jula og jeg er sjokkert over hvor fælt søsteren min har det under mensen. Hun lå i fosterstilling på baderomsgulvet da jeg kom hjem i går.(varmen i gulvet hjelper visst) Blek som et lik og kaldsvettet. Slik hadde hun ligget i mange timer. Hun kan ikke stå oppreist lenge, og vi må følge henne opp/ned trappa slik at hun ikke faller om hun svimer av...

Hun er 16 år, og vil ikke til lege fordi hun er livredd for å måtte ha en gynekologisk undersøkelse.

Det var fælt å se henne ha det sånn. Det skal jo ikke være slik??

Hilsen

bekymret familiemedlem

Anonymous poster hash: 4dc5e...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hun har jernmangel sikkert, jeg og slet med det. begynte å ta jerntabeletter når jeg hadde mensen, å spiste brokkili og leverpostei mye ( det inneholder jern) så går d over etter hvert :)

Anonymous poster hash: e3c65...39e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde det slik veldig lenge. Hun besvimte på skolen, og verken ibux eller paraset hjalp mot menssmertene hennes. Hun dro til legen og fikk utskrevet p-piller. Nå kjenner hun ingenting lenger. Skjønner hun er redd for gynekologisk undersøkelse, men jeg tviler på at venninna mi fikk det.

Det er egentlig veldig synd på de som har helt forjævlige menssmerter. Jeg trodde mine var ille, men de går ihvertfall vekk etter noen ibux...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde jeg det også! P-piller gjorde underverker, og man må ikke ta gynekologisk undersøkelse for å få det :-)

Anonymous poster hash: 435c8...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det omtrent like ille når jeg hadde mensen da jeg først fikk det. Legen ga meg p-piller og det hjalp mye + at jeg kunne hoppe over annenhver måned (for å beholde jernet). Jeg må ta jern-tilskudd hver gang jeg har mensen.

Forøvrig kan det jo være noe annet med søsteren din, så en legekonsultasjon er nok på sin plass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun smerter eller er det bare at hun vil besvime? For da kan det være at hun har jernmangel, og det sjekkes lenge før en GU vurderes. Beste er om hun får i seg nok jern via kostholdet, ellers kan jerntabletter være aktuelt. P-piller kan også være aktuelt, både for evt. smerter og evt. jernmangel. Tviler på hun må gjennom en GU, og det har hun uansett rett til å motsette seg. Ingen kan tvinge henne til en GU.

Anonymous poster hash: 5e66e...b1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte skrive dette, men til lege må hun for dette blir ikke bedre men sannsynligvis verre for hver gang hun har mensen!

Dette er en typisk beskrivelse av en (ung) kvinne med endometriose. (Du kan lese mer på endometriose.no. Der er det og gratis å stille spørsmål til legene, anbefaler at dere spør Anton Langebrekke om råd.)

Endometriose er en sykdom der celler fra livmorslimhinnen på en uforklarelig måte vandrer ut i bukhulen. Samtidig med menstruasjonen fra livmoren så blør det og fra livmorslimhinnen som ligger i bukhulen. Blødning i bukhulen skal ikke skje så kroppen gjør det den kan for å få fjernet og brutt ned blodet. Dette er en enkel forklaring på smertene som kan være vanvittig ekstreme og som ingenting hjelper på. Har selv fått store doser morfin før jeg ble operert, men smertene var der 24/7.

For å få litt effekt av smertestillende er det viktig å ta tablettene før det begynner å gjøre vondt. Vanlig behandling er å stoppe mensen en periode, fjerne endometriose i bukhulen og gjerne en spesiell type p-piller for å holde "svineriet!" Nede.

Spør gjerne mer om dere trenger mer hjelp. Anbefaler henne å få henvisning til gyn.poliklinikk på Ullevål.

Anonymous poster hash: 87e13...9bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg hadde lignende smerter og har fremdeles helt forferdelig vondt når jeg har mensen, jeg besvimte heldigvis aldri. Men fosterstilling på baderomsgulvet og ikke kunne stå oppreist er stort sett hvordan jeg har hatt jeg også.

Først og fremst må hun til lege, kan godt være fastlegen slik at hun kan få skrevet ut sterkere smertestillende. Hun må ikke gjennom GU nå, det kan hun ta senere om hun eventuelt ønsker det. Jeg fikk ultralyd de første gangene fordi jeg var jomfru og 16 år da smertene mine begynte. Hos meg fant de cyster på eggstokkene og jeg ble sendt til utredning for endometriose (du kan søke dette opp på nettet og lese litt der). Jeg hadde ikke endometriose, men sliter likevel med lignende symptomer. Så lege er noe hun rett og slett MÅ komme seg til.

Ellers kan gi noen små kjerringråd, kamomille te hjelper litt, roer ned kroppen, varmeflaske på magen eller korsryggen lindrer også litt. Ligge på siden med varmeflaske på korsryggen eller magen hjelper og lindrer litt. :klem:

Anonymous poster hash: 7defb...02a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte skrive dette, men til lege må hun for dette blir ikke bedre men sannsynligvis verre for hver gang hun har mensen!

Dette er en typisk beskrivelse av en (ung) kvinne med endometriose. (Du kan lese mer på endometriose.no. Der er det og gratis å stille spørsmål til legene, anbefaler at dere spør Anton Langebrekke om råd.)

Endometriose er en sykdom der celler fra livmorslimhinnen på en uforklarelig måte vandrer ut i bukhulen. Samtidig med menstruasjonen fra livmoren så blør det og fra livmorslimhinnen som ligger i bukhulen. Blødning i bukhulen skal ikke skje så kroppen gjør det den kan for å få fjernet og brutt ned blodet. Dette er en enkel forklaring på smertene som kan være vanvittig ekstreme og som ingenting hjelper på. Har selv fått store doser morfin før jeg ble operert, men smertene var der 24/7.

For å få litt effekt av smertestillende er det viktig å ta tablettene før det begynner å gjøre vondt. Vanlig behandling er å stoppe mensen en periode, fjerne endometriose i bukhulen og gjerne en spesiell type p-piller for å holde "svineriet!" Nede.

Spør gjerne mer om dere trenger mer hjelp. Anbefaler henne å få henvisning til gyn.poliklinikk på Ullevål.

Signerer denne!

Anonymous poster hash: 7defb...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun har sterke smerter. Det er de som gjør at hun tilbringer tida i fosterstilling på badet... Hun er bedre nå da, men jeg fikk sjokk i går. Dette går hun gjennom hver måned...

Har prøvd å foreslå det med p-piller, men hun er skeptisk. Går selv på p-piller og en av bivirkningene er at jeg av og til blir veldig deprimert. Så forstår at hun ikke vil det.

Jernmangel kan det jo være. Men det er første dagen når smertene er på "topp" at hun plages med det. Slik jeg har forstått det iallefall. Og da skyldes det kanskje smertene også...?

Om hun ikke MÅ ha GU er det nok lettere å overtale henne å gå til lege ja.

- Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen avgjør om hun må til GU, ikke vi på forumet.

For å få henvisning til gynekolog / poliklinikk må hun til fastlegen eller snakke med helsesøster på skolen alternativt Helsestasjon for ungdom. Å gjøre gu hos forannevnte bør være unødvendig når hun må ha spesialisthjelp.

Jernmangel gir ikke menssmerter av denne grad. Jern skal ingen spise før de har fått påvist i blodprøve at det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør gjerne mer om dere trenger mer hjelp. Anbefaler henne å få henvisning til gyn.poliklinikk på Ullevål. Anonymous poster hash: 87e13...9bc

Uff, jeg hadde lignende smerter og har fremdeles helt forferdelig vondt når jeg har mensen, jeg besvimte heldigvis aldri. Men fosterstilling på baderomsgulvet og ikke kunne stå oppreist er stort sett hvordan jeg har hatt jeg også. Først og fremst må hun til lege, kan godt være fastlegen slik at hun kan få skrevet ut sterkere smertestillende. Hun må ikke gjennom GU nå, det kan hun ta senere om hun eventuelt ønsker det. Jeg fikk ultralyd de første gangene fordi jeg var jomfru og 16 år da smertene mine begynte. Hos meg fant de cyster på eggstokkene og jeg ble sendt til utredning for endometriose (du kan søke dette opp på nettet og lese litt der). Jeg hadde ikke endometriose, men sliter likevel med lignende symptomer. Så lege er noe hun rett og slett MÅ komme seg til. Ellers kan gi noen små kjerringråd, kamomille te hjelper litt, roer ned kroppen, varmeflaske på magen eller korsryggen lindrer også litt. Ligge på siden med varmeflaske på korsryggen eller magen hjelper og lindrer litt. :klem:Anonymous poster hash: 7defb...02a

Off huff :-( håper virkelig ikke hun har det. Det høres jo helt forfærdelig ut. Syntes virkelig synd på der som har opplevd og opplever slikt... Skal få søsteren min til å lese dette.

- ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange som fjern-stiller alvorlige diagnoser her uten grunnlag... :(

Mange jenter/kvinner har såpass alvorlige mensensmerter, men få snakker om det, derfor tror vel mange at det er "unormalt" og at man ha en diagnose...

Jeg er i 30-årene og har hatt det sånn ved mensen i alle år (kaldsvetting, endel besvimelser og mange nesten-besvimelser); det er trolig ikke verken jernmangel eller anemi som gjør at hun besvimer, men heller smertene i seg selv. - Å besvime av smertene i seg selv eller av fysiske årsaker har et navn (ikke en diagnose, men et reaksjonsmønster); vasovagal response. http://en.wikipedia.org/wiki/Vasovagal_response(mensen-smerter er listet opp som en av årsakene). Ved vasovagal response kan man besvime både pga selve smertene, pga frykten for å besvime og/eller pga at tarmene gjerne får hard medfart under mensensmerter (mange har jo diaree eller problemer med å gå "nummer 2" under mensen, noe som i seg selv kan føre til vasovagale besvimelser og kaldsvetting som du jo skrev at søsteren din også sliter med) http://en.wikipedia.org/wiki/Vasovagal_response

Hvis søsteren din faktisk er seksuelt aktiv, ja foreslå legesjekk eller gynokolog, men hvis hun ikke er seksuelt aktiv, IKKE tving henne til gynokolog (seriøst, jomfruer skal ikke tvinges til å gå til gynokolog, eller oppmuntres til p-piller...verken sunt for helsen eller for psyken...)

Det eneste som hjelper for meg er å ta det helt med ro de 2 første dagene av mensen, ikke stress, ta IBUX, legge seg ned med én gang man føler seg svimmel... Mitt beste råd: spis minst mulig de 2 første dagene av mensen for å unngå ytterligere opprørt tarm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen avgjør om hun må til GU, ikke vi på forumet.

For å få henvisning til gynekolog / poliklinikk må hun til fastlegen eller snakke med helsesøster på skolen alternativt Helsestasjon for ungdom. Å gjøre gu hos forannevnte bør være unødvendig når hun må ha spesialisthjelp.

Jernmangel gir ikke menssmerter av denne grad. Jern skal ingen spise før de har fått påvist i blodprøve at det er nødvendig.

Nei, det er det hun selv som avgjør. Hun kan jo fint gå til legen og si at hun ikke vil ta en gynekologisk undersøkelse.. Legen vil nok forklare at det ikke er så farlig, og at det er langt farligere å gå gjennom ett liv uten å noengang gjøre det! Men skjønner at hun syns det høres skummelt ut når hun bare er 16 år. Legen vil nok prøve å finne en løsning som ikke involverer en slik undersøkelse om hun ikke vil, legen kan ikke tvinge henne til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som fjern-stiller alvorlige diagnoser her uten grunnlag... :(

Mange jenter/kvinner har såpass alvorlige mensensmerter, men få snakker om det, derfor tror vel mange at det er "unormalt" og at man ha en diagnose...

Jeg er i 30-årene og har hatt det sånn ved mensen i alle år (kaldsvetting, endel besvimelser og mange nesten-besvimelser); det er trolig ikke verken jernmangel eller anemi som gjør at hun besvimer, men heller smertene i seg selv. - Å besvime av smertene i seg selv eller av fysiske årsaker har et navn (ikke en diagnose, men et reaksjonsmønster); vasovagal response. http://en.wikipedia.org/wiki/Vasovagal_response(mensen-smerter er listet opp som en av årsakene). Ved vasovagal response kan man besvime både pga selve smertene, pga frykten for å besvime og/eller pga at tarmene gjerne får hard medfart under mensensmerter (mange har jo diaree eller problemer med å gå "nummer 2" under mensen, noe som i seg selv kan føre til vasovagale besvimelser og kaldsvetting som du jo skrev at søsteren din også sliter med) http://en.wikipedia.org/wiki/Vasovagal_response

Hvis søsteren din faktisk er seksuelt aktiv, ja foreslå legesjekk eller gynokolog, men hvis hun ikke er seksuelt aktiv, IKKE tving henne til gynokolog (seriøst, jomfruer skal ikke tvinges til å gå til gynokolog, eller oppmuntres til p-piller...verken sunt for helsen eller for psyken...)

Det eneste som hjelper for meg er å ta det helt med ro de 2 første dagene av mensen, ikke stress, ta IBUX, legge seg ned med én gang man føler seg svimmel... Mitt beste råd: spis minst mulig de 2 første dagene av mensen for å unngå ytterligere opprørt tarm...

Du har nok et poeng... Jeg har ikke slitt med slike smerter og gikk jo da ut ifra at å ikke ha smerter er det vanlige.. Hun er jomfru ja og ingen kommer til å tvinge henne til noe som helst. Men å se søsteren sin likblek, svett og i fosterstilling og hun nesten ikke orker å snakke... Jeg ble redd for henne rett og slett. Det var fælt å se.

- ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er det hun selv som avgjør. Hun kan jo fint gå til legen og si at hun ikke vil ta en gynekologisk undersøkelse.. Legen vil nok forklare at det ikke er så farlig, og at det er langt farligere å gå gjennom ett liv uten å noengang gjøre det! Men skjønner at hun syns det høres skummelt ut når hun bare er 16 år. Legen vil nok prøve å finne en løsning som ikke involverer en slik undersøkelse om hun ikke vil, legen kan ikke tvinge henne til noe som helst.[/

quote]

Leste du siste setningen i mitt første avsnitt før du svarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også sånn før jeg begynte på minipillen. Kjøp et varmepledd eller varmeflaske til henne slik at hun kan ligge i sengen istedetfor på badegulvet.

Anonymous poster hash: c97de...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å se søsteren sin likblek, svett og i fosterstilling og hun nesten ikke orker å snakke...

- ts

Det med å kaldsvette, være blek og ligge i fosterstillig høres ut som sånn jeg har det når jeg har vasovagal response (som sagt ingen diagnose, men et reaksjonsmønster)... Spør henne om hun hører "ringing"/piping" i ørene under disse episodene...det gjør jeg... Og jeg småskjelver også litt. Litt "ekkelt" spørsmål, men spør henne om hun har diaree/forstoppelse når dette skjer...

Kan nevne at man ikke trenger å være "pinglete" for å ha episoder med vasovagal response, tøffe menn kan også ha dette (besvime ved diaree/forstoppelse, sprøytestikk, besvime om man slår tåen eller albuen hardt i noe f.eks..."ufarlige" hendelser men skarp smerte...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Litt off topic kanskje: Hvis man er dårlig og mistenker infeksjon i f.eks magen, så kan man visst få klare indikasjoner via en enkel blodprøve, i en test for såkalt "C-Reactive Protein". Tror det er slik at med betennelse i magen så blir det for lite blod som kommer til hjernen, slik at man kan svime av, eller i det minste fornemme at man nesten besvimer.

Litt tilfeldig valgte nettsider:

en.wikipedia.org/wiki/C-reactive_protein

www.lommelegen.no/artikkel/c-reaktivt-protein-crp

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...