Gå til innhold

Jeg er undervektig, men redd for å gjøre noe med det

Gjest Makemeloveit

Anbefalte innlegg

Gjest Makemeloveit

Jeg har en kronisk sykdom (morbus crohn) og har gått ekstremt mye ned i vekt ettersom jeg har slitt med magesmerter og kvalme i lang tid. Jeg tåler lite mat og har rett og slett blitt livredd for å bli syk av mat.

Jeg er 163 cm høy og veier 47 kg. I sommer veide jeg 44 kg noe jeg vet er helseskadelig. Jeg har fått beskjed på sykehuset om å begynne å spise og legge på meg for å ikke risikere tvangsforing.

Det har blitt en vane for meg å høre "du er sykt tynn, har du spiseforstyrrelser?" I begynnelsen var det sårende, men nå er det på en måte slik at jeg er redd for å få "så flott at du har lagt på deg." Jeg vil ikke at andre skal se at jeg har lagt på meg. Jeg synes ikke selv at jeg er tykk, men et sted på veien stoppet jeg å se hvor tynn jeg var blitt og synes nå at jeg er normal. (Jeg kan forresten ikke trene grunnet sykdommen, så jeg kan ikke bygge muskler heller, og jeg spiser minimalt.)

Noen som har noen gode råd/erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det helt likt som deg.. Så følger med her.

Anonymous poster hash: 801ff...9dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

I stedet for å tenke seg å spise middels store måltid i løpet av en dag, er det bedre å spise flere små porsjoner?

Med mosjon utover dagen så kan jeg forestille meg at det å fly på do blir mer forutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

Jeg har det helt likt som deg.. Så følger med her.

Ikke kjekt å høre at du sliter med det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

I stedet for å tenke seg å spise middels store måltid i løpet av en dag, er det bedre å spise flere små porsjoner?

Med mosjon utover dagen så kan jeg forestille meg at det å fly på do blir mer forutsigbart.

Det er helt sant. Problemet er at jeg er livredd for alt som skal inn i munnen. Lukter, pirker og analyserer alt. Kaster det i bosset hvis det smaker eller ser rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da fint trene selv om du har chrons(!) Jeg har hatt det i 10 år, de første to årene var et rent helvete med laaaav vekt, kvalme mm. Du må lage et skjema over matvarer ol og krysser av det du tåler. Dette tar TID, du prøver en matvare, tåler du den ikke lar du vær. Finner du en matvare du ikke reagerer på, prøver du i 14 dager, da kan du krysse av som "tåler"

Det varierer masse i hva vi tåler, jeg tåler f.eks veldig godt meieriprodukter, men lite bygg. Andre med chrons er omvendt.

Jeg trener styrke to ganger i uka og kondisjon to ganger i uka og veier nå 65 kg (170 cm) På mitt sykeste var jeg på 42 kg

Anonymous poster hash: 70948...a89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Makemeloveit

Du kan da fint trene selv om du har chrons(!) Jeg har hatt det i 10 år, de første to årene var et rent helvete med laaaav vekt, kvalme mm. Du må lage et skjema over matvarer ol og krysser av det du tåler. Dette tar TID, du prøver en matvare, tåler du den ikke lar du vær. Finner du en matvare du ikke reagerer på, prøver du i 14 dager, da kan du krysse av som "tåler"

Det varierer masse i hva vi tåler, jeg tåler f.eks veldig godt meieriprodukter, men lite bygg. Andre med chrons er omvendt.

Jeg trener styrke to ganger i uka og kondisjon to ganger i uka og veier nå 65 kg (170 cm) På mitt sykeste var jeg på 42 kg

Jeg vet at mange med crohns kan trene, men jeg har fått streng beskjed om å la vær. Alle har det ulikt. Jeg kaster opp blod hvis jeg jogger, og kollapser hvis jeg går en tur på mer enn 30 min i normalt tempo. Jeg er veldig hardt rammet av sykdommen. Jeg skal forsøke å teste ut hva jeg tåler og ikke, enda en gang. Jeg har gjort det tidligere og landet på at jeg tåler lyst brød, fiskekake og gulrøtter. Der stopper det! Problemet er bare frykten ikke, ikke hva jeg tåler og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crohns kommer i mange ulike grader. Du kan ikke si "selvfølgelig kan du trene", for faktum er at en viss andel av oss som har det IKKE kan det faktisk. Så da kan ikke du som overhodet ikke kvalifisert til å vurdere dette sitte og si noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Mb Crohns, og hadde det som deg i begynnelsen. Jeg ble redd for å spise.

Har du prøvd næringsdrikkene fra apoteket?

De hjelper meg mye.

Det samme med babygrøt, det spiser jeg mye av i dårlige perioder.

Anonymous poster hash: 7ccc6...a1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo undervektig, men er det så ille at du kanskje må tvangsfores!? Uff, stakkars. Jeg selv var 49 kg fordelt på 172,5 cm. Ingen som har prøvd å tvangsfore meg.

Har forøvrig lest at steinalderkost kan være bra for Chrons.

Mb Chrons er en forferdelig sykdom. Håper du får dempet symptomene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

Du er jo undervektig, men er det så ille at du kanskje må tvangsfores!? Uff, stakkars. Jeg selv var 49 kg fordelt på 172,5 cm. Ingen som har prøvd å tvangsfore meg.

Har forøvrig lest at steinalderkost kan være bra for Chrons.

Mb Chrons er en forferdelig sykdom. Håper du får dempet symptomene,

Ja, ettersom det har begynt å gå utover leveren min snakker de om tvangsforing. Dessverre! Takk for tips :) Ja, det er grusomt! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette kan sammenlignes da jeg hadde anoreksi, men jeg veide 45 kg fordelt på mine 170 cm en periode. Alle klagde over at jeg var for tynn, men jeg tenke hele tiden at om jeg begynte å spise vanlig, kom jeg til å bli feit.

Hvis du finner noe du tåler, bør du spise det slik at du ikke må tvangsfores og legger litt på deg. Jeg var livredd for å legge på meg fordi jeg følte meg "normalvektig" i det skrudde hodet mitt den gang, men helt ærlig har jeg ikke lagt så mye merke til hvordan kroppen min forandret seg nå 10 kg senere. Det kommer til å ordne seg, og hvis du føler at mye blir ekkelt å spise, kan du kanskje gå over til råkost som rene bær, grønnsaker og slikt, selv om de kanskje ikke har nok kalorier til at du kan legge på deg ordentlig. Tåler du energibarer forresten?

Anonymous poster hash: 4c8d5...4b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...