Gå til innhold

Betaling for å gi blod?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynner å få ei fin samling av mummikopper fra blodbanken nå :)

Før du gir blod Ts så går de igjennom ei sjekkliste med deg, enkelte medisiner kan du gi blod på (som p-piller). Du kan også gi blod selv om du snuser/røyker.

De har også et vektkrav, du får ikke gi blod hvis du er under 50kg.

Men alt du lurer på får du vite når du melder deg som blodgiver. Supert at du vil gi blod!! Tommel opp :)

Jeg veier over 50 kg, så det er ikke et problem. Og takk! :)

Ut i fra en naturfagsoppgave på videregående, fant jeg ut av blodtypen min (husker ikke helt hva det var). Jeg tror det var en relativt vanlig blodtype, så kanskje jeg får muligheten til å bygge opp min egen samling (av noe).

- TS

Anonymous poster hash: 71138...1e4

Skrevet

VELDIG off topic, men hvorfor akkurat mumi krus? Hva er grunnen til at disse gis til giverene?

Skrevet

VELDIG off topic, men hvorfor akkurat mumi krus? Hva er grunnen til at disse gis til giverene?

Nostalgi?

Skrevet

Hvorfor ikke? ;) Mumikrus er samleobjekt. Det et begrensa hvor mange ryggsekker og verktøysett man trenger.

Skrevet

Hvorfor ikke? ;) Mumikrus er samleobjekt. Det et begrensa hvor mange ryggsekker og verktøysett man trenger.

Jo, det er helt greit det. Var mer hvorfor akkurat det motivet ble valgt. For meg spiller det ikke noen rolle om det er Mumi eller Donald, jeg ble bare nysgjerrig :)

Skrevet

Du kan få en gave fra blodbanken, i form av en ryggsekk, et håndkle, et glass, en kopp eller noe tilsvarende. Eller du kan be om at tilsvarende beløp gis til en veldedig organisasjon (Unicef?) Men det stemmer at du tidligere fikk penger for å gi blod, men dette gikk bort da det viste seg at noen prøvde å gi ekstra omganger med blod nettopp for å få ekstra betaling....

Eller at personer som ikke er egnet til å gi blod gir. Blodgiving er bygd opp på tillitt. Dersom tilliten brytes kan dette få store konsekvenser. Selv om flere ville ha gitt dersom man får betaling er jeg sjeleglad for at dette ikke er tilfelle. Bedre med mindre og friskt blod enn mer blod med eventuelle sykdommer.

Anonymous poster hash: 99ff7...128

Skrevet

Men hvordan er det etter man har gitt blod? Blir man svimmel/ør/kvalm?

- TS

Jeg har kun blitt kvalm én gang, og da var det mest sannsynlig pga dårlig treff. Aldri merket noe etterpå og har gitt en del år nå.

Har du under 12,5 i blodprosent har de ikke lov å tappe deg. Man gir blod hver 3 mnd normalt. Når du kommer til timen logger du deg inn på en pc hvor du svarer på en del spørsmål om sykdommer, sexualpartnere, reiser, om du er gravid og andre relevante spørsmål. Så blir du ropt opp, tatt med inn på et kontor hvor de går gjennom spørsmålene med deg før du blir tatt med til stolen de tapper. Der må du bekrefte personnummeret ditt, så tapper de. Hos meg tar det 6-7 minutter å tappe 450 ml. Du må vente 10 minutter før du kan dra. På vei ut passerer du gavehylla som du velger med deg den tingen du har lyst på.

Mens du sitter der blir du tilbudt aviser, juice/vann eller frukt.

• 1 år senere...
Skrevet

Før fikk man penger for å gi blod, og de hadde gode håndkler og ryggsekker. Sluttet å gi blod da de begynte å tigge, makan til frekkhet. Er så jævla lei av tiggersamfunnet.

Anonymkode: 90446...998

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før fikk man penger for å gi blod, og de hadde gode håndkler og ryggsekker. Sluttet å gi blod da de begynte å tigge, makan til frekkhet. Er så jævla lei av tiggersamfunnet.

Da håper jeg du ikke forlanger blod hvis det skulle skje deg noe en gang heller.

• Liker 8
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tigging? Fra blodbanken? Skjønner ikke hva du mener med det.

Anonymkode: f2d5b...09c

• Liker 1
Skrevet

Kan vi ikke gjøre noe gratis her i landet?

• Liker 2
Skrevet

nå greier jeg selvfølgelig ikke å finne det, men det er gjort studier på at hvis man betaler blodgivere så sår antallet blodgivere ned. Da tar man litt bort den "godfølelsen" det er å gjøre noe uselvisk for andre...

• Liker 1
Skrevet

Jeg får tilbud om jerntabletter også når jeg er til tapping.

Pleier å takke nei til gave, gir det til røde kors. Har så altfor nok av ting her hjemme. Har tatt førstehjelpsskrin noen ganger :)

Går ca 4 måned. Besvimte en gang etter tapping. Tok en røyk ca 1 time etter tapping, gikk så opp ei trapp, kjente at det kom litt for lite oksygen til hjernen da. Kom meg heldigvis til en sofa først da, så fikk en myk landing :P

Anonymkode: bfd00...535

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tigging? Fra blodbanken? Skjønner ikke hva du mener med det.

Anonymkode: f2d5b...09c

Ikke den du svarer, men jeg reagerte på reklamen de hadde for noen år siden. "Vi har ikke tid til å spørre pent, gi blod" :blink:

Skrevet
6 minutter siden, Evilposelos skrev:

Ikke den du svarer, men jeg reagerte på reklamen de hadde for noen år siden. "Vi har ikke tid til å spørre pent, gi blod" :blink:

Jøsses, den fikk jeg ikke med meg.

Jeg har gitt opp hele greia, jeg får ikke gi uansett pga regel 6 ("Menn som har eller har hatt sex med menn. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med menn som har hatt sex med menn, får minimum 6 måneders karantene etter siste seksuelle kontakt."). Viser seg at det at samboeren min hadde en mannlig kjæreste for 20 år siden setter meg i en risikogruppe. Har ingen planer om å lyve, eller bli singel for å gi blod gitt.

Anonymkode: 01574...316

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøsses, den fikk jeg ikke med meg.

Jeg har gitt opp hele greia, jeg får ikke gi uansett pga regel 6 ("Menn som har eller har hatt sex med menn. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med menn som har hatt sex med menn, får minimum 6 måneders karantene etter siste seksuelle kontakt."). Viser seg at det at samboeren min hadde en mannlig kjæreste for 20 år siden setter meg i en risikogruppe. Har ingen planer om å lyve, eller bli singel for å gi blod gitt.

Men det er jo så lenge siden at du kan gi blod. Står 6 måneder

Skrevet
2 minutter siden, Evilposelos skrev:

HUn må ikke ha hatt sex med han på 6 mnd. Det vet vi ikke noe om de har hatt eller ikke, men antar de har esg oftere enn det.

Anonymkode: 81037...5e9

Skrevet
5 minutter siden, Evilposelos skrev:

Jepp, som om det noen gang blir slutt mellom oss, så kan jeg gi blod ;)

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Evilposelos skrev:

Link?

Anonymkode: f5c6a...7f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...