Gå til innhold

Er det mote å få tette barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På barnselgruppa mi er det mange som er gravide med termin snart. Første barnet er 14 måneder. Synes det virker ekstremt travelt med en nyfødt og et barn på 17/18 mnd og en nyfødt. Virker som dette er litt hipt for tiden, og alle sier" de får jo så mye glede av hverandre", men gjør de egentlig det når de er så små. Dessuten er det ikke sikkert de blir bestevenner selv om de er tette.

En mor i barnehagen har tette barn, og hun er konstant likblek med sorte poser under øynene. Virker så utrolig hektisk. Hva synes dere om tette barn? Er det moderne..?

Anonymous poster hash: 0c948...9e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler det er moderne, og merker at veldig mange som fikk første samtidig med meg (han er 2 år nå) har allerede fått nummer to.

Jeg er utrolig glad jeg ikke har en baby nå.. Toåringen er krevende nok ;)

Men man blir jo påvirket av dette to tette "maset". Allerede da mini var 6 mnd begynte folk å spør meg når vi skulle få nummer to :klo:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 tette, etter eget ønske. Det kunne ikke brydd meg mindre om det var en motegreie eller ikke.

Jeg ønsket ikke store aldersforskjeller slik det er i vår søskenflokk hvor eldste er 42 og yngste 18.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfellet ble det sånn at jeg har 15måneder mellom barna. Ikke pga mote. Jeg ville ha liten avstand mellom barna,regnet ikke med at det skulle klaffe etter første forsøk! Det er 5 år mellom broren og meg og jeg visste alltid at jeg ikke ønsket så stor avstand mellom barna. Vi har veldig god kontakt men ikke 20% av det mine barn nå har. Mine barn er mer på samme talefot,interesser,mer like i lek og latter. Forhold mellom broren og meg bærer mer preg av at vi var alltid i forskjellige faser i livet. Mine barn er også veldig forskjellige,karakter,væremåte,men likevel er de mer i hverandres hjerter og liv. Så i mitt tilfellet fulgte jeg mine ønsker,ikke mote. PS det er vanskelig i begynnelsen men med god organisasjon går alt. Mannen og jeg knyttet bedre bånd etter lillebroren også. Nå er de større, 4 og 5 år og det er så veldig fint å se dem sammen,å se at de har hverandre. Så absolutt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen: Kjenner meg igjen. Allerede da lillegutt var ett år begynte folk å mase om når neste kommer. Jeg har bare lagt merket til at mange begrunner valget om tette barn med " Da blir vi ferdig med det barn fort". Men er det ett mål i seg selv. Men tipper også folk får barn tett fordi gjennomsnittsalderen for å få barnet blir høyere og høyere, og da er muligheten litt mindre for å få stort aldersmessig spenn mellom barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere med to tette. Er det ikke forferdlig slitsomt når barna blir syke samtidig for eksempel? Eller bare det å være klar til en ny graviditet og fødsel, ble dere det på så kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninnen min har to tette. Hun ble gravid første gang de hadde sex etter fødsel, ikke planlagt. 😜 Hun har vært heldig med to veldig rolige unger, og hat hatt en veldig fin spedbarnstid. Nå er minste 10 måneder gammel, og ungene elsker å leke med hverandre. Jeg har alltid vært bestemt på 3 år mellom jenta vår og neste, men når jeg ser på henne er det nesten så jeg angrer på at vi ikke fikk to tette.

En tog jeg tror mange tenker på er at det er praktisk å "få unna" spedbarnstiden i en omgang. Jeg ser det praktiske i det. Vår plan er jo at når vår er 3 år (og vi endelig faktisk kunnet ha beyttet oss litt mer av friheten med barnevakt osv), så kommer vi til å begynne på nytt igjen med et spedbarn. Koselig det også da, men jeg ser det positive med begge måtene å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med to tette. Er det ikke forferdlig slitsomt når barna blir syke samtidig for eksempel? Eller bare det å være klar til en ny graviditet og fødsel, ble dere det på så kort tid?

Tjah,jeg hadde risikosvangerskap med første,med blødninger hele svangerskapet. Jeg lå på sykehuset flere ganger. Må si andre svangerskap var en drøm i forhold til første. Som sagt mannen og jeg knyttet tettere bånd da jeg ble gravid med andre. Vi var enda mer involvert i vår lille familie. Venner ble nedprioritert men vi var sammen! Vi tenkte at enkelte ting skal vi legge på skuffa eller gjøre sjeldnere en periode. Det var litt vanskelig da jeg skulle på nattvakt. Barna var ikke så veldig mye syk,viroser det eneste de hadde. Det meat hektiske var da de fikk variceller. Storebror 2 uker så lillebror 2 uker. Men vi var to om det! Jeg tror det ville vært det samme med variceller uansett hvor stor er avstand mellom barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt ufattelig slitsomt, men jeg skjønner hvorfor noen velger å gjøre det sånn. Jeg har ikke barn selv, men mellom storesøstra mi og meg er det 6 år, og vi har aldri kommet veldig godt overens på grunn av aldersforskjellen. Det er først nå, når jeg er 22 og hun 28, at vi kan snakke om ting, men vi er jo fortsatt på veldig forskjellige steder i livet.

Om jeg en gang får barn vil jeg at de skal være forholdsvis tette, fordi jeg har dårlig erfaring med stort aldersspenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt. Jeg og broren min er det 5 år mellom. Vi har alltid vært verdens beste venner. Det er to år mellom søstera mi og meg, og vi er som hund og katt. Handler vel like mye om personlighet som aldersforskjell?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom min bror og meg er det 5 år. Jeg har aldri hatt noe problem med det. Det har jo alltid vært sånn og vi hadde et bra forhold da vi var små, og et bra forhold nå etter han ble ferdig med tenårene :P

I forhold til valg av søsken så har jeg funnet ut at jeg vil være mer ego og få en til når jeg har lyst på en, kontra at min eldste skal ha en som er jevngammel. Slik at jeg kan prøve å glede meg over babytiden. Og også kose meg med å bare ha en unge å ta vare på :)

Men det at mange andre har fått så tett har fått meg til å tenke mye på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker slik ja, i tillegg til 3 barnstrenden.

Selv har jeg best kontakt med broren min som er 6 år yngre, og omtrent ingen kontakt med de to jeg er tett i alder med.

Anonymous poster hash: 60ae6...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 år mellom våre. Begynte aldri med prevensjon etter første fødsel.

Ja, det har vært sykt slitsomt, men blir stadig bedre. Nå er de 3 og 5 og det er helt supert. Så nå begynner det å virke som et godt valg. Jeg har angret mange ganger, og sett misunnelig på par som har større avstand.

Jeg er ikke glad i spedbarnstiden, og det er hovedgrunnen for at vi ville ha barna tett. Jeg ville ikke strekke den over så mange år.

Når det gjelder 'trenden', så tipper jeg at det har å gjøre med tre ting

1. Det ligger til rette for det økonomisk. Man må ikke spare opp penger før man har råd til nestemann

2. Mange begynner sent, og kan ikke vente for lenge mellom

3. Mange ønsker 3 barn, og må kjappe seg litt for å rekke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var enklere når begge var syke enn bare en. Nå har jo mine blitt store (13 og 15 år) så de er jo rimelig selvstendige blitt. Den ene er sjelden syk og den andre er kronisk syk med mange sykehusinnleggelser bak seg. Veldig greit da de fikk vannkoppene samtidig, gikk ikke så mange sykedager.

Jeg hadde et grusomt svangerskap med eldste, med ekstrem svangerskapskvalme og falske veer, men kom meg raskt etter fødselen. Svangerskap nummer to var jo rene drømmen helt til jeg fikk så mye vann på slutten. Også etter andre fødsel var jeg raskt tilbake i form og ville ikke hatt noe problem fysisk med et tredje tette svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå for tiden føler jeg nesten det er litt forventet at barna skal være komme tett. Min svigerinne har to tette, og det samme med ei venninne. Svigerfamilien har også begynt å mase på oss om når neste kommer. Jenta vår har nettopp fylt ett år. Vi har sagt at vi har en del ting vi vil ha på plass først, før nr 2 kommer, men de gir seg søren meg ikke! Altså, man føler seg jo nesten tvunget og unormal! Masingen deres får det til å høres ut som om det er normen å få to tette!

Men om det er trend vet jeg ikke. Det er kanskje mange som har sett verdien i at søsknene får glede av hverandre. Jeg tenker derimot at det er viktig av foreldrene får glede av barna også! Hvor mye tid får man til å virkelig nyte hvert enkelt barn om du har to stk det såvidt er ett år mellom? Høres stress ut spør du meg.

Edit: og når jeg ser på min svigerinnes liv, så kan jeg ikke akkurat si at det frister så mye med to tette. Hver gang vi kommer på besøk (ofte uanmeldt) er det fullt kaos, og hun ser sliten og stressa ut.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noen gang vært umoderne?

Jeg føler tette barn har vært vanlig i alle år.

Det var vanlig for 70 år siden, da foreldrene mine ble født.

Det var vanlig for 40-50 år siden da jeg ble født.

Det var vanlig for 20 år siden da barna mine ble født.

Og jeg ser at det fremdeles er vanlig i dag.

Etter min erfaring har det alltid vært like vanlig med 14-24 mnd i mellom søsken, som det har vært med 3-5 år. Det har heller ikke vært uvanlig med en "attpå-klatt" 7 år-10 år etter at forrige barn ble født.

Anonymous poster hash: 3cb52...da8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser på de i barnehagen "vår", så er det veldig populært med to (og tre) tette. Virker nesten som det er normen. Og vi blir sett på som skikkelige freaks, vi har ikke engang bare flere år mellom barna, vi har bare ett. Tenke seg til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant mine venners barn, så er det alt fra 10 måneder til 6 år mellom to søsken nærmest i alder. Den dagen jeg er klar for barn så vil jeg ha tette barn, men det er nok fordi jeg er yngst og de to storesøsknene mine er 16 og 20 år eldre enn meg (ja jeg er uplanlagt attpåklatt) så det er først nå i voksen alder at jeg har et brukbart forhold til dem, selv om det aldri har vert den søskenfølelsen... Og det skal mine barn få¨slippe.

Anonymous poster hash: eb905...73b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...