Gå til innhold

Jeg får diare av disse matvarene…hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får akut diare når jeg spiser en av matvarene jeg skal liste opp under. Jeg startet for et halvt år siden å skrive ned hva jeg har spist hver gang det skjer, og nå er listen lang nok til å gå til lege. Har bestilt time, men jeg er så veldig nysgjerrig på hva dette kan være. Kanskje noen her inne som kjenner seg igjen? Eller har noen tips om hva som er galt.. :)

Dette får jeg diare av, tar noen få tygg og må løpe på do:
Epler, jordbær, cola zero, pepsi max, grønn te, vafler, boller, hamburger, pizza, tacolefse, pannekake, rømme med holidaydip(Kun rømme går greit), fløteis, softis og melkesjokolade.

Jeg tror selv det kan være sukker og hvete som er problemet, men jeg forstår ikke de fem første, som er frukt, lettbrus og te.

Anonymous poster hash: 6a6de...2fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende du har cøliaki; dersom man går lenge ubehandlet med det, så kan man utvikle laktoseintoleranse også. Dette fordi tarmen er så irritert. Noen blir kvitt laktoseintoleransen etter noen måneder med glutenfri kost. Jeg har også forstått at laktoseintoleranse kan ha en "kryssallergi" til epler, men forstår ikke hvorfor. Noen reagerer også på søtningsmidler brukt i lettbrus. Vet at dersom man spiser for mange sukkerfrie pastiller kan man få diare pga søtningsstoffet som er brukt.

Man kan jo også oppleve at når tarmen er irritert av ên allergi, så kan man reagere på andre ting som man i utgangspunktet ikke er allergisk mot.

Hvis man mistenker cøliaki, er det veldig viktig at man IKKE har spist glutenfritt i tiden før prøver blir tatt, da kan de gi feil resultat.

Anonymous poster hash: 776c4...84d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun diaré, eller har du også smerter og flatulens?

Vet du f.eks. at det er selve tacolefsen du reagerer på, og ikke kjøttdeigen, krydderblandingen eller osten du har på tacoen?

Basert på de siste tenker jeg laktose- eller melkeproteinintolleranse. Det er ganske vanlig.

Ellers er det vanlig at de med sensitiv mage reagerer på krydder. Prøv å spis så rent som mulig en stund, til tarmen har fått roet seg ned. Alltid unngå Pepsi max og sånt med mye tilsetningsstoffer.

Du kan alltids sjekke for cøliaki, men ikke avstå fra gluten på forhånd.

Anonymous poster hash: 7a19d...9cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...