Gå til innhold

Fløyelsmyk dagbok

Zenobia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Neida, tråden er skjult for moderering.

Det blir visst ikke noe Git installasjon i aften heller; det er for sent nå. Jeg har redigert tekst av hjertens lyst :ler: (prolog og prologue)

Du kan jo se på hvordan jeg har løst det. Mye <p/> og br og hr

Syntes jeg var flink som fikk til å style hr-linja!

Takker for meg for i aften; hyggelig at du stakk innom :goodbye:

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal heldigvis ikke bygge et helt univers, "bare" et nettsted (med god hjelp :yvonne: )

Sånn, da var dagens økt begynt med en avsporing.

Mål: Forstå responsivt design. Jeg har lest om det før. Tror jeg er klar for mere nå. Noterer her underveis.

Innimellom lesingen skal jeg finne ti bakgrunnsbilder til 10 korresponderende vari (Gi utseende til tidsomregningen).

@proghodet hvis du kommer innom i rimelig tid, kanskje du vil være moralsk støtte under installasjon av Git? Jeg har faktis lastet ned programmet! Helt selv, haha. Det kom en god del spørsmål om hvilke instillinger jeg bør ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Zenobia said:

hvis du kommer innom i rimelig tid, kanskje du vil være moralsk støtte under installasjon av Git? Jeg har faktis lastet ned programmet! Helt selv, haha. Det kom en god del spørsmål om hvilke instillinger jeg bør ha.

Det må vi da kunne få til! Sier ifra når jeg er ved EDB'en :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

Yay! Vi sees plutselig :hallo: God middag & sånn så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (2 timer siden):

Håper det kan passe en annen dag også, for nå blir det dessverre for sent for meg (og et par dager fremover). Men jeg kommer på KG igjen (på kveldstid) fredag :goodbye:

I morgen og torsdag noen timer på dagen (lese/notere om responsivt design)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Zenobia said:

Håper det kan passe en annen dag også, for nå blir det dessverre for sent for meg (og et par dager fremover). Men jeg kommer på KG igjen (på kveldstid) fredag :goodbye:

I morgen og torsdag noen timer på dagen (lese/notere om responsivt design)

Å, okei! Er ikke ved maskinen før barna er i seng om en knapp times tid. Bare @ meg på fredag :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do :tommelopp:

- - -

Noen flere notater om grid:

Et HTML-element blir en grid-beholder når vi setter display-egenskapen til grid eller inline-grid.

Grid er IKKE automatisk responsivt!! Men gjør det lettere med responsivt design? Antar det.

Å bygge med responsivt grid:
Først: tror w3schools er litt ...  hmmm ...

Men @media ser ut til å være tingen!

- - -

Alltid tilpass innholdet til mobil først :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje funnet ut hvordan jeg kan få en tegning av romskipene uten å tegne for hånd.

Computational design with Dynamo.

Youtube i morgen onsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laster ned Dynamo sandbox og pakket ut filene. Ingenting skjedde. Det har sikkert ikke blitt installert.

Kanskje jeg må laste ned Autodesk 2017 også. Ikke nå.

Akkurat nå høres responsivt design litt lettere ut.

background-size: cover?

- - -

I dag blir en dag jeg konser om innhold, ikke form

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

En ny milepæl: vscode og github snakker sammen :hoppe:  Med god hjelp fra proghodet :takke:

Har laget meg et regneark der jeg setter opp arbeidsoppgaver etter hvert som jeg får oversikt over dem.

bilde.thumb.png.452e800dbea35cd0c13cdc11d4b3cae8.png

Enda et fremskritt: Jeg har lært å bruke skjermdump! Og lime inn her.

Så da har jeg et spørsmål til @proghodet: (takk for sist :fnise: ) Jeg har kommet frem til at jeg ønsker ni pre-romskip (=knapper) og at de skal komme under hverandre i rekkefølgen jeg har i bildet over. (Glem farver og markeringer i bildet over.) Display er vel flex, så det må kanskje over i grid? Eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog så har jeg avdekket et annet problem ...

Når jeg åpner en fil jeg redigerer i nettleseren for å se hvordan den ser ut, finner den ikke styles-fila, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Zenobia said:

Display er vel flex, så det må kanskje over i grid? Eller?

Prøv å legge til flex-direction: column

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Zenobia said:

Når jeg åpner en fil jeg redigerer i nettleseren for å se hvordan den ser ut, finner den ikke styles-fila, ser det ut til.

Jeg må nesten laste ned prosjektet på min maskin for å feilsøke. Blir nok når barna er i seng.

Hvis du vil kan du i mellomtiden dobbeltsjekke hvilken filsti som er definert i link-tag'en i head'en på sida der styles ikke vises :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

Jeg må nesten laste ned prosjektet på min maskin for å feilsøke. Blir nok når barna er i seng.

Hvis du vil kan du i mellomtiden dobbeltsjekke hvilken filsti som er definert i link-tag'en i head'en på sida der styles ikke vises :)

Filstien funker jo på github, men der ligger det jo ikke noe annet foran tronora.github.io. Det gjør det jo på maskinen. Bør vel ikke endre filstien, men kanskje flytte filmappen lokalt? Det var litt pussig, for lenkene har fungert før (uten asset/css ... som er foran nå.)

I mellomtiden veeeenter jeg på at nettleseren skal gi meg oppdatert f5 :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et heeelt grunnleggende spørsmål: Når jeg skal lenke FRA en side som ligger i en undermappe, f.eks ENG, og lenker TIL en side som IKKE ligger i undermappen, hva er syntaksen da? For hvis jeg bare skriver filnavnet, antar den at den ligger i undermappen :idea:

Hmmm ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Zenobia said:

Et heeelt grunnleggende spørsmål: Når jeg skal lenke FRA en side som ligger i en undermappe, f.eks ENG, og lenker TIL en side som IKKE ligger i undermappen, hva er syntaksen da? For hvis jeg bare skriver filnavnet, antar den at den ligger i undermappen :idea:

Hmmm ...

./ Betyr "mappen jeg står i"

../ betyr "mappen som er et nivå opp"

../../ betyr "mappen som er to nivå opp" osv

Så hvis ENG ligger i rotmappa, og du skal linke til en fil som ligger i rotmappa, så blir det

"../filnavn.html", gitt at du linker fra en fil i ENG-mappa :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (Akkurat nå):

./ Betyr "mappen jeg står i"

../ betyr "mappen som er et nivå opp"

../../ betyr "mappen som er to nivå opp" osv

Så hvis ENG ligger i rotmappa, og du skal linke til en fil som ligger i rotmappa, så blir det

"../filnavn.html", gitt at du linker fra en fil i ENG-mappa :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (1 time siden):

Oooog så har jeg avdekket et annet problem ...

Ser at jeg muligens uttrykker meg litt uklart her: Jeg redigerer den jo i vscode, men når jeg åpner den i nettleseren (fra filutforsker), kobles ikke styles.css til den. (/assets/css/)

proghodet skrev (1 time siden):

👍

Jeg bare fortsetter å notere ting og tang her, så tar vi det etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...