Gå til innhold

Noen med IBS her?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal sjekke det ut. Men er det ikke fettet som er problemet med ibs? Ift det jeg har lest på andre sider..

Anonymous poster hash: 4f261...068

Det varierer desverre fra person til person hva som fungerer. Det er det som gjør det så vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FODMAP'en stemmer overhodet ikke for meg, om det er slik at all fodmap-mat er dårlig, og alle som ikke er det, er trygg mat:

Mat som jeg burde tålt, men som jeg virkelig ikke gjør:
- Ananas, banan, jordbær (det meste av frukt i større mengder)
- Agurk, gulrot (STOR trigger rå), salat, kinakål.
- kaffe (har måttet slutte å drikke en eneste kopp), te (litt bedre)

Mat jeg aldri har reagert på, men som er på nei-lista:
- juice (med mindre den har grønnsaker i seg), sharonfrukt, tørket frukt, fiken, granateple, hasselnøtter, - hvitløk, kål (om kokt), linser, løk (om tilberedt), mais, pistasjnøtter,
- melkeprodukter (ofte føler jeg det lindrer magesmerter å få i seg noe med melk)
- avocado, søtpotet, bjørnebær, kirsebær.

Med andre ord ganske 50/50 for meg.
Men helt klart mange store triggere på lista fodmap'en, som sopp, kunstige søtninger og frukter.

Kilde: https://alldenrarematen.files.wordpress.com/2014/06/fodmaps.pdf

Skrevet

Er det noen av dere andre som sliter med oppkast?



Anonymous poster hash: c8545...6e9
Skrevet

Er det noen av dere andre som sliter med oppkast?

Anonymous poster hash: c8545...6e9

Sjeldent oppkast, men mye kvalme. Hender jeg tvinger meg selv til å kaste opp for å slippe kvalmen, men det er vel ikke det samme som du sikter til.... :(

TS

Anonymous poster hash: 4f261...068

Skrevet

Jeg lurer på en ting..Dere som har IBS, er dere plaget i perioder eller er det hele tiden?

Anonymous poster hash: 435ff...2ae

Skrevet

Jeg lurer på en ting..Dere som har IBS, er dere plaget i perioder eller er det hele tiden?

Anonymous poster hash: 435ff...2ae

Jeg er plaget i perioder. Var "frisk" i nesten to år før det kom tilbake. Men er mye bedre nå enn jeg var på det verste.

Skrevet

Skal sjekke det ut. Men er det ikke fettet som er problemet med ibs? Ift det jeg har lest på andre sider..

Anonymous poster hash: 4f261...068

Nei, det er de kompliserte karbohydratene. En del kan også ha problemer med fett, men karbohydraterne er synderne. De gjør at mat som ikke blir fordøyd i tynntarmen går videre til tykktarmen, og der kommer problemene med at tarmen jobber for mye (diare) eller for lite (forstoppelse, luftsmerter osv).

Anonymous poster hash: 5a10d...123

Skrevet

Jeg er plaget i perioder. Var "frisk" i nesten to år før det kom tilbake. Men er mye bedre nå enn jeg var på det verste.

Og da er det matvarer du i disse dårlige periodene må holde deg unna?

Anonymous poster hash: 435ff...2ae

Skrevet

Og da er det matvarer du i disse dårlige periodene må holde deg unna?

Anonymous poster hash: 435ff...2ae

Som jeg bør holde meg unna ialfall.. Er ikke så flink til det. =/

Skrevet

Jeg lurer på en ting..Dere som har IBS, er dere plaget i perioder eller er det hele tiden?

Anonymous poster hash: 435ff...2ae

I perioder, men i det siste har det vært veldig kontinuerlig!

TS

Anonymous poster hash: 4f261...068

Skrevet

Som jeg bør holde meg unna ialfall.. Er ikke så flink til det. =/

Kjenner til den.. Jeg er så dårlig på å være konsekvent. Og så orker jeg ikke å gjøre meg "vanskelig" når jeg er bedt hjem til noen og blir servert noe spiselig.

Anonymous poster hash: 435ff...2ae

  • 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Humm, er det flere enn meg som har vært borti den veldig leie kombinasjonen av forstoppelse og diare?

Til vanlig har jeg kjempetreg mage, men iblant spiser jeg et eller annet jeg reagerer på, og innsiden av magen min forvandler seg til flytende lava, men ingenting vil komme ut!

Det er helt ufattelig smertefullt, og jeg får blodtrykksfall og veksler mellom å sitte på do og ligge på badegulvet fordi det svimler sånn for meg.

Det tar gjerne noen timer å bli ferdig med hele prossessen, og på slutten kommer det en del blod... :/

Hva gjør dere andre for å evt bli litt mykere i magen?



Anonymous poster hash: 9fa20...769
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det, men ikke diagnostisert. INGEN for lov til å være borti rumpa, samme om det er kreft eller hva faen det er bak der. Ble voldtatt av idioter da jeg var 6 år, så har traumer. 

Så nei, ingen får se eller røre bak. Har fortalt symptomene til legen, og det er 99.9% sikkert at det er det jeg har. 

 

Hos meg så er det best om jeg ikke spiser noe som helst. Så jeg spiser så lite som mulig, så sjeldent som mulig. Imodium eller hva det heter, for akutt diare funker fjell. Tar en etter hvert måltid. 

Jo fetere maten er, jo verre blir magen. 



Anonymous poster hash: 1fd33...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...