Gå til innhold

Hva er det med meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kommer hit ettersom jeg føler at jeg trenger svar fra "utenforstående".

Jeg er ei jente på 25 år som den siste tiden har slitt veldig med slitenhet. Jeg var sengeliggende med en kraftig forkjølelse for snart tre uker siden, jeg fikk en slags voldsom reaksjon etter at den verste forkjølelsen var over der begge armene mine ble hovne, røde og vonde. En slags smerte jeg aldri har vært borti og ikke aner hvordan jeg skal forklare. Var iallefall på legevakta og fikk noen allergipiller, og alt roet seg utover neste dag.

Etter dette har jeg slitt med en konstant slapphet over meg. Jeg har ikke hatt ork til å gjøre noe, jeg har følt meg veldig nedfor og vært ekstremt følsom - jeg begynner å gråte av småtteri. Matlysten har forsvunnet, jeg har spist bare fordi jeg må få i meg noe næring. Jeg har før vært aktiv og alltid motivert til og ta en treningsøkt, men nå ligger hverken motivasjon eller lyst til rette og jeg har opplevd at en normal treningsøkt som tidligere ga meg ekstra overskudd har gjort det stikk motsatte og heller slått meg fullstendig ut. Jeg aktiviserer meg med å gå turer ute i frisk luft, spesielt dersom jeg føler veldig trøtthet veldig tidlig på kvelden.

Jeg har vært hos legen angående slitenhet før, og ingenting har slått ut på noen prøver i det hele tatt. Har tidligere slitt med både jernmangel og lavt stoffskifte, men dette er lenge siden nå. Har også vært hos legen for noen dager siden angående problemet, men var ikke særlig hjelp å få annet enn sykemelding.

For meg er det viktig å gå på jobb, og føle at jeg har noe å gjøre så jeg takket foreløpig nei. Sjefen min er innforstått og forståelsesfull overfor situasjonen.

Jeg orker jo å jobbe, men ellers i hverdagen er alt et eneste stort ork. Som å vaske hjemme er et tiltak og jeg kan bruke flere timer.

Dette er en svært frustrerende situasjon for meg, fordi jeg føler at jeg ikke strekker helt til hverken her eller der.

Flere jeg har pratet med har sagt at det kan være en depresjon, men jeg har absolutt ingenting å være deppa over. Jeg har det jo bra i tilværelsen min ellers, har gode venner og familie som er der for meg. Kan man virkelig være deprimert uten noen adskillelig grunn? Jeg kan ikle huske jeg noen gang har følt det slik som nå.... ikke en gang da jeg hadde en deppe-periode i mine ungdomsår.

Er det noen som kjenner seg igjen eller har noen tips eller råd på lur? Eventuelt om det er noe jeg burde kreve og få testet hos legen.

Jeg setter stor pris på alle svar jeg får!

Anonymous poster hash: cdbaf...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sjekket meg for ME om jeg var i din situasjon. Forløpet ligner på det. Kusina mi hadde det for noen år siden, men er frisk nå.

Edit: fjernet noe feil jeg skrev

Endret av rockejenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ME?.. du burde få sjekket dette.

Har ME selv og alt sånne hverdagsligeting er vanskelig å gjøre å det tar ekstra lang tid før man blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket meg for ME om jeg var i din situasjon. Forløpet ligner på det. Kusina mi hadde det for noen år siden, men er frisk nå.

Edit: fjernet noe feil jeg skrev

Jeg har googlet symptomene mine og ME har slått meg. Men jeg er litt redd for å ikke bli tatt seriøst av legen min, og jeg har lest at det er vanskelig å få dette påvist... stemmer det? For som sagt fungerer jeg jo i hverdagen, men noen dager er verre enn andre, men jeg kommer meg på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ME?.. du burde få sjekket dette.

Har ME selv og alt sånne hverdagsligeting er vanskelig å gjøre å det tar ekstra lang tid før man blir ferdig.

Kan jeg spørre hvordan du gikk fram for å få påvist dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har googlet symptomene mine og ME har slått meg. Men jeg er litt redd for å ikke bli tatt seriøst av legen min, og jeg har lest at det er vanskelig å få dette påvist... stemmer det? For som sagt fungerer jeg jo i hverdagen, men noen dager er verre enn andre, men jeg kommer meg på jobb..

Men det kan jo hende dette utvikler seg.. Det må tas tak i. Og krev å bli tatt seriøst av legen din. Dette er et problem. Kusina mi hadde som sagt dette, og det var ikke noe tull eller "psykisk". Hun ble frisk etter B12-injeksjoner. Vet ikke om det funker for alle, men det er i alle fall tydelig at det er fysisk.

Nå skal jeg ikke konstantere ME her, men du burde få det sjekket uansett. Håper at det ikke er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal utelukke alt annet før man får en ME-diagnose.
Håper at du ikke har dette... unner INGEN å ha ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo hende dette utvikler seg.. Det må tas tak i. Og krev å bli tatt seriøst av legen din. Dette er et problem. Kusina mi hadde som sagt dette, og det var ikke noe tull eller "psykisk". Hun ble frisk etter B12-injeksjoner. Vet ikke om det funker for alle, men det er i alle fall tydelig at det er fysisk.

Nå skal jeg ikke konstantere ME her, men du burde få det sjekket uansett. Håper at det ikke er det :)

Ah, tusen takk skal du ha! :)

Får virkelig håpe at det ikke er ME, men blir litt skremt da jeg aldri før har vært så ille sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal utelukke alt annet før man får en ME-diagnose.

Håper at du ikke har dette... unner INGEN å ha ME.

Får nok ta en prat med legen igjen og i det minste lufte tankene for ham, så kan han hjelpe meg videre forhåpentligvis...

Etter det jeg har lest om dette må det være helt forferdelig og ha en slik sykdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha vært syk i minst 3 måneder for å kunne gå (den lange veien) for å få en ME diagnose. Først og fremst må alle andre sykdommer utelukkes. Alt fra personlighetsforstyrrelser til AIDS. Lykke til videre, også håper jeg inderlig du blir frisk snart :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det vel heller b12 mangel kusina di hadde..??

Anonymous poster hash: deb83...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ha vært syk i minst 3 måneder for å kunne gå (den lange veien) for å få en ME diagnose. Først og fremst må alle andre sykdommer utelukkes. Alt fra personlighetsforstyrrelser til AIDS. Lykke til videre, også håper jeg inderlig du blir frisk snart :hug:

Okei! Tusen takk skal du ha, får satse på at det er noe som ikke er så veldig alvorlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...