Gå til innhold

Ba du/dere for maten på skolen?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

Ja vi sang den sangen, og mange klasser syngen den i dag også. Men kanskje ikke like strenge regler som vi hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Ingen tar skade av å synge en uskyldig sang selv om den har noen ord fra en av ørkenreligionene i seg. Jeg liker ikke kristendommen,men det får være måte på hvor sensitive folk skal være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi sang ikke på barneskolen. Men i barnehagen sang vi "og du som metter liten fugl" Vi sang en takkesang etter maten også... Men den kan jeg ikke huske. Det var en kristen sang det også, gikk i menighetsbarnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ingen tar skade av å synge en uskyldig sang selv om den har noen ord fra en av ørkenreligionene i seg. Jeg liker ikke kristendommen' date='men det får være måte på hvor sensitive folk skal være[/quote']

Deg om det. Regner med det går fint at alle takker Allah for maten og. Ingen som tar skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Vi sang også for maten på barneskolen. Men vi sang en som gikk slik: "Thank you Lord for giving us food" gjennom hele sangen' date=' bortsett fra noe tekst i midten som jeg har glemt.[/quote']

Den sangen synger de i barnehagen der søsteren min går også. Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke huske at vi sang .. men i min eldstes klasse startet de alltid dagen med en "høvelig" sang.. og det var alltid å synge Fadervår... og hvis det var noen som ikke ville synge .. måtte de synge alene forran klassen - og ingen av ungene sa noe om det hjemme - for de hadde fått vite at det var sånn.. :roll:

(Kan tro det ble månelyst da vi foresatte fikk vite om det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Vi sang for maten på hele barneskolen. Maten skulle ikke røres før det var sunget ferdig og alle måtte synge. Dersom noen tok en bit av skiva kjeftet både elever og lærer på stakkaren.

Da vi begynte på ungdomsskolen var det plutselig slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sang også for maten på barneskolen. Vi hadde en veldig religiøs lærer og måtte i tillegg starte dagen med å synge en salme + si "Fadervår" eller "Trosbekjennelsen", hver dag i 6 år... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Vi hadde en veldig religiøs lærer og måtte i tillegg starte dagen med å synge en salme + si "Fadervår" eller "Trosbekjennelsen"' date=' hver dag i 6 år... :evil:[/quote']

Ok da blir det plutselig for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Maten skulle ikke røres før det var sunget ferdig og alle måtte synge. Dersom noen tok en bit av skiva kjeftet både elever og lærer på stakkaren.

.

Sånn var det på førskolen til broren min. Og det var ikke høytlesning, maten skulle spises rolig, uten prat og tull. Veeeeldig lett for 6-åringer med lopper i blodet.... :roll:

Hvordan går det ann å la slike ha ansvar for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sang "Å du som metter.." noen år på barrneskolen. Men da var kristendommen sterkere i skolen. Etter innføringen av KRL går folk over til andre sanger før maten.

Å synge gjør det enkelere å samle barna om "maten" og er en ok tradisjon for å roe ned stemningen og skape forventing/ha faste rutiner i hverdagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...