Gå til innhold

klp fond.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle begynne og spare i klp akjseverden og aksjefremvoksede markeder, men jeg ser

Kjøp Salg 0.80% 0.50%

på aksjefremvoksede markeder

Kjøp Salg 0.20% 0.10%

på aksjeverden.

Hva er forskjellen?



Anonymous poster hash: b7732...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker på hva du tenker på.

Kjøpsgebyret er gebyret du må betale når du kjøper fondsandelene og salgsgebyret er gebyret du må betale når du selger fondsandelene.

Det kommer ikke frem hvor du har kopiert denne informasjonen fra, men det er normalt ikke nødvendig å betale gebyr på kjøp/salg av fond dersom du velger rett megler. F.eks. Skandiabanken og Nordnet har null gebyrer ved kjøp/salg av fond.



Anonymous poster hash: 9f5c5...4db
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er KLP fond. Jeg ser at jeg ikke betaler noe salg og kjøp gebyr på dnb global indeks. Er dette noe som koster? Betyr det det at klp tar 0.20% av hver mnd sparing? og det andre fondet klp har. der tar dem 0.80%?



Anonymous poster hash: b7732...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sparer du 6.000,- i mnd så tar dem 0.80% av dette summen?



Anonymous poster hash: b7732...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er er engangsgebyr når du kjøper og selger. F.eks, fremvoksende markeder 0,8%, da må du betale 48 kr i kjøpsgebyr hvis du handler for 6000 kr. Tilsvarende må du betale 30 kr i gebyr dersom du selger for 6000 kr. I tillegg er det normalt med et årlig forvaltningsgebyr som belastes fortløpende hver dag.

Som sagt er det ingen grunn til å velge megler der du må betale kjøp salg gebyr. Både Skandiabanken og Nordnet tilbyr kjøp og salg av Klp fond uten kjøp og salgsgebyr.

Anonymous poster hash: 9f5c5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom spm en gang til og ja du har helt rett. For hver måned du putter kr 6000 inn i fondet må du betale 0,8% gebyr.

Anonymous poster hash: 9f5c5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen måte og ikke få gebyr på klp fond? Ser at det er null gebyr på dnb fond om man har den banken.



Anonymous poster hash: b7732...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og salgsgebyr slipper du ved å handle hos rette megler som nevnt tidligere. Forvaltningshonorar slipper du ikke unna.

Anonymous poster hash: 9f5c5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Takk. Et spørsmål til. Noen som bruker klp som en bank? anbefales?



Anonymous poster hash: b7732...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle sammen glemt å lese det som står i liten skrift. Det er bare kjøps- og salgsgebyr hvis du handler for mer enn én million kroner per handel. Til vanlig sparing er det 0% i kjøps- og salgsgebyr.

Gratulerer med å ha funnet KLP Aksjeverden indeks. Det er det beste fondet du kan spare i. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle sammen glemt å lese det som står i liten skrift. Det er bare kjøps- og salgsgebyr hvis du handler for mer enn én million kroner per handel. Til vanlig sparing er det 0% i kjøps- og salgsgebyr.

Gratulerer med å ha funnet KLP Aksjeverden indeks. Det er det beste fondet du kan spare i. :)

Burde man ikke for øyeblikket være litt tilbakeholden med å gå inn i fond der verdier konverteres til utenlandsk valuta?

Kronen har ikke vært svakere på lenge, og det betyr at vi får mindre verdi (aksjer) for hver krone vi kjøper for.

Anonymous poster hash: 05301...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt og kjøpe Indexfond nå? Så om du kjøper for 4000kr i mnd så mister du?



Anonymous poster hash: b7732...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gjør vondt verre når de prøve å spekulere i om valutakurser kommer til å gå opp eller ned. Bruker du et så generelt og billig fond som KLP globale indeksfond så kan du egentlig bare starte en spareavtale nå og ikke tenke på det igjen før du er pensjonist. Med en spareavtale så jevner valutasvingningene seg ut bedre enn hvis du prøver å spekulere.



Anonymous poster hash: 18d3c...df1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste gjør vondt verre når de prøve å spekulere i om valutakurser kommer til å gå opp eller ned. Bruker du et så generelt og billig fond som KLP globale indeksfond så kan du egentlig bare starte en spareavtale nå og ikke tenke på det igjen før du er pensjonist. Med en spareavtale så jevner valutasvingningene seg ut bedre enn hvis du prøver å spekulere.

Anonymous poster hash: 18d3c...df1

Det er vel ikke akkurat å "spekulere" å unngå kjøp når det er helt eksepsjonelle valutakursforhold. Kronen har nettopp falt som en sten, og jeg ville ha avventet for å se om det vedvarer før kjøpe.

Er man derimot så langsiktig at man snakker om 40-50 år frem i tid og det månedlige sparebeløpet er veldig lavt, er jeg enig at det ikke spiller noen rolle.

Anonymous poster hash: 05301...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat å "spekulere" å unngå kjøp når det er helt eksepsjonelle valutakursforhold. Kronen har nettopp falt som en sten, og jeg ville ha avventet for å se om det vedvarer før kjøpe.

Man spekulerer alltid når man mener at markedet tar feil, uten noe annet grunnlag enn at prisen har forandret seg mer enn man ventet. 7 kr for en dollar er for øvrig den historisk vanligste prisen, og det er bare litt over 10 år siden den var oppe i ca 10 kr.

Anonymous poster hash: 18d3c...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...