Gjest Anonym nå! Skrevet 26. juli 2004 #1 Del Skrevet 26. juli 2004 Kan to foreldrepar dele på å være kausjonist? Paret trenger kausjonist på 200 000. De skal kjøpe bolig. Kan feks. moren til den ene være kausjonist på 100 000 og moren til den andre være på de resterende 100 000 kr? Hvordan stiller banken seg til dette mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 26. juli 2004 #2 Del Skrevet 26. juli 2004 For å være kausjonist må en jo ha en verdi å stille som garanti.....men om det du lurer på er om to forskjellige personer kan være kausjonister, så er svaret på det, at JA, det kan de, så lenge de har sikkerhet å stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. juli 2004 #3 Del Skrevet 27. juli 2004 Det er rett som lilletroll sier - du kan ha flere kausjonister. Men de må ha noe å stille til garanti - enten en pengesum eller verdi i bolig (realkausjonist). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 27. juli 2004 #4 Del Skrevet 27. juli 2004 Ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 27. juli 2004 #5 Del Skrevet 27. juli 2004 Men jeg mener at de må kausjonere for hele lånet. Jeg skulle ha et lån hvor det skulle kausjoneres bare for deler av lånet - og det gikk ikke. Det må ikke være sikkerhet i ting, sikkerhet i bankboka holder. Men da bør man kjenne banken og ha nok på bok altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #6 Del Skrevet 27. juli 2004 Tror ikke det er vanlig med kausjonist nå. Jeg spurte i banken. Der sa de at det eneste de tok hensyn til var min årsinntekt og antall barn jeg forsørget. Jeg fikk ikke større lån selv om jeg kunne skaffe kausjonist. Jeg fikk heller ikke større lån selv om jeg har fast eiendom som jeg selv eier som jeg kunne ta pant i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 27. juli 2004 #7 Del Skrevet 27. juli 2004 Da vi solgte vår forrige leilighet ble vi sittende med et restlån på 140 000 kroner. Vi tok opp nytt huslån på toppen av dette og bakte inn 90 000 kroner som en del av det nye huset - banken tok da pant i de pengene der. Den resterende biten på 50 000 delte svigermor og mine foreldre i to seg i mellom, og sto som kausjonister på 25 000 hver. Det gikk kjempefint. Grunnen til at det ble sånn var at det ikke var mer pant å hente i huset enn de 90 000 over, og vi kunne ikke ha blankolån i banken. Ergo fikk de stå som kausjonister. Likevel betalte vi på 3 ulike lån, så nå er endelig de 140 000 nedbetalt på 2 år :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym nå! Skrevet 27. juli 2004 #8 Del Skrevet 27. juli 2004 Ok, tusen takk til dere for svar! Men noen som vet "hvor mye" man må ha i verdi for å være kausjonist? Går det i prosent kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 27. juli 2004 #9 Del Skrevet 27. juli 2004 Det går fint å være kausjonist for deler av lånet; f.eks. de første 100 000. Når disse er nedbetalt bortfaller kausjonsansvaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frosken, ikke innlogget Skrevet 28. juli 2004 #10 Del Skrevet 28. juli 2004 Ok, tusen takk til dere for svar! Men noen som vet "hvor mye" man må ha i verdi for å være kausjonist? Går det i prosent kanskje? Skal du garantere i sperret beløp på konto må beløpet være stort nok til å dekke det det kausjoneres for. Dersom det er realkausjon (pant i bolig) spørs det litt hvilken prioritet banken får i pantet, hvor stor verdi boligen har osv. Det er ikke så uvanlig med lån med kausjon. Men du får ikke lånet om banken tror du ikke kan betjene det - selv om du har skaffet en kausjonist. (Banken regner gjerne med gjeldsgrad som er total gjeld i forhold til samlet inntekt. Man får gjerne ikke mer lån totalt enn 2,5 ganger den samlede inntekten i husstanden.)Ofte brukes kausjonist på et topplån - dersom man må låne til hele kjøpesummen av en bolig f.eks. Da tar man selv og garanterer i boligen for de første 80% og så har man kausjonist på et annet lån for de siste 20% av kjøpesummen. Det er en mulighet til å få fullfinansiering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 28. juli 2004 #11 Del Skrevet 28. juli 2004 Det går fint å være kausjonist for deler av lånet; f.eks. de første 100 000. Når disse er nedbetalt bortfaller kausjonsansvaret. Sånn har vi det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. juli 2004 #12 Del Skrevet 28. juli 2004 En venninne av meg skal kjøpe leilighet for tiden. Hver av foreldrene hennes er kausjonister for 100 000 av lånet, men de eier ikke nåla i veggen. De har huset sitt, som er lånt til pipa og vel så det og er begge uføretrygdet. Banken tar sikkerhet i hennes nye leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 28. juli 2004 #13 Del Skrevet 28. juli 2004 En venninne av meg skal kjøpe leilighet for tiden. Hver av foreldrene hennes er kausjonister for 100 000 av lånet' date= men de eier ikke nåla i veggen. De har huset sitt, som er lånt til pipa og vel så det og er begge uføretrygdet. Banken tar sikkerhet i hennes nye leilighet. Det kan jo ikke stemme. Hva er poenget med å være kausjonist om man ikke kan stille sikkerhet? Hos oss er svigermor kausjonist på 300 000 kroner av lånet vårt. Hun stiller boligen som sikkerhet, en bolig som er nesten nedbetalt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2004 #14 Del Skrevet 28. juli 2004 I dag vet bankene at det er vanskelig å få tak i kausjonister. Man husker 80 tallet. Sliksom tidene er blitt så gjør iallefall ike jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. juli 2004 #15 Del Skrevet 28. juli 2004 Joda, det stemmer. Skjønner det ikke mer enn deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 28. juli 2004 #16 Del Skrevet 28. juli 2004 Ville ikke spurt noen om å være kausjonist. Og jeg ville ikke vært det heller. Slik bankene kaster lån etter folk, og med lave renter som kan ventes å stige, kan man risikere at flere i familien går med i fallet, dersom det verste skulle skje og man ikke klarer betale... Da ville jeg heller fått foreldre til å ta topplån på sin bolig, og låne dere pengene til egenkapital. Da stiller de i alle fall ikke garantier de kan få problemer med for sin egen del. Husk at låner de, så må de regne ut om de kan betale lånet selv, dersom det samme skjer som skjedde på slutten av åttitallet i den såkalte jappetida... (skyhøye renter, boligprisene falt dramatisk, arbeidsledighet osv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå