Gå til innhold

Mulig å trene/løpe "på" seg lungebetennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hatt eksamen i kroppsøving, og skjønner at man selvfølgelig blir anpusten og litt sliten i brystet etter MANGE timers hardkjøring på en dag.

Nå sitter jeg igjen med en forferdelig ekkel hoste. Sånn influensahoste, som er slimete og gir seg ikke før jeg nærmest kaster opp. Gjør også direkte vondt å puste. Er det faktisk mulig å løpe på seg en lungebetennelse? Føles virkelig ut som om brystet mitt skal rives ut hvert øyeblikk. :(

Anonymous poster hash: 859a7...3a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt eksamen i kroppsøving, og skjønner at man selvfølgelig blir anpusten og litt sliten i brystet etter MANGE timers hardkjøring på en dag.

Nå sitter jeg igjen med en forferdelig ekkel hoste. Sånn influensahoste, som er slimete og gir seg ikke før jeg nærmest kaster opp. Gjør også direkte vondt å puste. Er det faktisk mulig å løpe på seg en lungebetennelse? Føles virkelig ut som om brystet mitt skal rives ut hvert øyeblikk. :(

Anonymous poster hash: 859a7...3a7

Må også legge til at det "piper" når jeg puster. Ekkelt!

TS

Anonymous poster hash: 03b6a...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli sår i halsen av ekstreme anstrengelser. I tillegg kan man hovne opp. Da vil det gjerne føles slik ut. Du får vente et par dager og se. Om du ikke blir bedre så kan det være du har fått en liten luftveisinfeksjon. Det er sjeldent behov for å behandle dem med noe annet enn hvile, væske og søvn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli sår av store anstrengelser som Supraspinatus sier, jeg får litt sånn rar hals selv ved en vanlig joggetur. Men jeg har også klart å løpe på meg bihulebetennelse, men da hadde jeg ALT for lite klær på da.

Anonymous poster hash: 1b728...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for svar :) Har ikke så vondt i halsen, og ikke særlig hoven, heldigvis! Får vente et par dager for å se om det blir noe bedre! Smertene ligger i brystet og når jeg puster. Krysser fingrene for at jeg kun har pusta litt for mye og hardt :fnise: og bare blitt litt sår i brystet! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være bronkitt, lungebetennelse...
Eller Astma ^^-Ja du kan plutselig få astma..

Pipingen (surkling?) høres ut som Bronkitt egentlig..Men jeg får slikt om jeg anstrenger meg mye, eller om jeg er ute å går og det kaldt ute, jeg er astmatiker :(
Går det ikke over etter ett par dager, bør du dra til legen.
Om slimet du hoster opp er gulfarget/grønnfarget så bør du iallefall dra til lege da det kan være ett symptom på infeksjon i de øvre luftveiene :) Også om allmenn tilstanden blir dårlige-Feber,slapphet, dårlig matlyst :)

God bedring ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være bronkitt, lungebetennelse...

Eller Astma ^^-Ja du kan plutselig få astma..

Pipingen (surkling?) høres ut som Bronkitt egentlig..Men jeg får slikt om jeg anstrenger meg mye, eller om jeg er ute å går og det kaldt ute, jeg er astmatiker :(

Går det ikke over etter ett par dager, bør du dra til legen.

Om slimet du hoster opp er gulfarget/grønnfarget så bør du iallefall dra til lege da det kan være ett symptom på infeksjon i de øvre luftveiene :) Også om allmenn tilstanden blir dårlige-Feber,slapphet, dårlig matlyst :)

God bedring ^^

Er det virkelig nødvendig å løpe til legen for små luftveisinfeksjoner?

Hvis man ikke har feber over 40, og man tar til seg næring noen lunde normalt kan legen gjøre noe annet enn å skrive sykemelding? Man har jo egenmeldingsdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har feber over 40, og man tar til seg næring noen lunde normalt kan legen gjøre noe annet enn å skrive sykemelding? Man har jo egenmeldingsdager?

Heldigvis er jeg student og har fikk faktisk juleferie akkurat nå og tar flyet hjem om noen timer! :) Enda godt det! Jeg avventer å se hvordan formen min er. Jeg har et veldig dårlig immunforsvar fordi jeg har vært ganske syk ett års tid, så skulle ikke forundre meg at kroppen min har dratt på seg en infeksjon av noe slag, ikke lenge siden jeg sluttet på forrige antibiotikakur for en annen type infeksjon heller. Takk for svar alle sammen :) Får bare håpe det er noe sårt bryst og ikke astma eller bronkitt :sjokkert: Slet forsåvidt en goood del med bronkit da jeg var baby og liten.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fordi det kan være underliggende sykdommer.

Jeg gikk faktisk med kraftig hoste i 3mnd før jeg dro til legen..

Og når jeg dro, så hadde feberen kicket inn, tok meg rett på senga og ble skikkelig dårlig..

Når jeg var på legevakta, og endelig fikk komme inn, så viste deg seg at jeg hadde en kraftig alvorlig lungebetennelse og antibiotikan måtte opp på en trippel dose. Jeg fikk ordentlig kjeft fra legevakta at jeg ikke hadde dratt inn før, når jeg fortalte at jeg hadde hatt kraftig hoste i en 3mnd tid. De sa det kunne ha startet som en mild luftveis infeksjon, til det gikk over til en kraftig lungebetennelse..

Så jeg bare skriver etter erfaringer jeg og hva legen har sagt til meg i ettertid.

Det er bedre å dra til legen en gang for mye, enn en gang for lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fordi det kan være underliggende sykdommer.

Jeg gikk faktisk med kraftig hoste i 3mnd før jeg dro til legen..

Og når jeg dro, så hadde feberen kicket inn, tok meg rett på senga og ble skikkelig dårlig..

Når jeg var på legevakta, og endelig fikk komme inn, så viste deg seg at jeg hadde en kraftig alvorlig lungebetennelse og antibiotikan måtte opp på en trippel dose. Jeg fikk ordentlig kjeft fra legevakta at jeg ikke hadde dratt inn før, når jeg fortalte at jeg hadde hatt kraftig hoste i en 3mnd tid. De sa det kunne ha startet som en mild luftveis infeksjon, til det gikk over til en kraftig lungebetennelse..

Så jeg bare skriver etter erfaringer jeg og hva legen har sagt til meg i ettertid.

Det er bedre å dra til legen en gang for mye, enn en gang for lite..

Du skriver jo selv at du gikk med det i 3 måneder. Her er det snakk om at det har vart i et par dager. Normalforløpet til mindre luftveisinfeksjoner, forkjølelse og influensa er stortsett 1 uke eller mindre.

Man har vel tid til å vente så lenge. 3 måneder er dog litt lengre enn normalt.

Om man løper til legen og krever antibiotika for hver minste infeksjon bidrar man ikke bare til at det dannes flere resistente bakterier, men også til å belaste helsesystemet og utsette andre mer sårbare pasienter for smitte.

Men for all del. Mistenker man at det er noe alvorlig så skal man selvsagt gå til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo selv at du gikk med det i 3 måneder. Her er det snakk om at det har vart i et par dager. Normalforløpet til mindre luftveisinfeksjoner, forkjølelse og influensa er stortsett 1 uke eller mindre.

Man har vel tid til å vente så lenge. 3 måneder er dog litt lengre enn normalt.

Om man løper til legen og krever antibiotika for hver minste infeksjon bidrar man ikke bare til at det dannes flere resistente bakterier, men også til å belaste helsesystemet og utsette andre mer sårbare pasienter for smitte.

Men for all del. Mistenker man at det er noe alvorlig så skal man selvsagt gå til legen.

Jdeg går til legen ganske fort når det er luftveiene, men jeg får sjelden antibiotika om det bare er en liten infeksjon.

Anonymous poster hash: b485b...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...