Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #1 Del Skrevet 26. juli 2004 Har kommet inn på universitetet i Bergen...men kjenner ingen som skal dit, i tillegg til at jeg må dra fra kjæresten min som jeg virkelig ikke vil Huff, dette er vanskelig..Likevel vet jeg jo at jeg bør ta sjansen siden det er ganske vanskelig å komme inn på dette studiet. Har aldri vært i Bergen i det heletatt..hvordan er det der? Hvordan er universitetet? Hvordan opplevde du universitetstiden? Noen tips/råd til å begynne med? Huff, gruer meg.... -snartstudent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 26. juli 2004 #2 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg studerte et år på samfunnsvitenskapelig fakultet på UiB. Det var et kjempeår! Bergen er en flott by å studere i, men det krever litt egeninnsats å komme inn i ting. Bli med på fadderordningen! Der fikk jeg mine første studievenner. Ellers finnes det studentorganisasjoner for det meste; kor, korps, rockeklubb, studenthus, studentavis, radio, teater osv. osv. Du finner alltid noe å drive på med. Et tips: Forsøk å finne et sted å bo i byen/nær sentrum. Jeg hadde et strålende år. Nå var mitt studium et av de mindre fagene, så hvordan et arter seg på et stort fag er jeg ikke den rette til å uttale meg om. Men i alle fall er det et år jeg ser tilbake på med glede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 26. juli 2004 #3 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg har studert der. Det er et stort studiemiljø i Bergen, både geografisk siden de forskjellige fakultetene er spredt rundt hele byen, i antall studenter og i antall "ting" du kan bli med på. Jeg var aldri med på noe, stod bare på studiesenteret og så på plakater og skulle ønske jeg giddet å begynne med tango, rafting, gjørmefotball eller engasjere meg for de fattige barna i nord-øst-langtvekkistan. Bergen som by er kjempemessig. Som student får du mange fra mange steder i landet rundt deg, noe som kan være godt siden bergensere kan være ganske intense ublandet Utelivet er mangfoldig, dog synes jeg det mangler en mellomting mellom Børs Café og Metro, sånne koselige, litt roligere steder som det er så mye av i f.eks. Trondheim. Har gått litt på Opera, skikkelig studentsted, men det er litt høy "jeg-elsker-homofile-og-negre-og-hater-alle-som-ikke-er-annerledes"-faktor der :-) Bergen er en utrolig FIN by, og jeg tør påstå at ingen byer i Norge har så stort mangfold og så mange muligheter uten at du trenger å tilhøre en spesiell "gruppe" for å drive med noe. Miljøene glir mer over i hverandre enn i større byer hvor man blir veldig det ene eller veldig det andre. Hvis du er flink til å bruke byen og de mulighetene som finnes her tror jeg du kommer til å kjempetrives. Og å få besøk av kjæresten her og spankulere hånd i hånd over Torgalmenningen, ta en utepils på Zachen og kanskje en tur til Fløyen en godværsdag, det kan like gjerne sende deg rett over i Bryllupsdebatten, så romantisk er det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niniel Skrevet 26. juli 2004 #4 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg har studert her i Bergen i tre år nå, og jeg stortrives! Som andre her sier; bli med på fadderuken, det er viktig. Meld deg inn i idrett/radio/avis/kor/politikk osv, det er mye å velge mellom. En lett måte å bli kjent med folk på, er å jobbe (gratis) på Kvarteret (student-utested). Bergen er en kjempefin by, akkurat passe stor og mye koseligere enn Oslo. Pass på å finne et sted å bo i sentrum, helst i nærheten av nygårdshøyden/grieghallen, siden det er der de fleste fakultetene ligger. Gled deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #5 Del Skrevet 26. juli 2004 Tusen hjertelig takk for mange gode råd og oppmuntrende ord! Blir glad av å lese det dere skriver fordi jeg nå ser litt lysere på saken. Niniel - jeg skal studere jus..hvor lønner det seg da å bo? Eller ligger det juridiske fakultet også ved nygårdshøyden/grieghallen? Hvordan er egentlig boligene/hyblene tilrettelagt? Er det sånn college aktig der alle har hver sine rom i et leilighetskompleks, med fellesrom og sånt? Synes det hadde vært tingen egentlig. Blir vel lettere å komme i kontakt med mennesker da.. Har virkelig ingen aning om hvordan slike ting som bosted er tilrettelagt, så hadde vært supert med litt info! -snartstudent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rio Skrevet 26. juli 2004 #6 Del Skrevet 26. juli 2004 Send meg en mld da. Jeg er i ganske lik situasjon som deg, skal reise fra kjæresten og hele pakka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niniel Skrevet 26. juli 2004 #7 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg vet ikke noe om studenthyblene, siden jeg har bodd i kollektiv alle årene. Men SiB har sikkert informasjon om det på sidene sine: http://www.sib.uib.no/ Jussfakultetet innbiller jeg meg ligger nærmere Sentralbadet, men Grieghallen er absolutt i gåavstand. Tror forresten SiB har kart over hvor de forskjellige fakultetene ligger, så der kan du se selv hvor du helst vil bo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 27. juli 2004 #8 Del Skrevet 27. juli 2004 Jus-fakultetet ligger på Dragefjellet. Ville heller prøvd å få meg et sted å bo på toppen av Nygårdshøyden eller på Møhlenpris enn nede ved Grieghallen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #9 Del Skrevet 27. juli 2004 Niniel - hvordan er det å bo i kollektiv da? Synes det hadde vært litt bedre kanskje, liker ikke å bo alene egentlig. Dro du sammen mange du kjente eller hvordan havnet du i kollektiv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #10 Del Skrevet 27. juli 2004 Takk for tips ang hvor det er lurt å bo i forhold til det juridiske fakultetet forresten! -snartstudent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niniel Skrevet 27. juli 2004 #11 Del Skrevet 27. juli 2004 Kollektiv har fungert veldig fint for meg. Jeg fant en annonse jeg likte på www.hybel.no og sendte mail. Senere snakket jeg med de på telefonen, de forklarte hvordan rommet var og sånn, for jeg kunne ikke komme på visning. Jeg flyttet helt mutters alene til Bergen, det var litt skummelt ja.. Men det gikk helt fint! Ble raskt kjent med de jeg flyttet inn hos, og vi som var på samme faddergruppe ble en liten gjeng. Hvis du har mulighet til å dra til Bergen ei helg og gå på mange visninger så er nok det best. Husk å spørre om oppsigelsestid og depositum, det er det lett å brenne seg på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå