AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #21 Del Skrevet 12. desember 2014 Nå kan man ikke utelukke at om du hadde hatt en eller form for problemer, funksjonsnedsettelse, så kunne du endt opp med diagnosen. Plutselig en dag blir du "utbrent" og man finner at det ligger en autismespekterdiagnose i grunnen. Det fins mange velfungerende mennesker med høy utdannelse og familie som "har asperger" men som ikke får diagnosen fordi de klarer seg bra. Selv har jeg doktorgrad, unger, men fikk diagnosen i godt voksen alder. Anonymous poster hash: 75c2a...a50 Men det er akkurat det jeg mener, grensenene mellom hva som anses som "normalt" og "unormalt" er flytende, og in the er ikke det viktigste å sette en merkelapp på alt, men å finne ut hva som funker for den enkelte.Anonymous poster hash: 704b3...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #22 Del Skrevet 12. desember 2014 Men det er akkurat det jeg mener, grensenene mellom hva som anses som "normalt" og "unormalt" er flytende, og in the er ikke det viktigste å sette en merkelapp på alt, men å finne ut hva som funker for den enkelte.Anonymous poster hash: 704b3...fa4 Men nå er det jo engang slik at diagnosen ikke er en merkelapp, men et steg på veien mot å finne ut hva som funker. (Diagnosen AS er klart forskjellig fra andre diagnoser, eller "merkelapper", om du vil, iom at det ikke finnes noen behandling. Og så er det jo ikke en sykdom, eller en psykisk lidelse, men en annerledes kognitiv fungering, og det handler om så vldig mye annet enn å ikke være/føle seg normal)Anonymous poster hash: 75c2a...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kariannne Skrevet 12. desember 2014 #23 Del Skrevet 12. desember 2014 Hei! Jeg fikk diagnosen Asperger syndrom da jeg var 16. Jeg kjenner meg mye igjen i der du skriver i innlegget ditt. Jeg var en enstøing på barneskolen, brydde meg fint lite om klær og hvordan jeg så ut. Så lenge klærne var komfortable på kroppen kunne de ved være hullete og skitne, jeg brydde meg ikke. Jeg hadde lite interesser av å være med andre barn og likte meg bedre i de voksnes selskap. Beskjeder fikk jeg sjelden med meg. Mamma måtte alltid be meg gjenta hva hun hadde sagt til meg for å se om jeg hadde fått det med meg. Jeg falt mye ut av skolen og sleit veldig både på barneskole og ungdomsskolen. Men det ble aldri mistenkt at jeg hadde en diagnose. Da jeg begynte på vidregående fanget læreren min opp at det var noe. Da kom jeg til BUP og ble diagnosert med Asperger. Stikkord for meg opp i gjennom er -spesielt interessert i et tema og mye kunnskap om akkurat dette temaet (det kunne variere hva temaet var) -sinne -asosial -lærevansker -lite empati for andre -evner kun å se mine egne behov -fakter/tvangstanker (knipse 10 ganger før jeg tar opp gaffelen og skal spise feks. Eller klappe 3 ganger før jeg går ut av døra) -taklet dårlig forandringer -måtte beholde gamle ting (hvis ikke ville livet mitt bli dramatisk forandret) Nå er jeg 24 år og merker svært lite til diagnosen min. Jeg har venner, er sosial, har mere forståelse for andre og kan sette meg selv ogmine behov til side, ikke problemer med å. Kvitte meg med gamle ting, og ikke noe særlig fakter, har perioder hvor jeg har litt tvangstanker, men det er så lite og jeg tror de fleste mennesker har det i større eller mindre grad. Hvorfor jeg plutselig ikke merker noe til diagnosen min nå i voksen alder vet jeg ikke. Den ble bare mindre og mindre fremtredende ettersom jeg ble eldre. Fungerer godt både privat og på jobb, og folk som ikke kjenner meg får sjokk når jeg ved et tidspunkt forteller at jeg har Asperger, ingen som tror det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 12. desember 2014 #24 Del Skrevet 12. desember 2014 Ikke direkte. Om du tenker fysisk attraktivitet. Utssendet i seg selv påvirkes jo ikke av asperger.Men mange jenter med asperger er ikke så opptatt av å følge moter elller sminke seg, så for noen gutter er det kanskje lite attraktivt? I tillegg er de ofte intelligente og opptatt av dybde, noe sikkert gutter som vil ha en enkel og overflatisk dukke som steller hjemme, ikke vil finne attraktivt;-) Sá hvis noen jenter liker á vaere mer Tomboys, má de alle da ha asperger syndromet? At noen jenter/kvinner ikke har like mye interesse for á fólge moter og liker ikke á sminke seg trenger ikke á bety at de má ha asperges. Noen liker heller á fólge sin egen stil og laerer á tenke mer utenfor boksen, de fleste andre vil fólge samme stróm som alle andre fordi de er fortsatt usikre og próver á passe inn i en gruppe. Det er ikke noe galt med personer som ikke er redde for á vaere sin egen person. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusmaskin Skrevet 12. desember 2014 #25 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Sá hvis noen jenter liker á vaere mer Tomboys, má de alle da ha asperger syndromet? At noen jenter/kvinner ikke har like mye interesse for á fólge moter og liker ikke á sminke seg trenger ikke á bety at de má ha asperges. . Det er det heller ingen som har sagt ... I hvert fall ikke jeg, og i hvert fall ikke jeg i det du siterte meg på. Endret 12. desember 2014 av brusmaskin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #26 Del Skrevet 13. desember 2014 Ikke direkte. Om du tenker fysisk attraktivitet. Utssendet i seg selv påvirkes jo ikke av asperger. Men mange jenter med asperger er ikke så opptatt av å følge moter elller sminke seg, så for noen gutter er det kanskje lite attraktivt? Det er også mange som gjør det. Jeg kjenner ganske mange som har AS som har en veldig spesiell stil, f. eks. emo, rocket, eller en annen, men "ekstra gjennomført" på en måte. For min egen del har jeg asperger og jeg har alltid vært veldig flink med klær og sminke. Begynte med foundation først på min skole på ungdomsskolen, og jeg var bimbo en periode. Nå kler jeg meg elegant, klassisk, men med moderne klær da. Jeg bruker også mye sminke, har langt hår osv. Hatt extensions og vippeextensions, farger håret ofte osv. Så det er ikke nødvendigvis sånn (ikke at du sa alle heller, men bare for å ha sagt det) Anonymous poster hash: 07767...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusmaskin Skrevet 13. desember 2014 #27 Del Skrevet 13. desember 2014 Det er også mange som gjør det. Jeg kjenner ganske mange som har AS som har en veldig spesiell stil, f. eks. emo, rocket, eller en annen, men "ekstra gjennomført" på en måte. For min egen del har jeg asperger og jeg har alltid vært veldig flink med klær og sminke. Begynte med foundation først på min skole på ungdomsskolen, og jeg var bimbo en periode. Nå kler jeg meg elegant, klassisk, men med moderne klær da. Jeg bruker også mye sminke, har langt hår osv. Hatt extensions og vippeextensions, farger håret ofte osv. Så det er ikke nødvendigvis sånn (ikke at du sa alle heller, men bare for å ha sagt det) Anonymous poster hash: 07767...6d0 Helt klart:-) Burde tatt med den sida av saken også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #28 Del Skrevet 13. desember 2014 Hei! Dette kan være Asperger, adhd/"add" eller noe helt annet. En slik diagnose er ikke bare å ha en spesiell stil, huske litt dårlig eller slite med å holde på venner. Man kan få et mye bedre liv med å bruke helt andre fremgangsmåter på ting, pga at hjernen fungerer annerledes. Om en som har Asperger sliter i hverdagen, så kan det å vite at en har det gi aha-opplevelser, og en kan ofte fungere like bra som andre, bare annerledes teknikker og fremgangsmåter. Det hjelper ikke å bare prøve litt hardere om man gjør det feil. Det er det mange uten diagnose gjør. Og sliter seg ut. Hadde de bare visst at de kunne fungert bedre! Anonymous poster hash: 7f4db...1b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #29 Del Skrevet 13. desember 2014 Til de som sier man ikke trenger diagnsoe "bare fordi" man er litt rar: Selv strøk jeg på 3 ulike universitet, sluttet i to jobber og gikk arbeidsledig 2 år (og brukte opp nesten alle sparepengene) før jeg gikk til lege, ble henvist og fikk diagnose. Jeg har IQ ganske høyt over snittet, men alikevel ble problemene som kommer med en Asperger diagnose for mye til at jeg klarte å kompensere i lengden. Hadde jeg blitt diagnostisert i tenårene, så hadde jeg sluppet 9 år med mislykking, lav selvtillit, angst og depresjon. I tillegg hadde jeg hatt 200 000kr+ mer på bok. Nå er jeg arbeidsledig, men med i et program for personer med Asperger som kan gi meg jobb i en alder av 28. Anonymous poster hash: 32afb...47c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #30 Del Skrevet 13. desember 2014 Hei. TS her, takk for mange svar. Jeg har jobb, fullført videregående, vet sånn noenlunde hva jeg vil studere, men har masse karakterer å ta igjen før jeg får det til, er det som er utfordringen. Er ikke engang sikkert jeg vil ta høyere utdannelse, er egentlig ikke noe "bok" menneske. Jeg har erfaring fra både butikkarbeid, sikkerthetsarbeid, service og restaurantbransjen, skal snart prøve noe annet. Jeg har lett for å ta på meg mer enn jeg takler. Bli utbrent. Jeg har i dag en liten tomhetsfølelse inni meg, fordi jeg ikke helt vet hvem jeg er og hva jeg vil i livet. De andre i familien på min alder har slått seg til ro med det de er, for meg høres det for kjedelig ut og bor et stykke unna oppvekstsstedet mitt. Når jeg er sammen med venner, så har jeg roen i meg, men så fort vi drar hver til vårt, så får jeg angst for at de misliker meg eller at jeg aldri skal høre fra dem igjen.. og at de skal "gå fra meg" altså at de når målene sine og jeg blir taperen som sitter igjen. men jeg har likevel troen på at jeg kan vil finne ut av det med tiden. De med AS har lett for å trives alene, og det gjør ikke jeg. Vel jeg kan kose meg med å være alene, men jeg trives mest å være blandt mennesker. Anonymous poster hash: f72e6...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #31 Del Skrevet 13. desember 2014 Hei! Dette kan være Asperger, adhd/"add" eller noe helt annet. En slik diagnose er ikke bare å ha en spesiell stil, huske litt dårlig eller slite med å holde på venner. Man kan få et mye bedre liv med å bruke helt andre fremgangsmåter på ting, pga at hjernen fungerer annerledes. Om en som har Asperger sliter i hverdagen, så kan det å vite at en har det gi aha-opplevelser, og en kan ofte fungere like bra som andre, bare annerledes teknikker og fremgangsmåter. Det hjelper ikke å bare prøve litt hardere om man gjør det feil. Det er det mange uten diagnose gjør. Og sliter seg ut. Hadde de bare visst at de kunne fungert bedre!Anonymous poster hash: 7f4db...1b0 Hei! Ble veldig nyskjerrig her. Har du noen eksempler på hva man kan gjøre annerledes for å fungere bedre grunnet at hjernen fungerer annerledes? Er spesielt interessert i om du vet om noen alternative fremgangsmåter for å bedre sosial kompetanse (få venner osv...), men vil gjerne høre eksempler du har om andre situasjoner ol. Anonymous poster hash: 081f2...f30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #32 Del Skrevet 14. desember 2014 Hva mener du med at hjernen fungerer annerledes? Gjør det det hos personer med adhd eller AS?! Jeg vet jo den fungerer noe annereledes, men hva er forskjellen fra "normale" mennesker? har vi evner til å se, høre eller oppfatte ting annereledes? ikke rart man blir ensom om det er sånn det er da :S Anonymous poster hash: f72e6...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #33 Del Skrevet 15. desember 2014 Hei! Ble veldig nyskjerrig her. Har du noen eksempler på hva man kan gjøre annerledes for å fungere bedre grunnet at hjernen fungerer annerledes? Er spesielt interessert i om du vet om noen alternative fremgangsmåter for å bedre sosial kompetanse (få venner osv...), men vil gjerne høre eksempler du har om andre situasjoner ol. Anonymous poster hash: 081f2...f30 Ja, hadde det bare vært så enkelt. Du må nesten bli kjent med din egen hjerne. Det har du gjerne allerede, men du har kanskje ikke godtatt den slik den er. Standardtingene er lister og dagplaner, dele opp gjøremål i overkommelige bolker (pga at det er kanskje vanskelig og overveldende å se hele greia) osv. Men det kommer litt an på hva du sliter med. Vi aspergere er like forskjellige som alle andre, og kan godt fungere kjempefint med ting som andre aspergere sliter kjempemye med. Jeg har lært mye med å lese, gå på kurs og kjenne igjen MINE problemstillinger, og prøve ut løsninger andre har på det. Noe fungerer, andre ting ikke. En ting som er sikkert, er at en Asperger bruker mye krefter på å tolke manuelt det vanlige folk har automatisk i seg som "instinkt". Disse ekstrakreftene teller liksom ikke som "arbeid", og aspergere sliter seg gjerne ut for å klare like mye som andre. Og det klarer de også, bare at noen av de tingene de må prioritere er konvertering og tolkning. Hva mener du med at hjernen fungerer annerledes? Gjør det det hos personer med adhd eller AS?! Jeg vet jo den fungerer noe annereledes, men hva er forskjellen fra "normale" mennesker? har vi evner til å se, høre eller oppfatte ting annereledes? ikke rart man blir ensom om det er sånn det er da :S Anonymous poster hash: f72e6...97d Vanskelig å forklare. Aspergere tenker annerledes, og autister kan ha store problemer med sanser. Jeg også har problemer med sanser, men ikke kjempemye. For noen kan det være helt uutholdelig å høre på lysstoffrør (og kanskje til og med se på flimringen), og at noen tar på de kan av og til være direkte smertefullt. Andre kan kanskje ikke kjenne smerte når de tar på en varm kokeplate, noen kjenner ikke sult, andre kjenner ikke at de må ta på seg mer klær, for de fryser ikke. Aspergere kan også ha store problemer med å organisere ting om de ikke klarer å se helheten men kun detaljer her og der ("puslebiter"). Men ingenting av dette kan oppsummeres i en post. Det er vanskelig å vite hvordan man tenker annerledes i forhold til normalen når vi må gjette hva normalen tenker. Og ikke tenker de normale likt heller, dere er jo like individuelle som oss Har hørt om de som har fotografisk hukommelse eller kan spille en fantastisk symfoni på gehør. Men det hører nok til sjeldenhetene. Om noen er spesielt flinke til noe, så er det nok pga at de kanaliserer all læring til få ting i stedet for å lære litt om mye. Aspergere har samme intelligens som vanlige folk, det er ikke intelligensen som skiller oss fra andre folk. Vi hadde fungert like godt som vanlige folk hvis vi hadde fått samfunnet like godt tilrettelagt for oss som vanlige folk har fått samfunnet tilrettelagt for seg. Anonymous poster hash: 7f4db...1b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #34 Del Skrevet 15. desember 2014 Ja, hadde det bare vært så enkelt. Du må nesten bli kjent med din egen hjerne. Det har du gjerne allerede, men du har kanskje ikke godtatt den slik den er. Standardtingene er lister og dagplaner, dele opp gjøremål i overkommelige bolker (pga at det er kanskje vanskelig og overveldende å se hele greia) osv. Men det kommer litt an på hva du sliter med. Vi aspergere er like forskjellige som alle andre, og kan godt fungere kjempefint med ting som andre aspergere sliter kjempemye med. Jeg har lært mye med å lese, gå på kurs og kjenne igjen MINE problemstillinger, og prøve ut løsninger andre har på det. Noe fungerer, andre ting ikke. En ting som er sikkert, er at en Asperger bruker mye krefter på å tolke manuelt det vanlige folk har automatisk i seg som "instinkt". Disse ekstrakreftene teller liksom ikke som "arbeid", og aspergere sliter seg gjerne ut for å klare like mye som andre. Og det klarer de også, bare at noen av de tingene de må prioritere er konvertering og tolkning. Vanskelig å forklare. Aspergere tenker annerledes, og autister kan ha store problemer med sanser. Jeg også har problemer med sanser, men ikke kjempemye. For noen kan det være helt uutholdelig å høre på lysstoffrør (og kanskje til og med se på flimringen), og at noen tar på de kan av og til være direkte smertefullt. Andre kan kanskje ikke kjenne smerte når de tar på en varm kokeplate, noen kjenner ikke sult, andre kjenner ikke at de må ta på seg mer klær, for de fryser ikke. Aspergere kan også ha store problemer med å organisere ting om de ikke klarer å se helheten men kun detaljer her og der ("puslebiter"). Men ingenting av dette kan oppsummeres i en post. Det er vanskelig å vite hvordan man tenker annerledes i forhold til normalen når vi må gjette hva normalen tenker. Og ikke tenker de normale likt heller, dere er jo like individuelle som oss Har hørt om de som har fotografisk hukommelse eller kan spille en fantastisk symfoni på gehør. Men det hører nok til sjeldenhetene. Om noen er spesielt flinke til noe, så er det nok pga at de kanaliserer all læring til få ting i stedet for å lære litt om mye. Aspergere har samme intelligens som vanlige folk, det er ikke intelligensen som skiller oss fra andre folk. Vi hadde fungert like godt som vanlige folk hvis vi hadde fått samfunnet like godt tilrettelagt for oss som vanlige folk har fått samfunnet tilrettelagt for seg. Anonymous poster hash: 7f4db...1b0 Dette var et veldig godt svar, ga meg mye informasjon og forståelse (og noe bekreftelse på antakelser jeg har hatt). Det er jeg som har ei datter som er under utredning for mulig AS. Takk skal du ha for å dele så grundig og opplysende! Anonymous poster hash: 99a45...7de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusmaskin Skrevet 15. desember 2014 #35 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) På autismesiden.no ligger det en god del ressurser og informasjon. Det ligger blantannet en tekst om hvordan hjernen fungerer annerledes mht sortering av inntrykk og stressterskel (http://autismesiden.no/Page.aspx?id=87) Ville tatt en titt der. Forum også der. Endret 15. desember 2014 av brusmaskin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå