Gå til innhold

Alt som skal ordnes for en ny student - hjelp

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Hannah:83

Hei!

Kan noen være så greie å fortelle meg alle ting jeg må gjøre for å bli student - og ikke glemme noe..?

Betaling av avgifter (hvilke?), henting av student-ID o.l....

Alt.

På forhånd tusen hjertelig takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller viktigste er vel å betale semesteravgiften, semesterregistrere seg og melde deg opp til undervisning/kurs i tide.

Tror du finner det meste på UIOs sider (og hos det fakultetet du skal studere ved).

Lykke til med studiene! (Ojoj, så lenge siden det er man var fersk student... Og her sitter man ennå *tsk-tsk*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får brev i posten om dette fra lærestedet du er tatt opp på :wink:

Det første du må gjøre er å betale semesteravgiften. Når den er registrert som betalt kan du melde deg opp til eksamen i de fagene du skal ha (gjøres de fleste steder over internett på Studentweb). Først da får du tilsendt semesterkortet (kort som viser at du har betalt semesteravgiften, at du er student høst 2004 og hvilke eksamener du er meldt opp i).

På flere læresteder må du ha betalt semesteravgift, meldt deg opp til eksamen og godkjent utdanningsplan før du kan registrere deg for å få passord og tilgang til lærestedets informasjons- og lærestøttesystemer på nett.

Du får ikke utbetalt studielånet fra lånekassen før du har semesterkort.

Du får heller ikke studiekort før du har semesterkort.

Stort sett er det obligatorisk fremmøte på det første infomøtet på faget du har valgt. Møter du ikke her eller ikke gir beskjed om hvorfor du ikke kan møte mister du studieplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justice ikke innl.

- Finne et sted å bo..

- Betale semesteravgift (i god tid før frist for semesterregistrering)

- Semesterregistrering

- Kjøpe bøker (vær tidlig ute, enkelte blir utsolgt så du må vente til et stykke ut i semesteret)

- Skaffe student ID

- Motta semesterkort i posten

- Søke om studielån, og hente dette på skolen man er tatt inn ved når det kommer

- Sjekke treningstilbud og evt. få meldt seg på ulike kurs før de starter (midt i august?)

- Stå på universitetsplassen den dagen de deler ut studentposer med "gratisting" (frivillig..)

- Møte opp på undervisning - etter kvalitetsreformen kan man miste undervisningsplass om man ikke møter opp de første gangene uten å ha gyldig fravær

- Skal du snakke med noe i rådgiveravd./infoavd. på Blindern ved semesterstart, beregn et par timer i kø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og bli med i en eller annen studentforening etterhvert, så får du nye venner og bekjente "gratis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl

Når kommer det brev fra UIO? Har fått plass. Men har ikke fått noe i posten. Bare velkomstbrev. Når får jeg giro for betaling av studieavgift og sånne tiing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare velkomstbrev. Når får jeg giro for betaling av studieavgift og sånne tiing?

Det må da ha stått noe fornuftig i det velkomstbrevet du fikk. Stod det ikke der når første informasjonsmøte på faget er? Var det med en brosjyre om fadderdager etc?

Har du vært inne på nettsidene til studiestedet og faget ditt og satt deg inn i alt du kan der? Her er f.eks. mye info fra UiO http://www.uio.no/studier/nystudent/

En del av det å være student på universitet eller høyskole er finne frem til nødvendig informasjon selv.

Det er ikke alle lærestedene som sender ut giro. Hos noen får du en pinkode som du bruker for å logge deg inn på studentweb. Der finner du all betalingsinfo som du trenger. Det virker som om praksis i forhold til nye studenter varierer hos lærestedene. Noen sender ut giro andre bare pinkode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl

Ja, jeg har sjekket hjemmesidene til uio. Det stod ikke så mye interessant i det velkomstbrevet. Men jeg spurte en jeg kjente som går på blindern ang. betaling og adgang til studentweb. Man må ringe/besøke studentkontoret på blindern for å be dem skrive ut et pin kode til deg. Man betaler studieavgift via studenweb. Jeg skjønner at man må klare seg på egenhånd og slik. men de burde vite bedre. at ungdommer fra vgs ikke er helt vant til sånne ting og at de burde i det minste ha en slags pekepinn på hvor man skaffer seg info. det er tross alt første året. sjekk her, dere som er på villspor: http://www.uio.no/studier/studentweb/faq.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer fra studiested til studiested.

Fra 300 - 600 kroner.

Og dyrere, jeg betalte på det meste 950,- (HiO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl

På UiO koster det 410kr i studieavgift, 100 et eller annet for kopiavgift og 20 kr til studentskipnaden. Så regner med ca. 600kr for et semester.

Ringte uio ang. giro og sånne ting. de sa at nye studenter ved uio får pinkode til studentweb sammen med giroen i posten i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ms Chanandler Bong

Fikk en giro i posten på 250kr som skulle betales til studentsamskipnaden. Dette er vel ikke det samme som semesteravgift??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl ologget

Jeg fikk en giro i posten idag også. Den var på 530kr. Det var inkl. semesteravgift, kopiavgift og støtte til utdanning i uland. Jeg vet ikke hva du har. Er du førstegangsstudent? Altså er dette det første året ditt på blindern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensumliste, billige bøker (oppslag, internett), studieteknikkbok, engelsk ordbok, eksamensoppgaver (Greit å vite litt om "slutten" slik at man blir den mer bevisst.) Lokaiser evt fagtidsskrifter og din "hylle" på internett og bibliotek.

Legg opp til en hel arbeidsdag fra begynnelsen så slipper du mye angst og stress! For meg lønnet det seg å lese ferdig på skolen så kunne jeg ha fri etterpå uten å dra med meg dårlig samvittighet hjem.

Snakk med en som tok faget i forrige semester/år. (Kjøp avbrukte bøker kan f.eks gi mulighet for det.)

Lag et system på papirer slik du tror pensum er oppdelt. Lokaliser vanskelige og sentrale emner.

Det er også superviktig å finne en god kollokviegruppe. Det vil si noen som virkelig jobber og ikke bare prater om å jobbe.

Etter eksamen: Noter hva du bør gjøre i neste runde for å bli mer effektiv! (Det er glemt etter ferien)

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Litt på siden, men så lave semesteravgifter dere har, da, min er på 1300. Går på HiO. De påstår at det er vask av labfrakkene våre som gjør det så dyrt... Burde vel kanskje valgt en utdanning som ikke krevde bruk av labfrakk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...