AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #1 Del Skrevet 6. desember 2014 Hei! Jeg har fått time på sykehuset for tannbehandling i narkose på grunn av ekstrem tannlegeskrekk og det er mye som skal gjøres, men er det noen som vet hvordan det fungerer? Er det full narkose eller er man våken? Får man forklaring på hva som må gjøres, eller våkner jeg til at flere tenner plutselig er borte? Jeg er så nervøs at jeg skjelver, men samtidig kjempeglad for at det endelig, endelig er min tur!!Anonymous poster hash: 4f666...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #2 Del Skrevet 6. desember 2014 Dette vil anestesi og kjevekirurg snakke med deg om, alle er forskjellige så selv om en har fått full narkose kan det hende du skal ha lett narkose. Du vil få all informasjon du trenger Dette går så fint, TS :D Anonymous poster hash: f5e72...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #3 Del Skrevet 6. desember 2014 Har hørt om flere tilfeller der tannbehandling er utført på sykehus under narkose og pasientene har våknet opp uten tenner. Ganske unge faktisk... i 20 årene. De tar jo sikkert alt for å slippe flere operasjoner når de ser en dårlig tanngard. Hadde nok følt meg tryggere hos tannlege og lett narkose der man er våken men samtidig helt sløva... Anonymous poster hash: 81342...17b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #4 Del Skrevet 6. desember 2014 Har hørt om flere tilfeller der tannbehandling er utført på sykehus under narkose og pasientene har våknet opp uten tenner. Ganske unge faktisk... i 20 årene. De tar jo sikkert alt for å slippe flere operasjoner når de ser en dårlig tanngard. Hadde nok følt meg tryggere hos tannlege og lett narkose der man er våken men samtidig helt sløva... Anonymous poster hash: 81342...17b Dette er helt unødvendig! Ikke skrem TS. Kjevekirurg gjør ingenting som ikke er planlagt og pasienten er informert om(!) De har en viss peiling på forundersøkelser hva som er nødvendig. Du har fått historier som ikke stemmer med virkeligheten Anonymous poster hash: f5e72...626 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #5 Del Skrevet 6. desember 2014 Dette er helt unødvendig! Ikke skrem TS. Kjevekirurg gjør ingenting som ikke er planlagt og pasienten er informert om(!) De har en viss peiling på forundersøkelser hva som er nødvendig. Du har fått historier som ikke stemmer med virkeligheten Anonymous poster hash: f5e72...626 Husker det var mediaoppslag om en ung gutt som ble behandlet i narkose på sykehuset. Han våknet uten tenner og måtte gå i ca 14 dager i en tannløs kjeve før han fikk proteser. Han hadde ikke økonomi til implantat, derfor var proteser det han måtte nøye seg med. Kjenner ei som våknet etter narkose på sykehus som våknet uten tenner. I begge tilfellene var alle tennene fjernet, og ingen av de var på forhånd informert om dette. Dette var også to forskjellige sykehus i ulike landsdeler. Anonymous poster hash: 81342...17b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #6 Del Skrevet 6. desember 2014 Så fint, nå har jeg lyst til å avbestille timen.. Anonymous poster hash: 4f666...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #7 Del Skrevet 6. desember 2014 Full narkose. De kan trekke tenner de mener er så ødelagte at de evt måtte rotfylles (fordi rotfylling ikke gjøres hos offentlige narkosetannleger). I mitt tilfelle ga jeg bare beskjed om at "*denne* tannen skal trekkes, og BARE den, overhodet ikke aktuelt å trekke noen andre uansett hva dere skulle mene". De trakk bare den. Hadde heldigvis ingen andre tenner som trengte noe annet enn bittesmå fyllinger, men de hører nok på deg. Tar du med skriftlig beskjed kan du sikkert gå til sak om de ikke gjør det de har fått beskjed om. Eller vil jeg fraråde deg å gjøre det i det hele tatt. For det første: Det blir stress å skulle ta narkose hver gang du har et tannproblem, så uansett må du på et eller annet tidspunkt lære deg å "deale" med det. For det andre så gjør de en helt elendig jobb (jeg fikk 18 fyllinger i narkose og har gjort alle 18 om igjen!!!). Anonymous poster hash: 9b4df...457 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #8 Del Skrevet 6. desember 2014 Full narkose. De kan trekke tenner de mener er så ødelagte at de evt måtte rotfylles (fordi rotfylling ikke gjøres hos offentlige narkosetannleger). I mitt tilfelle ga jeg bare beskjed om at "*denne* tannen skal trekkes, og BARE den, overhodet ikke aktuelt å trekke noen andre uansett hva dere skulle mene". De trakk bare den. Hadde heldigvis ingen andre tenner som trengte noe annet enn bittesmå fyllinger, men de hører nok på deg. Tar du med skriftlig beskjed kan du sikkert gå til sak om de ikke gjør det de har fått beskjed om. Eller vil jeg fraråde deg å gjøre det i det hele tatt. For det første: Det blir stress å skulle ta narkose hver gang du har et tannproblem, så uansett må du på et eller annet tidspunkt lære deg å "deale" med det. For det andre så gjør de en helt elendig jobb (jeg fikk 18 fyllinger i narkose og har gjort alle 18 om igjen!!!). Anonymous poster hash: 9b4df...457 Jeg har ikke tenkt til å ta narkose hver gang jeg har et problem. Tannlegeskrekken min er så ille at jeg ikke har vært der på flere år, mest fordi det har blitt så ille at jeg ikke tør. Jeg takler ikke en gang lukten på tannlegekontoret. Jeg skal ha narkose kun denne ganger (hvis ikke svarene gjør at jeg avlyser), og deretter dra med jevne mellomrom slik at jeg slipper narkose flere ganger.Anonymous poster hash: 4f666...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #9 Del Skrevet 6. desember 2014 Jeg har ikke tenkt til å ta narkose hver gang jeg har et problem. Tannlegeskrekken min er så ille at jeg ikke har vært der på flere år, mest fordi det har blitt så ille at jeg ikke tør. Jeg takler ikke en gang lukten på tannlegekontoret. Jeg skal ha narkose kun denne ganger (hvis ikke svarene gjør at jeg avlyser), og deretter dra med jevne mellomrom slik at jeg slipper narkose flere ganger.Anonymous poster hash: 4f666...1fc Dra TS! Du vil som sagt få full informasjon, du kan ytre dine meninger og ønsker. De er utrolig dyktige, tålmodige og forståelsesfulle. Jobber selv som anestesisykepleier hos kjevekirurg på et større sykehus (i 15 år nå), og du vil bli tatt godt vare på OM du skulle ombestemme deg, er ikke det noe problem heller Anonymous poster hash: f5e72...626 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maoam Skrevet 6. desember 2014 #10 Del Skrevet 6. desember 2014 Jeg har hatt tannbehandling i narkose en gang. Måtte skrive under på ett skjema der de fikk tillatelse til og trekke tenner hvis det viste seg at de ikke gikk an og ordne. Men de forklarte at de ikke tok de hvis det ikke viste seg og være helt nødvendig. Når jeg våknet var to tenner fjernet, men de var bare to jekselen jeg egentlig ikke trenger, så de er ikke spesielt savnet. Håper det går greit med deg når du skal i narkose. Jeg synes det fungerte veldig bra, og er glad en får tilbud om dette når tannlegeskrekken er stor. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #11 Del Skrevet 6. desember 2014 Behandlingen i full narkose i det offentlige er ganske radikal. Som noen nevnte, så velger de heller å trekke tenner enn å rotfylle, og det gjøres nok en litt "grovere" jobb enn under vanlig tannbehandling. Du må signere på at de har myndighet til å gjøre vurderinger underveis, så de har selvfølgelig papirene i orden hvis de ender med å trekke tenner. Anonymous poster hash: ba61b...ef4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #12 Del Skrevet 6. desember 2014 Full narkose. De kan trekke tenner de mener er så ødelagte at de evt måtte rotfylles (fordi rotfylling ikke gjøres hos offentlige narkosetannleger). I mitt tilfelle ga jeg bare beskjed om at "*denne* tannen skal trekkes, og BARE den, overhodet ikke aktuelt å trekke noen andre uansett hva dere skulle mene". De trakk bare den. Hadde heldigvis ingen andre tenner som trengte noe annet enn bittesmå fyllinger, men de hører nok på deg. Tar du med skriftlig beskjed kan du sikkert gå til sak om de ikke gjør det de har fått beskjed om. Eller vil jeg fraråde deg å gjøre det i det hele tatt. For det første: Det blir stress å skulle ta narkose hver gang du har et tannproblem, så uansett må du på et eller annet tidspunkt lære deg å "deale" med det. For det andre så gjør de en helt elendig jobb (jeg fikk 18 fyllinger i narkose og har gjort alle 18 om igjen!!!). Anonymous poster hash: 9b4df...457 For et dårlig svar. Lære seg å "deale" med det? Tror ikke du har så mye peiling på hva tannlegeskrekk egentlig er jeg. Anonymous poster hash: 9cc44...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #13 Del Skrevet 6. desember 2014 Så fint, nå har jeg lyst til å avbestille timen..Anonymous poster hash: 4f666...1fc Med mindre hele munnen din har råtnet opp så tviler jeg sterkt på at de kommer til å trekke alle tennene dine. Kjenner også en som ikke var hos tannlegen på 7 år og hadde bare 1 hull. Så det trenger ikke være noe ille, men om du ikke går nå og venter 10 år til så kan du regne med at du ender opp tannløs. Anonymous poster hash: b1829...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #14 Del Skrevet 6. desember 2014 For et dårlig svar. Lære seg å "deale" med det? Tror ikke du har så mye peiling på hva tannlegeskrekk egentlig er jeg. Anonymous poster hash: 9cc44...b2c Egentlig var det en fornuftig uttalelse. Før eller siden må man deale med angsten, ellers vil den ødelegge deg - og tennene. Man kan uansett få beroligende. Må jo være verre å trekke alle tenna og få proteser oppe og nede.Anonymous poster hash: 5e5b0...504 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #15 Del Skrevet 7. desember 2014 Jeg har ikke tenkt til å ta narkose hver gang jeg har et problem. Tannlegeskrekken min er så ille at jeg ikke har vært der på flere år, mest fordi det har blitt så ille at jeg ikke tør. Jeg takler ikke en gang lukten på tannlegekontoret. Jeg skal ha narkose kun denne ganger (hvis ikke svarene gjør at jeg avlyser), og deretter dra med jevne mellomrom slik at jeg slipper narkose flere ganger.Anonymous poster hash: 4f666...1fc Jeg var ikke hos tannlegen fra jeg var 10 år til jeg var 20 år. Hadde hatt regulering som ødelagte emaljen på tennene mine, så jeg hadde vel 34 hull eller noe da jeg sjekket. Før jeg fikk innvilget narkose måtte jeg innom vanlig tannlege, tannlege som var ekspert på tannlegeskrekk, tannlege med sterke beroligende og tannlege med lystgass. Guess what? Overhodet ikke sjans. De tre første gangene klarte jeg ikke gå inn en gang. Jeg satt på parkeringsplassen og hyperventilerte i pose. Så du har det ikke noe verre enn jeg hadde det. Grunnen til at jeg sier det er fordi for meg ble det like hardt å "lære seg" å gå til tannlegen etter narkose. Skal love deg at jeg var KRAKILSK (!!!) (ja, jeg bare slo, bet, angrep flere av de som jobbet der, stakk av gjentatte ganger osv) da jeg bare var på SJEKK og tok bilder der jeg fikk beskjed om at jeg måtte gjøre alle de 18 fyllingene om igjen. Hva hjelper det å ta narkose dersom du har hull under alle fyllingene? Sånn at når du endelig manner deg opp til å klare en liten greie der, så må du faktisk rotfylle alle de tennene fordi narkosetannlegen ødelagte de (ja, og det skal sies at jeg måtte rotfylle en tann fordi han hadde for det første ikke borret bort alt det "syke" og for det andre lagt en jævlig dårlig fylling - så ja, 15.000,- kostet det for å få seg en krone og en rotfylling jeg opprinnelig ikke hadde trengt da det var et lite hull). Dra TS! Du vil som sagt få full informasjon, du kan ytre dine meninger og ønsker. De er utrolig dyktige, tålmodige og forståelsesfulle. Jobber selv som anestesisykepleier hos kjevekirurg på et større sykehus (i 15 år nå), og du vil bli tatt godt vare på OM du skulle ombestemme deg, er ikke det noe problem heller Anonymous poster hash: f5e72...626 Dyktige, tålmodige og forståelsesfulle??? Skjønner at du ikke jobber der jeg var. Jeg ble holdt nede, de ga meg narkose uten å gi beskjed (dvs. de sa "vi skal bare spyle veneflonen din") og når jeg våknet var det ingen der. Tannlegen var gått hjem og når endelig sykepleieren kom og jeg spurte hva de hadde gjort visste hun ikke. Jeg spurte også om det var normalt å blø fra nesen og øynene, og det visste hun heller ikke, men jeg fikk dra hjem. Er det å bli tatt godt vare på? For et dårlig svar. Lære seg å "deale" med det? Tror ikke du har så mye peiling på hva tannlegeskrekk egentlig er jeg. Anonymous poster hash: 9cc44...b2c Jo, hvis du leser lengre oppe vet jeg jævlig godt hva tannlegeskrekk er. Nettopp derfor kan jeg fortelle at å gjøre det i narkose ikke er løsningen. Jeg måtte likevel gjennom alle de tingene jeg frykter mest i verden og det var lite hjelp i "ja, forrige gang fikk jeg narkose da". Spesielt fordi de gjør en så slurvete jobb at man får jævlig mye mer å gjøre etter operasjonen enn det egentlig var før. Tennene mine blir aldri hverken pene eller bra igjen. Det ser ut som noen har sprutet sæd i kjeften på meg, ikke engang fargen har de klart å matche overhodet på fyllingene. Og ja, vi snakker FORTENNER! Og de har altså vært ødelagt fra jeg var 21 år. Kjempegøy. Noe jeg virkelig unner alle. NOT. Det eneste unntaket som finnes er: Må du trekke tenner/visdomstenner og det BARE er det du skal gjøre er narkosetannlege helt kanon. Det "gjør jeg" (gjorde når de skulle ut) enda, for jeg klarer ikke trekke våken. Ellers er det bortkastet. Kjipt å gå i 2 år og tro man endelig var kvitt tannproblemene for så å komme til tannlegen og finne ut at du har dobbelt så mye som må gjøres som før narkosen. PS: Det er ikke bare meg jeg kjenner som har denne opplevelsen. Vet om iallefall 4 til som har opplevd det samme. Egentlig var det en fornuftig uttalelse. Før eller siden må man deale med angsten, ellers vil den ødelegge deg - og tennene. Man kan uansett få beroligende. Må jo være verre å trekke alle tenna og få proteser oppe og nede.Anonymous poster hash: 5e5b0...504 Takk for at noen endelig forstår. Jeg har fått valiumsprøyte (!), ganske kraftige saker hos tannlegen og beroligende er ikke alltid nok alene - men med mange års trening, nok beroligende, supersnill tannlege, små skritt og godt følge med har jeg endelig kommet der at å gå til tannlegen er helt ok. Kommer aldri til å like det, kommer alltid til å få litt hjertebank, kommer alltid til å ringe mamma i forbløffelse over at jeg klarte det etterpå - men SÅ jævlig verdt å komme over ANGSTEN. Nå er jeg bare litt nervøs. Det er SÅ DEILIG!!!! JÆVLIG DEILIG! Anonymous poster hash: 9b4df...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #16 Del Skrevet 7. desember 2014 Egentlig var det en fornuftig uttalelse. Før eller siden må man deale med angsten, ellers vil den ødelegge deg - og tennene. Man kan uansett få beroligende. Må jo være verre å trekke alle tenna og få proteser oppe og nede.Anonymous poster hash: 5e5b0...504 Enig, før eller siden må man lære seg og gå til tannlege. Man kan ikke alltid få utført tannbehandling for resten av livet i narkose. Men, med en dyktig tannlege som også er flink med pasienter med tannlegeskrekk + beroligende kan man lære seg og gå til tannlege. Ja, jeg vet hva tannlegeskrekk er. Har tidligere måtte ta beroligende før behandling, men nå klare jeg meg uten det. Det har tatt tid, men det nytter. Anonymous poster hash: 81342...17b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #17 Del Skrevet 7. desember 2014 Jeg har en superflink tannlege som er "verdensmester" i å behandle pasienter med tannlegeskrekk, men det hjelper ikke sånn som det er nå når jeg vet jeg har iallefall en tann som må trekkes, to fyllinger som må rettes på og sikkert hull i alle tennene. Jeg er veldig forberedt på at det kun blir denne ene gangen med narkose, for det blir lettere for meg å dra når jeg vet jeg ikke har så mye jeg skal gjøres. Men jeg var ærlig talt ikke forberedt på at det var så mange som var i mot det...Anonymous poster hash: 4f666...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #18 Del Skrevet 7. desember 2014 Jeg har en superflink tannlege som er "verdensmester" i å behandle pasienter med tannlegeskrekk, men det hjelper ikke sånn som det er nå når jeg vet jeg har iallefall en tann som må trekkes, to fyllinger som må rettes på og sikkert hull i alle tennene. Jeg er veldig forberedt på at det kun blir denne ene gangen med narkose, for det blir lettere for meg å dra når jeg vet jeg ikke har så mye jeg skal gjøres. Men jeg var ærlig talt ikke forberedt på at det var så mange som var i mot det...Anonymous poster hash: 4f666...1fc Det er vel heller dårlige erfaringer enn at folk er imot det. Anonymous poster hash: 81342...17b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #19 Del Skrevet 7. desember 2014 For et dårlig svar. Lære seg å "deale" med det? Tror ikke du har så mye peiling på hva tannlegeskrekk egentlig er jeg. Anonymous poster hash: 9cc44...b2c ? Jeg har tannlegeskrekk, og har lært meg å deale med det. Jeg syntes narkose virket like skummelt, og hadde aldri råd til å fikse alt på en gang + 6000 ekstra til narkose, så jeg har funnet en sympatisk og dyktig tannlege og gått mine babyskritt ved hjelp av beroligende medisiner, siden jeg hadde for store tannsmerter til å la det skure. Har gått fra hysterisk gråt og panikk til å kunne gjennomføre en rutinesjekk uten medisiner og med normal puls. Får fortsatt valium hver gang jeg skal utføre noe arbeid, men det kan jeg leve med. Dette har tatt meg nesten ti år, men det er verdt det, da jeg føler meg mye tryggere og hele veien har hatt gode tannleger som utfører skikkelig arbeid, og legger litt stolthet i at kroner/farger osv skal se pent og naturlig ut. Anonymous poster hash: 7b89d...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #20 Del Skrevet 7. desember 2014 Jeg har en superflink tannlege som er "verdensmester" i å behandle pasienter med tannlegeskrekk, men det hjelper ikke sånn som det er nå når jeg vet jeg har iallefall en tann som må trekkes, to fyllinger som må rettes på og sikkert hull i alle tennene. Jeg er veldig forberedt på at det kun blir denne ene gangen med narkose, for det blir lettere for meg å dra når jeg vet jeg ikke har så mye jeg skal gjøres. Men jeg var ærlig talt ikke forberedt på at det var så mange som var i mot det...Anonymous poster hash: 4f666...1fc Det er jeg som har skrevet at jeg fraråder det. Jeg er altså ikke imot det, men jeg tenker at det er dumt for deg hvis du føler som meg "åååh så deilig å være ferdig med alt for en stund fremover" og deretter måtte gjøre alt om igjen. Mine tenner er jo og "tatt mye mer av", enn nødvendig pga hullene har vokst under fyllingene narkosetannlegen la. Å trekke tenner i narkose syns jeg er greit som jeg skrev over. Anonymous poster hash: 9b4df...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå