Gå til innhold

Svar på jobbsøknad - NÅR??

nyibyen

Anbefalte innlegg

Har søkt på drømmejobben - og ringt og de sa jeg var en av de aktuelle søkerne. Jippiii!

Søkn.fristen er 1. august. Jeg er vant til å ikke høre noe før etter ca 1 mnd når jeg ikke får jobben. men jeg innbiller meg at de er raske til å ringe den som får stillinga?

Det haster litt, har fått tilbud om leilighet en annen plass og jeg må ta den om jeg ikke får den nye jobben. De som leier ut må ha svaret SNART, og jeg er litt stressa pga dette.

Er det slik at de som utlyser stillingene ringer til den de vil ha med en gang, og hvis man ikke hører noe et par-tre dager etter fristen så kan man bare se seg om etter noe annet?

(Kryss fingrene for meg.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par tre dager er vel litt kort. Det tar jo litt tid å gå gjennom søkermassen før de har intervjuobjektene klare, så jeg tror jeg ville smurt meg med litt tålmodighet til jeg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Det kommer helt an på. Nå om dagen er det enorme søkerbunker rundt omkring + ferie.

Prosessen skal også skje i henhold til regelverket i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe dem og spørre om når de skal begynne å kalle inn til intervjuer. Fortell dem hvorfor det haster litt for deg.

Ofte har de satt en dato for når de skal ha møte og avgjøre hvem som er den mest aktuelle kandidaten. Det er mulig de vil kalle inn til annengangs intervju etter det, men da har du i hvert en dato å forholde deg til.

Noen ganger kaller de inn til intervjuer tdligst en uke etter søknadsfristen, og noen ganger er de fleste intervjuene unnagjort før søknadsfristen er gått ut...

Det er også lov å si under intervjuet at det er viktig for deg å få snarlig tilbakemelding på om du fremdeles er aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervjuer..? Er det vanlig?

(Har fått jobb før, uten å bli innkalt til intervju. Trodde det ikke var så vanlig.) Det kan jo utsette avgjørelsen deres ganske betraktelig. Kanskje det bare er private bedrifter som har intervjuer, mens jobben jeg søker på er statlig. Og i en annen by, så da er det kanskje litt tungvint å ha intervju?

Jobben jeg søker er en "kunnskapsjobb". Vil det si at jeg at intervjuet blir nesten som en eksamen? Må jeg pugge formler og regler i tilfelle de vil teste kunnskapen min? Hm....

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om jobber man før uten intervju.

Vanligvis er det 2 intervju-runder også.

Tviler på at du trenger å pugge, som regel ønsker de bare å treffe søkerene og se om de passer inn i miljøet, spørre om ting de lurer på og som ikke kommer frem i søknaden osv.

En ansettelsesprosess går sjelden fort. Hvis søknadsfristen er 1. august, så tar det ofte et par uker før de rekker å sile ut de som skal inn til intervju.

Men dette kan selvsagt variere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll

Jeg var i nesten samme situasjon som deg....hadde søkt drømmejobben. De ringte en kveld og sa at jeg var en av de aktuelle kandidatene. Så hørte jeg ikke noe mer på lang tid....når det var gått to uker ringte jeg og snakket med en sekretær der som kunne fortelle at prossessen hadde stoppet litt opp pga ferie, så jeg måtte ikke miste håpet. Bare et par dager senere ble jeg innkalt til intervju...og ja, jeg fikk jobben :)

Jeg har heller aldri hørt om at noen får jobb uten å være på intervju, eller i det minste en samtale på forhånd. De må jo se, og snakke med den de eventuelt ansetter, ellers blir det jo litt bingo....kan jo være en som bare er UTROLIG flink til å skrive søknad, men som overhodet ikke er likandes i virkeligheten!!

Ring og hør hvordan prosessen går du, så vet du, og i tillegg så virker du interessert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...