Gå til innhold

Bilen min skulle vært EU-godkjent i april..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest gjennom vilkårene og det står ingenting om EU-godkjenning der faktisk, så regner da med å være på trygg grunn, hvis, i tilfelle osv.

Anonymous poster hash: 06338...de2

I praksis kjører du en uregistrert bil; altså den tilfredstiller egentlig ikke kravene for å ha skilter og det faktum at det er fysiske skilter på den er irrelevant.

En uregistrert bil kan forsikres, men forsikringen vil ikke gjelde for skader som skjer i trafikale situasjoner; det er ikke lov å kjøre med den på offentlig vei, og forsikringen gjelder uansett ikke utenfor.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I praksis kjører du en uregistrert bil; altså den tilfredstiller egentlig ikke kravene for å ha skilter og det faktum at det er fysiske skilter på den er irrelevant.

En uregistrert bil kan forsikres, men forsikringen vil ikke gjelde for skader som skjer i trafikale situasjoner; det er ikke lov å kjøre med den på offentlig vei, og forsikringen gjelder uansett ikke utenfor.

Sikker på dette? Bilen er i kjørbar stand, og kunne f.eks. ha kjørt med prøveskilter. At den "i praksis er uregistrert", har du belegg for den påstanden? Høres ut som synsing fra din side. Bilen er ikke begjært avskiltet, hadde den vært det ville det vært noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

I dag var det nyhetsartikkel om TS.

www.tv2.no/2015/01/06/broom/klipper-skilter/6417862

Anonymous poster hash: 3e0d6...b72

Bor ikke i Bodø, nei! For øvrig er det helt greit at politiet kan "slå til" når som helst, men sannsynligheten for at de gjør det i mitt tilfelle er nok forsvinnende liten.

Skrevet

Sikker på dette? Bilen er i kjørbar stand, og kunne f.eks. ha kjørt med prøveskilter. At den "i praksis er uregistrert", har du belegg for den påstanden? Høres ut som synsing fra din side. Bilen er ikke begjært avskiltet, hadde den vært det ville det vært noe annet.

Det er mindre krav til prøveskilter enn til ordinære skilter, og det er uansett ikke problemet. Du har ikke på prøveskilt heller.

Problemet ditt er at for at skiltet skal være gyldig som registreringsskilt, må 3 faktorer være innfridd og alle er ditt kategoriske ansvar:

Årsavgiften skal være betalt

Ansvarsforsikring skal være betalt

Bilen skal være EU- godkjent

Det at det er skjedd en feil som gjør at den automatiserte avskiltingsbegjæringen ikke er sendt ut, er kjedelig for Vegvesenet, men loven pålegger deg som sjåfør ALT ANSVAR på at dette er ok, så det hjelper deg ikke i møtet med Forsikringsselskapets advokater.

http://www.dinside.no/894251/purring-paa-glemt-eu-kontroll

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mindre krav til prøveskilter enn til ordinære skilter, og det er uansett ikke problemet. Du har ikke på prøveskilt heller.

Problemet ditt er at for at skiltet skal være gyldig som registreringsskilt, må 3 faktorer være innfridd og alle er ditt kategoriske ansvar:

Årsavgiften skal være betalt

Ansvarsforsikring skal være betalt

Bilen skal være EU- godkjent

Det at det er skjedd en feil som gjør at den automatiserte avskiltingsbegjæringen ikke er sendt ut, er kjedelig for Vegvesenet, men loven pålegger deg som sjåfør ALT ANSVAR på at dette er ok, så det hjelper deg ikke i møtet med Forsikringsselskapets advokater.

http://www.dinside.no/894251/purring-paa-glemt-eu-kontroll

Står ikke noe i linken om dette med forsikring.

AnonymBruker
Skrevet

Det står blant annet i forsikringspapirene dine for bilen. Gjør ihvertfall det i mine, at jeg må oppfylle en del krav som er satt for at forsikringen skal være gyldig.

Står ikke spesifikt EU kontroll, men de hadde sikret seg ganske godt.

Tviler på at det er så stor forskjell mellom selskapene.

Anonymous poster hash: f078c...589

AnonymBruker
Skrevet

Du har forøvrig fått link tidligere, hvor politiet uttaler seg om saken.

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke drepe noen! Fjernlysene virker ikke, men kjører stort sett lokalt i byen.

Jeg vil gjerne ha denne bilen fram til september, da skal jeg få broren min sin for en billig penge da han skal kjøpe ny, og å betale nesten 20 000 for godkjenning ønsker jeg ikke, sa bilen er over 20 år gammel og skal vrakes ved neste korsvei uansett.

Hvorfor tror du det er greit å kjøre en bil som ikke er EU-godkjent? Håper virkelig du blir avskiltet så fort som mulig. Blir enda dyrere for deg å kjøre med prøveskilt fram til september. Vrak bilen din og kjøp en ny midlertidlig bil da vel. Kan ikke være seriøs med at du mener du skal kjøre et rakkel av en bil i 8 måneder?

Anonymous poster hash: f5968...ecf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står blant annet i forsikringspapirene dine for bilen. Gjør ihvertfall det i mine, at jeg må oppfylle en del krav som er satt for at forsikringen skal være gyldig.

Står ikke spesifikt EU kontroll, men de hadde sikret seg ganske godt.

Tviler på at det er så stor forskjell mellom selskapene.

Har lest gjennom mine, og står ikke noe om det.

AnonymBruker
Skrevet

Du har forøvrig fått link tidligere, hvor politiet uttaler seg om saken.

Haha, en spontan kommentar fra en i politiet som tror vedkommende vet hvilken praksis forsikringsselskaper har? Var bare skremselspropaganda, og neppe noe vedkommende hadde sjekket opp med noe forsikringsselskap før det ble skrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du det er greit å kjøre en bil som ikke er EU-godkjent? Håper virkelig du blir avskiltet så fort som mulig. Blir enda dyrere for deg å kjøre med prøveskilt fram til september. Vrak bilen din og kjøp en ny midlertidlig bil da vel. Kan ikke være seriøs med at du mener du skal kjøre et rakkel av en bil i 8 måneder?

At det er greit? Mange kjører bil som ikke er EU-godkjent, det eneste jeg vil vite var konsekvensene. Så lenge man har lov å kjøre biler i kjørbar stand som ikke er EU-godkjent med prøveskilter, så er det da ikke snakk om noe alvorlig brotsverk akkurat.

Skrevet

Det er faktisk ikke så krise. Regionvegkontoret kan nedlegge bruksforbud, men de trenger ikke å gjøre det. En ikke utført EU-kontroll betyr ikke nødvendigvis at bilen kjøres ulovlig.

Når det kommer til forsikring så er det gitt i vilkårene for forsikringen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke så krise. Regionvegkontoret kan nedlegge bruksforbud, men de trenger ikke å gjøre det. En ikke utført EU-kontroll betyr ikke nødvendigvis at bilen kjøres ulovlig.

Når det kommer til forsikring så er det gitt i vilkårene for forsikringen.

Takk! Endelig et skikkelig svar! Som nevnt har jeg ikke hørt noe etter at jeg fikk beskjed om utsatt frist, så når det da ikke er nevnt noe om dette i forsikringsvilkårene, så bare kjører jeg rundt til jeg hører noe annet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker svarene dine! Om det er noen som sier noe du håper er riktig, så stoler du på det. Ved motsatt fall er det bare tull. Er forsåvidt ikke mitt problem.

Får jeg spørre hvilket forsikringsselskap du har?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Endelig et skikkelig svar! Som nevnt har jeg ikke hørt noe etter at jeg fikk beskjed om utsatt frist, så når det da ikke er nevnt noe om dette i forsikringsvilkårene, så bare kjører jeg rundt til jeg hører noe annet :)

Liker at du stoler mer på en random på et kvinneforum enn på en som jobber i politiet :-)

• Liker 1
Skrevet

Liker at du stoler mer på en random på et kvinneforum enn på en som jobber i politiet :-)

Det synes igrunnen jeg også. Jeg har bare lest lovverket, som sier at det kan ilegges bruksforbud, ikke at det skal. Så den er rimelig grei. At det ikke står noe direkte i forsikringsvilkåerene er jo greit, men jeg tipper at det ligger noen forutsetninger der likevel selv om det ikke står rett ut at bilen må ha godkjent EU-kontroll.

Jeg finner mitt eget vilkår, enn så diffust det er. Periodisk kjøretøykontroll eller EU-kontroll er ikke nevnt, men jeg vil absolutt tro at et forbehold om at motorvognen skal tilfredsstille kravene gitt i forskrifter om bruk, utførelse og vedlikehold er punktet som er viktig i en slik situasjon.

Skrevet

Det synes igrunnen jeg også. Jeg har bare lest lovverket, som sier at det kan ilegges bruksforbud, ikke at det skal. Så den er rimelig grei. At det ikke står noe direkte i forsikringsvilkåerene er jo greit, men jeg tipper at det ligger noen forutsetninger der likevel selv om det ikke står rett ut at bilen må ha godkjent EU-kontroll.

Jeg finner mitt eget vilkår, enn så diffust det er. Periodisk kjøretøykontroll eller EU-kontroll er ikke nevnt, men jeg vil absolutt tro at et forbehold om at motorvognen skal tilfredsstille kravene gitt i forskrifter om bruk, utførelse og vedlikehold er punktet som er viktig i en slik situasjon.

Ja, et forsikringsselskap vil ikke la en slik mulighet gå ifra seg.

I min avtale står det et eller annet om at bilen må oppfylle alle til enhver tid gjeldende forskrifter.

De har garantert tatt et forbehold her.

Skrevet

Det folk (dessverre) ikke skjønner, er at dersom du bevisst unngår lover og regler, så er politiet, staten og jurister generelt ute med lupe for å finne en måte å ta deg på. I TS sitt tilfelle når vedkommende kræsjer. Ser du ikke en person i mørket og fjernlysene ikke fungerer? Da kan du banne på at du vil være fattig en god stund fremover.

Anonymous poster hash: 3e0d6...b72
Skrevet

Ja, et forsikringsselskap vil ikke la en slik mulighet gå ifra seg.

I min avtale står det et eller annet om at bilen må oppfylle alle til enhver tid gjeldende forskrifter.

De har garantert tatt et forbehold her.

De må uansett bevise årsaksammenheng for å kunne kreve noe regress. Men som andre har sagt her, skulle en treffe en fotgjenger pga dårlig lys, så sitter man fort i saksa.

Skrevet

At det er greit? Mange kjører bil som ikke er EU-godkjent, det eneste jeg vil vite var konsekvensene. Så lenge man har lov å kjøre biler i kjørbar stand som ikke er EU-godkjent med prøveskilter, så er det da ikke snakk om noe alvorlig brotsverk akkurat. Anonymous poster hash: 06338...de2

Men det er en grunn til at du ikke får kjøpt prøveskilter for lengre perioder om gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...