Gå til innhold

Sist tannlegebesøk: 2004!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jepp, det er sant. Snart 11 år er gått siden jeg sist var og sjekket tennene. Da var jeg 18 år.

Har ikke spesielt med tannlegeskrekk, men økonomien har vært og er fremdeles skranten.. Jeg har sjelden hatt vondt i tennene disse 11 årene, bortsett fra en del ising. Stort sett har jeg bare pusset tennene om kvelden, til tross for at jeg har vært en hyppig brusdrikker samt andre søtsaker som titt og ofte inntas. Har av og til brukt tannpirkere, fluor og munnskyllevann.

Jeg fikk alltid beskjed av tannlegen om at jeg hadde sterke tenner, men det var jo melketennene. Det er ikke dermed sagt at jeg har sterke voksen-tenner?

Jeg er livredd for å få regninger på femsifrede beløp hvis jeg går til tannlegen.. Men det må vel bare gjøres.. Skal gjøres i januar.

Tennene mine ser rene og pene ut, bortsett fra litt syreskader (som ikke kan ses på avstand).

Dere kan vel neppe si noe om min situasjon, men er det overhodet mulig at jeg på disse 11 årene ikke har pådratt meg et eneste hull?

Anonymous poster hash: 7522f...96e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at du har både noen hull og tannstein. Slipper du unna med bare det, er du utrolig heldig.

Anonymous poster hash: 6392e...de5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 år uten besøk da jeg begynte i 2012....brukt sikkert 40 000 siden da, men det er ok. Nå har jeg ikke skrekk lenger.

Anonymous poster hash: 71c13...13b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 20 år fra ungdomskolen til jeg var hos tannlegen igjen. Jeg hadde ikke hull. Tre begynnende, men ikke hull.

Meeen, brukte en god stund på tannstein da.

Anonymous poster hash: ee42f...9ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil ha høye regninger, så går man jevnlig til tannlege. Å unngå dette i 12 år er oppskriften på en dyr fornøyelse. Det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Men krysser fingrene for at du har sterke tenner, da. Lykke til.

Anonymous poster hash: ed612...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vel neppe si noe om min situasjon, men er det overhodet mulig at jeg på disse 11 årene ikke har pådratt meg et eneste hull?

Generelt er det selvfølgelig mulig å ikke få hull på 11 år, tannlegebesøk eller ei.

Om du er veldig heldig med bakteriesammensetning, spyttkvalitet og -kvantitet osv. kan du ha unngått å få hull, til tross for dårlig renhold. I motsatt fall kan små hull ha rukket å bli veldig store i løpet av disse årene - selv om du ikke ser eller kjenner noe selv.

Anonymous poster hash: 5a661...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største faren her er tannkjøttbetennelse, for det merker man gjerne ikke før det er for sent. Bra du kommer deg til tannlege nå og får sjekket ut.

Anonymous poster hash: 75222...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et godt tegn at du ikke har merket noen smerter eller sånn, og at du ikke har synlige hull når du ser etter selv. Så det kan jo hende det går bra. :)

Mindre hull kan man jo uansett ikke merke, og da er det jo lurt å stikke til tannlegen før de blir så store at man må rotfylle.

Jeg hadde ikke vært til tannlegen på en del år sist jeg var innom, men da sa han at det var bra jeg kom inn. Hadde to hull, og det ene var så stort at jeg var heldig som ikke ventet lengre - og ungikk rotfylling. Jeg hadde ingen smerter eller plager i munnen, så man vet aldri. Regningen ble heldigvis "bare" på fem tusen. :P

Tvi, tvi! Håper på en beskjeden tannlegeregning for deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått til tannlegen på 10 år og var som deg nervøs for hvordan det ville gå. Men jeg hadde bare ett lite hull og pittelitt tannstein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min dro endelig til tannlegen etter mye om og men, han hadde ikke vært der på 10 år, han sitter med ei griseregning nå for å si det sånn.

Han har snust i tillegg da, så sier segselv at du gir faen i tennene dine da, men han sluttet så da fikk jeg mast han til å dra bortover..

Anonymous poster hash: aed72...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er veldig vanlig. Fra man er ferdig med skolen og må betale.. og frem til man får en stabil økonomi, så er det nok veldig mange som ikke går til tannlegen på 5-15 år.

Finn en tannlege du stoler på og sjekk ordninger for avbetaling. Alle tannleger kjenner nok til dette problemet.

Anonymous poster hash: e1e2c...02a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går til tannlege 1-2 ganger i året for å rense og fjerne litt tannstein.

Holder ting ved like og så får tannlegen min noe å gjøre.

Anonymous poster hash: 323de...fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar, folkens!

Kan noen svare meg på om hvor lang etterbetalingstid man evt. kan få? Det kan jo fort bli noen tusenlapper, og det har ikke mulighet til å betale med en gang. Hva koster f.eks en rotfylling?

Syreskader er ikke noe tannlegen gjør noe med, er det? Til info så har jeg litt vondt i en av de nest ytterste jekslene nede (12-års jekslene?), når jeg tygger mat. Kan det bety at tannen har et stort hull eller er pill råtten?

Jeg blir litt paranoid når jeg først har begynt å tenke på tennene, og hvor lenge siden de har fått behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...