Gå til innhold

Ritalin


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal mest sannsynlig begynne på Ritalin i midten av mai. Jeg har eksamen i begynnelsen av juni.

Det jeg da lurte på til dere som går eller har gått på ritalin, er hvordan den første tiden deres ( første måndten) med ritalin var med tanke på bivirkninger?

Ville dere anbefalt og ventet med å starte med ritalin til etter eksamen ?

Jeg føler at det kanskje er litt dumt å starte midt oppe eksamens lesingen, derfor tenkte jeg det var greit og få høre hvordan andre opplevde den første tiden med medisinen.

Hva slags bivirkninger fikk dere?

Jeg er ganske tynn. 1.65 m og 49 kg, også har jeg hørt at man går ofte ned når man begynner på ritalin?? Uff håper ikke det stemmer. Noen som har noen erfaringer der ?

Også kunne det vært interessant å høre om Ritalin har funket på noen her og i såfall hvordan ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd ritalin. Jeg hadde en positiv effekt, kombinert med noen bivirkninger, men jeg syntes likevel at effekten var verdt å holde ut bivirkningene i løpet av utprøvingsperioden. Men, det var en periode med mye stress å prøve ut medisin. Var ikke lett å finne ut hvor hyppig jeg skulle ta medisin, og hvor store doser som var riktige. Det er veldig hårfin balanse å klare å finne ut hva som er passe dosering og riktige intervaller. Dette krever at du kjenner godt etter selv, det er ikke noe andre kan si enkelt og greit hva som er riktig dosering for deg.

De bivirkningene som var mest tydelig for meg var munntørrhet. Jeg merket også at jeg ikke hadde samme "suget" etter sjokolade, og det å spise til stadighet. Jeg merket at jeg måtte fokusere på å spise riktig, for ikke å glemme å spise. Jeg gikk noe ned i vekt, fordi jeg ikke overspiste slik jeg ellers gjør, men jeg ble ikke undervektig ettersom jeg passet på å få i meg nok og riktig mat.

Ønsker deg lykke til med medisinering, og eksamen.

:)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Jeg har prøvd ritalin. Jeg hadde en positiv effekt, kombinert med noen bivirkninger, men jeg syntes likevel at effekten var verdt å holde ut bivirkningene i løpet av utprøvingsperioden. Men, det var en periode med mye stress å prøve ut medisin. Var ikke lett å finne ut hvor hyppig jeg skulle ta medisin, og hvor store doser som var riktige. Det er veldig hårfin balanse å klare å finne ut hva som er passe dosering og riktige intervaller. Dette krever at du kjenner godt etter selv, det er ikke noe andre kan si enkelt og greit hva som er riktig dosering for deg.

De bivirkningene som var mest tydelig for meg var munntørrhet. Jeg merket også at jeg ikke hadde samme "suget" etter sjokolade, og det å spise til stadighet. Jeg merket at jeg måtte fokusere på å spise riktig, for ikke å glemme å spise. Jeg gikk noe ned i vekt, fordi jeg ikke overspiste slik jeg ellers gjør, men jeg ble ikke undervektig ettersom jeg passet på å få i meg nok og riktig mat.

Ønsker deg lykke til med medisinering, og eksamen.

:)

Tusen takk for svar :)

Jeg reagerer veldig fort på medisiner, så regner med at jeg bare trenger en veldig svak dose..

Du skriver at effekten var veldig positiv på deg.. Hvordan da ?? Hva forandret seg for deg ??

Du skriver også at det var veldig mye stress i start perioden.. Tror du det ville vært lurt å ventet med ritalin til etter eksamen ?

Å noe ned i vekt, hva vil det si ?? kg? Redd for å bli for tynn til sommeren jeg :P

Gjest Stearinpikken
Skrevet (endret)

Hos meg har effekten av medisinene vært akkurat det jeg har trengt. Så jeg ville ikke ventet til etter eksamen.

I begynnelsen gikk jeg på en smell p.g.a jeg ikke gadd opptrappingen. Kjørte rett på, fordi jeg syntes 10 mg om dagen var teit. DET må du ikke gjøre! Det var samme følelsen som om jeg var dritnervøs og redd, bare verre. Hjertet banket kjempefort og hardt, jeg kaldsvettet, skalv, og visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg.

Gjør du det riktig derimot, vil du kanskje den første tiden sove og spise lite. Det er vanlig bivirkning og pleier å gi seg etter en stund. Du vil ikke være sulten eller trøtt, og få en følelse av at medisinen gir deg energi. Den gir ikke energi, men konsentrasjonen og fokuset til å gjøre det du må.

I begynnelsen er det opp til deg å finne ut av hvilken dose som passer deg, sammen med legen din. Det kan ta tid, men veldig nødvendig. I mitt tilfellet tar jeg mer medisin de dagene jeg skal på foredrag osv. enn om jeg har en fridag. Og om jeg skal drikke en dag tar jeg ingenting, det har vist seg å være dårlig idé i mitt tilfellet uansett hvor lite jeg tar og hvor lang tid det er gått mellom medisin og alkohol.

Må legge til munntørrheten som gjest nevnte. Jeg ble også skikkelig tørr i munnen i begynnelsen. Skylte ofte munnen med vann, fordi jeg var ikke tørst, bare tørr. Ulempen er at man får lettere huller i tennene.

Endret av Stearinpikken
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Hos meg ga ritalin alt for mange bivirkninger til at jeg orket å fortsette på den. Men har hørt mange som ritalin fungerer godt på så det er godt mulig det bare ikke var riktig medisin for meg.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Hos meg ga ritalin alt for mange bivirkninger til at jeg orket å fortsette på den. Men har hørt mange som ritalin fungerer godt på så det er godt mulig det bare ikke var riktig medisin for meg.

Så synd ritalin ikke fungerte som ønsket på deg :(

Hvordan klarer du deg i hverdagen uten medisinering ? Eller går du kanskje på noen andre medisiner ?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Så synd ritalin ikke fungerte som ønsket på deg :(

Hvordan klarer du deg i hverdagen uten medisinering ? Eller går du kanskje på noen andre medisiner ?

Jeg har ikke behov for medisin mer. Jeg ble mamma og da falt liksom ting litt mer på plass. Jeg har jo utrolig mye energi da men tror det er derfor jeg takkler så godt å være alenemor. Jeg får gjort alt jeg skal om dagene hjemme med barn og husarbeid og trener flere ganger i uka=) Men det er godt mulig medisin blir aktuelt igjen når jeg skal ut i arbeidslivet eller på skolebenken. Men da håper jeg på dexamin eller dexedrine.

Skrevet
Er det sant ???

For sånn som jeg har skjønnt det blir de som ikke trenger ritalin ( altså de som ikke har adhd eller add) veldig hypre av ritalin siden det er amfetamin i ritalin. Mens de som faktisk trenger ritalin ( dem med adhd og add) blir roligere i kroppen og klarer og konsentrere seg bedre.

Er klar over at ritalin er populært og kjøpe av folk som ikke trenger det, men trudde det var mer for og kvikke opp og klare og holde seg våkne og gira ..

Det er IKKE slik at ritalin virker på en helt annen måte hos de som har ADHD enn hos andre. De som fyller kriteriene for en ADHD diagnose har et klart større behov for det enn andre, og vil nok merke en større effekt.

Ritalin gir bedret konsentrasjon, hos de aller fleste som tar det. Dette kan være doseavhengig.

Så det stemmer at det er en del mennesker, som absolutt ikke fyller kriteriene for en ADHD diagnose, bruker ritalin i forhold til studier. Dette gjelder spesielt USA.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2821991.ece

Det er heller ikke slik at det er amfetamin i ritalin. Ritalin (eller methylfenidat, som virkestoffet heter) er kjemiks beslektet med amfetamin. De deler derfor en del av effektene. Hovedforskjellen mellom hvordan de to (amfetaim og methylfendiat)virker, ligger i dose og administrasjonsmåte.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Trådstarter her :)

Fikk beskjed i dag at jeg skal begynne på ritalin :)

Eneste som gjennstår nå er at legen må søke til fylkesmannen (??) Om at jeg kan få starte..

Så lurere da på om hvor lang tid det tok fra legen deres søkte for dere så dere kunne begynne på ritalin til dere fikk svar å kunne beggynne??

Håper å kunne begynne så fort som mulig..

Gjest Kanalje
Skrevet
I begynnelsen gikk jeg på en smell p.g.a jeg ikke gadd opptrappingen. Kjørte rett på, fordi jeg syntes 10 mg om dagen var teit. DET må du ikke gjøre!

Kan skrive under på det der - gadd ikke trappe opp som jeg fikk beskjed om, og det var nok til at jeg bestemte meg for at dette ikke fungerte for meg.

Så prøvde jeg på nytt senere, og nå fungerer det fint. Opptrapping er viktig :)

Ellers er det vel som de fleste sier med bivirkninger. Den dårlige matlysten har gått over, men er fortsatt veldig tørst (helt greit, så glemmer jeg ikke å få i meg vann...)

Vil tro at vektnedgang har mye å gjøre med matvaner... spiser man når man føler for det er det vel fort gjort at man spiser mindre, men har man mer rutiner på det er det ikke så lett å glemme måltider.

Det er ihvertfall viktig å huske på å spise selv om man ikke føler seg sulten. Selv spiser jeg alltid når jeg tar medisinen, blir dårlig om jeg tar den på tom mage.

Jeg tror også det er verdt å prøve det en stund selv om det ikke skulle føles helt bra med en gang. Jeg synes for min del at det er viktig å ha rutine på det for at det skal fungere, og jeg tar det så å si hver dag uansett hva jeg skal. Lar jeg være å ta det i noen dager, merker jeg mer til bivirkningene når jeg begynner igjen, men det er sikkert forskjellig hvordan det fungerer for folk.

Tok forresten ikke lang tid med resepten for min del om jeg husker riktig :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Kan skrive under på det der - gadd ikke trappe opp som jeg fikk beskjed om, og det var nok til at jeg bestemte meg for at dette ikke fungerte for meg.

Så prøvde jeg på nytt senere, og nå fungerer det fint. Opptrapping er viktig :)

Ellers er det vel som de fleste sier med bivirkninger. Den dårlige matlysten har gått over, men er fortsatt veldig tørst (helt greit, så glemmer jeg ikke å få i meg vann...)

Vil tro at vektnedgang har mye å gjøre med matvaner... spiser man når man føler for det er det vel fort gjort at man spiser mindre, men har man mer rutiner på det er det ikke så lett å glemme måltider.

Det er ihvertfall viktig å huske på å spise selv om man ikke føler seg sulten. Selv spiser jeg alltid når jeg tar medisinen, blir dårlig om jeg tar den på tom mage.

Jeg tror også det er verdt å prøve det en stund selv om det ikke skulle føles helt bra med en gang. Jeg synes for min del at det er viktig å ha rutine på det for at det skal fungere, og jeg tar det så å si hver dag uansett hva jeg skal. Lar jeg være å ta det i noen dager, merker jeg mer til bivirkningene når jeg begynner igjen, men det er sikkert forskjellig hvordan det fungerer for folk.

Tok forresten ikke lang tid med resepten for min del om jeg husker riktig :)

Jeg kommer nok til og være ganske nøye med opptrappingen, da jeg vet at jeg reagerer sykt fort på medisiner.. Tåler ikke sterke doser. Går for tiden på cipralex. Folk pleier vanligvis å gå på 10 mg, men jeg går bare på 5 mg. Får alt for mange bivirkninger hvis jeg øker det.

Så er spent på hvordan det går med ritalin, men kommer iallefall til og ta det rolig med opptrappingen som flere her sier :)

Du skriver at det ikke tok lang tid før du fikk resepten fra de søkte.. Vil det si dager ? 1 uker 2 uker ? eller..? Spør mye her, men klarer ikke tenke på annet for tiden :P

Tusen takk for alle som har svart på tråden her hittil :enig:

Noen flere som har noe erfaring med hvor lang tid det tar fra legen søker til fylkesmann til man har resepten ?

Gjest Kanalje
Skrevet
Noen flere som har noe erfaring med hvor lang tid det tar fra legen søker til fylkesmann til man har resepten ?

Kan ikke huske noe om noen fylkesmann i det hele tatt, egentlig. Men det er fryktelig lenge siden jeg fikk det der, jeg brydde meg ikke så veldig den gang og husker generelt lite av det hele.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg kommer nok til og være ganske nøye med opptrappingen, da jeg vet at jeg reagerer sykt fort på medisiner.. Tåler ikke sterke doser. Går for tiden på cipralex. Folk pleier vanligvis å gå på 10 mg, men jeg går bare på 5 mg. Får alt for mange bivirkninger hvis jeg øker det.

Så er spent på hvordan det går med ritalin, men kommer iallefall til og ta det rolig med opptrappingen som flere her sier :)

Du skriver at det ikke tok lang tid før du fikk resepten fra de søkte.. Vil det si dager ? 1 uker 2 uker ? eller..? Spør mye her, men klarer ikke tenke på annet for tiden :P

Tusen takk for alle som har svart på tråden her hittil :enig:

Noen flere som har noe erfaring med hvor lang tid det tar fra legen søker til fylkesmann til man har resepten ?

Man trenger ikke å søke for å få ritalin, jeg fikk med meg resept fra psykiateren allerede på første time.

Skrevet
Man trenger ikke å søke for å få ritalin, jeg fikk med meg resept fra psykiateren allerede på første time.

Det kan ikke stemme..

DEt er ikke lov til å skrive ut ritalin utenom å ha søkt om det først..

Hvordan kan psykriateren din i det hele tatt vite at du har behov for ritalin utenom å utrede adhd?? Utredning tar nok en god del lengre tid en 1 time. Man må itillegg til samtaler med psykriater/psykolog svare på en god del spørreundersøkelser, ta nevrologiske tester, ekg ( eller hva det nå het igjen) og ta blodprøver hos en lege. Pluss som tidligere sagt så må det søkes om før psyriateren kan skrive ut respten til deg..

Så da har det blitt gjort en veldig grov feil isåfall hvis du ikke måtte igjenom dette. Å bare fikk det etter 1 samtale.

Hvilken by var det dette skjedde isåfall? ( samme regler overalt i Norge, men hadde bare vært interessant å vite hvor en så grov feil kan skje)

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Det kan ikke stemme..

DEt er ikke lov til å skrive ut ritalin utenom å ha søkt om det først..

Hvordan kan psykriateren din i det hele tatt vite at du har behov for ritalin utenom å utrede adhd?? Utredning tar nok en god del lengre tid en 1 time. Man må itillegg til samtaler med psykriater/psykolog svare på en god del spørreundersøkelser, ta nevrologiske tester, ekg ( eller hva det nå het igjen) og ta blodprøver hos en lege. Pluss som tidligere sagt så må det søkes om før psyriateren kan skrive ut respten til deg..

Så da har det blitt gjort en veldig grov feil isåfall hvis du ikke måtte igjenom dette. Å bare fikk det etter 1 samtale.

Hvilken by var det dette skjedde isåfall? ( samme regler overalt i Norge, men hadde bare vært interessant å vite hvor en så grov feil kan skje)

Psykriatere har lov til å skrive ut ritalin. Vanlige leger må søke. Jeg fikk også min resept fra psykriater så jeg vet ikke hvor lang tid det tar å søke.

Skrevet
Psykriatere har lov til å skrive ut ritalin. Vanlige leger må søke. Jeg fikk også min resept fra psykriater så jeg vet ikke hvor lang tid det tar å søke.

Er en psykriater og psykolog isammarbeid som har gjort utredningen min også, men de må allikevel søke. Spesiell regel når det gjelder ritalin. Så psykriateren din har nok søkt uten at du har vært klar over det. Og når han/hun har fått godkjent så har hun gitt deg resept.

Skrevet

En psykiater kan ha generell foreskrivingsrett. Da kan h'n skrive ut til alle (forutsatt at diagnose er satt).

En vanlig lege har ikke generell foreskrivingsrett - og må derfor søke fylkesmannen om spesifik foreskrivingsrett (til en bestemt person). Men opptrapping skal ikke skje bare ved hjelp av fastlege.

Fra fastlegen søkte til foreskrivingsretten var i orden tok det en måned eller to. Psykiateren passet på at jeg hadde nok ritalin til å klare meg i tre måneder (etter opptrapping).

Gjest MåneSkygge
Skrevet
En psykiater kan ha generell foreskrivingsrett. Da kan h'n skrive ut til alle (forutsatt at diagnose er satt).

En vanlig lege har ikke generell foreskrivingsrett - og må derfor søke fylkesmannen om spesifik foreskrivingsrett (til en bestemt person). Men opptrapping skal ikke skje bare ved hjelp av fastlege.

Fra fastlegen søkte til foreskrivingsretten var i orden tok det en måned eller to. Psykiateren passet på at jeg hadde nok ritalin til å klare meg i tre måneder (etter opptrapping).

Da var det vel dette som var tilfelle med psykiateren min. For jeg vet han ikke søkte da jeg skulle starte opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...