Gå til innhold

Psykiatrisk avdeling - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig desperat etter å få høre andres erfaringer. Er en tobarnsmamma som skal legges inn på psykiatrisk (lukket) avdeling (barna er 15 og 17). Har ingen erfaring fra psykiatrien og gruer meg så forferdelig men vet at det er nødvendig. Har noen spørsmål og håper at dere kan svare meg:

Får jeg beholde mobilen min?

Hvor ofte får jeg besøk? Får vi tid alene sammen?

Jeg forstår jo at dette vil avhenge fra sted til sted og fra avdeling til avdeling, men jeg håper likevel at dere kan svare meg på et generelt grunnlag. Hvordan er hverdagen? Hva bruker man tiden sin til? Hvordan er det for barna å komme på besøk?

Blir så takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: d97b9...1b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste avdelinger er flinke til å ta hensyn til pasienters barn. Om dere får være alene eller ikke kommer an på hva du er innlagt for. Dere får vel evt være alene på et rom med en "vakt" utenfor. Mobilen får du ha med deg. Det kan hende de har regler om når og hvor mobilen kan og ikke kan brukes, men det får du svar på tidsnok. Når og hvor ofte du kan få besøk avhenger igjen av hva du legges inn for, men de fleste steder har egne besøkstider og gjerne hver dag. Dette betyr at du i praksis kan få besøk hver dag :)

Ønsker deg masse lykke til og håper du får god hjelp :hug:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Jeg tror de fleste gruer seg første gang. Men min erfaring er at det absolutt ikke er noe å grue for. Jeg har vært innlagt to ganger og det har vært helt fantastisk. Den roen, ansvarsløsheten, fellesskapet med andre pasienter, rutinene m.m var akkurat det jeg trengte til å komme meg opp og være klar for livet utenfor igjen. Mine erfaringer er udelt positive, og jeg ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at det nødvendigvis er representativt for alle psykiatriske avdelinger i Norge, men jeg så en fin film forleden, om en gutt som var innlagt på en voksenpsykiatrisk avdeling i USA. "It's kind of a funny story" tror jeg den het. Kanskje det hjelper å se den...

Anonymous poster hash: 5e90b...824
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Jeg føler meg allerede bedre. Setter stor pris på at dere tok dere tid og jeg skal se om jeg finner den filmen, tusen takk

TS :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig desperat etter å få høre andres erfaringer. Er en tobarnsmamma som skal legges inn på psykiatrisk (lukket) avdeling (barna er 15 og 17). Har ingen erfaring fra psykiatrien og gruer meg så forferdelig men vet at det er nødvendig. Har noen spørsmål og håper at dere kan svare meg:

Får jeg beholde mobilen min?

Hvor ofte får jeg besøk? Får vi tid alene sammen?

Jeg forstår jo at dette vil avhenge fra sted til sted og fra avdeling til avdeling, men jeg håper likevel at dere kan svare meg på et generelt grunnlag. Hvordan er hverdagen? Hva bruker man tiden sin til? Hvordan er det for barna å komme på besøk?

Jeg fikk ikke beholde mobilen min, men vet at noen avdelinger tillatter dette - kommer an på hva som feiler deg. Noen gir også mobilen tilbake etterhvert.

De første dagene fikk jeg ikke ha besøk eller gå ut. Etter det fikk jeg gå ut med følge. Etter det igjen fikk jeg 30 min utetid per dag og videre fikk jeg 60 min når jeg hadde vært der en stund. Jeg traff venner/familie i utetiden, vet ikke hvordan det var med besøk siden jeg møtte de ute. Men da var jeg jo alene med de.

Hverdagen:

08: Stå opp, dusje og ordne meg

09: Frokost felles

10-15: Romtid/evt kunne man ta seg youghurt og frukt til lunsj

15: Middag felles

16-18.30: Alenetid, måtte være på rommet

18.30: Planleggingsmøte - hvem skal se tv, hva skal de se osv

Etter det var det tvtid og sånne ting, evt utetid.

22: Måtte gå på rommet igjen

23: Måtte legge meg (fikk blad hvis det var vanskelig å sove)

Noen dager var det psykologtimer eller prate med miljøterapeutene i 10-15 tiden, men jeg var overrasket over hvor lite man egentlig fikk snakke med psykolog mens man var innlagt.

Anonymous poster hash: 0c8a1...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke beholde mobilen min, men vet at noen avdelinger tillatter dette - kommer an på hva som feiler deg. Noen gir også mobilen tilbake etterhvert.

De første dagene fikk jeg ikke ha besøk eller gå ut. Etter det fikk jeg gå ut med følge. Etter det igjen fikk jeg 30 min utetid per dag og videre fikk jeg 60 min når jeg hadde vært der en stund. Jeg traff venner/familie i utetiden, vet ikke hvordan det var med besøk siden jeg møtte de ute. Men da var jeg jo alene med de.

Hverdagen:

Noen dager var det psykologtimer eller prate med miljøterapeutene i 10-15 tiden, men jeg var overrasket over hvor lite man egentlig fikk snakke med psykolog mens man var innlagt.

Tusen takk, dette var veldig snilt av deg og veldig nyttig lesning. Jeg håper du har det fint nå. Takk for at du tok deg tid :blomst:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette var veldig snilt av deg og veldig nyttig lesning. Jeg håper du har det fint nå. Takk for at du tok deg tid :blomst:

TS

Ja, det har jeg :-)

Masse lykke til med oppholdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagen:

Sånn var det for meg og.

Anonymous poster hash: f727d...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Jeg fikk ha både mobil og pc. I tillegg var det en fellespc med internettilgang. Hvorvidt man får gå ut med eller uten følge er nok avhengig av hvorfor du er der. Jeg fikk gå alene, men hadde ikke så lyst. De pushet meg endel på å gå ut i starten, men det gikk over.

Ellers gikk jeg to-tre ganger i uka til psykomotorisk fysioterapi, var endel på biblioteket og så mye film.En gang i uka var det ridning, noe jeg likte veldig godt. Noen ganger spilte vi spill i stua og det kunne også bli ganske så gøy. Men mest av alt satte jeg pris på freden og roen. Det er ikke ofte i livet ellers at man kan være seg selv så til de grader.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utskrevet fra lukket psykiatrisk avdeling i går :P

På den avdelingen jeg var på, fikk vi ha mobil og PC/nettbrett, men lading skjer på kontoret. Jeg fikk ikke ha tilgang på klær og ikke lov til å gå med BH. Jeg hadde fastvakt under hele oppholdet, bortsett fra siste døgnet (suicidal) og ble sett på mens jeg dusjet :(

Jeg fikk ha besøk på rommet, men når det er barn, var det regel om å ta imot besøk på et eget besøksrom utenfor avdelingen. Dette gjelder små barn.

Jeg turte ikke å gå ut av rommet mitt, så rutiner kan jeg ikke si noe på. På 2 uker spiste jeg kanskje to måltider mens jeg var innlagt. Jeg forsøkte å bli med på noe undervisning, men snudde i døren da det var altfor lite rom og for mange mennesker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagen:

Det glemte jeg å skrive. Vi hadde aktivitetsdag en gang i uken. Stå på skøyter, kino, handletur eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...