Pjuk Skrevet 25. juli 2004 #1 Del Skrevet 25. juli 2004 Tro er en fin ting eller er det det?? Ens personlige trosystem , er summen av inntrykk, erfaringer, kunnskap man har gjort seg frem til i dag... Her er det klart mye som ikke stemmer,, justere,, dvs forandre mening om noe som beviselig er feil. Det blir ett behov for å skifte ut gamle oppfatninger med nye,, uten å ha garanti for at den nye oppfatningen er nærmere sannheten. Men likevel utgjør den status pr. i dag.. Noen skal på død og liv prakke på andre sitt eget trosystem, og bruker mye tid å guide den andre inn på "riktig" spor.. Litt toleranse er så enkelt som: Tror du på Gud,,,?? Ok... Tror du ikke på Gud Ok det også.. Det er og forblir en personlig sak... Så er det dette fine ordet toleranse.. Hvor tolerante er vi i forhold til hva andre tror og mener?? vanskelig ikke sant... Kanskje du vet bedre??? Men så kan det være at noen har en fundamentalt helt forskjellig oppfatning av hva som er virkeligheten, den virker skremmende,, så skremmende at det kanskje kan true ditt eget paradigme. Da beskytter man seg. Man avviser det som tull og oppspinn og gjør seg anstrengelser for motbevise. Det skjer i dag og det skjedde for 200 år siden.. Noen var så freidige å hevde at jorden gikk rundt solen,,,, skremmende ikke sant.. Konsekvensen den gang var at du fikk kirken på nakken , med trusler om død og fordervelse .. da var det for enkelte det beste alternativ å følge massene.. kanskje det svarer seg også i dag å bruke litt tid på nye tanker,, grunne, meditere,, og ikke bare avvise kategorisk fordi du ikke skjønner her og nå. Tror det svarer seg å være 50prosent åpen og 50 prosent kritisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreamy Skrevet 25. juli 2004 #2 Del Skrevet 25. juli 2004 Jeg har alltid sagt at jeg er ateist, men kanskje det er tid for å gå i tenkeboksen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym 1 Skrevet 4. august 2004 #3 Del Skrevet 4. august 2004 Du kan ikke se en sms melding heller når den er underveis. Du bare vet at den er der. Ganske enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 4. august 2004 #4 Del Skrevet 4. august 2004 Du kan ikke se en sms melding heller når den er underveis. Du bare vet at den er der. Ganske enkelt. Vet du før du har fått sms at den er der, på vei til deg?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym 1 Skrevet 4. august 2004 #5 Del Skrevet 4. august 2004 viva skrev: Vet du før du har fått sms at den er der, på vei til deg?!? Den syntes jeg bare var morsom. Tror nok at du vet veldig godt hva som ble sagt, jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 5. august 2004 #6 Del Skrevet 5. august 2004 viva skrev: Vet du før du har fått sms at den er der, på vei til deg?!? Den syntes jeg bare var morsom. Tror nok at du vet veldig godt hva som ble sagt, jeg da. Nei hva mente du? Du vet at usynlige rosa elefanter er der i rommet som en sms? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 5. august 2004 #7 Del Skrevet 5. august 2004 Hvis man har sendt en sms til noen er det en god mulighet for at man får svar.... U see? Men om toleranse... og det å være kritisk... Kjempeviktig. Personlig så tror jeg på Gud. Det er det grunnleggende for meg. Gudsbildet og trosinnholdet er dynamisk fordi jeg hele tiden "søker" ... en statisk tro, en som mennesket ikke er villig til å utvikle, virker veldig lite spirituell. Kritikk er viktig, og hvor viktig det har vært har vi sett i de fleste kirkesamfunn og andre religiøse miljøer. Men samtidig så er dte kanksje noen menighetr som nesten glemmer å fylle trosinnholdet sitt med spiritualitet. Ritualene mangler innhold for den enkelte og det eneste man er opptatt av er hvorvidt homofile skal adgang til kirken... Jeg synes ikke den norske kirke er spesielt levende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym 1 Skrevet 5. august 2004 #8 Del Skrevet 5. august 2004 Hillary skrev: Jeg synes ikke den norske kirke er spesielt levende. Helt enig med deg. Og til Tommen, nytter ikke å snakke med en ateist, for han vet nå ikke engang hva han snakker om, selv om han tydeligvis er for høy på pæra han der. Syntes nesten det begynner å bli morsomt dette her. Usynlige rosa elefanter Ja det må jo være noe han har set for mye av i fylla. Fylla ha skylda. hm hm hm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 5. august 2004 #9 Del Skrevet 5. august 2004 Syntes nesten det begynner å bli morsomt dette her. Usynlige rosa elefanter Ja det må jo være noe han har set for mye av i fylla. Fylla ha skylda. hm hm hm Synes bare slike analogier er morsomme. Gjelder de som gudsbevis, så gjelder de som bevis for alt mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 6. august 2004 #10 Del Skrevet 6. august 2004 Rosa elefanter har jeg aldri hørt om i de religiøse skrifter jeg har lest. Men regnbuen er jo et tegn på vår pakt med Gud - etter Noah. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #11 Del Skrevet 6. august 2004 Rosa elefanter har jeg aldri hørt om i de religiøse skrifter jeg har lest. Men regnbuen er jo et tegn på vår pakt med Gud - etter Noah. Nåhh, pratet om analogien om sms. Også hørt analogier om elektromagnetiske bølger. Selv om vi ikke ser dem, vet vi de er der. Det samme gjelder for guden. Og for meg om alt annet som vi ikke ser, som usynlige rosa elefanter. Synes bare analogiene er dårlige til å forklare en guds eksistens. For orden skyld så sammenligner jeg ikke guder med rosa elefanter, men mener bare at slike analogier sier lite, men de er søte da. Og skal slutte å spore av nå(bare ingen svarer meg igjen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå