AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #41 Del Skrevet 7. desember 2014 Her i huset fikk vi fem barn på ti år, ikke fordi det var mote eller fordi de rundt oss hadde mange og tette barn, men fordi vi ville ha stor familie og vi hadde mulighet til det. Ja visst var det travelt, men jeg hadde heldigvis mulighet til å være hjemme, jeg var hjemme til yngste var tre år. Vi har vært flinke til å organisere og det har vært gull verd. I tillegg er mannen min veldig praktisk anlagt og opptatt av at ting skal være i orden til enhver tid så han har alltid kommet opp med fine og praktiske løsninger i huset. Jeg har viet disse årene til familien min og selv om det har vært slitsom til tider så har det vært verd det. Våre barn har hatt plikter og har hjulpet til hjemme fra de var små. Nå har alle flyttet ut og er blitt fine, harmoniske mennesker. Anonymous poster hash: 97ec5...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #42 Del Skrevet 7. desember 2014 Vi fikk to tette rett og slett fordi vi brukte lang tid på å bli gravid første gang, og syntes det var best å komme i gang. Plutselig fikk vi klaff på andre forsøk, og så hadde vi kun 22 mnd mellom dem. Når det er sagt, har jeg ennå til gode å se ulempen. Synes det har fungert fabelaktig, og de er nå 4 og 6 år. Slitsomt? Tja, det er vel alltid til en viss grad slitsomt å ha små barn. Men er det mer slitsomt å ha en til som er ganske liten, sammenlignet med å ha en stor som skal på masse aktiviteter?Anonymous poster hash: 3037c...1e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #43 Del Skrevet 7. desember 2014 Vær så snill å si at jeg ikke er den eneste som umiddelbart tolket "tette" som "dumme" eller "små og tjukke". Anonymous poster hash: 53291...f42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiki1980 Skrevet 7. desember 2014 #44 Del Skrevet 7. desember 2014 Det en ting jeg ønske å tilføye:mine barn har blitt litt større. Når jeg ser på mine venninner som har 3år eller mer mellom barna så synes jeg det ser slitsomt ut. Først måtte de underholde det første barnet mye mer enn jeg har gjort. Så går de inn i ny spedbarnsperiode og helt forskjellige interesser barna har. Feks vil storebroren på allidrett men lillebroren er ennå liten til det. Begge barna mine leker med hverandre til langt på morgenen,de bader sammen,går på allidrett sammen i samme idrettsgruppe,i samme barnehage osv. Til og med klær kan de låne om det trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hundejente Skrevet 7. desember 2014 #45 Del Skrevet 7. desember 2014 Det har vel å gjøre med at mange får barn senere, og derfor velger å få to tette, fordi de ikke vil være "for gamle" når de får nummer to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nanami Skrevet 10. desember 2014 #46 Del Skrevet 10. desember 2014 Det er nok helt ufattelig slitsomt, men jeg skjønner hvorfor noen velger å gjøre det sånn. Jeg har ikke barn selv, men mellom storesøstra mi og meg er det 6 år, og vi har aldri kommet veldig godt overens på grunn av aldersforskjellen. Det er først nå, når jeg er 22 og hun 28, at vi kan snakke om ting, men vi er jo fortsatt på veldig forskjellige steder i livet. Om jeg en gang får barn vil jeg at de skal være forholdsvis tette, fordi jeg har dårlig erfaring med stort aldersspenn Samme her. Det skiller mellom 8 og 25 år mellom meg og mine søsken, og flere av dem vil jeg nok aldri få en søsken-relasjon til. Misunner fortsatt de som har jevnaldrende søsken. Selv de som kranglet mye i oppveksten er veldig gode venner nå. Så jeg vil max ha et par år mellom mine fremtidige barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #47 Del Skrevet 10. desember 2014 Så lenge jeg vet har det i alle fall vært vanlig å få to (eller flere) tette søsken; - min mor har 3 søsken, 3 av dem er tette + mor som er attpåklatt. - Så jeg og mine søsken: Først min bror, så meg (1 år og 8 mnd) mellom oss, så lillesøster som er 5 år yngre enn meg. - min manns to eldre brødre er tette (ca 2 år mellom) - Mine to først unger er 1 år og 10 mnd mellom, så 4 år til neste unge. - Mine besteforeldre hadde så mange søsken (3 av dem hadde 7-8 stk) at der gikk det vel i ett. Anonymous poster hash: c4d04...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 10. desember 2014 #48 Del Skrevet 10. desember 2014 Har 2 tette, 14 mnd. i mellom, de er ikke mye venner enda, men har blitt bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #49 Del Skrevet 10. desember 2014 I barnehagen til min er det også mange med to tette barn. Jeg har "bare" ett barn og har ingen planer om flere. For det første gikk jeg og barnefar fra hverandre når hn var baby. Og for det andre syntes jeg det holder i massevis med ett barn Ser f eks en i barnehagen som har en på 1,5 år og en nyfødt - og hvem er det som melder seg til å bake kaker til julefest o.l? Joooda, det er hun jeg fatter ikke hvordan hun orker, når min var baby visste jeg omtrent ikke hvor jeg var... Anonymous poster hash: aaaca...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #50 Del Skrevet 10. desember 2014 Hvorfor skulle det være mote? Er vel nokså vanlig å få barn med ca 2 års mellomrom. Noen får tidligere, andre senere. Mitt inntrykk er at folk får barn når det passer dem, ikke for å følge "moten".Anonymous poster hash: 941ab...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #51 Del Skrevet 10. desember 2014 Det er vel kanskje også litt fordi førstegangsmødrene blir eldre og eldre, så hvis man vil ha flere barn er man nødt til å forte seg litt for å rekke det? Anonymous poster hash: 19536...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #52 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg tenker at jeg skal ha to tette, men innser at det fort kan endre seg når jeg får nummer en. Grunnen er vel todelt. For det første er vi over tretti begge to, så det er uansett ikke sånn at vi har all tid i verden på oss. For det andre er det ikke alltid spesielt lett å få barn mtp arbeidsplass. Når jeg først er i et arbeidsforhold der det passer å få barn er det greit å få nummer to ganske raskt, så kan jeg fritt bytte jobb i ettertid hvis jeg ønsker det, uten å feks tenke på at jeg må ha jobbet der så og så lenge først. Det er grunnen til at jeg ikke ønsker to tette. Vi var og over 30, og i den type jobb jeg har nå(og med krav om å funke bedre enn en junioransatt eller nyutdannet) så er kombinasjonen 7 mnd gammel baby(eller 8 nå da når man starter igjen normalt sett) steinhardt, såpass at jeg vurderer å holde det til kun en. Jeg ønsker meg egentlig to barn, men synes kombinasjonen og forventninger til å sjonglere alt på en gang er slitsomt nok til at jeg skulle ha to bleiebarn sånn uten videre. Føler og man blir så lenge borte fra jobb at man mister alle muligheter, og er førstemann til å bli oppsagt om bedriften må kutte ansatte. Jeg opplevde iallefall veldig at jeg ikke ble så attraktiv lengre på arbeidsmarkedet når jeg var "i 30-årene og gift, og helt sikkert rugeklar" Anonymous poster hash: 60ae6...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 10. desember 2014 #53 Del Skrevet 10. desember 2014 Det er grunnen til at jeg ikke ønsker to tette. Vi var og over 30, og i den type jobb jeg har nå(og med krav om å funke bedre enn en junioransatt eller nyutdannet) så er kombinasjonen 7 mnd gammel baby(eller 8 nå da når man starter igjen normalt sett) steinhardt, såpass at jeg vurderer å holde det til kun en. Jeg ønsker meg egentlig to barn, men synes kombinasjonen og forventninger til å sjonglere alt på en gang er slitsomt nok til at jeg skulle ha to bleiebarn sånn uten videre. Føler og man blir så lenge borte fra jobb at man mister alle muligheter, og er førstemann til å bli oppsagt om bedriften må kutte ansatte.Jeg opplevde iallefall veldig at jeg ikke ble så attraktiv lengre på arbeidsmarkedet når jeg var "i 30-årene og gift, og helt sikkert rugeklar" Anonymous poster hash: 60ae6...a1c Det er akkurat det jeg føler også, og nettopp derfor vil jeg gjerne ha to barn innen samme arbeidsforholdet. Jeg har selv søkt jobber som samboende 29-åring etter å ha blitt nedbemannet, og er ganske sikker på at det ikke akkurat telte positivt. Tror ikke det er noe bedre når man bare har ett barn heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasadena Skrevet 10. desember 2014 #54 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg ønsket meg egentlig to relativt tette barn jeg også, men innser at jeg har fått et langt over gjennomsnittet krevende barn som nummer 1. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å takle en nyfødt i tillegg til denne gale snart-toåringen og dersom hun ikke gjennomgår en drastisk personlighetsendring, blir hun ikke storesøster med det første. Kanskje om noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arianna Skrevet 10. desember 2014 #55 Del Skrevet 10. desember 2014 Her blir det nok ikke to tette. Om det overhodet blir en til blir det ikke før utdanning og alt er på plass. Det er seks år mellom meg og min søster, og vi er verdens beste venner. Så det er mulig, det også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 10. desember 2014 #56 Del Skrevet 10. desember 2014 Virker som dette er litt hipt for tiden, og alle sier" de får jo så mye glede av hverandre", men gjør de egentlig det når de er så små. Dessuten er det ikke sikkert de blir bestevenner selv om de er tette. Anonymous poster hash: 0c948...9e1 De fleste jeg kjenner som har så tette søsken har hatt noen å slå i hodet med spaden, ikke noen å dele sandbøtten med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #57 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg har intrykk at det motsatte er mote. At man venter til ungen er 6-7 år før man får neste. Anonymous poster hash: 0b014...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 10. desember 2014 #58 Del Skrevet 10. desember 2014 Har det noen gang vært umoderne? Jeg føler tette barn har vært vanlig i alle år. Det var vanlig for 70 år siden, da foreldrene mine ble født. Det var vanlig for 40-50 år siden da jeg ble født. Det var vanlig for 20 år siden da barna mine ble født. Og jeg ser at det fremdeles er vanlig i dag. Etter min erfaring har det alltid vært like vanlig med 14-24 mnd i mellom søsken, som det har vært med 3-5 år. Det har heller ikke vært uvanlig med en "attpå-klatt" 7 år-10 år etter at forrige barn ble født. Anonymous poster hash: 3cb52...da8 Jepp, akkurat sånn har det jo faktisk alltid vært. Som faren min sier (Han er født i 26), før i tida fikk kvinnfolk en unge i året. Når de ikke ville ha fler antar jeg de slutta å ha sex, før prevensjonen kom. Tette barn er ikke et moderne fenomen nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #59 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg har 2 tette, etter eget ønske. Det kunne ikke brydd meg mindre om det var en motegreie eller ikke. Jeg ønsket ikke store aldersforskjeller slik det er i vår søskenflokk hvor eldste er 42 og yngste 18. Finnes jo en mellomting da Anonymous poster hash: be0c7...ea7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 10. desember 2014 #60 Del Skrevet 10. desember 2014 Finnes jo en mellomting da Anonymous poster hash: be0c7...ea7 Vi er 6 stk og det er alt fra 2 til 7 år i mellom oss så vi har mellomtingen her også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå