Gå til innhold

Hvordan oppdra en kattunge?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Skal snart få en kattunge i hus. Har hatt mange katter opp gjennom årene, men siden jeg er oppvokst på et gårdsbruk, så har de fleste vært utekatter.

Nå som jeg bor i byggefelt, ønsker jeg å ha en innekatt, og lurer derfor på om det er mulig å oppdra katter.

Kjenner jo godt til kattedyret, og vet at det er egenrådig og gjør som det selv vil, men noen ting må det vel kunne gå an å vende dem til?

Ønsker ikke at katten skal gå på bord, kjøkkenbenk, kvesse klør på sofaen osv. Kan jeg bruke samme metoder for å lære den dette som jeg ville gjort med en hund?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har syntes var mest effektivt er å bruke en sånn sprayflaske med vann (som man dusjer planter med). Når katten gjør noe galt, spray og si nei. Det fungerer utmerket.

Ellers er det bare å innse at katter stort sett gjør som de selv vil. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Det jeg har syntes var mest effektivt er å bruke en sånn sprayflaske med vann (som man dusjer planter med). Når katten gjør noe galt, spray og si nei. Det fungerer utmerket.

Ellers er det bare å innse at katter stort sett gjør som de selv vil. :wink:

Takk for tipset!

Egenrådigheten til katten er noe av det som fascinerer meg mest ved den, så jeg er ikke ute etter å dressere den, altså - bare prøve å forhindre at den tar "overhånd", slik jeg har sett den kan gjøre i noen hjem. :wink:

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, foreldrene mine bruker sprayflasken med stort hell. Vi fikk vår katt da hun var 2 og hun er ualminnelig veloppdragen. Vi trenger bare si "nei" så er det nok. Hun har aldri klort der hun ikke skal og har aldri gjort noe uoppdragent. Vi vet hun har hatt slemme eiere før, så det kan jo være gammel redsel for straff som sitter igjen, men det er i allefall veldig behagelig å slippe å oppdra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere skal få pus :D

Jeg har vært ganske nøye med å ikke la pus gå på bord og kjøkkenbenk etc. Jeg har dessverre ikke så mange tips annet enn det som er nevnt.

Vi har stort sett sagt NEI! til pus når hun har gjort noe galt, tatt henne derfra om hun har vært på bordet og gjerne brukt spruteflaske etc.

Har også tenkt å prøve Cat Stop som fåes i dyrebutikker. Den lukter ikke akkurat godt, og kan holde katter unna om den sprayes på de "interessante" områdene.

Hun er dog ganske rampete ennå, og vi kan jo ikke oppdra henne som om med en hund, men jeg sier ifra konsekvent og er myndig i stemmen.

Hun vet godt hva som er galt og er blitt ganske flink, men hun er stadig på de "ulovlige" plassene om natta :murvegg:

Det har bedret seg i allefall, og hun er ellers ganske veloppdragen, harmonisk og kjærlig :)

Det positive overstråler det lille som er negativt x 1000.

P.S : pus klorer svært sjelden på møbler etc., vi har ganske raskt skaffet et stort klatretre til henne der hun både kan leke og kvesse klørne (gjør det et par gange om dagen).

Vi har dessverre en ny og interessant sofa nå da, som hun plutselig har oppdaget. Håper den får være i fred for puseklørne :ler:

Når sånn ca får dere pusen, forresten ?

*klem* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt å prøve Cat Stop som fåes i dyrebutikker. Den lukter ikke akkurat godt, og kan holde katter unna om den sprayes på de "interessante" områdene.  

Jeg vet faktisk ikke om noen katter som dette har fungert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er likevel verdt et forsøk :)

Det er forferdelig kjedelig de gangene pus lar seg friste av ledninger og småelektronikk - er redd pus kan skade seg om hun tygger på en ledning for å si det sånn.

Andre ting som jeg har hørt kan hjelpe er appelsinskall og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare tatt de i nakken og kjeftet litt på dem når de har gjort noe galt og det har virket fint, men i en bok jeg nettopp leste står det at slik direkte straff lettere får katten til å assosiere det negative med deg som person istedet for med handlingen den blir tatt i enn foreksempel hvis man bruker en vannpistol. Boka heter forresten "Hvorfor oppfører katten min seg slik" og er skrevet av Sarah Heath. Kan være interessant lesestoff for alle som ønsker å sette seg litt mer inn i kattens adferd og problematferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Takk for tipset om boken, Viva - skal se om den finnes på biblioteket eller i bokhandelen!

Diva - kattepusen er en uke gammel, så dessverre er det en stund til vi får den i hus. Har hørt at man kan overta dem etter 8-12 uker, et ganske diffust anslag, spør du meg - men siden vi skal få katten av søstera mi, så kommer jeg jo til å stifte bekjentskap med den mye tidligere enn det, heldigvis!

Det der med at katten forbinder straff med person og ikke hendelse, det var jammen noe å tenke på. En vannpistol/spruteflaske må definitivt kjøpes inn!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør vente en stund med å overta katten. Nærmere 12 enn 8 uker. Puse-mor er naturligvis den beste til å oppdra lillepus, og lillepus vil bli mye fortere ren dersom hun er litt eldre og kan litt mer. Spise (helst mat, ikke ledninger ), vaske seg, kontrollerer hvor hun gjør fra seg, trekke inn klørne osv. Vi fikk vår pus når hun var 7 uker, det var alt for tidlig, hun var veldig redd, menneskesky og totalt forfjamset. Gikk leeeenge før hun var ren, også. Kan for eksempel være lurt at hun er så stor at hun kommer seg opp i sandkassa uten hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slått fast at av de fleste oppdrettere og "eksperter" at man bør vente til 12 ukers alder, men alle våre har vært 8 når vi har fått dem, og det har gått helt fint. Stuerene og renslige har de vært og klørne kan de vel trekke inn lenge før de er åtte uker. Men for all del, selv om det pleier å gå bra er jeg helt enig i å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt 8 uker jeg. Har fått 7 og 9 uker gamle, begge var stuerene. Men sant nok at mamman er best til å oppdra, så sikkert bra å vente litt til.

Interessant å høre at ikke så bra å ta de i nakken, det gjør jo kattemamman. Jeg gjør også det, fungerer bra. Men høres fint ut med vann.

Viktig å huske at skal du "straffe/kjefte på" katten, må du gjøre det akkurat i det den gjør noe galt. Etterpå skjønner den ikke hvorfor du er sint. Hjelper ikke å dytte nesa på katten i tisset etterpå f.eks hvis har gjort fra seg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett triks jeg har brukt med hell på mine kattunger er å blåse dem i ansiktet. Det er ikke fullt så alvorlig straff som vannflaske, men de synes det er ubehagelig nok til at de prøver å oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vann på sprayflaske har fungert meget bra hos oss også. Ikke mange vanndusjene som skal til før katten har lært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannflaske har vært effektivt hos oss også. Nå trenger vi ikke alltid sprute på kattene engang. Det holder ofte at vi rister litt på flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg også blåser pusekatt i ansiktet når han gjør noe han ikke får lov til. Men jeg må nok gjøre det minst hundre ganger før han skjønner sammenhengen - men vakker er han, det skal han ha! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

tja, har ikke erfaring med hund. Men når jeg har oppdratt mine katter, har de fått kjeft når de har gått på bordet, kjøkkenbenken osv. Og deretter har jeg tatt dem ned.

Har en katt som før satt oppi fanget mitt når jeg spiste. Det var ikke noe særlig, da den fikk mesteparten av maten min. Men nå har jeg lært den det at når jeg er ferdig, får pusen restene.

Når det gjelder kvessing av klør, kan du jo kjøpe et stativ til den. Det er ikke så dyrt. Jeg har hatt mitt stativ i 8 år nå, og jeg har 2 katter som kvesser klørne sine hver gang de er inne.

Lykke til med oppdragelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk kattungen var hun 9 uker og stueren. det eneste jeg har hatt problemer med henne om, er at hun hopper opp på bordet når vi spiser eller sitter der (aldri når vi ikke sitter der). jeg løfter henne ned hver gang og til slutt blir hun så lei av å bli løfta ned at hun gir seg og tusler furtent bort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er stygt å bruke vann på pus.....

Om den gjør noe den ikke har lov til, ta den vekk med en gang og si nei.

de kan la være å gjøre det da.

Sørg for at den har noe å kvesse kør på. Imangel på det kan de gå på møbler,tapet osv.

Lykke til med katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk emg katt for noen år tilbake fikk ejg også det tipset om vannflaska, men jeg nektet å gjøre det. Jeg hadde ikke likt det om noen skulle sprute vann i ansiktet på meg hver gang jeg gjorde noe jeg ikke fikk lov til...

Jeg gikk heller for trikset med å blåse litt i fjeset - få katter synes dette er behagelig, men det er likevel ikke så "slemt" som å sprute vann på dem.

(Hørte forresten ei venninne med katt som brukte vannflaska. Resultatet er at katten hennes har vannskrekk nå i voksen alder...)

Ta katten bort, si strengt nei og ta den forholdsvis "hardt" (da mener jeg å være streng, ikke røre katten fysisk).

Jeg hadde aldri noen "oppdragelse" av katten min i den forstand, jeg gjorde det jeg følte var riktig og brukte kun "nei" og det blåsetrikset. Jeg hadde en meget veloppdragen katt, som hørte bare jeg sa "Mickey" til ham. (Som var hans navn.)

Uansett bør du iallfall investere i en klorematte/klorebrett eller lignende! Smartå ha for å unngå at katten går løs på møbler. Jeg hadde bare et lite klorebrett som hang på en vegg, og katten min var borti den rett som det var. Aldri møblene.

Lykke til - jeg misunner dere som har katt. Har sååå lyst på det igjen selv nemlig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...