Gå til innhold

Hvis jeg bytter fastlege.. Vil den nye legen få sendt over min journal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra den gamle legen automatisk? Noen som vet sikkert?

Anonymous poster hash: e2293...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det et annet legesenter?

Tror ikke det er automatisk, uten å være sikker..

Jeg bare tenker i forhold til sykehus journaler er det ikke automatisk iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et annet legesenter?

Tror ikke det er automatisk, uten å være sikker..

Jeg bare tenker i forhold til sykehus journaler er det ikke automatisk iallfall.

Et annet legesenter ja:)

Ts

Anonymous poster hash: e2293...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Jeg har alltid vært nødt til å "bestille" den fra gammelt legekontor. Noen ganger sender de til deg, andre ganger rett til ny lege. Men hvis begge kontor har samme digitale system (eller no sånt) så kan det oversendes direkte, etter din bestilling. Noen steder må du gjøre det skriftlig. Bare ring og hør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir absolutt ikke sendt automatisk, og det er en viktig rettighet vi som pasienter har. Det var for noen år siden en del debatt om dette og datatilsynet var med på å heldigvis få stoppet det. Det skal være mulig for oss å bytte fastlege uten at vi skal trenge å bli forhåndsdømt på bakgrunn av journaler fra den forrige legen.

Det er derimot ikke vanskelig å få det gjort om man selv ønsker. De forskjellige legekontorene har litt forskjellig praksis. Noen sender journalen for deg, andre lager den klar, men så må du selv hente den og få bragt den til ny lege. Om jeg ikke tar feil så blir det vel brent ut på cd.

Anonymous poster hash: 89a47...1c4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversending av journal koster penger. Vet ikke hvor mye det koster i dag. For en del år siden kostet det en hundrelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv om du vil ha den oversendt eller ikke. Man har rett til å nekte dette. Noen vil gjerne starte med blanke ark, av ulike grunner.

Anonymous poster hash: f7413...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de fortsatt sendt over automatisk dersom man bytter til en annen lege ved samme legesenter?

Byttet lege for noen år siden, delvis fordi jeg ikke ønsket at journalen som hadde fulgt meg omtrent siden fødselen skulle følge meg videre.... Men viste seg at den hadde blitt overført siden jeg gikk til samme legesenter... Blir så kjedelig å måtte bytte legesenter, siden alle andre er en lang bussreise unna.

Er dette endret?

Anonymous poster hash: 03f8b...d30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de fortsatt sendt over automatisk dersom man bytter til en annen lege ved samme legesenter? Byttet lege for noen år siden, delvis fordi jeg ikke ønsket at journalen som hadde fulgt meg omtrent siden fødselen skulle følge meg videre.... Men viste seg at den hadde blitt overført siden jeg gikk til samme legesenter... Blir så kjedelig å måtte bytte legesenter, siden alle andre er en lang bussreise unna. Er dette endret? Anonymous poster hash: 03f8b...d30

Ved mitt legesenter deler de journalsystem, så der ville hele den gamle journalen vært synlig også for den nye legen. Tror det er ganske vanlig. Men om du bytter legekontor, så bestemmer du selv om du vil at din journal skal sendes over eller ikke.

Anonymous poster hash: f7413...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Blir de fortsatt sendt over automatisk dersom man bytter til en annen lege ved samme legesenter?

Byttet lege for noen år siden, delvis fordi jeg ikke ønsket at journalen som hadde fulgt meg omtrent siden fødselen skulle følge meg videre.... Men viste seg at den hadde blitt overført siden jeg gikk til samme legesenter... Blir så kjedelig å måtte bytte legesenter, siden alle andre er en lang bussreise unna.

Er dette endret?

Jeg tror det er typisk at journalene deles mellom legene på samme legesenter...i alle fall på et tidligere legesenter, om jeg kom til en annen lege, så hadde vedkommende tilgang på journalen min. Men - du som pasient har rett på å få se din egen journal, og tror du kan be om at ting slettes. Aner ikke hvordan dette funker da. Ang. noen kommentarer lenger opp - jeg har alltid fått de printa ut på papir, og nytt legesenter må skanne de inn. Noen legesenter har et eller annet oversendelsessystem, husker ikke navnet nå, som nok er litt mer effektivt (begge sentrene må ha det om man bytter fra et til et annet senter). Tror jeg betalte ca 185 NOK for utskrift av journal sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er det mulig å be om at de ikke skal ha innsyn i den gamle journalen? Hvis jeg skal bytte legesenter, må jeg reise til en annen by i stedet for der jeg bor, så jeg vil gjerne unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Er det mulig å be om at de ikke skal ha innsyn i den gamle journalen? Hvis jeg skal bytte legesenter, må jeg reise til en annen by i stedet for der jeg bor, så jeg vil gjerne unngå det.

Tror ikke det, da må du nok bytte. Så vidt meg bekjent har alle på samme senter tilgang til de samme papirene. Det r liksom poenget med å ha et legesenter.

Anonymous poster hash: af35e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de fortsatt sendt over automatisk dersom man bytter til en annen lege ved samme legesenter? Byttet lege for noen år siden, delvis fordi jeg ikke ønsket at journalen som hadde fulgt meg omtrent siden fødselen skulle følge meg videre.... Men viste seg at den hadde blitt overført siden jeg gikk til samme legesenter... Blir så kjedelig å måtte bytte legesenter, siden alle andre er en lang bussreise unna. Er dette endret? Anonymous poster hash: 03f8b...d30

Ved samme legekontor har alle legene som regel adgang til alle legesenterets pasientjournaler, derfor opplevde du dette.

Det er mulig å få plombert eller sperret journaler dersom du ønsker og ber om dette.

Legene kan ta betalt etter arbeidet de har medmå skrive ut journalen, så det kan koste fra kr. 70 som er minstetaksten fra Legeforeningen og oppover.

For å få en journal overført må pasienten be om dette, noen ster er det tilstrekkelig å be om det muntlig, andre steder skal de ha skriftlig melding. Noen sender andre skal ha pasienten til å hente og betale samtidig. Så her er mange varianter, over samme tema.

Anonymous poster hash: 03521...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...