Gå til innhold

Litt hjelp med tamponger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har aldri brukt tamponger før, jeg har bare brukt bind til nå (jeg er 22 år)

Men nå har det seg at jeg drar til syden, og da får jeg så klart mensen mens jeg er der. En dame sa at jeg kunne bruke tamponger, og tilogmed bade med dem!

Så spørsmålet er:

- hvordan gjør jeg det med bind/tampong på stranden, og evt bading?

-hvilken type tamponger er best?

-hvordan vet jeg hvilken størrelse jeg skal ha?

Drar på torsdag, så må finne det ut før da.

Anonymous poster hash: b4fc2...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorvidt du kan bade med tamponger, er litt avhengig av hvor mye du blør. På de verste dagene ville jeg aldri tatt sjansen selv.

- Hvis du skal bruke tamponger på stranden, må du nødvendigvis ha et sted du har mulighet til å bytte om det skulle bli nødvendig. Hvis du bader, ville jeg byttet tampong med en gang du var ferdig.

- Jeg synes OB er best.

- Det er umulig å vite størrelse uten å ha prøvd seg frem. Sånt lærer man av erfaring. Det er også avhengig av hvor mye du blør. Hvis du bruker OB er gul den minste, så blå, så rosa, så grønn. De grønne er STORE. Hvis du blør sånn middels ville jeg kanskje prøvd blå først, men igjen: Dette er en erfaringssak.

Anonymous poster hash: 766b9...595
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du kan bade med tamponger, er litt avhengig av hvor mye du blør. På de verste dagene ville jeg aldri tatt sjansen selv.

- Hvis du skal bruke tamponger på stranden, må du nødvendigvis ha et sted du har mulighet til å bytte om det skulle bli nødvendig. Hvis du bader, ville jeg byttet tampong med en gang du var ferdig.

- Jeg synes OB er best.

- Det er umulig å vite størrelse uten å ha prøvd seg frem. Sånt lærer man av erfaring. Det er også avhengig av hvor mye du blør. Hvis du bruker OB er gul den minste, så blå, så rosa, så grønn. De grønne er STORE. Hvis du blør sånn middels ville jeg kanskje prøvd blå først, men igjen: Dette er en erfaringssak.

Anonymous poster hash: 766b9...595

Takk for svar!

Så hva ville du ha gjort isteden når en har menstruasjon i syden? Dette er en tur med flere, og har ikke så lyst til å skrike ut at jeg har mensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen og be om tabletter for å utsette mensen. Men da må du skyndte deg for du må ta de før du får mensen.

Anonymous poster hash: 5c7a9...576
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tampax er forresten veldig greie tamponger for nybegynnere. De kommer med innsettingshylse. Bytt ofte. Ta med en rull med hundeposer i tilfelle det skulle være vanskelig å kaste tampongen, så kan du i nødstilfelle legge tampongen i hundeposen og knytte igjen og legge i veska til du kommer til en plass du kan kaste den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har aldri brukt tamponger før, jeg har bare brukt bind til nå (jeg er 22 år)

Men nå har det seg at jeg drar til syden, og da får jeg så klart mensen mens jeg er der. En dame sa at jeg kunne bruke tamponger, og tilogmed bade med dem!

Så spørsmålet er:

- hvordan gjør jeg det med bind/tampong på stranden, og evt bading?

-hvilken type tamponger er best?

-hvordan vet jeg hvilken størrelse jeg skal ha?

Drar på torsdag, så må finne det ut før da.

-Ta i en tampong før du går til stranda, og så har de sikkert et toalett i nærheten, så bytter du hver 4 time ca.

- Jeg bruker tampax. De kan se litt skumle ut men de er ekstremt mye mer renslige å bruke fordi du slipper å ta på deg selv og den kommer alltid langt nok inn så man slipper å føle at den faller ut, som man kan med OB f.eks.

-Ta med deg mini og medium, så bruker du medium de dagene med mest. Hvis du ikke har hatt sex/brukt mye dildo kan du sikkert ikke bruke større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste nå at du ikke har fått mensen enda, da kan du fremdeles rekke å ta utsettende tabletter, men da må du ringe legen i morgen. De heter Primolut-N. Usikker på hvor mange dager du må ta de i forveien så det må du sjekke i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, når du begynner med tamponger kommer du aldri til å gå tilbake til bind! Du vil føle deg SÅ fri.

Var jeg deg, ville jeg prøvd så store som mulig, siden de ikke slipper noe blod forbi. De varer også lengre. Men de store kan være vanskelig å få inn med en gang (man må gjerne blø litt først, sånn at det er glatt når man fører det inn. Det kan også være litt vanskelig om du aldri har brukt tampong eller har hatt sex før.

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe en pakke blå OB, og en rosa. De blå er litt mindre. De kan du bruke den første og de siste dagene, siden det gjerne er litt mindre blod da. Så bruker du de rosa mens det står på sitt verste.

Selv bytter jeg ikke før jeg føler det er fullt, så du kan nok fint ligge noen timer på stranden uten å bytte :) Men om du får vann på dem, kan de bli litt tunge og du vil føle for å bytte.

Ser noen over her anbefalte Tampax, og det gjør egentlig jeg også. Jeg bruker alltid helst det :) Det er SÅ mye enklere, og siden du ikke trenger å stikke fingrene inn med Tampax, kan du fint skifte under en håndduk siden du slipper håndvask ;) Selv bruker jeg den grønne. Føler den beskytter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tampax er forresten veldig greie tamponger for nybegynnere. De kommer med innsettingshylse. Bytt ofte. Ta med en rull med hundeposer i tilfelle det skulle være vanskelig å kaste tampongen, så kan du i nødstilfelle legge tampongen i hundeposen og knytte igjen og legge i veska til du kommer til en plass du kan kaste den. Anonymous poster hash: 5c7a9...576

Tampqx = AU, AU. Innføringshylsen er grusomt vond.

Bruker du p-piller så kan du jo hoppe over mensen med de pillene.

Primolut-N, må taes 3 dager før forventet mens og tre ganger daglig i inntil 10 dager. Glemmer du de begynner du å blø. Men å utsette mensen med begge disse alternativene kan gi deg blødningsforstyrrelse, så det bør du ta med i vurderingen din.

Tamponger er helt ok å bruke, men du bør være påpasselig med rene hender før du går og bytter i varmen. Begynn med blå. Vær og obs på at du kan kjøpe de fleste steder på Kanariøyene om du skal dit. Det kan og være lurt å ha et lite bind de dagene du blør mest i tilfelle du blør igjennom. Hvor lenge en tampong holder før den er full, er en treningssak.

Mensbeger er og et alternativ, men vet ikke om de kan kjøpes over disk.

Anonymous poster hash: 36037...dee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp vanlige blå ob, de er greie. Aldri hatt problemer med å bade med tampong. Tampax er skummelt og ikke noe bra for en "førstegangsbruker"!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp vanlige blå ob, de er greie. Aldri hatt problemer med å bade med tampong. Tampax er skummelt og ikke noe bra for en "førstegangsbruker"!

Hva i alle dager er skummelt med Tampax? I de fleste land utenfor nord europa er det faktisk tamponger med innføringshylser som er mest vanlig. Selvsagt er det smak og behag, men å si at det er skummelt med Tampax er jo bare tull. De er jo også lettere å få langt nok inn når man ikke har trening på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er skummelt med Tampax? I de fleste land utenfor nord europa er det faktisk tamponger med innføringshylser som er mest vanlig. Selvsagt er det smak og behag, men å si at det er skummelt med Tampax er jo bare tull. De er jo også lettere å få langt nok inn når man ikke har trening på det.

Fordi det ser ut som et jævla romskip, og jeg foretrekker å ikke få "dåsehuden" min i klem. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ser ut som et jævla romskip, og jeg foretrekker å ikke få "dåsehuden" min i klem. :ler:

Det er da ikke utseende som er problemet, men å bli nesten skåret opp av skarpe papp eller plasthylser i skjedeinngangen. Selve tampaxen ligger og som en vaksefille i skjeden, ækkelt. Papphylser i europa og plasthylser som er hakket bedre i USA.

Anonymous poster hash: 36037...dee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler virklig Tampax. Så mye enklere å få tampongen helt opp. Det er mulig jeg har korte fingre for jeg får ikke OB langt nok opp, og da gjør det bare vondt. Med OB er det veldig viktig å ha helt rene hender.

Tampongen er full når det nesten kjennes ut som om du er tissetrangt, bare bak blæra. Hehe Du skjønner det nok. Eller hvis du ser at det er blod på tråden eller på papiret når du tisser. Bytt heller for ofte enn for sjeldent. Anbefaler deg å prøve å sette inn en tampong en gang ellrr to før du drar hjemmefra.

Når du skal dra den ut kan det være litt ubehagelig. Noen røsker, andre lirker, andre igjen setter seg på huk og drar den ut.

Anonymous poster hash: eab76...52c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...