Gå til innhold

Folkeskikk - finnes det i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får følelsen av at veldig mange innvandrere ikke kan folkeskikk. De breier seg ut på bussen med x antall handleposer og har med familien på 10 på bussen i rushtida der de breier seg enda mer ut og har null kontroll på ungene sine. Samme på butikken, må jo skrike unnskyld før de flytter den svære ræva si for å la deg komme forbi.

Jeg har aldri hørt om køkultur på fly, jeg har reist på alle kontinenter og med mange forskjellige flyselskap og på ALLE som spretter folk opp med en gang flyet har taxtet inn på rullebanen.

Vi kan nok bli flinkere til ting som feks si hei og hadet til bussjåføren/butikkdama osv og reise oss for gravide og eldre, men barn? De har godt av å stå litt, dessuten når de må sitte så lager de bare bråk uansett.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Det er vel liten tvil om at nordmenn slit litt med manglande fysisk høflegheit, type korleis ein ter seg på buss og tog og slikt.

Men elles, om noko så er vi vel i overkant varsame med å komme folk for nær (det er jo det utlendingar ofte kallar at vi er kalde og vanskeleg å komme innpå), og det har jo med god folkeskikk og å la folk få vere i fred å gjere.

Når det er sagt, denne sosiale smøringa som i å bruke høflegheitsfraser, smile litt ekstra osb, det same som ein gjerne kallar "å vere overfladisk" når det er snakk om amerikanarar, det saknar eg. Eg skjønar ikkje at det kostar så mykje å berre smøre dagen litt.

Skrevet

Er det barnemafiaen jeg snakker med? :fnise: Du må passe på ditt eget barn, det er ikke vårt ansvar. Skal man på utflukt med så mange barn som må sitte, lønner det seg å ikke dra når bussene er stappfulle.

Når det gjelder fly, så har det alltid vært sånn at den som kommer seg ut i midtgangen går først, det er ingen køsystem i noen land. Alle vil fortest mulig ut av flyet, men de fleste venter til de ser en åpning for å gå ut.

Kanskje de som er på butikken ikke ser at du har så lite? Jeg har blitt sluppet forbi i køen mange ganger, sist gang var forrige uke.

Helt enig med deg :)

Skrevet

Mange ufyselige nordmenn ja, men det synes jeg det sannerlig er nok av også ellers i verden.

Prøv å kom først ut av et fly i Asia feks. Da må du ha business billett og da er det flyvertinnen som fysisk stiller seg foran de andre slik at du får gått ut først. Og de behandler service personen som de ikke er verdt en dritt, akkurat her synes jeg faktisk vi er bedre.

Skrevet

Er selv utenlandsk, men født å oppvokst i Norge. Syns selv mange utlendinger mangler folkeskikk. Men absolutt nordmenn også. En ting jeg ikke gjør er å reise meg opp for små barn. Beklager men de har godt av å stå. Jeg er student, og hvorfor skal jeg løfte "studentrumpen" min for små barn som ikke sitter stille, og som er spreke nok til å stå på egen hånd. Jeg har en tung sekk, og er sliten så beklager jeg gir ikke fra meg plassen min for barnehagebarn. Hadde jeg sittet på et stede stort nok for mor å barn, så hadde jeg selvfølgelig satt meg et annet sted slik at de kunne sittet sammen. Å jeg reiser meg alltid opp for gravide, eldre, syke etc.

Men dette med å presse seg inn i bussen før andre passasjerer får gått av irriterer meg noe grenseløst! Jeg dytter tilbake.

Dette med flykøene har jeg ikke tenkt over. Det går som regel alltid fint :)

I butikken har jeg nesten aldri opplevd å bli sluppet forbi hvis jeg har 2-3 varer å personen foran har full vogn. Men livet er for kort til å krangle om det å så jeg bare ignorerer det. Jeg er jo tross alt bakerst er ikke akkurat min rett å komme foran, men hadde satt pris på det ! Selv lar jeg personen bak meg gå foran hvis personen har få varer. Men holder med 1 kan ikke holde på hele dagen.

Her i landet er folk veldig flink til å snike også! Gjelder alle nasjonaliteter, men da sier jeg høylytt ifra.

Anonymous poster hash: cc08c...d41

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har alltid syntes disse utsagnene om nordmenn er noe overdrevet. Har bodd i en rekke land, og mesteparten av mitt liv utenfor Norge. Det er selvsagt enkelte sider av andre land som er bedre enn i Norge, akkurat som at det er noen ting nordmenn er flinke til.

I England har de bedre kosystem enn hjemme. Det handler ikke om at den jevne engelskmann er så mye mer empatisk og snill enn andre, bare at de fra myndighetenes side har lagt til rette for en viss kultur. Jeg bor i London og i en stor by som dette må man rett og slett ha visse retningslinjer folk innretter seg etter for at byen skal "gå rundt". Derfor står det spesifikt "keep right" ved rulletrapper, vanlige trapper eller på flyplassen. Det står oppslag med "henvend deg pent" til folk bak disken der det har tendens til å oppstå bråk, og det er tydelig merket overalt ang. hva som som er reservert for hvem.

Jeg opplever likevel veldig ofte at jeg går av tuben og folk kommer deisende ned på feil side, dulter borti deg eller stikker en albu i magen på deg. Storby er storby, og folk er opptatt med egne liv. Jeg tror likevel at de fleste blir litt mer "sjokkert" av det i Oslo, for Norge som land har ikke mye til store byer, og Oslo har vokst mest de siste tiårene. Hvordan folk tar hensyn, eller ikke tar det, varierer etter min erfaring ikke mye fra Oslo til London til Paris eller Milano.

Ellers synes jeg mennesker fra Afrika, Midtosten og Asia tar ekstremt lite hensyn i det daglige. Sikkert ikke politisk korrekt å si, men i 9/10 tilfeller når noen dytter meg til side, sniker i koen, er hoylytte og brautende, er det familier fra disse områdene.

Hoflighet i England er veldig mye på overflaten. Min erfaring er ikke at briter er vennligere enn andre, til tross for mye "please" og "thank you" innarbeidet i språket.

Det samme gjelder Frankrike, der jeg opplevde min del av sure og arrogante mennesker med et hoflig språk. Det kommer vel an på hva slags person man er, men jeg foretrekker heller mennesker som kan snakke rett fra levra enn noen som pakker det inn, men er råtten i midten.

Endret av Marie90
  • Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Ser flere nevne at små barn har godt av å stå på bussen. Nei, små barn har ikke samme balanse og muligheter til å holde seg fast, og om bussen må bremse eller ganske enkelt stoppe eller ta en sving, kan barn fly vegg i mellom og skade seg. Og jeg er ikke noe barnemafia, jeg bruker kun sunn fornuft.

• Liker 2
Skrevet

Ser flere nevne at små barn har godt av å stå på bussen. Nei, små barn har ikke samme balanse og muligheter til å holde seg fast, og om bussen må bremse eller ganske enkelt stoppe eller ta en sving, kan barn fly vegg i mellom og skade seg. Og jeg er ikke noe barnemafia, jeg bruker kun sunn fornuft.

Men kommer det av uvitenhet eller at vi er generelt frekke mennesker her i Norge? Og om noen mener at ungene ikke har vondt av å stå på bussen, gjør det oss til en nasjon med mange på folkeskikk?

Gjest Citronella
Skrevet

Men kommer det av uvitenhet eller at vi er generelt frekke mennesker her i Norge? Og om noen mener at ungene ikke har vondt av å stå på bussen, gjør det oss til en nasjon med mange på folkeskikk?

Nei, ikke det isolert. Men les hovedinnlegg. Mulig det også skyldes at nordmenn er noe introverte og redde for å være høflige og være interaktiv med mennesker de ikke kjenner.

Skrevet

Får pakke ungene inn i bobleplast da :)

Skrevet (endret)

Nei, ikke det isolert. Men les hovedinnlegg. Mulig det også skyldes at nordmenn er noe introverte og redde for å være høflige og være interaktiv med mennesker de ikke kjenner.

Jeg har gjort det, og svart i tråden tidligere, derfor jeg spør :)

Å være introvert er ikke det samme som å være frekk/mangel på folkeskikk. Og om noen skulle mene at det går fint for ungene å stå på bussen, så er ikke det synonymt med at de er frekke - eller at alle i Norge mangler folkeskikk. Jeg syns også det blir en for stor generalisering. Det finnes frekke mennesker hvor enn du reiser. Jeg syns ikke Norge har mer av dette enn andre land.

Endret av Evans
Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Dette vil ogsá komme litt an pá hvor du bor i Norge. Hvor jeg er oppvokst sá er flest folk veldig hyggelige og veldig imótekommende mot nye folk som flytter dit. Klart de har ogsá sine dárlige sider, men hvilken plass har ikke det? Samme som med andre land og.

Skrevet

I min jobb merker jeg dette fenomenet vi diskuterer godt, da nye landsmenn (oftest pakistanere og indere) er høflige, hyggelige og kameratslige, men man kan ikke stole på deres ord. De er dessverre ofte falske.

En etnisk nordmann kan være en sur og frekk faen, men da vet man hvor man har vedkommende. Dog holder etniske nordmenn ord og er ærlige uten hvite løgner og falsk høflighet. Så selv om vi ikke er perfekte har vi gjennomgående gode holdninger i mine øyne. Heller dette enn alle disse "høflige" utlendingene folk på KG prater så positivt om i hytt og vær.

Her på sørlandet er de fleste slik du beskriver indere og pakistanere, alt er så greit, men bak ryggen din sier de noe annet. Tror ikke du kan dømme hele folkeslag sånn, det er ulike subkulturer der også.

De mest uhøflige menneskene jeg noen gang har vært borti er italienere, men jeg går ut fra at det kan være et storby/turistfenomen og at det kommer an på hvem man møter.

Jeg synes ikke nordmenn er så uhøflige, men vi kan være udannede og ubetenksomme, som for eksempel at vi slipper døra rett på den bak oss, står i veien for folk i rulletrapp, snakker høyt i mobilen, osv.

Anonymous poster hash: 281bc...2db

Skrevet

Du skal jo ha lykke til med å stappe en barnehagegjeng inn på bussen i Oslo midt i rushtida. Da kan man jommen ikke forvente at folk reiser seg altså- Bestill heller en egen buss eller gå/trill.

Anonymous poster hash: 168cb...1ce
Skrevet

Jeg følger alltid med på kunden(e) bak meg i matbutikkene, og ser jeg en/noen som har mye mindre varer enn meg, så lar jeg vedkommende gå foran. Har aldri opplevd det i retur, noe jeg synes er utrolig kjipt, og merker at jeg i det siste har mistet lysten til å være høflig mot folk. Jeg får av og til gå først hvis jeg spør, men det blir ikke det samme som å få tilbudet, synes jeg.

Ellers så legger jeg alltid på skillepinnen bak varene mine, hilser på butikkekspeditøren med et smil, spør om kvittering uten mumling, og ber om en pose hvis jeg trenger det. Prøver å være høflig og grei så langt det er mulig, men merker at når man aldri får samme behandling tilbake, så blir man bare lei.

Anonymous poster hash: 91979...44e
Skrevet

Jeg følger alltid med på kunden(e) bak meg i matbutikkene, og ser jeg en/noen som har mye mindre varer enn meg, så lar jeg vedkommende gå foran. Har aldri opplevd det i retur, noe jeg synes er utrolig kjipt, og merker at jeg i det siste har mistet lysten til å være høflig mot folk. Jeg får av og til gå først hvis jeg spør, men det blir ikke det samme som å få tilbudet, synes jeg.

Folk har ulik oppfatning av om det er greit å la andre gå før en i køen eller ikke. At de ikke lar deg gå foran i køen handler ikke nødvendigvis om at de er mindre høflige eller har mangel på folkeskikk, og for alt du vet har de kjempedårlig tid – slik som de aler fleste.

Skrevet

Har forståelse for dette med tidspress, og unger som kanskje sitter hjemme og venter på en alenemor/alenefar, men kjipt er det nå uansett da. Og ikke alle ser ut til å ha dårlig tid heller...

Jeg kommer selvfølgelig til å være høflig og grei mot andre så langt det er mulig, men tror ikke at jeg slipper noen foran meg i køen igjen - til tross for min enorme handlekurv sammenlignet med deres ene brus og wienerbrød som de holder i hånden. Så får folk tenke og mene det de vil.

Skrevet

Både og ...

Når det kommer til folk i butikk så har jeg nesten aldri opplevd å ikke få komme foran noen i køen dersom jeg har mindre enn dem. Og omvendt. For noen timer siden på butikken, selvon jeg kjøpte bare 6-7 ting, så slapp jeg forbi en mann som skulle ha en avis.

Jeg har reist meg for eldre folk og gravide på buss. Men har også opplevd at de har reist seg for meg når jeg er syk.

Jeg går ofte tur med hunden min i skog og mark, nesten hvert eneste menneske vi møter på veien smiler og sier hei når vi går forbi.

Jeg har reist mye i mitt liv og jeg syns det er både og overalt hvor jeg har vært egentlig. Noen er supersnille og omtenksomme, andre ikke.

Skrevet

Jeg har etter hvert blitt ganske utadvendt mot fremmede mennesker i hverdagen, og lar det gå litt sport i å være atypisk norsk. Får stort sett positive reaksjoner virker det som - ser ut som det er få som tror jeg har flyktet fra mentalsykehuset....

Gjorde til og med en god gjerning denne uken: var en bilist som hadde havarert og sto midt i veien. Jeg var den eneste som gadd å stoppe og hjelpe han med å dytte bilen ut av veien. Har opplevd dette flere ganger langs veien hvis noen har kjørt ut/står fast i snøen o.l, nordmenn er blaserte og vil ikke bli skitne på hendene. Her er innvandrere mye flinkere til å hjelpe enn etnisk norske. Jeg synes det er litt synd hva vi har blitt...altfor mange har utviklet seg til overvektige, materialistiske, ansvarsfraskrivende egoister som bare tenker megmegmeg og unngår konfrontasjoner.

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg kan si at nordmenn mangler mer folkeskikk enn en del andre folkeslag, men vi mangler søren meg likevel en god del av det. Det jeg hater mest er folk som ikke lar andre gå av bussen før de trenger seg på. Om jeg skal gå på en buss og mange andre av, stiller jeg meg litt på siden av bussen slik at alle kan gå uhindret - og da er det ofte noen brødhoder som går rett forbi mrg uansett om jeg åpenbart var før dem i "køen" for å komme inn!

Mer bussting: mange nordmenn er så introverte at de ikke tør å søk i fra at "hei du, jeg skal forresten av på neste stopp", men bare på en eller annen merkelig subtil og forsiktig måte viser at NÅ skal de av. Tar opp vesken, lukker jakken etc. Om de gjør dette lenge før vi faktisk er kommet til neste stopp ignorerer jeg dem helt - jeg skal ikke flytte på meg før bussen har stoppet eller i det minste sakket godt ned. Om de sier fra flytter jeg meg.

Nordmenn på butikken: vi har jo ikke et organisert køsystem som i England, men likevel - folk burde kunne dette bedre. Åpnes det en ny kasse er folk som gribber. Jeg har flere ganger sagt fra til voksne damer om at jeg faktisk var før dem i køen, men får bare sure miner og himlene med øynene tilbake. Når det gjelder skillepinner synes jeg både som kunde og ansatt i matbutikk at folk burde være flinkere. Jeg legger alltid pinnen etter mine egne varer, men om den foran ikke la en bak sine så gjør jeg det og.

Trafikken: det er frekke folk i alle land. Jeg har kjørt og bodd i store byer i USA og ellers i Europa, og det er frekke folk der også. Hastighetene og trafikkbildet generelt er mer massivt og "hardt" utenfor Norge, så jeg synes egentlig ikke at trafikken i seg selv er dårlig i Norge. Finnes selvsagt de som er dårlig til å la andre bytte felt eller dårlige til å hjelpe til med fletting, men slik er det også andre steder.

Eneste forskjellen jeg kan peke på er at mange nordmenn misbruker venstrefeltet MYE. Jeg kan forsøke å kjøre forbi en "sinke" i høyrefeltet på en motorvei, og plutselig har jeg en aggressiv bil rasende bak meg som er meter fra å treffe ræven min. Det er ikke slik at jeg plikter å flytte meg på sekundet kun fordi du kjører 15 km/t raskere enn meg - jeg må få tid til å kjøre forbi bilen jeg skulle kjøre forbi, finne en luke og komme meg inn igjen i høyrefeltet i trygg avstand fra bilen bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...