Gjest Citronella Skrevet 6. desember 2014 #1 Skrevet 6. desember 2014 Jeg er vokst opp i et annet europeisk land, men Norge er mitt land nå. Men jeg undres, jeg har reist mye, og Nordmenn fremstår de frekkeste når det gjelder normal folkeskikk. Eks: Man skal STÅ til høyre i en rulletrapp Det er lov å la de som har et eple og litt håndmat komme foran deg i køa som har en handlevogn som bugner. Gå av et fly; Jeg har alltid sete 2/3/4/5c. Og vi sluses ut etter nummer, ikke sant? Og på fly, noen har med seg en baby. Kan dere ikke ta litt hensyn og la baby og foreldre komme ut av flyet? Full buss. Hvorfor reiser ikke studenter dere ikke for barnehagen som kommer på? 10-12 barn på utflukt, 3-7 år. Og så gidder ikke studentrumpene reise seg. Og unger flasker vegg i mellom. Og om noen ramler/får et illebifinnende. Ta i det minste en sjekk, og få noen til å ringe AMK. Takk. 4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2014 #2 Skrevet 6. desember 2014 Er det barnemafiaen jeg snakker med? Du må passe på ditt eget barn, det er ikke vårt ansvar. Skal man på utflukt med så mange barn som må sitte, lønner det seg å ikke dra når bussene er stappfulle. Når det gjelder fly, så har det alltid vært sånn at den som kommer seg ut i midtgangen går først, det er ingen køsystem i noen land. Alle vil fortest mulig ut av flyet, men de fleste venter til de ser en åpning for å gå ut. Kanskje de som er på butikken ikke ser at du har så lite? Jeg har blitt sluppet forbi i køen mange ganger, sist gang var forrige uke. 9
Gjest Citronella Skrevet 6. desember 2014 #3 Skrevet 6. desember 2014 Er det barnemafiaen jeg snakker med? Du må passe på ditt eget barn, det er ikke vårt ansvar. Skal man på utflukt med så mange barn som må sitte, lønner det seg å ikke dra når bussene er stappfulle. Når det gjelder fly, så har det alltid vært sånn at den som kommer seg ut i midtgangen går først, det er ingen køsystem i noen land. Alle vil fortest mulig ut av flyet, men de fleste venter til de ser en åpning for å gå ut. Kanskje de som er på butikken ikke ser at du har så lite? Jeg har blitt sluppet forbi i køen mange ganger, sist gang var forrige uke. Takk for svar. Det er køsystem i de land jeg frekventerer. Men bare le du, 2
Gjest Citronella Skrevet 6. desember 2014 #4 Skrevet 6. desember 2014 Takk for svar. Det er køsystem i de land jeg frekventerer. Men bare le du, Og jeg har ikke baby eller barn. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2014 #5 Skrevet 6. desember 2014 I hvilket land er det nøyaktig køsystem på flyet? 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #6 Skrevet 6. desember 2014 Jeg er helt enig med deg, citronella. Jeg synes nordmenn er ubehagelig hensynsløse og frekke. Men så blir jeg da stadig tatt for å være utlending. Det tar jeg som en kompliment, for det er neimen ikke hyggelig å bli assosiert med navlebeskuende mennesker uten tanke for egen rolle i samfunnet.Anonymous poster hash: e0dfa...275 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2014 #7 Skrevet 6. desember 2014 Jeg er helt enig med deg, citronella. Jeg synes nordmenn er ubehagelig hensynsløse og frekke. Men så blir jeg da stadig tatt for å være utlending. Det tar jeg som en kompliment, for det er neimen ikke hyggelig å bli assosiert med navlebeskuende mennesker uten tanke for egen rolle i samfunnet.Anonymous poster hash: e0dfa...275 Hva stopper deg for å flytte vekk fra den elendigheten i Norge? Du liker ikke menneskene her, da er det jo bare å flytte et sted hvor alt er så mye bedre. Problemet er vel at du ikke ser baksidene i andre land. Dra på ferie i 2 måneder og bli kjent med lokalbefolkningen. Plutselig kommer du til å oppdage at alt ikke var så rosenrødt som du trodde. 14
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 6. desember 2014 #8 Skrevet 6. desember 2014 Jeg har alltid syntes at det er god folkeskikk i Norge. Jeg ble iallefall oppdratt med god folkeskikk som tankegang, og reiser meg gjerne opp for eldre pá buss, o.s.v... Kanskje det kommer litt an pá hvor i Norge du bor? For eksempel kan godt hende at i Oslo er det flere frekke folk, mens pá landet kan det vaere mye hyggeligere folk. 3
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 6. desember 2014 #9 Skrevet 6. desember 2014 Naturligvis kan en heller ikke dómme alle som bor i Oslo eller pá landet. Det var mest ment som et eskempel. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #10 Skrevet 6. desember 2014 Hva stopper deg for å flytte vekk fra den elendigheten i Norge? Du liker ikke menneskene her, da er det jo bare å flytte et sted hvor alt er så mye bedre. Problemet er vel at du ikke ser baksidene i andre land. Dra på ferie i 2 måneder og bli kjent med lokalbefolkningen. Plutselig kommer du til å oppdage at alt ikke var så rosenrødt som du trodde. Jeg har bodd i flere utland, jeg. Derfor ser jeg enda tydeligere hvor utrivelige og uoppdragne nordmenn ofte er. Det er bare blitt verre. Jo, jeg kjenner til skyggesider i mange land. Men det er gjerne ikke den generelle høfligheten som skaper de skyggene. Jeg har aldri sagt at noe er rosenrødt. Det er ikke alltid man velger selv. Om man ikke er alene, så er det ikke sikkert resten av familien vil flytte.Anonymous poster hash: e0dfa...275 1
Gjest brutal_mann Skrevet 6. desember 2014 #11 Skrevet 6. desember 2014 Du høres britisk ut. Joda, vi har masse folkeskikk, men den er mer orientert mot medmenneskelighet enn systemer. (Enn så lenge). 5
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2014 #12 Skrevet 6. desember 2014 Jeg har bodd i flere utland, jeg. Derfor ser jeg enda tydeligere hvor utrivelige og uoppdragne nordmenn ofte er. Det er bare blitt verre. Jo, jeg kjenner til skyggesider i mange land. Men det er gjerne ikke den generelle høfligheten som skaper de skyggene. Jeg har aldri sagt at noe er rosenrødt. Det er ikke alltid man velger selv. Om man ikke er alene, så er det ikke sikkert resten av familien vil flytte.Anonymous poster hash: e0dfa...275 Kanskje de er like utrivelig mot deg som du er? Kan du oppføre deg ordentlig selv, får du akkurat det samme i retur. 1
AmandaVI Skrevet 6. desember 2014 #13 Skrevet 6. desember 2014 Stor forskjell på hva som er folkeskikk og hva som bare er tomme fraser. Både amerikanerne og britene er store syndere her. Det er ikke typisk norsk å kalle fremmede "dearie", klappe dem på skulderen og si ting vi ikke mener. I begge de to landene er det for eksempel vanlig å si "du burde komme på middag en dag" uten å faktisk inkludere et hjemmelaget måltid varm mat i den invitasjonen, og er det så veldig høflig? 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #14 Skrevet 6. desember 2014 Kanskje de er like utrivelig mot deg som du er? Kan du oppføre deg ordentlig selv, får du akkurat det samme i retur. Jeg synes det er trist at du skal måtte insinuere slike billige poeng for å få rett i en diskusjon. Du har absolutt ikke noe grunnlag for sånne påstander. Syntes du det var en hyggelig ting å skrive?Anonymous poster hash: e0dfa...275 6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2014 #15 Skrevet 6. desember 2014 Jeg synes det er trist at du skal måtte insinuere slike billige poeng for å få rett i en diskusjon. Du har absolutt ikke noe grunnlag for sånne påstander. Syntes du det var en hyggelig ting å skrive?Anonymous poster hash: e0dfa...275 Jeg mente de uhyggelige kommentarene dine i denne tråden var grunn nok til å stille spørsmålet, det virket veldig på kanten. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #16 Skrevet 6. desember 2014 Jeg synes nordmenn er like høflige/uhøflige som de fleste andre europeere. Nå har jeg bodd over 10 år i et visstnok høflig land i Europa uten å bli særlig imponert. Folk sier kanskje høflighetsfraser, men de er sure og ingen løfter en finger for å hjelpe selv en høygravid kvinne med handleposer eller tilbyr et sete på bussen... Det er ganske uvanlig å møte på folk på kontorer/butikker/serviceyrker som yter det lille ekstra, de fleste gjør ikke mer enn det absolutte minimum og hvis ikke rette vedkommende er til stede så ikke snakk om at andre kan gi deg et skjema. Å forvente at andre skal slippe deg foran i kassekøen? Skjer ikke her. Det hender jeg gjør det selv, men ikke om det er mye kø for da er det plutselig forventning om at alle med mindre varer enn meg skal få gå forbi... Ikke er det køordning for å gå ut av flyet heller (har jeg forsåvidt ALDRI opplevd noen steder..), men det vanlige er at de foran gå først, selv i Norge... Anonymous poster hash: 46013...af1 5
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 6. desember 2014 #17 Skrevet 6. desember 2014 (endret) Jeg synes det er trist at du skal måtte insinuere slike billige poeng for å få rett i en diskusjon. Du har absolutt ikke noe grunnlag for sånne påstander. Syntes du det var en hyggelig ting å skrive?Anonymous poster hash: e0dfa...275 Jeg er enig med Evilposelos om at den posten din var jo ikke akkurat sá hyggelig skrivi. Du er klar over at du dómte et helt folk? Siden det finnes ogsá mange nordmen som er hyggelige, veloppdragne og som viser respekt. Jeg klager ogsá over hvordan det er hvor vi bor ná, over her synes jeg at mange er mye frekkere enn de er i Norge. Men sá har jeg ogsá mótt pá vennlige mennesker, sá jeg kan jo ikke dómme hele landet's befolkning. Jeg kan godt si at mange av de jeg har mótt pá har vaert frekke, og spessielt á synes dette om den plassen hvor vi bor. Men sá kan det jo hende at folk er mye hyggeligere pá et annet sted. Endret 6. desember 2014 av SunflowerPenguin 4
Shinigami Skrevet 6. desember 2014 #18 Skrevet 6. desember 2014 Jeg reiser meg alltid for eldre, gravide, de som har skadet foten og går med krykker o.l. Å reise seg for barnehagebarn har jeg aldri hørt om. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #19 Skrevet 6. desember 2014 Jeg bor i Oslo og er i sentrum hver dag. Og her ser og opplever jeg frekke folk hele tiden. Men de er ikke i overtall heldivis. De bare synes ekstra godt. Ofte når man går på gata og det er litt trangt, så kan du ofte møte på brøytemaskiner, som nekter å vike en millimeter. Ender ofte med at man dulter borti hverandre. Som oftest er dette snurpetryner av voksne damer. Men de aller fleste flytter seg og gjør rom for flere å passere Går man av bussen ved Jernbanetorget skjer det samme. Her skal en del folk på død og liv presse seg PÅ bussen før man får gått av Og da ender jeg opp som en frekk faen selv, fordi jeg må gå rett på de som skal PÅ først. Dette er ofte utenlandske voksne mennesker. De fleste gir rom for at alle skal få gå av først, men de som står i veien tar såpass stor plass at de overskygger alle de høflige folkene. Kjører man bil på vestkanten skjer det ofte at store SUV'er med menn i middelalderen presser seg forbi deg. De vet størst kjører først og bruker det for alt det er verdt. De gir også faen i å stoppe for gående. Deres tid er så klart mye viktigere enn alle andres Men for hver klyse i SUV så kommer det heldigvis 10 biler med normale folk med normal kjørestil. Så det er en selvfølge at man opplever frekke folk i byen fordi de tar så mye større plass enn alle andre. Men de er som sagt ikke i flertall. De bare synes så alt for godt. Anonymous poster hash: 0c1ee...281 4
Wolfmoon Skrevet 6. desember 2014 #20 Skrevet 6. desember 2014 (endret) Jeg synes nå systemet ditt for å komme seg ut av flyet høres veldig tungvindt ut. Hvis alle på rad 1 skal karre seg ut, før rad 2 får gå, tar det fryktelig lang tid. Hvis de som sitter ytterst og er klare går først, så kan de neste gå når det blir en åpning, dermed kommer alle av så fort som mulig. Ellers opplever jeg ganske ofte å bli sluppet forbi i kø hvis jeg bare har en ting eller to, og jeg gjør det samme. Dette er midt i Oslo. Det eneste jeg kanskje ikke gjør, er å reise meg for barnehagebarn. Men det er sjelden jeg møter barnehager på tur midt i rushen, så det er stort sett plass til alle barna i rimelig nærhet av de ansatte. De som ikke kan reglene ved rulletrapper, er gjerne eldre mennesker. Og det er ikke så rart, det er ikke mange år siden skiltene med at man skal stå til høyre kom i Norge. Det som irriterer meg mest er de som må stille seg rett foran døra til kollektivtransport å trenge på for å komme inn, i stedet for å slippe av folk først. Og da blir jeg sikkert oppfatta som skikkelig uhøflig når jeg går rett på dem. Men de var uhøflige først Endret 6. desember 2014 av Wolfmoon 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå