AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei! Fikk kokende voks på hånda forrige torsdag, og har nå en litt stor brannskade på oversiden hånda. Det går hovedsaklig fra "tommelkroken" og videre ned mot kanten av hånda. Ved tommelkroken er det et stort blemmeområde, før det deretter blir veldig rødt, litt opphovna hud og avslutter med ei tynn stripe "kjøttsår" altså har jeg mistet (hverfall) øverste laget av huden. Hadde hånda i kaldt vann en stund før vi renset og dekket med Jelonet, og deretter Mepore. Men siden Meporen ikke sitter noe bra på har jeg også sett meg nødt til å ha hvit teip over alt. Ikke det at den sitter noe bedre! Lurer nå på om det kan være en ide å dekke sårene med Jelonet for å så "tape" med noe a la dette? Både for praktiske grunner, men og pris. Kan godt legge ut bilde i morgen om det skulle hjelpe. Det lekker og det lukter helt ræva av svette og lymfer, så har byttet bandasjer hver dag. Noen som har tips til en rådvill dust? :cry: Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 8. desember 2014 #2 Del Skrevet 8. desember 2014 (endret) Bruk Melolin og plastertape, og klin litt Bacimycin over såret før du bandasjerer det. Melolinen kan klippes til og plastertapen jeg synes er best er den blå eller orange "vanlige". Bytt bandasje morgen og kveld, og la såret få litt bandasjehvile utpå kvelden før du setter på ny bandasje. Du har annengrads forbrenning og da er det ikke verdt å la såret være i friluft for lenge, da det lett setter seg bakterier i det. Vask såret forsiktig med mild såpe og vann når du bytter bandasje. Bruk bacimycin for å unngå bakterieinfeksjon og forhindre at såret setter seg fast i melolinen. Jeg pleier å klippe til et passende stykke melolin og fester det først i alle fire kanter med plastertape, og så legger jeg et ekstra lag plastertape over hele melolinen, slik at du får en form for buffer-støtte som gjør at du unngår å få vondt om du slår hånden borti noe. Edit: Får du ikke plastertapen til å sitte hele dagen uten at den svettes av, kjøper du sånn klister-støttebandasje. De kommer i flere farger og kan klippes til slik at du ikke har to meter bandasje over hånden, og "klisteret" sitter såpass godt at du kan bandasjere hånden en eller to runder for at melolinen på såret sitter godt uten å skli. Endret 8. desember 2014 av Minya 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Del Skrevet 8. desember 2014 Har du vært hos lege? Siden du sider det lekker en del og lukter. Det finnes utrolig mange varianter av bandasjer og sårprodukter. Apoteket kan hjelpe deg. Anonymous poster hash: 968d3...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Del Skrevet 8. desember 2014 Det mest dustete er at du ikke kom deg til lege, den gang da dette skjedde. Men kom deg til legen i morgen. Ring og få en hastetime, for dette må du ha proff hjelp med nå. Denne dusten her lan for noen år siden hånda opp på en gammeldags kokeplate som stod på 2000 W. Hånda gikk forskriftsmessig i boks med rent vann i 30 min. Før hånd, nedsunket i vann og menneske ble kjørt til legevakt. Neglene på noen av fingrene var skadet pga. Varmen fra undersiden, men pga. Effektiv legevaktbehandlig er hånden og 4 av 5 negler i dag nesten arrfri. Så kom deg til lege!Anonymous poster hash: 24a61...a4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #5 Del Skrevet 8. desember 2014 Har du vært hos lege? Siden du sider det lekker en del og lukter. Det finnes utrolig mange varianter av bandasjer og sårprodukter. Apoteket kan hjelpe deg. Anonymous poster hash: 968d3...094 Det har bare lekket ordentlig når det har gått hull på blemma. Ellers er det bare lymfe som bandasjen drar opp, antar jeg. Og lymfe lukter vell uansett? Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #6 Del Skrevet 8. desember 2014 Det mest dustete er at du ikke kom deg til lege, den gang da dette skjedde. Men kom deg til legen i morgen. Ring og få en hastetime, for dette må du ha proff hjelp med nå. Denne dusten her lan for noen år siden hånda opp på en gammeldags kokeplate som stod på 2000 W. Hånda gikk forskriftsmessig i boks med rent vann i 30 min. Før hånd, nedsunket i vann og menneske ble kjørt til legevakt. Neglene på noen av fingrene var skadet pga. Varmen fra undersiden, men pga. Effektiv legevaktbehandlig er hånden og 4 av 5 negler i dag nesten arrfri. Så kom deg til lege!Anonymous poster hash: 24a61...a4e Men det er ikke på fingrene, bare i tommelkroken og litt nedover til andre siden. Verken meg, min mor eller far synes det er "stort" eller dypt nok til å gå til lege med. Skal prøve å legge ut bilde i kveld når jeg tar av bandasjen slik at det kanskje blir litt lettere å sanke råd Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Del Skrevet 8. desember 2014 Men det er ikke på fingrene, bare i tommelkroken og litt nedover til andre siden. Verken meg, min mor eller far synes det er "stort" eller dypt nok til å gå til lege med. Skal prøve å legge ut bilde i kveld når jeg tar av bandasjen slik at det kanskje blir litt lettere å sanke råd Anonymous poster hash: ad850...88b Når du ikke er eldre enn at mamma og pappa bestemmer så får du gjøre som du vil. Brannsår og sår som stinker er vanligvis og forvanlige folk noe de går til lege med. Anonymous poster hash: 24a61...a4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #8 Del Skrevet 8. desember 2014 Beklager for ekle bilderAnonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #9 Del Skrevet 8. desember 2014 Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #10 Del Skrevet 8. desember 2014 Beklager for ekle bilderAnonymous poster hash: ad850...88b Anonymous poster hash: ad850...88b Typisk de ikke ble lastet inn fra mobilen! Her er de hverfall Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #11 Del Skrevet 8. desember 2014 Og her er oversiden Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #12 Del Skrevet 8. desember 2014 Seriøst, gå til legen!Anonymous poster hash: f7d35...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #13 Del Skrevet 8. desember 2014 Ts her, det er ikke betent, og det gror jo fint på oversiden?Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 8. desember 2014 #14 Del Skrevet 8. desember 2014 Ja, lege! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 8. desember 2014 #15 Del Skrevet 8. desember 2014 Synes du bør få en lege til å se på dette!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 8. desember 2014 #16 Del Skrevet 8. desember 2014 (endret) Så lenge såret blir renset ordentlig og bandasjert slik at du ikke kommer borti det, er det ikke akutt å komme seg til lege. Det ser rent og fint ut, og enn så lenge har det ikke gått noen betennelse i det om fargen er noe å gå etter. Men jeg ville kanskje tatt en tur til legen i morgen for sikkerhets skyld, TS. Har ikke fastlegen tid, stikk innom legevakten til skadeavdelingen hvis du har tid til å vente noen timer. Ellers; fortsett å bandasjere, bytt bandasje to ganger per dag, smør med bacimycin eller brannskadesalve som du får på apoteket, og forbind galskapen slik at du ikke river opp noe. Unngå som best du kan å sprekke blemmene, den tynne huden over blemmene er det eneste som holder huden under fra å få betennelse nå før den rekker å gro seg ferdig. Vær forberedt på at du kommer til å få et ganske heftig arr der, og det vil sannsynligvis være litt blålilla i et par år før fargen demper seg til vanlig arrfarge. Jeg har et arr på underarmen, omtrent midt mellom albue og håndledd på innsiden, som skriver seg fra et brannsår som så helt likt ut som på bildene dine, så jeg snakker av egen erfaring. Jeg tok av fallet til en varm stekeplate med nystekte brød på vei ut av ovnen da jeg glapp taket og plata landet på underarmen, jeg kunne høre huden syde. *isj* I dag, femten år seinere, er arret syv cm langt og to cm bredt, helt lyst og synes nesten ikke lenger. Endret 8. desember 2014 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #17 Del Skrevet 9. desember 2014 Tusentakk for svar! Gjør ikke så mye om jeg får litt arr der, ikke verste stedet hvertfall Anonymous poster hash: ad850...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 9. desember 2014 #18 Del Skrevet 9. desember 2014 Null stress. Og forresten; ikke fall for fristelsen å plukke på skorpa som danner seg etter hvert. La den være, den beskytter brannskadestedet mye bedre enn noen bandasje kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå