Gå til innhold

Hvorfor bruke RAW fil istedet for JPEG?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg driver med foto på fritiden og lurer på en ting.. jeg ser mange i fotogrupper på face snakker om at bildene blir bedre i RAW filer. Jeg prøvde dette en gang men bildene ble jo borte?

Kan noen forklare meg litt om RAW, hvorfor og hvordan og hvem og hvor? Hehe :)

Anonymous poster hash: e7929...e53
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du trenger et redigeringsprogram som kan åpne RAW-filer for å kunne bruke dem, Lightroom og Photoshop er populære alternativer :) Fordelen er at du får ekstremt mye mer kontroll over bildet i etterbehandlingsprosessen. Hvis bildet for eksempel ikke er riktig eksponert blir det mye lettere å rette på i en RAW-fil, det samme gjelder hvitbalansen. Du får mye høyere kvalitet, og du mister ingenting av bildeinformasjonen. Når du tar bilder i JPEG komprimeres bildene i kameraet for deg, og du får nesten en hurtigredigert versjon av bildet.

Tar du det samme bildet to ganger, en gang i JPEG og en gang i RAW vil du se små forskjeller på dem, og det kan hende at du vil like JPEG-versjonen best. Skal du hovedsakelig laste dem raskt opp på Facebook er det mer enn bra nok å ta de i JPEG, men hvis du vil etterbehandle og få det beste resultatet er RAW overlegent :)

Endret av Kragebein
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Alt som Kragebein sier over stemmer.

Grunnen til at man har bedre redigeringsmulighet med RAW-filer er at de inneholder mye mer informasjon enn JPEG-filer. Alle data fra bildebrikken er med i et RAW-format. RAW-format er proprietære, det vil si at hvert enkelt kamera har sin egen versjon. Dette er selvfølgelig da RAW-filen er en kopi av dataene fra bildebrikken, og det vil være forskjellig fra kamera til kamera.

Så ditt kamera lager et JPEG-bilde av RAW-filen av bilde for deg. Dersom du istedet gjør denne jobben på en PC i ettertid kan du få et bedre resultat. Grunnen til det er at du har mer avanserte muligheter tilgjengelig og mer prosessorkraft. I tillegg kan du ta andre avgjørelser enn kameraet og dermed få et annet/bedre resultat.

Endret av Bjørkeris
  • Liker 1
Skrevet

Okai, takk for svar!

Men hvis jeg redigerer bildet i photoshop, kan jeg da lagre det som JPEG? Uff, vet jeg er veldig dum på sånt der.. Jeg er fryktelig glad i å ta bilder og redigere, men kan jo nesten ingenting om kameraet og hva man trenger og gjøre for å få kjempebra bilder som man ser på feks. deviantart osv..

Anonymous poster hash: e7929...e53
Skrevet

Jada, du kan lagre bildet i JPEG. JPEG er et fint format for å publisere bildet.

Dersom du tenker å redigere mer på bildet, ta alltid utgangspunkt i det bildet som er nærmest kamera. Hver gang du lagrer i JPEG-format forsvinner litt informasjon p.g.a. komprimering. Så ikke rediger litt i et JPEG-bilde for så å lagre og ta det opp senere og fortsette. Det er en måte å forringe kvaliteten på.

Dersom du er glad i å redigere bilder er RAW-formatet ditt beste valg. Det krever litt trening, men belønningen er stor når du endelig får det i fingrene. Dersom du bare liker å knipse i vei og publisere så er JPEG det beste alternativet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...