Gå til innhold

Folkeskikk - finnes det i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Frekke folk, og hyggelige folk finnes det overalt - både i Norge og i andre land.

Jeg føler ikke at nordmenn er noe mindre hyggelige/høflige/har mindre folkeskikk enn andre land.

Vedrørende dette med å stå til høyre og gå til venstre: i mange land henger det en haug med påminnelser om dette rundt om. Hvis vi hadde hatt like mange skilt om det i Norge ville vi kanske vært flinkere til det her også? Det handler nok ikke om at nordmenn er frekke, men at den rett og slett glemmer at det er veldig praktisk om vi står på en side og går på en annen side.

Når det gjelder køkultur finner jeg det upraktisk at vi har flere køer, i stede for en lang som man ofte ser andre steder, men det handler heller ikke om frekkhet.

Mangel på folkeskikk er det overalt, og jeg tror ikke det er mer av det i Norge enn andre land.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare si noe om det her med rulletrappregler. Opplever stort sett at folk overholder disse, både i oslo og utland.

Men de som ikke overholder de; kan det tenkes at de for eksempel bare er på besøk? Og kommer fra steder hvor rulletrapper ikke er veldig vanlig?

Jeg lærte denne regelen først når jeg flyttet til oslo.

Jeg vokste opp i en middels stor by i Norge og har ikke reist noe særlig før jeg ble voksen. I hjembyen min er det under 10 år siden den første rulletrappen ble bygget (dette ble sett på som så stort at det var offisiell åpning av trappen, og trappen fikk også flere artikler skrevet om seg i lokalavisa).

Bare en tanke. De er kanskje ikke uhøflige med vilje.

Anonymous poster hash: d8a66...111
  • Liker 4
Skrevet

Synes ikke Norge er så galt på folkeskikk jeg heller. Har reist en god del i Europa og til enkelte andre land. Vil si det er ulike kulturer, men ikke nødvendigvis bedre og dårligere folkeskikk. Som norskfødt og oppvokst så opplever ja den norske folkeskikken som et utgangspunkt og ser andre land fra det ståstedet.

Forøvrig skjer det ofte jeg kommer foran en i køen om jeg har veldig lite varer, og jeg slipper folk før meg. Synes det er lite køsniking i Norge og det blir generelt oppfattet som frekt om noen prøver seg.

Reise seg for eldre, gravide og folk som er dårlig til beins tror jeg de fleste er oppvokst med at er noe man tilbyr (noen vil jo ikke ha slik særbehandling).

Alle fly jeg har tatt fyller på med de med spesielle behov først, så de med ekstra dyre billetter og deretter bakerste rader først. Når man skal ut igjen går som regel de første radene ut først, men akkurat når du kommer deg ut avhenger jo også litt av hvor raskt du er klar til å gå av flyet.

Synes forøvrig ikke det er noen store forskjeller på å bo i en norsk by og bo på et tettsted.

• Liker 2
Skrevet

Vedr rulletrapper så er det ikke en like vanlig regel i Norge som i utlandet at man skal stå på høyre side, i den grad den brukes i Norge er det relativt nytt, og jeg syns det er helt akseptabelt at mange ikke har fått med seg eller følger dette.

Og så lurer jeg veldig på hvor de har køsystem for å gå av flyet? Jeg flyr MYE både innen Europa og interkontinentalt, og alle steder er det samme komme-seg-av-flyet kultur; de som står i midtgangen går først, og så fyller man på etterhvert som man går. De fremste radene kommer uansett av før de som sitter bakerst. Men ser andre har spurt om dette uten at du svarer, så da sier det vel sitt...

Anonymous poster hash: 55577...e06
  • Liker 5
Gjest Cartman
Skrevet

Jeg er vokst opp i et annet europeisk land, men Norge er mitt land nå.

Men jeg undres, jeg har reist mye, og Nordmenn fremstår de frekkeste når det gjelder normal folkeskikk.

Eks:

Man skal STÅ til høyre i en rulletrapp

Det er lov å la de som har et eple og litt håndmat komme foran deg i køa som har en handlevogn som bugner.

Gå av et fly; Jeg har alltid sete 2/3/4/5c. Og vi sluses ut etter nummer, ikke sant?

Og på fly, noen har med seg en baby. Kan dere ikke ta litt hensyn og la baby og foreldre komme ut av flyet?

Full buss. Hvorfor reiser ikke studenter dere ikke for barnehagen som kommer på? 10-12 barn på utflukt, 3-7 år. Og så gidder ikke studentrumpene reise seg. Og unger flasker vegg i mellom.

Og om noen ramler/får et illebifinnende. Ta i det minste en sjekk, og få noen til å ringe AMK.

Takk.

1. Rulletrappene blir blokkert av Ola Dunk. Ola Dunk er ikke representativ

2. Barn bør ikke ta buss, da de bråker, fiser og flirer konstant hele dagen.

Skrevet

La oss ta fks forskjellen mellom England og Norge. I England er de i nesten overkant høflige. Men hvorfor? Det er så trangt!! Folk er NØDT til å være høflige for at alle ikke skal gå hverandre på nervene.

I Norge er det bedre plass, folk er vant til å for det meste ha veldig god plass og store muligheter for å være alene. Det er derfor ikke noe særlig behov for å være høflig når du fint kan klare å unngå andre, eller du bare ikke møter på så mange folk. Etter som det blir tettere er dette en "vane" nordmenn ikke helt klarer å legge fra seg.

Og det med rulletrapper; for eksempel jeg bodde i oppveksten i en by som ikke fikk rulletrapp før jeg var rundt 19-20 år. Å reise så fryktelig mye rundt i andre land var jeg ikke vant til heller, og jeg skjønte ikke at man skulle holde seg til høyre i rulletrappa da jeg først dro til utlandet og var borti sånt.

Ellers er jeg da så høflig jeg klarer, og ser ikke på det som ett krav at jeg skal slippes frem i køen om jeg bare skal ha en brus, men det er hyggelig om det skjer. Kan godt hende det er lengre køer i andre land, men i England så jeg at de gjerne hadde 6 kasser i en liten butikk, hvor halvparten av kassene var selvbetjente. Hadde det vært to åpne kasser som i Norge hadde det nok vært ekstremt mye kø.

Men jeg har aldri opplevd i Norge at det er så mye kø at det har vært et problem. Bortsett fra på festivaler, under arrangementer og sånt.

På bussen i England, var det vi nordmennene som reiste oss for gamle damer. Bussen var stapp full, og det virka ikke som de andre enset at det kom en eldre dame inn som tydelig trengte ett sted å sitte. Og om man satte seg ved siden av noen, var det ingen som spurte "ynnskyld, er det ledig her?/ Kan jeg sitte her?" som det er sjeldent jeg ikke opplever i Norge. 90% av gangene noen setter seg ved siden av meg på bussen/toget i Norge så spør de. Det skjedde aldri England.

Men igjen, de spør ikke fordi det er en selvfølge at andre skal sitte der fordi det er så trangt. I Norge vil vi gjerne ha god plass, vi er ikke så komfortable med at det er trangt, derfor spør vi.

Skjønner du at det er mye som har å si hvor høflige man er i ett land?

Anonymous poster hash: 168cb...1ce
  • Liker 2
Skrevet

Og ja, angående fly, så opplevde jeg ikke at det var noe køsystem da flyet var stappa fullt av engelskmenn. Derimot var de veldig høflige og sa unnskyld hele tiden da :P Om de kom borti noen og sånt.

Skrevet

Eneste jeg har irritert meg over her, er oppførsel på buss.

For mange år siden, da de to største var små, tok vi hver dag buss til barnehagen og jobben min.

På samme buss reiste det elever fra videregående og hver eneste dag hadde over 90% for det første slengt sekkene sine i midtgangen slik at man ikke kunne se gulvet og både jeg og barna på som var 3-5 måtte snuble over dem. For det andre, så var det visst utrolig viktig å ta opp to seter og ikke gi plass til oss, slik at vi som oftest måtte sitte på gulvet.

Når vi skulle dra hjem igjen og benyttet samme bussholdeplass som disse, opplevde jeg det første halve året at selv om vi sto først i køen, så kunne gjerne ungdommer på 16-20 finne på å dytte bort femåringen som akkurat hadde begynt å gå inn i bussen, ved å bryte seg forbi og så fulgte bare de fleste andre på.

Det ble heldigvis nesten slutt på dette,da jeg begynte å være skikkelig streng og dra snikere tilbake igjen etter sekken da de hadde dyttet ham, så han falt ned på blankisen og bussjåførene også begynte å ta tak i situasjonen.

Jeg var så møkk lei etterhvert, at jeg fulgte en annen reisendes eksempel og bare tråkket på alle sekkene som lå i veien og sa til barna at de bare skulle gå i vei uten å bry seg og dette fikk dem faktisk til å ta sekkene på fanget.

Har aldri opplevd en slik busskultur, hverken før eller senere, men har flyttet for lenge, lenge siden og bodde der ikke mer enn noen få år. - Tror Harstadværingene må være noe spesielle.

Anonymous poster hash: 44c97...82c

Skrevet

Og ja, angående fly, så opplevde jeg ikke at det var noe køsystem da flyet var stappa fullt av engelskmenn. Derimot var de veldig høflige og sa unnskyld hele tiden da :P Om de kom borti noen og sånt.

Tyskere er veldig morsomme slik.

"Entschuldigung" sier de, før de setter albuen i siden på deg, eller tråkker deg på tærne for å få presset seg foran deg i køen. :fnise:

(Referanse: Diverse buffet-restauranter, samt diverse butikker i Bonn, München, Kiel m.fl)

Anonymous poster hash: f3e49...4ac

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i England, og synes ikke de er spesielt høflige her. De bruker mye høflighetsfraser, men de mener det nesten aldri. Om man tar tuben i 18-tiden ser man fort at det ikke er så mye mer høflighet i England enn i Norge.

• Liker 2
Skrevet

Jeg som er den irritable busspassasjeren i innlegg 28. Måtte bare si at jeg hadde bedre folk ta opp sekken sin, før jeg begynte å tråkke på dem, men etter å ha spurt 5-10 stykker omtrent hver morgen, og det alltid tok lang tid, slik at bussen kjørte i vei og barna ofte omtrent ble slengt veggimellom, mens vi ventet på at de skulle krenke seg til å løfte sekken i fanget eller noe, så gadd jeg bare ikke mer,

Anonymous poster hash: 44c97...82c

Skrevet

Hvorfor kan aldri folk som er fra utlandet, eller som har bodd i flere utland(?) som nevnt av enAB her i tråden, aldri nevne hvilke land dette er? Selv ikke som AB tør man altså si hvilke utland (igjen hæ?) man har bodd i og som er paradis.

Anonymous poster hash: 47abb...2a4
  • Liker 7
Skrevet

Full buss. Hvorfor reiser ikke studenter dere ikke for barnehagen som kommer på? 10-12 barn på utflukt, 3-7 år. Og så gidder ikke studentrumpene reise seg. Og unger flasker vegg i mellom.

Tidlig i høst var jeg på vei hjem med t-banen midt i rushtiden. Det kom på en gammel mann som var ganske tydelig dårlig til beins, og alle sitteplassene var opptatt. Da t-banen begynte å kjøre, reiste ei ung jente seg opp og tilbydde han plassen sin. Han takket høflig nei, for han skulle uansett av på neste stopp. Uansett, dette ble faktisk det store samtaleemnet på resten av turen. Et par av de andre passasjerene (som selv sto) roste hun som hadde reist seg, og snakket om hvor sjeldent det er at folk, uavhengig av alder, faktisk reiser seg for de som trenger det. Nå er jeg mer bevisst på det hver gang jeg tar t-banen :)

Er enig i de andre punktene dine også, særlig dette med køsystem, noe nordmenn har totalt blottet forståelse for. Min største hverdagsirritasjon tror jeg, sammen med at mange ikke forstår at de må la folk få komme av banen, før de selv kan gå på :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vokst opp i Las Vegas, og det er faktisk en viss forskjell- dessverre! Jeg opplever Anerikanere som mer hjelpsomme, trafikken flyter bedre ved glidelås- man hjelper hverandre frem! I Norge så trykker man seg frem og skaper unødige store køer, veldig aggressiv trafikk! Når det gjelder det å vente på tur, så har nordmenn mye og lære, jeg blir nesten daglig forbigått i kasser og da spesielt av damer. De later som de ikke ser deg og skal bare... Veldig merkbart når jeg har vært i Vegas noen uker og kommer tilbake... Nordmenn er mye frekkere og mer selvopptatt

Anonymous poster hash: 64fdd...342

Skrevet

Det som irriterer meg mest er de som må stille seg rett foran døra til kollektivtransport å trenge på for å komme inn, i stedet for å slippe av folk først. Og da blir jeg sikkert oppfatta som skikkelig uhøflig når jeg går rett på dem. Men de var uhøflige først :opplyser:

Gud så enig jeg er i denne.. Vi som er inne i vogna må vente på å komme oss ut til de som står utenfor har kommet seg på... Pleier faktisk å dytte litt svakt i disse menneskene og si at de får se å skaffe seg folkeskikk og vente til folk har kommet seg av.

Gjest daisydaisy
Skrevet

Noe jeg finner irriterende er når folk er så selvopptatte og frekke på bussen at de tar opp flere busseter ALENE. Dette gjelder for øvrig kun når det er dårlig med sitteplasser på bussen. En gang satt det en ung mann og okkuperte en hel rad (tre seter), da han satt med rumpa på de to ytterste setene helt bakerst. Han var ikke stor, så det var ikke til å skylde på. Og en annen gang var det ei dame som syntes det var viktigere å sette seg ytterst, slik at ingen kunne sette seg innerst, og bussen var full, folk måtte stå.

• Liker 1
Skrevet

Kjører man bil på vestkanten skjer det ofte at store SUV'er med menn i middelalderen presser seg forbi deg. De vet størst kjører først og bruker det for alt det er verdt. De gir også faen i å stoppe for gående. Deres tid er så klart mye viktigere enn alle andres :P Men for hver klyse i SUV så kommer det heldigvis 10 biler med normale folk med normal kjørestil.

Jeg har aldri opplevd at det er mannfolkene i store SUV'er som gjør sånt. Kvinnfolkene derimot- DE kjører i svære SUV'er midt i veien og skal ha forkjørsretten uansett selv om de ikke har den. Jeg bor på vestkanten og folk stopper for meg, enten det er menn i SUV eller i Jaguar eller i en Boble.
Skrevet

I trafikken har nordmenn en del mangler. Fletting og effektiv bruk av samtlige filer er mangelvare, og irriterer meg daglig. Skaper mye kø og farlige situasjoner.

I min jobb merker jeg dette fenomenet vi diskuterer godt, da nye landsmenn (oftest pakistanere og indere) er høflige, hyggelige og kameratslige, men man kan ikke stole på deres ord. De er dessverre ofte falske.

En etnisk nordmann kan være en sur og frekk faen, men da vet man hvor man har vedkommende. Dog holder etniske nordmenn ord og er ærlige uten hvite løgner og falsk høflighet. Så selv om vi ikke er perfekte har vi gjennomgående gode holdninger i mine øyne. Heller dette enn alle disse "høflige" utlendingene folk på KG prater så positivt om i hytt og vær.

Skrevet (endret)

Dobbeltpost pga nettverk som lager krøll herfra til månen.

Endret av Aule
Skrevet

Jeg bor i England, og synes ikke de er spesielt høflige her. De bruker mye høflighetsfraser, men de mener det nesten aldri. Om man tar tuben i 18-tiden ser man fort at det ikke er så mye mer høflighet i England enn i Norge.

Det er det samme jeg mener (ab over) de er høflige, men de spør ikke om det er greit å sitte ved siden av deg på bussen, og de er ikke ivrige etter å reise seg for gamle damer. Men når de først må forstyrre noen er de ekstremt høflige.

Jeg syns det var hyggeligere å handle i butikker osv i England enn i Norge, for de sier alltid takk, ha en fin dag osv osv.. Ikke alltid det skjer i Norge:)

Men poenget mitt var at du må se på hvordan ting er og har vært i forskjellige land. I land som England er du bare nødt til å være hyggelig mot de rundt deg fordi det er trangt med folk... I Norge kan du fint være i fred i perioder midt i Oslo, og du trenger ikke ta hensyn til så mange andre. Derfor ikke noe behov for å være i overkant hyggelig. Og når nordmenn har blitt vant til sånt så blir de ikke plutselig høflige og hyggelige midt i folkemengden bare helt tilfeldig...

Amerikanere har jeg og hørt er mer utadvendte og hyggelige enn nordmenn, men de er mer overfladiske... I Norge har vi få gode venner og er mer kresne med hvem vi blir venner med... Mens i USA er folk overfladisk venner med "alle". (Satt på spissen)

Alt pga at Norge er ett land med få innbyggere der vi ikke er så vant med å omgås så fryktelig mange folk:)

Ikke at det er negativt heller, men kan hende er uvant for en engelskmann eller amerikaner Hehe:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...