Gå til innhold

Ritalin


Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Da var det vel dette som var tilfelle med psykiateren min. For jeg vet han ikke søkte da jeg skulle starte opp.

Jeg vet at min ikke søkte også, jeg fikk jo resept første gangen jeg snakket med han. Det er absolutt ikke uvanlig å teste ut medisin under utredningen. Nå gikk jeg til en privat da og har intrykk at de er mer opptatt av å gi pasienten den beste behandlingen, det offentlige er så firkantet, så der skal alt gå etter boka helt uten skjønn.

For deg som lurer: Jeg bor i Oslo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det kan ikke stemme..

DEt er ikke lov til å skrive ut ritalin utenom å ha søkt om det først..

Hvordan kan psykriateren din i det hele tatt vite at du har behov for ritalin utenom å utrede adhd?? Utredning tar nok en god del lengre tid en 1 time. Man må itillegg til samtaler med psykriater/psykolog svare på en god del spørreundersøkelser, ta nevrologiske tester, ekg ( eller hva det nå het igjen) og ta blodprøver hos en lege. Pluss som tidligere sagt så må det søkes om før psyriateren kan skrive ut respten til deg..

Så da har det blitt gjort en veldig grov feil isåfall hvis du ikke måtte igjenom dette. Å bare fikk det etter 1 samtale.

Hvilken by var det dette skjedde isåfall? ( samme regler overalt i Norge, men hadde bare vært interessant å vite hvor en så grov feil kan skje)

Når det gjelder forskrivning av ritalin (sentralstimulerende midler), så er det visse spesialiteter (for leger) som gir GENERELL REKVIRERINGSRETT, dvs at man kan skrive ut ritalin til de pasientene man har som har diagnosen ADHD/ADD. Barneleger, nevrologer, barnepsykiatre og voksenpsykiatre kan gjøre det. Alle andre leger, må søke fylkesmannen for hver enkelt pasient, som da allerede har startet opp medisineringen hos en spesialist (og hvor f.eks fastlegen overtar medisineringsansvaret). Dette kalles SPESIELL REKVIRERINGSRETT. En psykater kan dermed søke en gang for alle, mens en fastlege må søke for hver enkelt pasient. En psykiater må defor ikke søke spesielt for hver pasient, dersom han har generell rekvireringsrett.

Håper dette var forståelig.

Skrevet

Forøvrig ligger behandlingstiden på 3-4 uker, for søknader til fylkesmannen på spesiell og generell rekvireringsrett.

Skrevet
Forøvrig ligger behandlingstiden på 3-4 uker, for søknader til fylkesmannen på spesiell og generell rekvireringsrett.

Tusen takk:) det jeg ville vite :) Skulle ønske det var kortere men, kun det godkjenning fra fylkesmannen psykriateren min venter på så jeg endelig kan begynne på ritalin :)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg må engasjere meg litt i denne tråden iom at jeg akkurat har startet på Ritalin. Jeg tok 5 mg i 3 dager, og trappet så opp til 10 mg, og i dag 15 mg. Jeg har i dag vært i utrolig dårlig humør. Irritabel, og ville bare være i fred egentlig. Så lurer på om det er en bivirkning av Ritalinen? Psykiateren snakket om at dersom adhd-diagnosen var feil, eller jeg hadde en kombinasjon av flere ting så kunne det andre bli verre når jeg tok Ritalin. Så nå lurer jeg litt på om det er en bivirkning, eller et annet problem som blir forsterket:/

Tror uansett jeg skal gå tilbake til skjemaet igjen og ta det litt rolig... Har ikke hatt en god dag i dag:/

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Det er nok lurt og holde seg til den opptrappingsplanen man får. Det kan nok utgjøre litt på bivirkninger om man trapper opp for fort så kroppen ikke får vent seg til det.

Selv fikk jeg så mye bivirkninger av ritalin at det her helt uaktuelt for meg og bruke de. Om jeg får behov for medisin en gang igjen så må jeg prøve og få noe annet som dexamin el. Disse har jeg hørt flere har bedre erfaring med.

Skrevet
Det er nok lurt og holde seg til den opptrappingsplanen man får. Det kan nok utgjøre litt på bivirkninger om man trapper opp for fort så kroppen ikke får vent seg til det.

Selv fikk jeg så mye bivirkninger av ritalin at det her helt uaktuelt for meg og bruke de. Om jeg får behov for medisin en gang igjen så må jeg prøve og få noe annet som dexamin el. Disse har jeg hørt flere har bedre erfaring med.

Vil du fortelle hva slags bivirkninger det var MåneSkygge? urk, jeg synes det er litt skummelt å ta disse pillene:/ Er jo ikke noe hyggelige bivirkninger man leser om på det vedlegget.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg ble veldig urolig, angst, kaldsvetting, mistet matlyst, irritabel, fikk ikke sove, klarte ikke slappe av, urolig mage, diare osv... Fikk det meste av bivirkninger tro jeg. Har inntrykk av at mange får mye av det på ritalin.

Skrevet
Jeg ble veldig urolig, angst, kaldsvetting, mistet matlyst, irritabel, fikk ikke sove, klarte ikke slappe av, urolig mage, diare osv... Fikk det meste av bivirkninger tro jeg. Har inntrykk av at mange får mye av det på ritalin.

Æsj, urolig og irritabel kan beskrive hvordan jeg har følt meg i dag. Men man skal vel gjerne også bli mer konsentrert og sånn? Jeg har liksom ikke merket så mye til det jeg...

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Æsj, urolig og irritabel kan beskrive hvordan jeg har følt meg i dag. Men man skal vel gjerne også bli mer konsentrert og sånn? Jeg har liksom ikke merket så mye til det jeg...

Jeg merket ikke noe til det fordi bivirkningene gjorde meg såpass utafor. Men det kan jo også hende det tar litt tid før de virker helt som de skal. Jeg rakk ikke gå på dem mer enn noen uker før jeg ble gravid og måtte slutte. Kanskje du skal prøve og snakke med den som skrev ut medisinen til deg. De har sikkert en del erfaring.

Håper du får bra virkning av de :)

Skrevet
Jeg merket ikke noe til det fordi bivirkningene gjorde meg såpass utafor. Men det kan jo også hende det tar litt tid før de virker helt som de skal. Jeg rakk ikke gå på dem mer enn noen uker før jeg ble gravid og måtte slutte. Kanskje du skal prøve og snakke med den som skrev ut medisinen til deg. De har sikkert en del erfaring.

Håper du får bra virkning av de :)

jepp, skulle ringe de i morgen. Er jo ikke noe hyggelige bivirkninger dette, så å gå flere dager/uker sånn som dette for å vente på en evt. effekt er ikke helt aktuelt merker jeg. Får ta diskusjonen med legen i morgen:)

Gjest MåneSkygge
Skrevet
jepp, skulle ringe de i morgen. Er jo ikke noe hyggelige bivirkninger dette, så å gå flere dager/uker sånn som dette for å vente på en evt. effekt er ikke helt aktuelt merker jeg. Får ta diskusjonen med legen i morgen:)

Du kan også høre om det er ett alternativ å prøve dexamine eller dexedrine. Har hørt mange opplever at de to typene funker bedre. En eller begge er også depo piller så du trenger bare ta en eller to ganger om dagen.

Har forstått det som at alle må prøve ut ritalin først for så og prøve noe annet om det ikke virket riktig.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Trådstarter her :)

På fredag for litt over 1 uke siden søkte psykologen min til fylkesmann om jeg kunne starte på ritalin..

PÅ tirsdag har jeg ny time hos han, da vil det ha gått 1 og en halv uke siden de søkte.. Håper så inderlig at de har fått svar så jeg kan få startet på ritalin snart..

Har eksamen 4 juni, så føler at oppstartingen av medisinen blir litt for tett på eksamen hvis jeg ikke får startet snart :(

Pluss at jeg flytter hjem den 8 mai for og lese på eksamen hjemme.. (Jeg studerer i en annen by). Så jeg MÅ MÅ MÅ få svar på tirsdag..

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kanskje bare at noen skal krysse fingrene for meg :)

  • 1 år senere...
Gjest hanix
Skrevet

Trådstarter her :)

På fredag for litt over 1 uke siden søkte psykologen min til fylkesmann om jeg kunne starte på ritalin..

PÅ tirsdag har jeg ny time hos han, da vil det ha gått 1 og en halv uke siden de søkte.. Håper så inderlig at de har fått svar så jeg kan få startet på ritalin snart..

Har eksamen 4 juni, så føler at oppstartingen av medisinen blir litt for tett på eksamen hvis jeg ikke får startet snart :(

Pluss at jeg flytter hjem den 8 mai for og lese på eksamen hjemme.. (Jeg studerer i en annen by). Så jeg MÅ MÅ MÅ få svar på tirsdag..

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kanskje bare at noen skal krysse fingrene for meg :)

  • 2 år senere...
Skrevet

Jeg har nylig blitt utredet for AD/HD og skal til psykologen min neste uke for å gå gjennom testen hun utførte på meg. Under hele utredningen så har det blitt nevnt at jeg skal få prøve ut Strattera først, noe jeg ikke vil da jeg lest så mye negativt om de. Jeg syns jeg leser alle andre steder at de fleste får prøve Ritalin først. hvorfor er det sånn og hva kan jeg si til psykologen for å få prøve ut Ritalin først? jeg har ventet så lenge på å få resultatene på testen og begynner å bli utålmodig og lei. Jeg vet at jeg får diagnosen AD/HD. Etter møtet vårt til uken så skal psykologen ha et møte med overlegen for å diskutere medidin. hvor lang tid tror dere at det vil ta før jeg får satt i gang behandlingen? Noen med erfaring her inne som vil dele?

Skrevet

Jeg har nylig blitt utredet for AD/HD og skal til psykologen min neste uke for å gå gjennom testen hun utførte på meg. Under hele utredningen så har det blitt nevnt at jeg skal få prøve ut Strattera først, noe jeg ikke vil da jeg lest så mye negativt om de. Jeg syns jeg leser alle andre steder at de fleste får prøve Ritalin først. hvorfor er det sånn og hva kan jeg si til psykologen for å få prøve ut Ritalin først? jeg har ventet så lenge på å få resultatene på testen og begynner å bli utålmodig og lei. Jeg vet at jeg får diagnosen AD/HD. Etter møtet vårt til uken så skal psykologen ha et møte med overlegen for å diskutere medidin. hvor lang tid tror dere at det vil ta før jeg får satt i gang behandlingen? Noen med erfaring her inne som vil dele?

Strattera er et c preparat, det er selvfølgelig lurt å gi det en sjanse før man begynner på et sterkt a preparat.

Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651

Skrevet

Er det kun ADHD som behandles med Ritalin her i Norge ?

Anonym poster: e7c2146eb25487e8b7672e555263fce3

Skrevet

Er det kun ADHD som behandles med Ritalin her i Norge ?

Anonym poster: e7c2146eb25487e8b7672e555263fce3

Og narkolepsi.

Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651

Skrevet

Og narkolepsi.

Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651

Okai. Har lest at det blir bruk på ME-passienter i en del andre land. Har selv prøvd det med VELDIG god virkning, og legen min har sendt meg videre i "systemet" for å prøve å få til at jeg skal få det på resept. Men jeg vet det er veldig vanskelig å få Ritalin her i norge, så tviler egentlig sterkt på at det går i boks :(

Anonym poster: e7c2146eb25487e8b7672e555263fce3

Skrevet

Okai. Har lest at det blir bruk på ME-passienter i en del andre land. Har selv prøvd det med VELDIG god virkning, og legen min har sendt meg videre i "systemet" for å prøve å få til at jeg skal få det på resept. Men jeg vet det er veldig vanskelig å få Ritalin her i norge, så tviler egentlig sterkt på at det går i boks :(

Anonym poster: e7c2146eb25487e8b7672e555263fce3

Håper det ordner seg for deg :)

Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...