Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å bli god etter overtråkk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det å bli god etter overtråkk?

Tråkket over for godt og vel 2 uker siden. Er fortsatt blå og hoven. Får ikke sko på.

Har vært hos legen og i røntgen og det ble oppdaget avilsjonsbrudd i 5. Metatars. Regner med at akkurat den biten tar sin tid å bli god av.

Men foten er jo blå og hoven og vondt ellers og. Kjenner at om alt det andre utenom bruddet hadde blitt bra, så hadde ting vært mye bedre/enklere. Bare det å kunne klare å ha på sko. Er fremfoten dom er mest vond, hoven og blå.

Anonymous poster hash: dc571...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer tråkker over hele tiden, men har aldri brekt foten av det. Uansett så har det tatt noen dager før hevelsen har gått ned hos han, og litt lengre tid før det har blitt smertefritt.

Anonymous poster hash: e0fab...1ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra noen uker, til aldri. Anonymous poster hash: 8a60d...1dc

Er klar over at man kan risikere å slite i all evighet etter et overtråkk.

Men tenkte nå på hvor lang tid det tar før de verste smertene gir seg og hevelsen går ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme brudd som deg for en måned siden.

1 uke: Kunne ikke gå på foten i det hele tatt, veldig hovent.

2 uke: Begynte å belaste foten litt, men haltet veldig og var fortsatt avhengig av krykker. Fortsatt hovent og blåmerker, ble også mer hovent når jeg gikk/haltet mye i løpet av en dag.

3 uke: Gradvis mindre hevelse, og de verste blåmerkene begynte å dempes. Kastet krykkene. Ettersom hevelsen forsvant, forsvant også vondtene foran i foten (hevelsen gikk helt ut i tærne hos meg også).

4 uke: Foten ser fortsatt grønn ut, noen blåmerker fremdeles også - men vagt i forhold til hvordan det var. Det meste av hevelsen er også borte, og jeg bruker vanlige sko. Men halter fremdeles litt, og har fortsatt vondt, spesielt rundt det bruddet var/er.

Legen sa 4-6 uker, så jeg regner med at det snart blir bra :) Men er forberedt på at det kan ta sin tid også...

God bedring til deg! Anbefaler forresten å fortsette å holde foten høyt og hvile den når du kan. Jeg har også brukt støttebandasje på nattestid mye, syns det hjalp.

Anonymous poster hash: 0fe27...ee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk samme brudd som deg for en måned siden. 1 uke: Kunne ikke gå på foten i det hele tatt, veldig hovent.2 uke: Begynte å belaste foten litt, men haltet veldig og var fortsatt avhengig av krykker. Fortsatt hovent og blåmerker, ble også mer hovent når jeg gikk/haltet mye i løpet av en dag.3 uke: Gradvis mindre hevelse, og de verste blåmerkene begynte å dempes. Kastet krykkene. Ettersom hevelsen forsvant, forsvant også vondtene foran i foten (hevelsen gikk helt ut i tærne hos meg også).4 uke: Foten ser fortsatt grønn ut, noen blåmerker fremdeles også - men vagt i forhold til hvordan det var. Det meste av hevelsen er også borte, og jeg bruker vanlige sko. Men halter fremdeles litt, og har fortsatt vondt, spesielt rundt det bruddet var/er. Legen sa 4-6 uker, så jeg regner med at det snart blir bra :) Men er forberedt på at det kan ta sin tid også... God bedring til deg! Anbefaler forresten å fortsette å holde foten høyt og hvile den når du kan. Jeg har også brukt støttebandasje på nattestid mye, syns det hjalp. Anonymous poster hash: 0fe27...ee1

Takk for et utfyllende svar. Kjenner igjen mye der. Men hadde gips i uke 1 jeg da. Så uke to gikk jeg med krykker. Nå i uke tre har jeg kastet krykkene, men kjenner jeg nok burde hatt dem litt likevel innimellom.

Er hoven og blå helt ut til ytterste ledd på tærne. Bortsett fra at det er vondt der bruddet er, så er det verst over forfoten og det at jeg ikke klarer å legge vekt på forfoten enda (noe som innebærer at jeg ikke får kjørt bil).

Bruker støttenandasje hele tiden, også om natta. Mye fordi det er vondt om dyna kommer over foten om den ikke hviler flatt på madrassen.

Her sa legen at enten ble jeg god, eller så ble jeg ikke det. Han nevnte noe om 6 uker. Ble jeg ikke god så måtte det oppereres :-( håper ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...