AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Jeg synes det høres så teit ut når voksne folk, her er det snakk om kollegaer på rundt 30, omtaler foreldrene sine som mamma og pappa! "Jeg skal til mamma i dag", "Pappa sier at det er meldt regn", "Jeg må bare ringe til mamma" osv. Jeg er vant til at man bruker slik omtale sammen med familien og nære venner, ikke med andre voksne og på jobben? Jeg er så utrolig lei av å høre om mamma nå, hun dukker opp i annenhver setning hos enkelte. Ingen av oss andre har møtt mamma og vi er ikke sånn kjempeprivate på jobben heller. Moren min og faren min er da mer gangbart? Åh gud, mamma meg her og mamma meg der. Anonymous poster hash: 34d8b...c6d 3
Kragebein Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Jeg har alltid kalt mamma og pappa for mamma og pappa. Å skulle kalle dem noe annet når jeg er rundt andre hadde bare vært unaturlig. 11
umwar Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Jeg har ikke tenkt å slutte å si mamma og pappa fordi noen særinger syns det er slitsomt. 11
nattsvermer Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Og jeg trodde jeg irriterte meg over teite ting Men akkurat det har jeg aldri tenkt over, faktisk. Hmm... Tror selv jeg sier "faren min" og "moren min". Eller, når jeg tenker meg om, kan det nok dukke opp både "mamma" og "pappa" også. Jaja, får håpe du ikke blir for irritert om du er en av kollegaene mine 4
melete Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Det er vel langt bedre å si at man skal til mamma og pappa, istede for å si at du skal til Kari og Pål, til noen som ikke vet at Kari og Pål er foreldrene dine. Jeg kommer aldri til å slutte å omtale mine foreldre som mamma og pappa. 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Jeg sier moren og faren min til nesten alle, inkl. nære venner, men det har å gjøre med at jeg ikke har noe nært forhold til dem til å begynne med, ellers hadde jeg kanskje mamma og pappa jeg også. Syntes det var rart da jeg var lita at mennesker jeg anså som voksne sa mamma og pappa, men antar jeg har fått litt perspektiv med årene. Anonymous poster hash: 1f51b...e21
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Så når dere snakker om foreldrene deres med folk som kjenner verken dere eller foreldrene som kaller dere dem bare mamma og pappa? Noe så barnslig! Synes jeg ser dere i banken - "Mamma skal hjelpe meg litt med egenkapitalen"! Hører dere ikke hvor teit det høres ut selv? Anonymous poster hash: 34d8b...c6d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Jeg snakker altså ikke om hva dere sier til den, men når dere snakker om dem til folk som ikke har noe forholdt til dem. Anonymous poster hash: 34d8b...c6d
langbein86 Skrevet 3. desember 2014 #10 Skrevet 3. desember 2014 Minner meg om da jeg ble stoppet av politiet i en rutinekrontroll forleden. Han lurte på hvem som eide bilen, og jeg svarte pappa. Han lo litt og gjentok liksom "pappa". Følte meg litt dum da, har ikke tenkt på at det kan høres rart ut for noen. Kommer til å fortsette med å si mamma og pappa allikevel
melete Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 Men herregud a. Jeg reagerer mer på at noen synes det er barnslig å si mamma og pappa enn at noen sier mamma og pappa når de snakker om foreldrene sine. Det høres ut som TS er 14 år og flau over mamma og pappa. 3
umwar Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Så når dere snakker om foreldrene deres med folk som kjenner verken dere eller foreldrene som kaller dere dem bare mamma og pappa? Noe så barnslig! Synes jeg ser dere i banken - "Mamma skal hjelpe meg litt med egenkapitalen"! Hører dere ikke hvor teit det høres ut selv? Anonymous poster hash: 34d8b...c6d Høres ikke teit ut i det hele tatt. Du høres rimelig slitsom ut. Snakk omå henge seg opp i totalt uvesentlige ting... 2
Gjest Haaploes Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Jeg refererer til "foreldrene mine", eventuelt "moren og faren min". Til dem sier jeg mamma og pappa.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Og jeg hadde kanskje ikke irritert meg så mye over det hvis jeg ikke hadde hatt denne kollegaen som omtrent ikke snakker om noe annet enn mamma. Hvis noen har kjøpt seg ny jakke så er det "Å, sånn har mamma også!". Har noen med noe hjemmelaget til lunsjen, så "Mamma lager kjempegod sånn!" Det hadde nok irritert meg en god del mindre hvis hun sa moren min i stedet for mamma. Men irritert hadde jeg blitt av det og. Anonymous poster hash: 34d8b...c6d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #15 Skrevet 3. desember 2014 Helt enig, det verste er: Når noen omtaler min MOR som "Mamma" (jeg er 40, ikke 4), sånn: "Skal dere til Mamma i julen?" (Og mener om jeg skal hjem til min mor). Og når man omtaler mødre og fedre generelt som mammaer og pappaer. Det er babyspråk. Jeg har ingen problemer med at andre kaller SINE foreldre for Mamma og Pappa. Anonymous poster hash: 44110...8b7 3
Gjest daisydaisy Skrevet 3. desember 2014 #16 Skrevet 3. desember 2014 Hva skal man kalle foreldrene sine da? Fornavnet deres? Føler jeg distanserer meg fra den rollen de alltid har hatt i livet mitt om jeg skal begynne å referere til dem som "Ola" og "Kari". 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #17 Skrevet 3. desember 2014 Hva skal man kalle foreldrene sine da? Fornavnet deres? Føler jeg distanserer meg fra den rollen de alltid har hatt i livet mitt om jeg skal begynne å referere til dem som "Ola" og "Kari". Moren min og faren min, kanskje? Foreldrene mine? Anonymous poster hash: 34d8b...c6d
Singha Skrevet 3. desember 2014 #18 Skrevet 3. desember 2014 Hvorfor er det babyspråk å si mamma/pappa? 1
Rosa Sitron Skrevet 3. desember 2014 #19 Skrevet 3. desember 2014 Jeg omtaler mine foreldre som mamma og pappa, og andres som moren din og faren din. Noe annet høres veldig feil ut for meg. 1
Gjest daisydaisy Skrevet 3. desember 2014 #20 Skrevet 3. desember 2014 Moren min og faren min, kanskje? Foreldrene mine? Anonymous poster hash: 34d8b...c6d Jeg snakker om dem som moren min, faren min, foreldrene mine, mamma og pappa. Det avhenger av hvordan jeg bygger opp setningen ellers. Å unnlate å kalle dem mamma og pappa fordi du synes det er barnslig ser jeg ikke noe vits i. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå