Gå til innhold

Nervøst sammenbrudd, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har, long time coming, hatt noe jeg tror er et nervøst sammenbrudd. Jeg merker jeg er på bunn, men vet ikke hvordan jeg skal klare å bygge meg opp igjen. Jeg vil ikke begynne på medisiner eller på noe vis få dette på medisinsk"rulleblad" via lege/psykolog, da det alltid følger stigma og kan ødelegge for fremtiden.

Hva gjør jeg nå? Noen som har anbefalinger om hvordan jeg skal klatre ut av graven? Noen som har vært her selv?

Anonymous poster hash: 8ac16...47e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stigmaet du snakker om opprettholdes av sånne som deg. "medisinsk rulleblad" spar meg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi deg råd ettersom jeg ikke er lege. Tror dette er noe du må ta med helsevesenet, uansett om du får et "medisinsk rulleblad". Fakta er at du har hatt en sammenbrudd, og dette må tas tak i av de rette personene. Ingen her kan hjelpe deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at du har hatt et sammenbrudd? Du må dra til fastlegen og be om en henvisning til psykolog..

Anonymous poster hash: 0f0ac...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stigmaet du snakker om opprettholdes av sånne som deg. "medisinsk rulleblad" spar meg!

Sånne som meg.. Wow takk for den, det hjelper så mye..

Vet du hva, drit og dra med slikt. Det hjelper meg ikke i det hele tatt. Det opprettholdes ikke av meg, det erjennes av meg, og viss du ikke ser at det faktisk er slikt i dagens samfunn så går du med skyggelapper. Jeg er ung og vet ikke hvilken rettning jeg vil utdanne meg i, kanskje militæret, kanskje andre stillinger der full medisinsk historie gies til potensielle arbeidsgivere. Jeg vil ikke at 2 jævlige uker skal resultere i en av mange diagnoser som slenges rundt av overarebeidede leger skal følge meg resten av livet. Ei vil jeg sumle bort de neste par ukene på Benzo's eller andre piller som blir sendt min vei, da mange ser piller og neddoping som en lett utvei på lignende problemer som jeg nå tror jeg står ovenfor.

Mange som står ovenfor sammenbrudd eller utbrenthet klarer reise seg opp på egenhånd og det er fra slik jeg ønsker tips, eller bare en vennlig kommentar. I allefall ikke slike beiske kommentarer som du kom med.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at du har hatt et sammenbrudd? Du må dra til fastlegen og be om en henvisning til psykolog..

Anonymous poster hash: 0f0ac...174

Jeg har hatt lengre perioder med stress, og den siste uken har jeg ikke taklet det. Har hatt angst, panikk-anfall, vært veldig lei meg, grått mye. Ikke fått gjort mye av skolearbeid pga dårlig fokus, ikke spist nok.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ditt største problem ikke vil være å få et medisinsk rulleblad, men at du ender opp med å ødelegge for deg selv enda mer fordi du ikke får behandlingen du trenger. På lang sikt er det mye farligere og vil skade deg mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få hjelp av helsepersonell.

Si meg, hva er galt med å få hjelp fra helsevesenet???

Jeg har hatt lengre perioder med stress, og den siste uken har jeg ikke taklet det. Har hatt angst, panikk-anfall, vært veldig lei meg, grått mye. Ikke fått gjort mye av skolearbeid pga dårlig fokus, ikke spist nok.

TS

Anonymous poster hash: 37fd0...1d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

En seriøs behandler vil ikke finne på å tvangsmedisinere deg med mindre ditt eller andres liv står i fare.

Omgå fastlegen din, og ta kontakt med en privat behandler (psykolog, psykiater, etc.). Da vil du kunne få noen mestringsteknikker for å håndtere tungsinnet du opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med private aktører, for samtale-terapi, for å kartlegge årsaken til sammenbruddet, og tankemønstre.

Du kan lese bøker om sammenbrudd, stress, angst og depresjoner, samt terapi av diverse typer.

Ellers er endring av kosthold ( kaffe, sukker, usunn mat) til hjelp når nervene er ute av balanse.

Trening.

Og sosial omgang.

For øvrig har du rett i at det ikke alltid bare er å gå til legen, og så blir alt bra.

Anonymous poster hash: 8cc88...2b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...