Biloba Skrevet 29. november 2014 #21 Skrevet 29. november 2014 Hm okei. Jeg regnet jo med at jeg måtte vente noen mnd, men ante ikke at ventetiden var så lang! Jeg skal bare ta celleprøve, men vil ikke gjøre dette hos fastlegen min. Anonymous poster hash: 33c6f...211 Det er dumt at tilgang til gynekolog for syke kvinner blir så vanskelig fordi timene tas opp av kvinner som bare skal ta celleprøve. Hvis du er ukomfortabel hos fastlegen kan du gjøre det hos annen allmennlege, gjerne på et privat senter. Da får du velge lege, kommer til raskt, og det er mye billigere enn privat gynekolog. Antagelig lignende pris som jeg betale hos gyn med henvisning. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #22 Skrevet 30. november 2014 En fastlege kan ikke alltid finne ut hva som feiler en person. Inkludert graviditet utenfor livmor. Jeg tviler på at du har hatt konstante smerter en hel uke i strekk der du ikke kunne reist deg engang (mener da ikke i menstruasjonsuke). Da er det nok noe mer alvorlig som feiler deg. Om du har smerter i ukesvis i gangen uten stopp så lurer jeg virkelig på hva som forårsaker det. For endometriose i seg selv kan ikke forårsake det. Jeg har i grunn kroniske smerter selv grunnet endometriose som er der uavhengig av menstruasjon, men hadde jeg hatt konstante smerter i en uke så hadde det vært en god grunn til å oppsøke lege. Absolutt ikke normalt. Om konstante smerter for deg er å få litt kramper hver halvtime så er ikke det konstant. Jeg har også Endometriose, med spredning til tarmene, og når tarmene vokser fast i andre organer, som urinleder, blære, livmor, samt Endometriose vokser inn i tarmen, så kan man ha grusomme smerter, konstant. Man kan ha verre smerteanfall ved eggløsning enn ved mens, man kan også få verre smerter når man går inn i perimenopause og får ubalanse i hormonene. Selv om du har vært heldigere enn andre, så står det skrevet om Endometriose:" I sjelde tilfeller blir smertene konstante." Man bør absolutt ikke trenge å vente, med slike smerter som Endometriose kan representere for noen pasienter. Denne holdningen om at Endometriose ikke er så farlig, kan bli svært farlig for pasienter som får komplikasjoner og blir møtt med en slik generalisering. Anonymous poster hash: cd281...616
Gjest avocadoen Skrevet 30. november 2014 #23 Skrevet 30. november 2014 Jeg har også Endometriose, med spredning til tarmene, og når tarmene vokser fast i andre organer, som urinleder, blære, livmor, samt Endometriose vokser inn i tarmen, så kan man ha grusomme smerter, konstant. Man kan ha verre smerteanfall ved eggløsning enn ved mens, man kan også få verre smerter når man går inn i perimenopause og får ubalanse i hormonene. Selv om du har vært heldigere enn andre, så står det skrevet om Endometriose:" I sjelde tilfeller blir smertene konstante." Man bør absolutt ikke trenge å vente, med slike smerter som Endometriose kan representere for noen pasienter. Denne holdningen om at Endometriose ikke er så farlig, kan bli svært farlig for pasienter som får komplikasjoner og blir møtt med en slik generalisering. Anonymous poster hash: cd281...616 Selvsagt kan det være farlig ved at en konsekvens med endometriose kan være graviditet utenfor livmor og slike svært akutte ting, men generelt sett med mennesker som har vanlig endo (du har jo en svært alvorlig form for det, så det er vel ikke akkurat slik alle har det) kan vente i alle fall 1 måneds tid på undersøkelse. Jeg synes dog det var utrolig rart at legen til hun jenta som bare ble henvist til gynekolog når hun hadde så store smerter som hun beskriver gjorde det han gjorde. Jeg har aldri opplevd det samme, og ønsker ikke det heller. Svært sterke smerter skal tas seriøst. Det er i sjeldne tilfeller slik at mennesker med endometriose har konstante smerter som du sier, men jeg vil tro det også er en veldig liten prosent av mennesker med konstante smerter som vil rangere smertene sine som 10 på skalaen konstant. Jeg har kroniske smerter selv pga endo og det forverres av medfødt sykdom, men hadde jeg hatt konstante smerter som hadde vært så sterke som denne kvinnen forklarer så hadde jeg gått til legen. Som hun sa så gikk det vekk, og det var i grunn veldig bra. Jeg synes forøvrig det er veldig rart om du ikke får laproskopi og du ikke går på noen hormonell prevensjon eller noe som stopper blødningene dine (provera) som da hindrer spredning siden det vil tørke ut endometriosen (tenker dette siden du snakker om eggløsning og menstruasjon). Evt synes jeg du bør snakke om å få kobberspiral eller noe slikt om du ikke tåler hormoner. Noe må kunne gjøres i din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #24 Skrevet 30. november 2014 Selvsagt kan det være farlig ved at en konsekvens med endometriose kan være graviditet utenfor livmor og slike svært akutte ting, men generelt sett med mennesker som har vanlig endo (du har jo en svært alvorlig form for det, så det er vel ikke akkurat slik alle har det) kan vente i alle fall 1 måneds tid på undersøkelse. Jeg synes dog det var utrolig rart at legen til hun jenta som bare ble henvist til gynekolog når hun hadde så store smerter som hun beskriver gjorde det han gjorde. Jeg har aldri opplevd det samme, og ønsker ikke det heller. Svært sterke smerter skal tas seriøst. Det er i sjeldne tilfeller slik at mennesker med endometriose har konstante smerter som du sier, men jeg vil tro det også er en veldig liten prosent av mennesker med konstante smerter som vil rangere smertene sine som 10 på skalaen konstant. Jeg har kroniske smerter selv pga endo og det forverres av medfødt sykdom, men hadde jeg hatt konstante smerter som hadde vært så sterke som denne kvinnen forklarer så hadde jeg gått til legen. Som hun sa så gikk det vekk, og det var i grunn veldig bra. Jeg synes forøvrig det er veldig rart om du ikke får laproskopi og du ikke går på noen hormonell prevensjon eller noe som stopper blødningene dine (provera) som da hindrer spredning siden det vil tørke ut endometriosen (tenker dette siden du snakker om eggløsning og menstruasjon). Evt synes jeg du bør snakke om å få kobberspiral eller noe slikt om du ikke tåler hormoner. Noe må kunne gjøres i din situasjon. Jeg har hatt mange operasjoner. Og jeg er satt i kunstig overgangsalder, dermed har jeg ikke aktive Endometriose-smerter i dag. Men min lege skrev også "ubehag" når jeg kom med alvorlige smerter for lenge siden, da hadde jeg vært akutt innlagt pga. ekstreme smerter. Jeg beskrev smerter nå, retrospektiv, om hva som er mulig ved Endometriose. Det er kjent at Endometriose-pasienter ofte blir møtt med generaliseringer om at det ikke er så ille, noe både Endometriose-foreningen og ekspertene har forsøkt å jobbe mot i media. Generaliseringer om hva Endometriose ikke gjør uttrykt som et faktum, gjør det kun vanskeligere for pasienter med alvorlig sykdom å bli tatt seriøst og hjelper ingen. Endometriose har et vidt spekter av spredning og symptomer. Og for noen blir det svært ille. Jeg vil ikke se dette skje i Norge, med en eneste kvinne, pga. generaliseringer, selv om det er uhyre sjeldent: http://www.aftonbladet.se/halsa/article14269375.ab Det betyr ikke at alarmen skal gå, for hver pasient som har Endometriose, som er en svært vanlig sykdom, i mild grad. Men om noen beskriver svært alvorlige smerter, så skal de ikke bli møtt med at det generelt er greit å vente, om man har Endometriose, og at det ikke kan føre til kroniske symptomer, for det kan det. Alle gyn.kontor akutt-timer til pasienter som trenger det. Anonymous poster hash: cd281...616
Gjest avocadoen Skrevet 30. november 2014 #25 Skrevet 30. november 2014 Jeg har hatt mange operasjoner. Og jeg er satt i kunstig overgangsalder, dermed har jeg ikke aktive Endometriose-smerter i dag. Men min lege skrev også "ubehag" når jeg kom med alvorlige smerter for lenge siden, da hadde jeg vært akutt innlagt pga. ekstreme smerter. Jeg beskrev smerter nå, retrospektiv, om hva som er mulig ved Endometriose. Det er kjent at Endometriose-pasienter ofte blir møtt med generaliseringer om at det ikke er så ille, noe både Endometriose-foreningen og ekspertene har forsøkt å jobbe mot i media. Generaliseringer om hva Endometriose ikke gjør uttrykt som et faktum, gjør det kun vanskeligere for pasienter med alvorlig sykdom å bli tatt seriøst og hjelper ingen. Endometriose har et vidt spekter av spredning og symptomer. Og for noen blir det svært ille. Jeg vil ikke se dette skje i Norge, med en eneste kvinne, pga. generaliseringer, selv om det er uhyre sjeldent: http://www.aftonbladet.se/halsa/article14269375.ab Det betyr ikke at alarmen skal gå, for hver pasient som har Endometriose, som er en svært vanlig sykdom, i mild grad. Men om noen beskriver svært alvorlige smerter, så skal de ikke bli møtt med at det generelt er greit å vente, om man har Endometriose, og at det ikke kan føre til kroniske symptomer, for det kan det. Alle gyn.kontor akutt-timer til pasienter som trenger det. Anonymous poster hash: cd281...616 Det er uansett ikke greit å vente en måned eller lengre på gynekolog når man har ekstreme smerter uansett om man har endo eller ikke. Da må man komme til bunns i hvorfor smertene er så ille. Ingen kan gå rundt å ha så vondt. Smerter er kroppens måte å si i fra på. Jeg vil legge til at du ikke har kunstig overgangsalder selv om gynekologen har sagt dette til deg. Det er veldig feil å bruke det ordet pga at det ikke er det det er. Det eneste den pillen du går på (jeg vet ikke hva du går på, men selv tar jeg provera) er å stoppe menstruasjon og da også selvsagt eggløsning ved at du får mye høyere doser. Du blir like lite fertil som en dame som er ferdig med overgangsalder ja de månedene du går på den, men du får ikke hetetokter og alle andre symptomer, og pillene gjør faktisk det motsatte av det en overgangsalder gjør. Du vil etter endt kur som du sikkert vet ha mye større sjanser for å bli gravid. Det er ikke rettet mot deg altså, men dumt at gynekologer bruker det begrepet siden det blir veldig misforstått og egentlig er helt feil. Jeg vet ikke hva du mener med kroniske symptomer, men. Infertilitet og sammenvoksninger er et resultat av alvorlig endometriose og ikke et symptom. Som sagt igjen skal en person som kommer til legen med svært sterke smerter uansett bli tatt seriøst, og jeg har som sagt aldri blitt tatt noe annet enn seriøst når jeg har kommet til legen med smerter. Heldigvis klarer kroppen som oftest å ordne opp selv og smertene gir seg etter en stund.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #26 Skrevet 30. november 2014 Det er uansett ikke greit å vente en måned eller lengre på gynekolog når man har ekstreme smerter uansett om man har endo eller ikke. Da må man komme til bunns i hvorfor smertene er så ille. Ingen kan gå rundt å ha så vondt. Smerter er kroppens måte å si i fra på. Jeg vil legge til at du ikke har kunstig overgangsalder selv om gynekologen har sagt dette til deg. Det er veldig feil å bruke det ordet pga at det ikke er det det er. Det eneste den pillen du går på (jeg vet ikke hva du går på, men selv tar jeg provera) er å stoppe menstruasjon og da også selvsagt eggløsning ved at du får mye høyere doser. Du blir like lite fertil som en dame som er ferdig med overgangsalder ja de månedene du går på den, men du får ikke hetetokter og alle andre symptomer, og pillene gjør faktisk det motsatte av det en overgangsalder gjør. Du vil etter endt kur som du sikkert vet ha mye større sjanser for å bli gravid. Det er ikke rettet mot deg altså, men dumt at gynekologer bruker det begrepet siden det blir veldig misforstått og egentlig er helt feil. Jeg vet ikke hva du mener med kroniske symptomer, men. Infertilitet og sammenvoksninger er et resultat av alvorlig endometriose og ikke et symptom. Som sagt igjen skal en person som kommer til legen med svært sterke smerter uansett bli tatt seriøst, og jeg har som sagt aldri blitt tatt noe annet enn seriøst når jeg har kommet til legen med smerter. Heldigvis klarer kroppen som oftest å ordne opp selv og smertene gir seg etter en stund. Det er uansett ikke greit å vente en måned eller lengre på gynekolog når man har ekstreme smerter uansett om man har endo eller ikke. Da må man komme til bunns i hvorfor smertene er så ille. Ingen kan gå rundt å ha så vondt. Smerter er kroppens måte å si i fra på. Jeg vil legge til at du ikke har kunstig overgangsalder selv om gynekologen har sagt dette til deg. Det er veldig feil å bruke det ordet pga at det ikke er det det er. Det eneste den pillen du går på (jeg vet ikke hva du går på, men selv tar jeg provera) er å stoppe menstruasjon og da også selvsagt eggløsning ved at du får mye høyere doser. Du blir like lite fertil som en dame som er ferdig med overgangsalder ja de månedene du går på den, men du får ikke hetetokter og alle andre symptomer, og pillene gjør faktisk det motsatte av det en overgangsalder gjør. Du vil etter endt kur som du sikkert vet ha mye større sjanser for å bli gravid. Det er ikke rettet mot deg altså, men dumt at gynekologer bruker det begrepet siden det blir veldig misforstått og egentlig er helt feil. Jeg vet ikke hva du mener med kroniske symptomer, men. Infertilitet og sammenvoksninger er et resultat av alvorlig endometriose og ikke et symptom. Som sagt igjen skal en person som kommer til legen med svært sterke smerter uansett bli tatt seriøst, og jeg har som sagt aldri blitt tatt noe annet enn seriøst når jeg har kommet til legen med smerter. Heldigvis klarer kroppen som oftest å ordne opp selv og smertene gir seg etter en stund. Jeg er helt enig at så sterke smerter burde føre til at henvisningen straks tas til følge, og at det gis time hos spesialisten i hvert fall i løpet av 3-4 dager. Ved henvisning til rutine screening mhp gynekologisk cancer må lengre ventetid aksepteres, men jeg synes at 2 måneder må være maksimum ventetid uansett. Anonymous poster hash: a6bc9...b17
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #27 Skrevet 30. november 2014 Jeg er helt enig at så sterke smerter burde føre til at henvisningen straks tas til følge, og at det gis time hos spesialisten i hvert fall i løpet av 3-4 dager. Ved henvisning til rutine screening mhp gynekologisk cancer må lengre ventetid aksepteres, men jeg synes at 2 måneder må være maksimum ventetid uansett. Anonymous poster hash: a6bc9...b17 Det må du gjerne mene, men spesialisttjenesten har det ekstremt travelt og det blir ikke bedre at folk bruker dem til ting som fastlegen helt fint kunne ha tatt. Det er jo blant annet på grunn av slike ting at ventetiden blir lang, også fordi som faktisk må til spesialist. Anonymous poster hash: 63061...869
Strixvaria Skrevet 30. november 2014 #28 Skrevet 30. november 2014 Da jeg forsøkte å få time til gynekolog i Oslo (med henvisning fra fastlegen) her forleden fikk jeg høre flere steder at det på generell basis måtte påregnes ca. 6 mnd ventetid hos de som har avtale med det offentlige.. Mens hos en privat aktør kunne jeg få time samme uken om jeg ville. Så da er det en avveining man selv må ta; vente eller betale. Bra at de det haster mest med kommer inn først, synes jeg. Og den lista jeg fikk fra fastlegen over offentlige gynekologer i Oslo var ikke akkurat på flere sider, så at ventetiden er lang (gitt at den listen er utfyllende) forstår jeg veldig, veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #29 Skrevet 30. november 2014 Det er uansett ikke greit å vente en måned eller lengre på gynekolog når man har ekstreme smerter uansett om man har endo eller ikke. Da må man komme til bunns i hvorfor smertene er så ille. Ingen kan gå rundt å ha så vondt. Smerter er kroppens måte å si i fra på. Jeg vil legge til at du ikke har kunstig overgangsalder selv om gynekologen har sagt dette til deg. Det er veldig feil å bruke det ordet pga at det ikke er det det er. Det eneste den pillen du går på (jeg vet ikke hva du går på, men selv tar jeg provera) er å stoppe menstruasjon og da også selvsagt eggløsning ved at du får mye høyere doser. Du blir like lite fertil som en dame som er ferdig med overgangsalder ja de månedene du går på den, men du får ikke hetetokter og alle andre symptomer, og pillene gjør faktisk det motsatte av det en overgangsalder gjør. Du vil etter endt kur som du sikkert vet ha mye større sjanser for å bli gravid. Det er ikke rettet mot deg altså, men dumt at gynekologer bruker det begrepet siden det blir veldig misforstått og egentlig er helt feil. Jeg vet ikke hva du mener med kroniske symptomer, men. Infertilitet og sammenvoksninger er et resultat av alvorlig endometriose og ikke et symptom. Som sagt igjen skal en person som kommer til legen med svært sterke smerter uansett bli tatt seriøst, og jeg har som sagt aldri blitt tatt noe annet enn seriøst når jeg har kommet til legen med smerter. Heldigvis klarer kroppen som oftest å ordne opp selv og smertene gir seg etter en stund. Jo, jeg er faktisk satt i kunstig overgangsalder, så det er helt riktig i mitt tilfelle å bruke det ordet. Jeg går ikke på høydose progesteron. Jeg går på Procren Depot Sprøyter, også kjent som Lupron, som brukes til å kastrere seksualforbrytere i Usa, samt en del menn med prostata-kreft. Den overstimulerer og "slår av" kjertelen i hjernen som produserer hormoner. Man får hetetokter og alle andre overgangsalder symptomer, som man bruker add-back for å håndtere. Sammenvoksninger kan gi og forverre symptomer. Du antar mye som sant for alle, ut i fra din egen begrensede erfaring, og serverer det som fakta. Anonymous poster hash: cd281...616
Gjest Sunshine23 Skrevet 30. november 2014 #30 Skrevet 30. november 2014 Det kommer vel an på hvor du bor. Jeg bor i en liten by og sist måtte jeg vente i nesten 2 måneder. Dette var ikke en hastesak en gang Å vente helt til juli hørtes helt hårreisende ut!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå