Pringle Skrevet 12. desember 2014 #1 Skrevet 12. desember 2014 Neida, ikke noe trist Lurer bare på hva dere som er alene på julekvelden har tenkt å spise? Jeg vurderer sterkt andebryst, potet- og pastinakkmos, og grønne bønner. Dessert kan kanskje være is og varme bær.
Skogkløver Skrevet 12. desember 2014 #2 Skrevet 12. desember 2014 Det høres jo fantastisk godt ut! Hva med karamellpudding til dessert? Det er det beste jeg vet! Eller himmelsk munnfull, en type fromage med sjokolade, mandler, likør og cocktailbær De oppskriftene kan fint lages i porsjonsformer
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #3 Skrevet 12. desember 2014 Her blir det and! Ikke for stort og veldig godt! Anonymous poster hash: 6b710...042
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #4 Skrevet 12. desember 2014 Jeg skal lage ribbe, eventuelt kalkun. Til dessert blir det nok riskrem med bringebærsaus Anonymous poster hash: 5bde8...8a0
Gjest Lille-pus Skrevet 12. desember 2014 #5 Skrevet 12. desember 2014 Jeg har pleid å steke ribbe selv om jeg og kattene har vært alene, har bare bestilt en mindre ribbe enn når vi er flere Altså ribbe, hjemmelaget surkål og mandelpotet. Dessert har variert etter hva jeg har hatt lyst på; hjemmelaget karamellpudding, fruktsalat eller hjemmesnekret bringebærsorbet.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #6 Skrevet 12. desember 2014 En av de aller beste tingene ved å ha solo-jul er å slippe ribbe for min del. Lager heller noe godt som tar litt mer tid enn det jeg har lyst til å bruke på en vanlig lørdag. Anonymous poster hash: 6b710...042
Cata Skrevet 12. desember 2014 #7 Skrevet 12. desember 2014 Akkurat i år skal jeg ikke feire alene, men pleier ganske ofte gjøre det. De senere år har da menyen vært pinnekjøtt med kålrabistappe. Enkelt og greit. Dessert blir ganske ofte jordbærgele med vaniljesaus. (Det høres "barnslig" ut, men jeg synes det er godt etter det mektige pinnekjøttet.)
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #8 Skrevet 13. desember 2014 Jeg pleier å ha ribbe med alt av tilbehør, altså både medisterkaker, pølse, surkål og alt annet som hører med. Pleier å kjøpe den minste ribbebiten jeg kan finne hos slakteren, kjøper også pølse og medisterkaker der. Jeg ELSKER julemat, og spiser det kun en gang i året, så her spares det ikke på noe, selv om jeg feirer alene. Synes heller ikke synd på meg, fordi jeg feirer alene, har et godt sosialt liv og mange venner(jeg forteller aldri venner at jeg feirer alene, rett og slett fordi jeg ikke vil at de skal føle seg presset til å invitere meg). Grunnen til at jeg feirer alene er fordi jeg har familie der julen er en fyllefest, dette skjer til tross for at det er flere barn tilstede. Hver gang jeg har reist hjem for å feire jul har jeg endt opp med å passe og trøste ungene som gråter og er utilpass. Dette ble for tøft for meg i lengden, så jeg har de siste to årene feiret alene. Trives godt alene på juleaften, det plager meg ikke at jeg ikke er sammen med noen. Jeg kunne selvfølgelig feiret med familien, men det blir rett og slett veldig trist, og jeg føler meg som en ufrivillig barnevakt. Anonymous poster hash: 68c41...76e 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #9 Skrevet 13. desember 2014 Grandiosa? Anonymous poster hash: 1ac5e...b41
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #10 Skrevet 13. desember 2014 jeg vet det er o.t, men jeg klarer ikke la være å fundere over det sosiale aspektet ved alenejul.. for det høres unektelig trist ut i mitt hode. Er det selvvalgt, å feire helt alene? Hvorfor feirer dere ikke med noen? Foreldre? Søsken? venner...? Kan jo godt være noen ønsker det selv, men jeg får meg liksom ikke helt til å tro det. er det slik? Hvis noen av dere ønsker å feire sammen med noen finnes det jo alltid løsninger for det.. God jul til alle, hvordan den enn feires Anonymous poster hash: 4198f...369 1
Gjest Tingelinling Skrevet 14. desember 2014 #11 Skrevet 14. desember 2014 jeg vet det er o.t, men jeg klarer ikke la være å fundere over det sosiale aspektet ved alenejul.. for det høres unektelig trist ut i mitt hode. Er det selvvalgt, å feire helt alene? Hvorfor feirer dere ikke med noen? Foreldre? Søsken? venner...? Kan jo godt være noen ønsker det selv, men jeg får meg liksom ikke helt til å tro det. er det slik? Hvis noen av dere ønsker å feire sammen med noen finnes det jo alltid løsninger for det.. God jul til alle, hvordan den enn feires Anonymous poster hash: 4198f...369 Jeg har alltid feiret jul sammen med noen. Likevel har jeg ingen problemer med å forstå at det er helt greit å feire jul alene. Tror ikke jeg hadde hatt noen problemer med det, men jeg hadde neppe satt meg ned og kjent GODT etter om jeg savnet noe osv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #12 Skrevet 14. desember 2014 For meg er ikke julen viktig. Jeg har ikke barn og jeg er heller ikke kristen. Jeg er motstander av kjøpefesten og jeg liker ikke fet mat. Stress og forpliktelse gjør meg nedstemt også. Riktignok pleier jeg å feire sammen med en blanding av familie og venner. Som regel en liten og uhøytidelig feiring. Av og til "feirer" jeg også alene. I år skal jeg spise alene og siden besøke noen venner som også er alene, men vi feirer egentlig ikke jul. Vi bare samles, tar et par glass vin og slapper av. Det verste med julen for meg er alt man blir eksponert for. At man blir dømt fordi man ikke følger normen. Hva andre synes er egentlig ikke viktig for meg, men akkurat i julen blir man rett og slett fortalt at man er "rar" og folk synes synd på meg og vil gjerne invitere meg til jul. Det er null forståelse for at jeg veldig gjerne bare vil glemme at det er jul og ta det som en ferieuke i stedet. Anonymous poster hash: 6b710...042
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #13 Skrevet 14. desember 2014 For meg er ikke julen viktig. Jeg har ikke barn og jeg er heller ikke kristen. Jeg er motstander av kjøpefesten og jeg liker ikke fet mat. Stress og forpliktelse gjør meg nedstemt også. Riktignok pleier jeg å feire sammen med en blanding av familie og venner. Som regel en liten og uhøytidelig feiring. Av og til "feirer" jeg også alene. I år skal jeg spise alene og siden besøke noen venner som også er alene, men vi feirer egentlig ikke jul. Vi bare samles, tar et par glass vin og slapper av. Det verste med julen for meg er alt man blir eksponert for. At man blir dømt fordi man ikke følger normen. Hva andre synes er egentlig ikke viktig for meg, men akkurat i julen blir man rett og slett fortalt at man er "rar" og folk synes synd på meg og vil gjerne invitere meg til jul. Det er null forståelse for at jeg veldig gjerne bare vil glemme at det er jul og ta det som en ferieuke i stedet. Anonymous poster hash: 6b710...042 Takk for svar. jeg vet ikke om noen dømmer deg og andre som er alene i jula for å ikke følge normen, men det er vel bare en naturlig reaksjon at for de fleste så virker det litt trist, siden det er en familiehøytid. Jeg skjønner argumentene dine altså, men for de aller fleste tror jeg likevel man vil synes det fremstår som leit å ikke dele julaften med noen. Jeg husker da jeg var student og på det fattigste jeg noen sinne har vært. Jeg var helt blakk og kunne derfor ikke spørre om noen ville være med ut og ta et glass, kunne ikke invitere noen på mat for jeg hadde nesten ingenting etc. Husker jeg spiste ris og fiskepinner til middag og syntes forferdelig synd på meg selv som satt alene og blakk på min egen bursdag. kan se for meg at jeg ville blitt veldig nedfor om jeg ikke hadde noen på julaften. Ikke en gang foreldrene mine. Det er nok derfor folk har lite forståelse eller har vanskelig for å tro at du VIL være alene. jeg synes også det er vanskelig.. God jul! Anonymous poster hash: 4198f...369 1
Cata Skrevet 14. desember 2014 #14 Skrevet 14. desember 2014 (endret) jeg vet det er o.t, men jeg klarer ikke la være å fundere over det sosiale aspektet ved alenejul.. for det høres unektelig trist ut i mitt hode. Er det selvvalgt, å feire helt alene? Hvorfor feirer dere ikke med noen? Foreldre? Søsken? venner...? Anonymous poster hash: 4198f...369 Har en forelder igjen og hun bor langt unna. Jeg har også en jobb som innimellom holder meg her i store deler av jula så slike år er det uaktuelt å reise bort. Jeg rekker det rett og slett ikke, eller det blir alt for slitsomt. Mor reiser ikke på vinteren så hun kommer ikke hit heller. Søsken har jeg ikke. Venner har jeg ikke her jeg bor, så den løsningen utgår også. Uansett tror jeg ikke jeg ville likt å feire tradisjonell familiejul med venner. Det ville liksom vært å stjele noen annens jul. Jeg ville følt meg som et veldedighetsprosjekt og en inntrenger i deres tradisjoner. Dermed blir det alenejul innimellom, og den er helt grei den altså, siden jeg er forberedt på den. Men i år har jeg jobbefri så da reiser jeg for å hilse på min mor. Endret 14. desember 2014 av Cata
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #15 Skrevet 14. desember 2014 Jeg pleier å ha ribbe med alt av tilbehør, altså både medisterkaker, pølse, surkål og alt annet som hører med. Pleier å kjøpe den minste ribbebiten jeg kan finne hos slakteren, kjøper også pølse og medisterkaker der. Jeg ELSKER julemat, og spiser det kun en gang i året, så her spares det ikke på noe, selv om jeg feirer alene. Synes heller ikke synd på meg, fordi jeg feirer alene, har et godt sosialt liv og mange venner(jeg forteller aldri venner at jeg feirer alene, rett og slett fordi jeg ikke vil at de skal føle seg presset til å invitere meg). Grunnen til at jeg feirer alene er fordi jeg har familie der julen er en fyllefest, dette skjer til tross for at det er flere barn tilstede. Hver gang jeg har reist hjem for å feire jul har jeg endt opp med å passe og trøste ungene som gråter og er utilpass. Dette ble for tøft for meg i lengden, så jeg har de siste to årene feiret alene. Trives godt alene på juleaften, det plager meg ikke at jeg ikke er sammen med noen. Jeg kunne selvfølgelig feiret med familien, men det blir rett og slett veldig trist, og jeg føler meg som en ufrivillig barnevakt. Anonymous poster hash: 68c41...76e Dette syns jeg bare var trist. Altså at familien din bruker julen som en fyllefest som til syvende og sist går ut over barna, OG deg som da ender opp som barnevakt. Selv tror jeg heller ikke jeg hadde klart det. Men hadde vel vurdert å anmelde de som uegnet til å ha barn, da jeg selv vet hvordan det er å være ett slikt barn, og ikke ha det koselig i julen og bare glede seg til den er over. Syns du burde vurdere dette. Ingen barn burde ha en slik jul. Anonymous poster hash: 6e8bf...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #16 Skrevet 15. desember 2014 Dette syns jeg bare var trist. Altså at familien din bruker julen som en fyllefest som til syvende og sist går ut over barna, OG deg som da ender opp som barnevakt. Selv tror jeg heller ikke jeg hadde klart det. Men hadde vel vurdert å anmelde de som uegnet til å ha barn, da jeg selv vet hvordan det er å være ett slikt barn, og ikke ha det koselig i julen og bare glede seg til den er over. Syns du burde vurdere dette. Ingen barn burde ha en slik jul. Anonymous poster hash: 6e8bf...5fb Signerer denne.... av hensyn til barna som er helt uskyldige i dette bør du rett og slett tipse barnevern/politi om hvordan disse barna "feirer" julen. For barnas skyld... Ingen barn skal gå gjennom julaften som en fyllefest!!! Anonymous poster hash: 4198f...369 1
Elizabeth2014 Skrevet 15. desember 2014 #17 Skrevet 15. desember 2014 jeg vet det er o.t, men jeg klarer ikke la være å fundere over det sosiale aspektet ved alenejul.. for det høres unektelig trist ut i mitt hode. Er det selvvalgt, å feire helt alene? Hvorfor feirer dere ikke med noen? Foreldre? Søsken? venner...? Kan jo godt være noen ønsker det selv, men jeg får meg liksom ikke helt til å tro det. er det slik? Hvis noen av dere ønsker å feire sammen med noen finnes det jo alltid løsninger for det.. God jul til alle, hvordan den enn feires Anonymous poster hash: 4198f...369 Ikke vondt ment men; er du veldig ung? Eller er du ikke i intellektuelt i stand til å se at selv om DU personlig foretrekker selskap, så kan ikke andre være annerledes? Vær obs på at "på seg selv kjenner man alle andre"-tankegangen er forbeholdt de med vesentlig lavere emosjonell intelligens enn gjennomsittet, og hvis du virkelig er en sosial "people person" så burde du ha evne til å forstå at selv om DU ikke er i stand til å nyte kun ditt eget selskap i ensomhet, så er det mange andre som elsker å være alene, både i hverdag og høytid... At det er en spesiell merkedag som julaften/fødselsdag/17 mai osv setter i seg selv ingen grenser for evnen til å fortsatt trives alene, med mindre man er helt ufrivllig alene og dermed føler seg bitter/trist/forbigått etc. Jeg er en utadvent person, har mange venner og familie, har invitasjon til både "venne-jul" og familie-jul, men har takket nei. Vennejul er uaktuelt da det blir for mye "fest"-faktor over det (for mye glam, alkohol og mangel på høytid), og familiejul det er ikke uaktuelt, men ikke fristende... Velger å feire alene, da jeg bor langt unna familie, og ikke syns ikke flyturen er verdt det; jeg vet av erfaring at jeg vil kose meg mye mer inne sammen med kjæledyrene mine enn å stresse masse med koffertpakking/flyreise, for så å sitte sammen med storfamilien med masse småbarn som løper rundt og er høye på sukker, og skrikende babyer til fjerne kusiner/fettere/tremenninger som jeg knapt kjenner uansett. Da er det mer kvalitets-tid og mer høytidsstemning å feire alene, og å muligens få besøk av kjæresten min på kvelden, men om jeg ikke får besøk så blir det rett og slett deilig det også; å bare nyyyyte en rolig julekveld uten stress, ta meg ett glass vin og høre på Sølvguttene og spise det jeg vil, og pakke opp pakker i mitt rolige tempo uten å måtte være barnevakt for fjerne slektningers barn. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #18 Skrevet 15. desember 2014 Nå skal jeg ikke være alene i julen, men skulle jeg ha vært det hadde jeg kjøpt noe skikkelig prima pinnekjøtt og satt til damping, kokt noen poteter og laget kålrotstappe. Pinnekjøtt er jo virkelig en middag som lager seg selv Kanskje hadde jeg droppet potetene, kålrotstappe er jo så godt Til dessert tror jeg det hadde blitt vanlig godteri Anonymous poster hash: 527b8...77e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #19 Skrevet 16. desember 2014 Ikke vondt ment men; er du veldig ung? Eller er du ikke i intellektuelt i stand til å se at selv om DU personlig foretrekker selskap, så kan ikke andre være annerledes? Vær obs på at "på seg selv kjenner man alle andre"-tankegangen er forbeholdt de med vesentlig lavere emosjonell intelligens enn gjennomsittet, og hvis du virkelig er en sosial "people person" så burde du ha evne til å forstå at selv om DU ikke er i stand til å nyte kun ditt eget selskap i ensomhet, så er det mange andre som elsker å være alene, både i hverdag og høytid... At det er en spesiell merkedag som julaften/fødselsdag/17 mai osv setter i seg selv ingen grenser for evnen til å fortsatt trives alene, med mindre man er helt ufrivllig alene og dermed føler seg bitter/trist/forbigått etc. Jeg er en utadvent person, har mange venner og familie, har invitasjon til både "venne-jul" og familie-jul, men har takket nei. Vennejul er uaktuelt da det blir for mye "fest"-faktor over det (for mye glam, alkohol og mangel på høytid), og familiejul det er ikke uaktuelt, men ikke fristende... Velger å feire alene, da jeg bor langt unna familie, og ikke syns ikke flyturen er verdt det; jeg vet av erfaring at jeg vil kose meg mye mer inne sammen med kjæledyrene mine enn å stresse masse med koffertpakking/flyreise, for så å sitte sammen med storfamilien med masse småbarn som løper rundt og er høye på sukker, og skrikende babyer til fjerne kusiner/fettere/tremenninger som jeg knapt kjenner uansett. Da er det mer kvalitets-tid og mer høytidsstemning å feire alene, og å muligens få besøk av kjæresten min på kvelden, men om jeg ikke får besøk så blir det rett og slett deilig det også; å bare nyyyyte en rolig julekveld uten stress, ta meg ett glass vin og høre på Sølvguttene og spise det jeg vil, og pakke opp pakker i mitt rolige tempo uten å måtte være barnevakt for fjerne slektningers barn. Klassisk KG-svar. Synes det er unødvendig å være så nedlatende som du her er i første avsnittet. Jeg synes spørsmålet var helt betimelig da jul for det store flertallet = familietid. Da lurer man selvsagt på hva som ligger bak at noen velger å feire alene. Jeg synes det umiddelbart høres trist ut å være alene på julaften - og det synes vel de aller fleste andre også, mtp alt fokuset det er blitt på å invitere noen som er ensomme i julen etc- MEN når du beskriver hvorfor du ikke ønsker feire med andre så skjønner man jo det. og det gjør helt sikkert de fleste andre også, uten at du trenger å betvile noens intellekt for at de spør. Anonymous poster hash: 4198f...369 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #20 Skrevet 16. desember 2014 Skal ikke feire alene, men hadde gått for pinnekjøtt m tilbehør og multekrem og krumkake til dessert. Spiser det jo ellers aldri, så i jula MÅ jeg ha det Anonymous poster hash: ce935...dcf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå