Gå til innhold

jeg klarer ikke velge!

Tigerlily

Anbefalte innlegg

i senvinter søkte jeg på arkitektutdannelsene i Danmark, fordi jeg alltid har hatt lyst til å bli arkitekt. på samordna opptak her i Norge søkte jeg på arkeologi, fordi jeg alltid har hatt lyst til å bli arkeolog.

dilemmaet er at jeg har kommet inn i Århus i Danmark, og jeg ville til København. hadde jeg kommet inn i Køben hadde jeg vært kjempeglad nå. men Århus er så "langt" vekke fra Norge og sambo! jeg har også søkt lån for arkeologiutdannelse her i Norge, for det tok så lang tid før jeg fikk svar fra Danmark. jeg har også akseptert studieplassen her i Norge.

jeg klarer ikke bestemme meg! arkeologi i Norge eller arkitekt i Århus? bo langt vekke fra sambo eller enda lenger vekke? hva skal jeg gjøre? noen som har konstruktive råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Innerst inne vet du nok svaret selv!

Prøv å tenk vekk alle de ytre omstendighetene rundt valget ditt - som hvor langt unna kjæresten er, hvor bra studiemiljøet sies å være og kjenn etter hva av de to studiene du har mest lyst til. Det praktiske ordner seg alltid etter hvert!

(Og vil du blande litt "fornuft" inn i valget, tror jeg nok at det er lettere å få seg jobb som arkitekt enn arkeolog. Men jobbmarkedet kan snu seg etterhvert, slik at det kan ha endret seg til du er ferdig utdannet. Muligens endrer du studie etter å ha prøvd deg på et av dem etterhvert, uansett).

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hva har du mest lyst å bli, arkeolog eller arkitekt? Kanskje lurt å tenke på hvilke jobbmuligheter som finnes etter endt utdannelse også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes utdannelse er viktigere enn forhold. En god utdannelse har du for alltid, og samboeren din er der når du kommer tilbake. Århus er ikke langt fra Norge. Ta båten til Fredrikshavn og derfra går det tog rett til Århus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

jeg har klart å bestemme meg (jeg visste det kanskje før jeg skrev her, til og med). tror jeg blir i gode, gamle trauste Norge for nå. arkitektstudiet i Århus er "dårligere" (mindre anerkjent) enn det i København. jeg vet også at jeg gjerne egner meg bedre som arkeolog enn arkitekt. jeg har vel også hatt lyst til å bli arkeolog lenger enn jeg har hatt lyst til å bli arkitekt. en annen grunn til at jeg velger arkeologi er at jeg godt kan tenke meg en jobb som kombinerer forskning, feltarbeid og kontorarbeid (og jeg har en liten drøm om å ta en doktorgrad en gang i fremtiden, samt at jeg kommer til å ta en del semestre i utlandet).

men selvsagt, det er mye som frister med arkitektstudiet. men ledigheten blant arkitekter er stor, og det skal en del til for å bli ansatt i et firma. jeg vil heller ikke bli en middelmådig arkitekt som sitter og tegner på ferdighus - min største skrekk!

som sagt, tusen takk for innspill, og for alt jeg vet så passer ikke arkeolog-utdanningen meg allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...