Gå til innhold

Vi med emetofobi ..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er jo verste tiden på året for oss med angst for spy. Men som oftest så er det jo en grunn til at en angst har oppstått, så hva er deres historie?

Jeg selv har hatt det så lenge jeg kan huske, for det var så vondt, jeg skrek når jeg kastet opp, det gjorde jeg faktisk til og med når jeg var i slutten av tenårene, for det er så jævlig. Men dette har aldri hindret meg i noe i hverdagen, bare passet ekstra på håndvask.. Men det toppet seg for et år siden da jeg var i Oslo for å ta et kurs, typen var også med. Vi kjørte dit, det tok 12 timer, og det var storm og oversvømmelser nesten overalt, så det var isegselv en grusom biltur, jeg ble bilsyk før, men faktisk ikke på denne turen.

MEN, da vi kom frem til hotellet og skulle legge oss, vi var begge utrolig slitne, så følte jeg meg så rar, men tenkte ikke mer over det, men det ble verre og verre.. Typen sovnet jo fort, noe jeg også hadde gjort om jeg ikke var dårlig!!

Etter å ha ligget der med en intens kvalme i mange, mange timer (Ja, ligger heller lenge og er kvalm enn å spy!) så "ga jeg opp" og måtte på badet..

Det vanligste er jo at man føler seg litt bedre rett etterpå, men jeg følte meg like jævlig etter at jeg hadde spydd, gang etter gang, og alle vet vel hvor smertefult det er når man ikke har mer å få opp.. Men jeg var like kvalm hele tiden, dette varte i et og et halvt døgn (!!), da fikk jeg tvingt megselv til å sovne, og følte meg litt bedre da jeg våknet igjen, så var det bare å bestille seg flybillett hjem så fort som mulig..

Dette er det verste jeg har opplevd, og siden dette så har jeg tenkt på det hver eneste dag, vært redd hver dag, jeg tenker så mye på det og er så redd for å bli spysyk at jeg er KVALM om dagene. Er så ille, jeg er så lei av dette. Kan man ikke bare glemme noe, dette ble for traumatisk for meg da :/

Anonymous poster hash: 26884...f54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått det i mye større grad etter jeg hadde spysyken forrige gang. Var redd for å spy før også, men nå er det angst.

Jeg fikk altså spysyken en natt. Var jævlig trøtt og på vei i seng, så kastet jeg opp. Tidligere når jeg har hatt spysyke har jeg spydd gjerne opp mot 10 ganger og deretter har det avtatt litt og vært f. eks. hver time og gradvis gått lenger og lenger tid mellom hver gang.

Denne gangen var det ikke sånn. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg spydde hvert 5-10 minutt i over et halvt døgn. Fikk så ekstreme magesmerter at jeg trodde jeg skulle dø. Når jeg endelig sluttet å spy hadde jeg så vondt i brystet og resten av kroppen at jeg ikke fikk sove.

I tillegg har jeg et eller annet som skjer når jeg spyr.. Vet ikke hvorfor eller noe, men jeg blir på en måte "kvelt" som om jeg puster inn spy eller noe. Og nei, det er ikke bare en følelse. Jeg har besvimt av det flere ganger og blitt blå i ansiktet. Så er derfor avhengig at noen er der med meg når spyr sånn at de kan dunke meg i ryggen og "hjelpe" meg å få det opp.

Anonymous poster hash: c3b91...0e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...