AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #41 Skrevet 15. november 2012 Håper det ordner seg for deg Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651 Takk Og beklager for avsporingen Anonym poster: e7c2146eb25487e8b7672e555263fce3
Gjest Helena Skrevet 5. februar 2013 #42 Skrevet 5. februar 2013 Kan jeg få stjele denne (gamle) tråden litt? Ble utredet for ADHD for litt over 3 år siden (er 28 nå) og utskrevet Ritalin. Prøvde meg litt frem etter planen, men bivirkninger som mangel på søvn, samt at jeg ikke kom overens med psykiater (og dermed ikke ville gå mer enn nødvendig til henne) og i tillegg hadde en samboer på den tiden som var i mot all bruk av medisiner "for sånne psykiske greier" gjorde at jeg sluttet ganske fort (og har også gjort det slutt med eks-samboet). Nå har jeg gravd frem denne boksen med piller og opptrappingsplanen igjen (ble liggende i en skuff) og lurer på hvordan er det å prøve å begynne igjen? Skjønner at det høres helt latterlig dumt ut, men.. Skulle jeg f.eks hatt noen ny resept så hadde jeg uansett måttet via psykiatrien igjen osv.
Gjest Blomst83 Skrevet 6. februar 2013 #43 Skrevet 6. februar 2013 Nei da.Kontakt fastlegen din. Jeg får mine via henne.Men leger må få en godkjennelse får å skrive ut Ritalin,så det må i boks først.Men det tar ikke lange tiden.Hvordan det er å begynne igjen kan jeg ikke svare på det må du nesten finne ut selv
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #44 Skrevet 6. februar 2013 På felleskatalogen står det "Ikke godkjent for bruk hos voksne med ADHD.". Hvorfor det egentlig det? Er det ikke flere voksne som får dette utskrevet? Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651
Gjest Blomst83 Skrevet 6. februar 2013 #45 Skrevet 6. februar 2013 På felleskatalogen står det "Ikke godkjent for bruk hos voksne med ADHD.". Hvorfor det egentlig det? Er det ikke flere voksne som får dette utskrevet? Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651 Ikke bry deg om det
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #46 Skrevet 6. februar 2013 Ikke bry deg om det Jeg lurer og tenker på så mangt Anonym poster: 0f3a8569d5598411e53d57e8928db651
Gjest Blomst83 Skrevet 6. februar 2013 #47 Skrevet 6. februar 2013 Det er forståelig,men min anbefaling er å kontakt legen din
Gjest Lille-pus Skrevet 6. februar 2013 #48 Skrevet 6. februar 2013 (endret) Ta kontakt med legen din og diskuter med legen før du starter opp igjen helt på egenhånd. De fleste legemidler kan ha en eller flere bivirkninger, og det er mer enn bare 'greit' å ha legen med på laget. Endret 6. februar 2013 av Lille-pus 1
Gjest Helena Skrevet 6. februar 2013 #49 Skrevet 6. februar 2013 Ja, er jo klar over bivirkningene osv. Prøvde dem som sagt for tre år siden, men hoppet av alt for kjapt. Har lyst til å gi det et nytt forsøk men samtidig "stress" (legetimer, samtaler etc) å dra inn lege og psykiater hvis jeg etter en pakning finner ut at dette ikke er noe poeng i å fortsette uansett. (jepp, jeg liker "lettvindte" løsninger Men ikke misforstå, jeg er fullstendig klar over det med å gå på medisiner pga ADHD osv) (AnonymBruker over her som lurte på dette med ADHD for voksne var forresten ikke meg )
Gjest Blomst83 Skrevet 6. februar 2013 #50 Skrevet 6. februar 2013 Ja, er jo klar over bivirkningene osv. Prøvde dem som sagt for tre år siden, men hoppet av alt for kjapt. Har lyst til å gi det et nytt forsøk men samtidig "stress" (legetimer, samtaler etc) å dra inn lege og psykiater hvis jeg etter en pakning finner ut at dette ikke er noe poeng i å fortsette uansett. (jepp, jeg liker "lettvindte" løsninger Men ikke misforstå, jeg er fullstendig klar over det med å gå på medisiner pga ADHD osv) (AnonymBruker over her som lurte på dette med ADHD for voksne var forresten ikke meg ) For det første hvor lenge varer den pakka? Og for det andre hva hvis du skulle merke positiv effekt og du ikke har noe lege i bilde da blir du jo påtvunget en pause i påvente av ny resept. Jeg er også ganske fan av lettvindte løsninger,men når det kommer til medisiner,helse osv kjører jeg aldri snarveier.
mr.mister Skrevet 4. mai 2013 #51 Skrevet 4. mai 2013 Jeg er i opptrappingsfasen på Ritalin. Til nå er jeg kommet opp i 40mg(20mg morgen og 20mg kveld) i døgnet. Problemet er at jeg ikke merker noen som helst forandring. Like rastløs og samme uro i kroppen. Samme trang til å trykke på pc samtidig som jeg trykker på telefonen og prøver å se litt på tv, må ofte brekke dette av med å ta en tur i kjelleren eller loftet, kanskje en tur ut i garasjen for å så tilbake til sofaen til ny runde fremfor tv-telefon-pc'en. Merker heller ingen bedring i det sosiale, greier ikke å få med meg hele/lengre samtaler. Med bakgrunsstøy er ting helt håpløst, da kan jeg glemme hele samtalen. Like vanskelig å komme i gang med ting og like vanskelig å avslutte ting og tang. Har heller INGEN bivirkninger. Med andre ord er jeg svært skuffet til nå Det som jeg frykter mest nå er at psykiateren plutselig finner ut at jeg ikke har adhd alikevel og avslutter hele medisineringa. Orker ikke å det sånn resten av livet. Hva skjer når jeg oppnår maks Ritalin dose pr dag ?(har forstått at dette er ca 1mg pr kroppsvekt, i mitt tilfelle 70mg) Noen som kan dele sin historie om virkning/oppstart/opptrapping av Ritalin ?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #52 Skrevet 4. mai 2013 Ja, er jo klar over bivirkningene osv. Prøvde dem som sagt for tre år siden, men hoppet av alt for kjapt. Har lyst til å gi det et nytt forsøk men samtidig "stress" (legetimer, samtaler etc) å dra inn lege og psykiater hvis jeg etter en pakning finner ut at dette ikke er noe poeng i å fortsette uansett. (jepp, jeg liker "lettvindte" løsninger Men ikke misforstå, jeg er fullstendig klar over det med å gå på medisiner pga ADHD osv) (AnonymBruker over her som lurte på dette med ADHD for voksne var forresten ikke meg ) Din fastlege kan ikke gi deg ritalin om han/hun ikke har fått noe info fra psykiateren din, fastlegen må vite dosen din, og at du faktisk har diagnosen. For hvis ikke kan jo hvem som helt lyve for sin fastlege og påstå at de har fått medisinen tidligere av psykiater, de må ha bevis. Også må legen søke om en generell godkjennelse for å forskriv ritalin, hvis hun/han ikke allerede har det. Om du kan bruke de gamle pillene finner du ut ved å se på datostemplingen, medisiner som har gått ut av dato skal IKKE brukes. Finner du ikke datoen så ikke bruk de. Som regel er det ikke farlig, som regel er det bare at medisinen virker svakere (farlig om det f.eks er hjertemedisin), men man vet jo aldri. Jeg kunne ikke tenke meg til et liv uten ritalin, så det er verd å prøve igjen. Hvis fastlegen din ikke har fått noe info fra psykiateren så kan du ringe til psykiateren og be henne sende infoen, og hvis hun krever en samtale først så gjør du det. Men sender hun infoen så trenger du bare å ringe og bestille en resept etterpå (iallefall det jeg trengte når min fastlege overtok å skrive ut ritalin til meg, jeg slapp time hos henne), fordi da vet jo legen din dosen og det hun trenger å vite. Jeg er i opptrappingsfasen på Ritalin. Til nå er jeg kommet opp i 40mg(20mg morgen og 20mg kveld) i døgnet. Problemet er at jeg ikke merker noen som helst forandring. Like rastløs og samme uro i kroppen. Samme trang til å trykke på pc samtidig som jeg trykker på telefonen og prøver å se litt på tv, må ofte brekke dette av med å ta en tur i kjelleren eller loftet, kanskje en tur ut i garasjen for å så tilbake til sofaen til ny runde fremfor tv-telefon-pc'en. Merker heller ingen bedring i det sosiale, greier ikke å få med meg hele/lengre samtaler. Med bakgrunsstøy er ting helt håpløst, da kan jeg glemme hele samtalen. Like vanskelig å komme i gang med ting og like vanskelig å avslutte ting og tang. Har heller INGEN bivirkninger. Med andre ord er jeg svært skuffet til nå Det som jeg frykter mest nå er at psykiateren plutselig finner ut at jeg ikke har adhd alikevel og avslutter hele medisineringa. Orker ikke å det sånn resten av livet. Hva skjer når jeg oppnår maks Ritalin dose pr dag ?(har forstått at dette er ca 1mg pr kroppsvekt, i mitt tilfelle 70mg) Noen som kan dele sin historie om virkning/oppstart/opptrapping av Ritalin ? Du er kjempe heldig som ikke har noen bivirkninger, de fleste får det, mine har heldigvis blitt mindre men jeg har noen ennå. Det som kan hende er at du tar for lav dose, man skal ikke bare tenke på vekten, min psykiater spurte meg aldri hva jeg veier. Forbrenningen har også mye å si. Men som regel sier man at 80 mg per døgn er maks dosen, men det er de som bruker 100 mg, uten å veie 100 kg. Jeg veier ca 80 kg og tåler ikke mer enn 30 mg per døgn, 40 mg har dårlig effekt på meg. Eller kanskje du tar for mye? Hmm... Jeg merket positiv virkning allerede på 10 mg, merket du noe på 10 mg? Hvis ikke, og ikke på 40 mg så øk så mye som du får lov til, gradvis, ikke for fort fordi da kan du plutselig få masse bivirkninger. Hvis du ennå har null virkning på maksdosen så be om å få prøve en annen ADHD-medisin, ikke alle har en god virkning av ritalin. Psykiater kan ikke ta i fra deg en diagnose du allerede har fordi EN medisin ikke fungerer, det finnes flere medisiner for ADHD. Jeg vet at noen psykiatere vurderer om pasienten har ADHD ut fra om ritalin fungerer eller ikke, men det er faktisk ikke lov. Og latskap, fordi det er ikke sånn man utreder. Man har ikke lov til å gi ritalin til noen uten diagnosene ADHD eller narkolepsi, så de psykiaterne lyver på resepeten ved å skrive at pasienten har ADHD, hvis pasienten ikke har fått diagnosen. Man SKAL få diagnosen først. Jeg hadde byttet psykiater om min ga meg ritalin før diagnosen. En lege (psykiaterer er leger) skal alltid stille diagnose først. F.eks de gir ikke kreft medisin fordi de tipper at pasienten har kreft etter en samtale, nei man utreder først. Tenk på de som faktisk har ADHD men som får null/dårlig effekt av ritalin og ikke får diagnosen kun pga en psykiater som ikke vet hva hun/han gjør Så bytt psykiater om han/hun vurderer din diagnose ut fra hvordan ritalin virker på deg, finn deg en seriøs psykiater Da har du og ingenting å frykte og blir riktig behandlet Nå kan det jo hende at du allerede har diagnosen, men siden du frykter å miste diagnosen så regner jeg med at du ikke har det? Min historie kort fortalt: jeg begynte på 5 mg tabletter og økte med 5 mg hver tredje dag, fikk tidlig masse bivirkninger (vanndrivende, redusert matlyst, luft i magen, muskelspasmer osv). Men etterhvert (husker ikke nøyaktig når) forsvant de fleste bivirkningene. Positiv effekt fra 10 mg. Når jeg kom til 30 mg var jeg ganske fornøyd og gikk på det en stund, men ble så enig med psykiater om å prøve 40 mg og hun sa at jeg kunne øke rett til 40 mg, da ble jeg kjempe dårlig. Blodtrykket gikk ned i kjelleren, det er unormalt, det normale er å få høyt blodtrykk. Blodtrykket ble ikke normalt før jeg hadde redusert til 15 mg igjen, og så økte jeg gradvis til 40 mg. På 40 mg følte jeg meg litt dopet, ikke en happy rus eller noe sånt, bare dopet på en merkelig og ubehagelig måte, så jeg reduserte til 30 mg. Og tar en kapsel på 30 mg om morgenen, vil ta så lite som mulig pga ukjent langtidseffekt, så tar ikke mer etter 8 timer (ca så lenge en kapsel virker). Kunne tatt 20 mg om morgenen og 10 etterpå, men føler ikke behov for det. Lykke til! Anonym poster: 1645cbc1b181319b1a7f5d62f8419ec7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #53 Skrevet 4. mai 2013 I tillegg skal man ta en EKG før man begynner på ritalin, for å utelukke hjertefeil man ikke vet om (da kan ritalin være dødelig), tok du det? Man bør også ta en EEG (men jeg vet at ikke alle seriøse psykiatere vet det) for å utelukke epilepsi da det finnes epilepsi som man ikke merker at man har og som gir store konsentrasjonsvansker, og man skal ta en blodprøve for å utelukke feil med stoffskiftet da det og kan gi store konsentrasjonsvansker. Tok du disse testene? Hvis din psykiater ikke har gitt deg diagnosen men ritalin, så tipper jeg at du ikke tok disse testene, men kan jo ta feil Anonym poster: 1645cbc1b181319b1a7f5d62f8419ec7
mr.mister Skrevet 4. mai 2013 #54 Skrevet 4. mai 2013 Takk for alle svar. Jeg hadde legesjekk før medisineringen. Dette var diverse blodprøver og EKG, tok ikke noe EEG. Usikker på om jeg har fått diagnosen eller ei, hun sa kun at hun ville prøve med Ritalin. Jeg har målt blodtrykk og puls o.s.v 2 ganger pr uke til nå, og verdiene er stabile. Vet ikke om dette har noen sammenheng men jeg mener selv at jeg har høy "tablett-toleranse" hvis det er noe som heter det ? Jeg bruker sjeldent alkohol(1-2 ganger i året) og like sjeldent tabletter som paralgin-forte. Men de få gangene jeg må bruke paralgin så må jeg ha minst 3 stk for å få virkning. 1 tablett har ingen virking, 2 tabletter virker litt, 3 funker passe. Alkohol må jeg og ha unormalt (12 halvlitere)store mengder for å komme i feststemning(ikke dritas). Andre medisiner må jeg og ha dobbel dose i forhold til det lege har beskrevet for å få virkning. Jeg vet at dette ikke er bra!!! Jeg er ikke og har ingen fortid som rusmisbruker, kun en normal mann (80kg) som prøver å leve ett normalt liv. Finnes det noe som heter "høy tabletttoleranse" ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå