Gå til innhold

Naturen i sept/okt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Hvordan pleier naturen å se ut i månedsskiftet september/oktober på Østlandet? Er det fine fargerike trær eller er de blitt brune? Når blir det mørkt om kvelden?

Har dårlig korttidsminne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvordan sommeren har vært, men som regel har trærne vakre røde og gule blader. Bjerken begynner vel å miste bladene.

Husker ikke når det blir mørkt om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For to år siden var det faktisk nesten badetemperaturer i Oslomarka i slutten av september. Da var trærne gule og fine. (Det hører også med til historien at det gikk an å gå på vannene bare fem uker senere på grunn av den brå høsten/vinteren...)

Jeg husker ikke nøyaktig når det blir mørkt på den tiden, men det er i alle fall mørkt ved halv ni-nitiden, mener jeg å erindre.

Om trærne blir gule/røde eller brune avhenger jo av nedbørsmengdene. Dess tørrere høst, dess penere farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Om trærne blir gule/røde eller brune avhenger jo av nedbørsmengdene. Dess tørrere høst, dess penere farger.

Oj, det visste jeg ikke. Interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oj, det visste jeg ikke. Interessant!

OK... dette er kanskje ikke HELT vitenskapelig. Men jeg kommer egentlig fra Vestlandet, der det regner hele høsten, og der er det så å si aldri fine farger på trærne. Bladene blir bare gulvasne før de blir brune og detter av.

Det året jeg bodde i USA var det en fantastisk, kjempetørr høst - og da var det noen vanvittige farger.

Håper det er noen botanikere her som kan bekrefte eller avkrefte min høyst uvitenskapelige teori. :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Fargen på trærne varierer også med type tre.

F.eks rogn , lønn og asp får rødrer høstfarge enn bjørk. fordi de har mer av fargestoffet karoten i tillegg til klorofyll. Husker ikke helt hvordan det er men tror klorofyllet trekkes tilbake inn i treet og dermed kommer de andre fargestoffene frem i lyset.

må sjekke det litt, er en stund siden jeg hadde botanikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK... dette er kanskje ikke HELT vitenskapelig. Men jeg kommer egentlig fra Vestlandet, der det regner hele høsten, og der er det så å si aldri fine farger på trærne. Bladene blir bare gulvasne før de blir brune og detter av.

Det året jeg bodde i USA var det en fantastisk, kjempetørr høst - og da var det noen vanvittige farger.

Håper det er noen botanikere her som kan bekrefte eller avkrefte min høyst uvitenskapelige teori. :ler2:

Stemmer det. Her er det brune, ekle, våte blader som klumper seg sammen ved fortauskantene hele høsten. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...