Gå til innhold

Hva lager du på symaskinen?


Nigella

Anbefalte innlegg

Inspirert av mamma'n som skal gi symaskin i gave til datteren:

Har selv arvet en symaskin, og skal begynne å lære meg å bruke den. ( :klø: )Bortsett fra å reparere klær er jeg nokså blank i forhold til hvilke muligheter jeg har.

Hva begynte du med?

Har du f.eks laget noe du har gitt bort?

Supre gaveideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hater å sy, så jeg legger ikke sjela mi i det, men jeg har da greid noen pynteputer og lagt opp noen gardiner :oops: Hadde ønsket jeg hadde med interesse for sying av for eksempel klær, men nei...... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min symaskin står innerst i en bod. Orker ikke å se på den en gang. :-?

Skulle ønske at jeg hadde en ny symaskin med rettsøm og sikksakk.. ikke noe mer. Den jeg har er av den typen med titusen deler og duppeditter. I tillegg er den arvet og høres ut som en traktor.

Er forresten verdensmester i å knekke nåler og lage store floker med undertråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg syr masse, men det går litt i bølger når jeg får ånden over meg! Noen ganger går det nesten et år mellom hver gang jeg tar frem maskinen

Har hatt symaskin siden konfirmasjonen, og dette er noe av det jeg har sydd:

* pynteputer (fine å starte med)

* Finkjoler (alt fra grusomme greier med digre sløyfer bak anno 1994 til en ganske OK kjole som jeg har brukt i bryllup i sommer

* Klær (seleskjørt i kordfløyel, skjørt m.m.)

* Vesker

* poser til skopuss, toalettsaker m.m.

* reparasjon av klær

* turutstyr (f.eks. fotposer til bruk i dyp snø)

* duker

Men den store hobbyen er quilting! Jeg lærte det av vertsmoren min (og på skolen) da jeg var utvekslingsstudent i USA. Da hadde jeg drevet en del med lappeteknikk før jeg dro, og mange her til lands blander nok lappeteknikk (patchwork) og quilting. Men etter at man har satt sammen lappene, legger man tre lag sammen (laget med lappeteknikk, et vattlag og et lag stoff under) og syr alt sammen med små tråklesting. Det er det som er quiltingen. Noen syr på maskin, men jeg foretrekker å gjøre det for hånd selv om det tar grusomt lang tid på store ting. Man kan også quilte uten patchwork på toppen, altså slik at mønsteret dannes av tråklestingene, men det har ikke jeg prøvd.

Jeg har quiltet:

* veggtepper

* to store sengetepper (dobbeltseng)

* ett lite sengeteppe (enkeltseng)

* et lite adventspyntebilde med stjerner

* trekk til fotoalbum

Nå skal jeg begynne på babytepper, og satser på at det går kjempefort og er veldig effektivt slik at jeg kan lage mange.

Det som er så morsomt med lapper og quilting er:

* Det finnes så utrolig mange nydelige stoffer

* det er kjempemorsomt å sette sammen farger

* det er gøy å lete i bøker etter inspirasjon, men jeg pleier sjelden å lage noe etter mønster. Jeg får heller en ide, gjerne ut fra tradisjonelle mønstre som er mye brukt i USA, og gjør min egen vri på det.

* hvis man håndquilter det, tar det timesvis og atter timesvis - og det gjør teppene og annet man lager virkelig til arvestykker.

* å skjære ut og sette sammen lappene går egentlig kjempefort med skjærehjul, quiltelinjal, quiltematte og symaskin.

De fleste bøker om lappeteknikk og quilting gir en god innføring i hva du trenger og hvordan du gjør det, i tillegg til at de inneholder en masse ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

... og nei, man trenger virkelig ikke være syekspert for å drive med lapper. Alt du trenger å kunne sy, er rette sømmer. Du trenger knapt nok å kunne rygge for å feste tråden! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden jeg har sydd nå, men det hender jeg får ånden over meg.

-reparasjon/omsying av klær (spesielt legge opp bukser, siden alle er for lange for meg)

-kjoler, shorts, t-skjorte, luer

-duker (ikke patchwork)

-gardiner

-grytekluter

-dukkeklær av klær man ikke bruker lengre

-trekk til fotoalbum/pynt til bursdagskort

-koseteppe til baby

-kosedyr (f.eks. en slange lik den de har på Ikea)

-applikasjonsbilder

Har lenge hatt lyst til å få igang en symaskinklubb, der man lager mest klær til seg selv (er så vanskelig å prøve klær og putte nåler i selv), men det blir jo mest med planlegginga, da..

Lykke til med syinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kommet så langt at jeg er blitt en racer til å knekke nåler og lage floker med undertråden!

Ellers har jeg funnet litt inspirasjon på nett, og lånt meg noen bøker om både lappeteknikk og quilting.

Det er så mye fiiiiiiiint!

Så var det bare å komme over terskelen for å tørre å prøve å sy selv.

Har selvfølgelig veldig lyst til å gi meg i kast med svære tepper, men skjønner at det er mest fornuftig å begynne på noe småtteri for å ikke miste motet.

Blir vel noen julete grytelapper el. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest symaskinen til å legge opp bukser, sy gardiner og lappe klær. + sy barbieklær og andre dukkeklær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...