insanegrenade Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Jeg skal begynne på Ritalin neste uke. Er det noen her som har erfaringer med det/ prøvd det? Har hørt at man kan bli veldig avhengig..
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Hei. Jeg går på Concerta, en medisin med nøyaktig samme virkestoffet som Ritalin. Gikk på Ritalin før, men byttet over til Concerta for et par år siden. Effekten og opplevelsen er veldig individuell, men for min del kan det vel best beskrives som en følelse av at noe som var feilkoblet i hodet mitt ble gradvis reparert de første ukene jeg gikk på det. Det høres sikkert voldsomt ut, men jeg følte at det var et eller annet som falt på plass. Jeg mener å huske at jeg ble litt småsvimmel første gangen, men ikke noe stort. Det var mer "rart", ikke på noen dårlig måte, enn det var ubehagelig. Jeg følte meg mer skjerpet enn tidligere, og det har forandret mye til det bedre for meg. Avhengighet har jeg ikke merket noe som helst av. Jeg har i perioder tatt en pause fra medisinen, både da jeg gikk på Ritalin og nå på Concerta. For eksempel har jeg tatt pauser når det kommer en ferie (jeg er student) eller når jeg reiser utenlands, i hvert fall når jeg skal langt bort. Skal faktisk ta en julepause nå, jeg hadde siste eksamen i dag. Jeg har aldri opplevd noen abstinenser som helst når jeg har tatt pauser, jeg bare tar en pause og starter opp igjen akkurat når jeg har planlagt. Virkestoffet i Ritalin er i samme "kategori" som en del skumlere stoffer med et betydelig potensiale for avhengighet, men det er ikke på langt nær så kraftig eller avhengighetsskapende. Å bli fysisk avhengig av Ritalin dersom man tar det som foreskrevet er så godt som umulig. Ritalin er vurdert som "ikke avhengighetsskapende" når det tas slik legen sier. De få som blir avhengige blir gjerne mer avhengige psykisk enn fysisk, og det er i all hovedsak de som tar Ritalin uten å få det på resept (typisk studenter som kjøper det av andre for å være skjerpet) eller folk med problemer med rusavhengighet i utgangspunktet. Så lenge du følger legens instruksjoner er det altså ikke noe å gå rundt og bekymre seg for i det hele tatt. Det er enkelte uten peiling på metylfenidat (virkestoffet i Ritalin og Concerta) som skremmer i vei med hvor farlig det er, men det er en svært grundig testet og utprøvet medisin med et ufortjent dårlig rykte hos enkelte idioter som ikke gidder å lese seg opp. Anbefaler deg virkelig å gi det et forsøk. Noen merker så godt som ingenting, men mange (som blant annet meg) har også stor nytte av denne formen for medikamentell behandling. Jeg var også litt skeptisk da jeg først skulle begynne på Ritalin, men det var utvilsomt verdt det. Hvis det ikke fungerer slik det skal er det bare å slutte, for avhengig blir du ikke når du bare tar det slik legen sier du skal. Lykke til Anonymous poster hash: d30de...b53 1
Sillicious Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Gammel tråd her med mye svar :-) http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=406293
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå