AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #1 Del Skrevet 16. desember 2014 Det er krise,jeg har tannlege skrekk til 1000... Jeg har ikke vært der på 5 år og har vært på sjekk å funnet ut at jeg har 11 hull,jeg har sånn tannverk at jeg vet snart ikke vet hva jeg skal gjøre!! Jeg greier ikke ta meg sammen å gå til tannlegen,jeg har så skrekk,å greier virkelig ikke bite tenna sammen å gå dit .. Men vet at det er mulig å få tatt hull på sykehus under narkose. Men hvordan går man fram? Å hvor mye skal egentlig til? Anonymous poster hash: 51b4b...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #2 Del Skrevet 16. desember 2014 Kan ikke hjelpe deg når det gjelder offentlig tannlege dessverre. Jeg kjenner imidlertid ei jente som nettopp boret flere hull i narkose pga helt utrolig vannvittig ekstrem tannlegeskrekk. Hun valgte å gjøre dette privat og var veldig fornøyd. Regningen ble imidlertid stor, vi snakker mange tusenlapper. Verdt det for hennes del, men er selvsagt noe du må vurdere om du har råd til. Selv har jeg ingen skrekk for tannleger og skal rotfylle om to dager uten at jeg så mye som ofrer det en tanke. Du kjenner jo ingenting med bedøvelse? Har du vurdert musikk i ørene og bedøvelse? Anonymous poster hash: bde55...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #3 Del Skrevet 16. desember 2014 Det er som regel sedasjon som brukes, ikke full narkose. Jeg har fått anbefalt sedasjon for å fjerne to visdomstenner. De er begge halvveis utvokst og har hatt flere infeksjoner. I tillegg er roten formet som en "fiskekrok" hvilket betyr at tennene begge må deles opp i fire og fjernes del for del. Den ene ligger også veldig tett opp mot nerven i kjeven, og man risikere å bli lam i kjeven så det er en delikat operasjon. Tannlegen sa det vil ta atskillige timer og sannsynligvis blir smertefullt, og at jeg antakeligvis vil foretrekke sedasjon. Dette må likevel tas privat, og regningen vil komme på 10,000 hvilket er hvorfor jeg utsetter det. Det er dyrt fordi du skal ha en spesialist til stede i rommet. Man får ikke slikt for tannlegeskrekk, hvilket er rimelig nok. Det er mange mennesker med tannlegeskrekk og staten kan ikke punge ut tusenvis for det. Anonymous poster hash: 0d7a0...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 16. desember 2014 #4 Del Skrevet 16. desember 2014 Tannlegen min tilbyr lystgass ved tannlegeskrekk. Kan du ikke høre om du har tannleger i nærheten som gjør det? Høres jo ut som du har skikkelig skrekken så det hadde nok passet bra med lystgass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #5 Del Skrevet 16. desember 2014 Man kan også få beroligende medikamenter hos tannlegen.Anonymous poster hash: 6776d...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia Skrevet 16. desember 2014 #6 Del Skrevet 16. desember 2014 Man kan jo dra til privat tannlege og få narkose, men da må man også betale mange tusen. Jeg har også ekstrem tannlegeskrekk og når jeg måtte trekke en visdomstann i sommer sa jeg at det ble uaktuelt at den skulle trekkes hvis jeg ikke fikk så sterke medisiner at jeg ble utslått. Fikk sobril og ble lovet flere ganger at det kom garantert til å gjøre jobben. Det gikk som jeg trodde, og jeg braste ut i tårer sekundet etter jeg hadde kommet meg i stolen. Funket overhodet ikke annet enn at jeg følte meg litt treg noen timer etter jeg var kommet meg hjem. Var en grusom opplevelse og det påvirket meg lenge etterpå. Så for all del ikke fall for tannlegene som bare vil gi ut sånt tull, hvis du har skikkelig tannlegeskrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest incognita Skrevet 16. desember 2014 #7 Del Skrevet 16. desember 2014 Jeg greier ikke ta meg sammen å gå til tannlegen,jeg har så skrekk,å greier virkelig ikke bite tenna sammen å gå dit ..Anonymous poster hash: 51b4b...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanntrollet Skrevet 16. desember 2014 #8 Del Skrevet 16. desember 2014 Det er overraskende mange som ikke vet at tannlegeskrekk/ odontofobi gir grunn til å få dekket deler av tannbehandling, også utført i lett narkose. Men det holder ikke å dra til tannlegen og si at du har tannlegeskrekk. Tannlegen ser jo fort om skrekken er reell. Men man må ha en erklæring fra fastlegen på at man har odontofobi, deretter vurderer tannlegen hva man ev. kan få dekket av utgifter. Nå vet jeg ikke om du i ditt tilfelle vil få utført behandling i narkose ts, men beroligende i forkant av timen er også en kjempegod hjelp. Vil nok tro at det skal prøves før narkose. Jeg fikk operasjon utført i lett narkose på privat tannklinikk. Da hadde klinikken samlet oss narkose-tilfellene til den ene dagen, også leier de inn anestesisykepleier fra sykehuset som setter narkosen og overvåker pasienten hele tiden. Det er derfor en kostbar affære - hvis man da ikke får dekket store deler av Helfo, men da må man ha dokumentert tannlegeskrekk/ odontofobi. Det står litt info i denne tråden, bl.a noen nyttige linker; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=797997 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #9 Del Skrevet 17. desember 2014 1. Du må gå til tannlegen og "bevise" at du er for redd for å få gjort noe 2. Du blir sendt til tannlege som er god på tannlegeskrekk, gjerne med beroligende 3. Du blir sendt til tannlege for å prøve lystgass 4. Dersom det ikke fungerer kan du få innvilget narkosebehandling Jeg ventet i nesten 2 år totalt inkl de trinnene, med tannverk hver dag. Ikke noe å anbefale. Om noe må rotfylles gjør de ikke det i narkose, så da trekker de bare. Anonymous poster hash: e271f...f8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #10 Del Skrevet 17. desember 2014 Forstår ikke helt at man kan være mer redd for tannlege enn narkose? Er jo mange risikoer med det...Anonymous poster hash: 6776d...b36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia Skrevet 17. desember 2014 #11 Del Skrevet 17. desember 2014 Forstår ikke helt at man kan være mer redd for tannlege enn narkose? Er jo mange risikoer med det...Anonymous poster hash: 6776d...b36 Angst og fobier handler ikke om hvor farlig det er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå