Gå til innhold

Er det mote å få tette barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må være veldig slitsomt!!!

Enig. En venninne av meg har 3 bleie unger og hadde aldri orket det. Nå var det ikke planlagt at hun skulle få 3 tette, men dog. Hun er mye sliten og dårlige økonomi. Men det er jo hun selv som har valgt dette.

Det er 3 år mellom jeg og søster mens det er 10 år mellom jeg og bror. Jeg har best kontakt med broren min.

Anonymous poster hash: ef9b3...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mote og mote... Mellom min mann og søsteren er det nøyaktig 14 mnd. og de er begge passert 50. Husker svigermor begynte å mase da datteren vår bare var noen måneder gammel om at nå var det snart på tide å tenke på neste mann. Og dette er 30 år siden. Venninnen min fikk barn med 11 mnd i mellom den gangen, og dèt husker jeg at jeg syntes var vel tett, men ellers fikk jo de fleste barn nokså tett. Og dèt har jo vært nokså vanlig opp gjennom tidene også, så det er ikke akkurat noe nytt fenomen...

Endret av Ingeborg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noen gang vært umoderne?

Jeg føler tette barn har vært vanlig i alle år.

Det var vanlig for 70 år siden, da foreldrene mine ble født.

Det var vanlig for 40-50 år siden da jeg ble født.

Det var vanlig for 20 år siden da barna mine ble født.

Og jeg ser at det fremdeles er vanlig i dag.

Etter min erfaring har det alltid vært like vanlig med 14-24 mnd i mellom søsken, som det har vært med 3-5 år. Det har heller ikke vært uvanlig med en "attpå-klatt" 7 år-10 år etter at forrige barn ble født.

Anonymous poster hash: 3cb52...da8

Som jeg skulle sagt det selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da alltid vært vanlig å ha tette barn. Eneste forskjellen på nå og da, er at vi i dag har færre barn i forhold til tidligere. Muligens også hvorfor det har blitt mer "tydelig" at barna er tette,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg husker i klassen på barneskolen. Av 60 elever i klassen (trinnet) var jeg den eneste som hadde søsken i klassen over eller under. Men det var mange som hadde to år i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min fikk to tette med 16 mnd mellomrom. Og etter å ha sett hvordan de har det - aldri i verden. Vi rundt prøver å hjelpe då godt vi kan, men hun har i snart et år gått rundt som en zombie, alt på autopilot og hun er helt fjern i forhold til hvordan hun egentlig er. Jeg synes oppriktig synd på de. Enda har hun vært ganske så heldig med barna mtp soving osv. Så her blir det 3 år i mellom.

Anonymous poster hash: 88a54...fd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mote? Som at folk gjør det fordi det er in eller? ?? Håper ikke det x) tror heller det er ikke helt planlagt eller at de ønsker tette søsken. Om noen gjør det fordi det er "mote" burde de vel strengt tatt brukt pengene på kondomer fremfor sexy undertøy

Anonymous poster hash: bea9e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Mange velger å få flere barn tett fordi det er praktisk - greit å bli ferdig med det. Klart det er travelt mens det står på.

Dette er ikke noen nymotens greier, det var som mange sier veldig vanlig på 60-tallet da jeg ble født - også ti-årene før og etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 8 år mellom meg og mitt søsken. Vi har alltid vært på forskjellige stadier og har så og si null kontakt. Dette ønsket jeg ikke for mine barn, derfor fikk jeg 3 barn på 4 år. Krangler gjør de, men de har mye glede av hverandre. Pluss at de har en storebror (halvbror) på 11 år som er veldig flink til å ta vare på dem.

Anonymous poster hash: 3bf33...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mote eller ikke, den dagen jeg får barn ønsker jeg ikke for stor aldersforskjell. Det er 6 1/2 mellom søsteren min og meg, og det er ikke før nå som jeg nærmer meg myndig at vi har glede av hverandre. Jeg ønsker maks 4 år mellom mine fremtidige barn.

Jas a gitt

Anonymous poster hash: 18916...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer nok en del, og jeg vil tro man påvirkes av det miljøet man er i. Blant våre venner og bekjente er det ikke vanlig med så tette barn som det beskrives i denne tråden. Folk sier stadig at vi har veldig tette barn (vi har rett over to år mellom våre) og lurer på hvordan vi klarer det. En venninne har 22 mnd mellom, men ellers er det minst 2,5 som er normen. Dvs av de som har mer enn ett barn, men mange av disse barna er 2 år nå, og har ennå ingen (offisielt) gravide mødre. I min omgangskrets beskrives det å ha ett barn som veldig krevende, i tillegg til at mødrene vil rekke å jobbe litt mellom barna. Og disse tingene kan jo henge sammen, da enkelte av venninnene og/eller mennene deres jobber ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsknene mine er tette og begge mine søsken har fått 3 tette, det er min plan også. Helt perfekt!

Anonymous poster hash: f77ea...7b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har fortrengt mye her nå, men min opplevelse av tette barn var hektisk i starten, ja, men absolutt ikke ille.

Vi har 16 mnd mellom nr 1 og 2, og 14 mnd mellom nr 2 og 3.

For oss var det bare positive erfaringer og opplevelser da barna var små.

Nå er minstemann 7 år, og det er fremdeles veldig positivt. Alltid en lekekamerat i nørheten, liker de samme ting, som letter når vi f.eks skal på kino eller ferie.

Det er ikke så slitsomt som der høres ut som...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at jeg skal ha to tette, men innser at det fort kan endre seg når jeg får nummer en. ;) Grunnen er vel todelt. For det første er vi over tretti begge to, så det er uansett ikke sånn at vi har all tid i verden på oss. For det andre er det ikke alltid spesielt lett å få barn mtp arbeidsplass. Når jeg først er i et arbeidsforhold der det passer å få barn er det greit å få nummer to ganske raskt, så kan jeg fritt bytte jobb i ettertid hvis jeg ønsker det, uten å feks tenke på at jeg må ha jobbet der så og så lenge først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barnselgruppa mi er det mange som er gravide med termin snart. Første barnet er 14 måneder. Synes det virker ekstremt travelt med en nyfødt og et barn på 17/18 mnd og en nyfødt. Virker som dette er litt hipt for tiden, og alle sier" de får jo så mye glede av hverandre", men gjør de egentlig det når de er så små. Dessuten er det ikke sikkert de blir bestevenner selv om de er tette. En mor i barnehagen har tette barn, og hun er konstant likblek med sorte poser under øynene. Virker så utrolig hektisk. Hva synes dere om tette barn? Er det moderne..? Anonymous poster hash: 0c948...9e1

Og hva så om du synes det er for travelt for deg? Da passer det jo seg ikke for deg. For meg passer det seg. Jeg har mye kapasitet og tid og har slltid ønsket to tette. 14 mnd mellom mine.

Og du spør pm de får mye glede av hverandre når de er små, hva er dette slags argument? Hvorfor skal de evt få mer glede av hverandre hvis det er enda dtørre aldersforskjell mellom dem? Man vet uansett aldri om de blir perlevenner eller ei, 14 mnd eller 3 år imellom.

Og igjen...poser under øya. For meg spiller det ingen rolle :)

Vi er forskjellige og jeg synes det virker mer slitsomt med lengre tid mellom barna enn kort tid.

Anonymous poster hash: b0290...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen kan jo også være at mange venter ganske lenge før de får det første barnet. Da har de rett og slett ikke tid til å vente så lenge før det/de neste barna kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...