Gå til innhold

Ribbe eller pinnekjøtt


Gjest miss_sara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til fettvegrerne: Pinnekjøtt er fetere enn ribbe, faktisk. ;)

Her spises det noen ganger pinnekjøtt, og noen ganger ribbe. Førstnevnte er julematen for meg, sånn tradisjonelt sett, men jeg er åpen for det meste.



Anonymous poster hash: 490fc...c3a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå at noen foretrekker ribbe.

Mon tro om det kan ha noe med at folk synes det er godt..? Dessuten kommer det an på hvor man kjøper ribbe, og hvilken type ribbe man kjøper.

Jeg spiser ribbe. Har smakt pinnekjøtt, men synes ikke det var helt det store.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Enhjørning

I år blir det både pinnekjøtt og ribbe hos foreldrene mine. Jeg er vegetarianer så jeg ender nok opp med tofu eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe her :) Med "alt"- pølser og medisterkaker og tre typer kål, og for all del rørte tyttebær- ikke tyttebærsyltetøy.

Og til alle de "Skjønner ikke at folk orker pinnekjøtt", eller "Ribbe er jo kjempeekkelt"-kommentarene, så er det vel ikke rarere enn at veldig mange (dog ikke alle, selvfølgelig) har den maten de vokste opp med til jul som julefavoritt? Julemat handler jo om mer enn akkurat hva som ligger på tallerkenen. Både ribbe, pinnekjøtt, juletorsk og kalkun er for de fleste godt innsauset i tradisjon og minner. For meg er lukta av ribbe i ovnen helt nødvendig for å komme i julestemning, men det hadde neppe vært slik hvis jeg vokste opp med pinnekjøtt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp med at vi har spist begge deler; pinnekjøtt på julaften og ribbe 1. juledag. For min del er pinnekjøtt den klare favoritten, men ribbe er jo god mat det også...til tross for at jeg ikke er så glad i tilbehøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Ribbe her :) Med "alt"- pølser og medisterkaker og tre typer kål, og for all del rørte tyttebær- ikke tyttebærsyltetøy.

Og til alle de "Skjønner ikke at folk orker pinnekjøtt", eller "Ribbe er jo kjempeekkelt"-kommentarene, så er det vel ikke rarere enn at veldig mange (dog ikke alle, selvfølgelig) har den maten de vokste opp med til jul som julefavoritt? Julemat handler jo om mer enn akkurat hva som ligger på tallerkenen. Både ribbe, pinnekjøtt, juletorsk og kalkun er for de fleste godt innsauset i tradisjon og minner. For meg er lukta av ribbe i ovnen helt nødvendig for å komme i julestemning, men det hadde neppe vært slik hvis jeg vokste opp med pinnekjøtt.

Det er helt sant - og så har det med måten man tilbereder maten på. Pinnekjøtt som er grillet i ovn like før servering smaker helt annerledes enn pinnekjøtt som bare er kokt. Noen foretrekker røkt pinnekjøtt fremfor ikke røkt .. og kålrabistappe er for meg et absolutt must - denne kan også lages på mange måter - og noen kjøper endatil ferdilaget stappe eller bruker kokt, oppskåret kålrabi. Disse variasjonene kan få pinnekjøttmiddagen til å smake totalt forskjellig. Alle finner sin egen favorittmåte å tilberede maten på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både pinnekjøtt og ribbe her.

Pinnekjøttet serveres med potet, gulrøtter, tyttebær, kålrotstappe og pølse.

Ribba med potet, gulrøtter, surkål, rødkål, svisker, sossiser, sennep og pickeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe her :) Med "alt"- pølser og medisterkaker og tre typer kål, og for all del rørte tyttebær- ikke tyttebærsyltetøy.

Og til alle de "Skjønner ikke at folk orker pinnekjøtt", eller "Ribbe er jo kjempeekkelt"-kommentarene, så er det vel ikke rarere enn at veldig mange (dog ikke alle, selvfølgelig) har den maten de vokste opp med til jul som julefavoritt? Julemat handler jo om mer enn akkurat hva som ligger på tallerkenen. Både ribbe, pinnekjøtt, juletorsk og kalkun er for de fleste godt innsauset i tradisjon og minner. For meg er lukta av ribbe i ovnen helt nødvendig for å komme i julestemning, men det hadde neppe vært slik hvis jeg vokste opp med pinnekjøtt.

Er vokst opp med ribbe og medisterkaker, men som jeg nevnte i et tidligere innlegg, så foretrekker jeg pinnekjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant - og så har det med måten man tilbereder maten på. Pinnekjøtt som er grillet i ovn like før servering smaker helt annerledes enn pinnekjøtt som bare er kokt. Noen foretrekker røkt pinnekjøtt fremfor ikke røkt .. og kålrabistappe er for meg et absolutt must - denne kan også lages på mange måter - og noen kjøper endatil ferdilaget stappe eller bruker kokt, oppskåret kålrabi. Disse variasjonene kan få pinnekjøttmiddagen til å smake totalt forskjellig. Alle finner sin egen favorittmåte å tilberede maten på.

Håper jeg noen gang slipper å smake kokt pinnekjøtt. De fleste serverer det dampet...

Anonymous poster hash: 8f21d...955

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...