Gå til innhold

Mamma og pappa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sier mor og far. Det har jeg alltid gjort. Hva de kalles har ingenting med hvilken nærhet man har til foreldrene, det har med dialekt og hva som er vanlig i oppveksten. Mine foreldre har stått meg veldig nært i alle år - så mor og far er en hedersbetegnelse for mitt vedkommende.

Mamma og pappa har jeg brukt til barna mine da de var små når jeg snakket om meg og mannen min. Men siden det er så vanlig å si mor og far her så har de aldri brukt mamma og pappa etter at de begynte å ta egne valg i språket sitt.

Om andre sier mamma og pappa reagerer jeg ikke på lenger - ser at det er mer og mer vanlig her og - spesielt blant yngre generasjoner. Men da jeg var ung så husker jeg at jeg stusset på en venninne av mor som kategorisk snakket om moren sin som mamma. Syntes det hørtes så utrolig barnslig ut :fnise: For meg var det slik barn snakket.

Det er ikke hva man kalle foreldrene sine jeg snakker om, det hva de omtales som. Jeg soer mamma og pappa selv, men ikke når jeg snakker om dem f eks på jobben eller til ukjente.

Anonymous poster hash: 34d8b...c6d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Hummels
Skrevet

Mamma vil da alltid være mamma selv om vi er voksne! Ikke bare når vi er barn. Samme med pappa.

• Liker 1
Skrevet

Sier morsan og farsan, med lett ironisk distanse.

Anonymous poster hash: 7f3e8...64c

Skrevet

Jeg er nær med foreldrene mine, og sier mamma og pappa til dem, men snakker jeg med bekjente, kollegaer og lignende sier jeg "moren min", da jeg synes det høres barnslig ut å si "ja, det har faren min og" til legen f.eks.

Dette ga ikke mening. Du synes det høres teit ut å si moren din, så da sier du heller faren din?

• Liker 1
Skrevet

Dette ga ikke mening. Du synes det høres teit ut å si moren din, så da sier du heller faren din?

Herremin, snakk om å ha to tanker i hodet samtidig og å ombestemme seg halvveis, rettet opp nå, takk :ler:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

- Avalon, mod

Skrevet

Jeg reagerer mer på de som sier "moren min"/mammaen min" og "faren min"/"pappaen min"

Mamma/mor/pappa/far går helt fint, men er det virkelig nødvendig å påpeke min?

Anonymous poster hash: 615bd...1d0

Selvfølgelig, når man snakker med noen som ikke har møtt moren DIN. Sier du "Søster", ikke "Søstra mi" hvis hun nevnes? "Tante"? "Bror"?

Men det er nettopp det, Mammaen min høres ille ut når man er over 20, moren min er jo hvem hun ER, uavhengig av om du kaller henne for Mamma til henne.

Anonymous poster hash: 44110...8b7

Skrevet

Voksne barn på 25 + som ringer på en typisk kvinnearbeidsplass og spør etter mamma, så sentralbordet må bruke tid på å spørre, Hva heter mammen din da?

Anonymous poster hash: 4495d...832

• Liker 1
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg synes også det kan høres litt rart ut når voksne mennesker snakker om 'mamma' og 'pappa' til folk som ikke er venner eller familie. Med folk jeg kjenner sier jeg mamma og pappa, men med kolleger eller andre jeg ikke kjenner så godt pleier jeg å si 'foreldrene mine' eller 'moren min' og 'faren min'.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...