Gå til innhold

Drømme i våken tilstand

Aircondition

Anbefalte innlegg

Dette er en lang post, men jeg setter stor pris på om noen kunne lest gjennom og kanskje delt erfaringer eller eventuelle bekymringer på mine vegne :P

Nå har det gått opp for meg at dette, jeg i mange år har ansett som helt normalt og menneskelig, kanskje ikke er så normalt likevel. Dette er noe jeg aldri har tenkt over, ikke før nå de siste dagene. La meg prøve å forklare:

For det første, så er jeg en racer på å drømme mens jeg for eksempel ligger å slumrer på sofaen. Kroppen er helt avslappet, og jeg ligger med øynene igjen. Jeg kan ligge å prate med noen, og plutselig, i løpet av to sekunder så drømmer jeg de sykeste ting og lengre avhandlinger, så er jeg på jorda igjen. Ikke føles det som noen drøm heller, det er akkurat som jeg tenker tilbake på dagens hendelser eller noe. Hvis det er noe som har gjort inntrykk på meg, eller hvis det skjer noe ekstra i livet mitt så er det ofte en vanvittig variant av, eller fortsettelse på en spesifikk hendelse. Det kan også være helt tilfeldige, underlige og festlige ting som dukker opp, HELT fra intet.

Så til det andre. Når jeg er våken så kan jeg sitte å tenke på helt vanlige ting. Hvis jeg sitter lenge i ro, og kroppen går i ordentlig hvilemodus kan jeg sitte med åpne øyne og plutselig få opp tilfeldige bilder. Igår hadde jeg vært på en helt ny plass og hadde mange nye opplevelser. Det var natur inne i bildet, og jeg sugde til meg alt sanseinntrykk. Det var en del sterke hendelser mellom meg og et annet menneske på dette stede, i tilknytning til noe som har preget meg sterkt over lengre tid. Igår satt jeg på gulvet og pakket inn gaver, og plutselig begynte det å poppe opp bilder. Det var en sammenheng med situasjonen tidligere på dagen, men med vilt tilfeldige og forvrengte bilder av stedet. Jeg hadde nevnt noe om hester og sauer (jeg elsker dyr) i samtaler tidligere på dagen, og i disse bildene mine da så dukket det opp fine sauer og hester. Ordentlig postkortmotiver. Jeg prøvde flere ganger å trumpe meg selv til å ikke drømme meg bort, men iløpet av sekunder var jeg i nye drømmeverdener. Det kan kanskje sammenlignes med sterk grad av dagdrømming, jeg vet ikke..

Jeg har alltid plages med å skvette til når man faller utfor de berømte stupene og kjellertrappene, idet man holder på å gå i sovemodus. Men her kan jeg drømme helt vanlige ting, og snakker tulling om dette til de jeg er sammen med. I halvvåken tilstand. De fleste skjønner ingen verdens ting.

Jeg vil få med at disse fenomenene forsterkes og er mest aktiv når jeg er trøtt, og gjerne i eksamenstider med lite søvn. Jeg er også diagnostisert med ADD og bipolar lidelse, men sistnevnte er av mild grad, og har ikke stor påvirkning på meg og min fungering i hverdagen. Førstnevnte der imot er litt mere tydelig. Jeg har alltid vært svært vimsete og somlete, hatt tungt for å motta og følge opp beskjeder, hatt en unik evne til å sitte i sofaen å tenke meg gjennom dagens gjøremål for så å oppdage at ingen ting har blitt gjort.

Det er nesten så jeg vurderer å slette dette innlegget etter at det gikk opp for meg hvor vanvittig sprøtt det egentlig høres ut! :P Jeg er mor til to, tar utdanning og er et godt oppegående menneske. Tror jeg da. Håper på tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres morsomt ut spør du meg... Jeg tror jeg var sånn før jeg opplevde masse traumatiske ting og ble mer hemmet. Du høres sunn og uskyldig ut på en måte... En aktiv underbevissthet, det er vel bra. Les Jung!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...