AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #1 Skrevet 28. november 2014 Hei. Jeg fikk akkurat innkalling i posten til gynekologtime. Timen er i juli 2015 (!). Er dette normalt? Synes det var litt vel drøy ventetid. Hadde henvisning fra fastlege.. Anonymous poster hash: 33c6f...211
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #2 Skrevet 28. november 2014 Kommer jo helt an på hvorfor du er henvist. Gynekologen har tydeligvis vurdert det slik at det ikke haster, og da er det lang ventetid. Anonymous poster hash: 8fca7...165
masekopp Skrevet 28. november 2014 #3 Skrevet 28. november 2014 Jeg hadde et akutt problem og fikk time i februar. Ble henvist i september. Hårreisende. Jeg ringte inn og spurte om det var tull. Fikk en time som var blitt avbestilt
Gjest avocadoen Skrevet 28. november 2014 #4 Skrevet 28. november 2014 Jeg hadde et akutt problem og fikk time i februar. Ble henvist i september. Hårreisende. Jeg ringte inn og spurte om det var tull. Fikk en time som var blitt avbestilt Da har gynekologen vurdert det som at det ikke er hast. Hadde det vært akutt hadde du fått time på dagen (jeg fikk time dagen etter på gynekologisk da jeg måtte på legevakta en kveld fordi jeg hadde betydelige smerter). Jeg får alltid time innen 1 mnd pga de mener det haster med meg.
masekopp Skrevet 28. november 2014 #5 Skrevet 28. november 2014 (endret) Da har gynekologen vurdert det som at det ikke er hast. Hadde det vært akutt hadde du fått time på dagen (jeg fikk time dagen etter på gynekologisk da jeg måtte på legevakta en kveld fordi jeg hadde betydelige smerter). Jeg får alltid time innen 1 mnd pga de mener det haster med meg. Det var vel mer pga hva legen skrev i henvisningen. Og det var forsåvidt ikke så mye "ubehag i underlivet" stod det. Jeg hadde sånne smerter at jeg ikke klarte å stå oppreist (i over en uke før jeg tok det opp med legen). Endret 28. november 2014 av masekopp
Gjest avocadoen Skrevet 28. november 2014 #6 Skrevet 28. november 2014 Det var vel mer pga hva legen skrev i henvisningen. Og det var forsåvidt ikke så mye "ubehag i underlivet" stod det. Jeg hadde sånne smerter at jeg ikke klarte å stå oppreist (i over en uke før jeg tok det opp med legen). Veldig dumt av din lege at han skreiv at det var ubehag. 1
masekopp Skrevet 28. november 2014 #7 Skrevet 28. november 2014 Veldig dumt av din lege at han skreiv at det var ubehag. Legen min i et nøtteskall dessverre
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #8 Skrevet 28. november 2014 Det var vel mer pga hva legen skrev i henvisningen. Og det var forsåvidt ikke så mye "ubehag i underlivet" stod det. Jeg hadde sånne smerter at jeg ikke klarte å stå oppreist (i over en uke før jeg tok det opp med legen). Da er det vel snakk om misstanke om endometriose? Det dør du ikke av om du venter, selv om smertene kan være slik at du ønsker du skal dø. Det du kan gjøre er å ringe til de andre gyneklolgene som finnes på ditt bosted og spørre om der er muligheter for å komme til raskere der. Er det det kan du be den gynekologen du har fått time hos om å oversende henvisningen dit du ønsker. Men vær da obs på at du mister den tildelte timen. De fleste fastleger vet og hvilke spesialister som er flinke på hvilke type problemer og velger spesialist utifra problemstilling/samarbeid/erfaring.Anonymous poster hash: d14f2...6a9
Gjest avocadoen Skrevet 28. november 2014 #9 Skrevet 28. november 2014 Da er det vel snakk om misstanke om endometriose? Det dør du ikke av om du venter, selv om smertene kan være slik at du ønsker du skal dø. Det du kan gjøre er å ringe til de andre gyneklolgene som finnes på ditt bosted og spørre om der er muligheter for å komme til raskere der. Er det det kan du be den gynekologen du har fått time hos om å oversende henvisningen dit du ønsker. Men vær da obs på at du mister den tildelte timen. De fleste fastleger vet og hvilke spesialister som er flinke på hvilke type problemer og velger spesialist utifra problemstilling/samarbeid/erfaring.Anonymous poster hash: d14f2...6a9 Endometriose skaper ikke så store smerter at du ikke klarer å stå oppreist en hel uke (med mindre man har menstruasjon og det er mensensmerter det er snakk om). Har man veldig store smerter i underlivet og hatt det så lenge som en uke bør man virkelig sjekke for f.eks graviditet utenfor livmor. Jeg har endo selv, men de smertene er ikke konstante. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #10 Skrevet 28. november 2014 Har du vurdert å gå privat? Det er selvsagt mye dyrere (1000 - 1300 kroner her jeg bor), men du får normalt time i løpet av kort tid. Jeg fikk plutselig veldige smerter i underlivet og fikk tid flere måneder frem etter henvisning fra fastlegen. Orket ikke å vente i flere måneder for å få vite om det er noe galt med meg. Kontaktet derfor privat gynekolog (sto på nettsiden at man ikke trengte henvisning) og fikk tid 4 dager etterpå. Dyrt? Ja. Verdt pengene? Absolutt. Kommer til å gå til henne neste gang også, veldig fornøyd til tross for prisen på 1100 kroner. Anonymous poster hash: 2ba09...aaa
masekopp Skrevet 28. november 2014 #11 Skrevet 28. november 2014 Da er det vel snakk om misstanke om endometriose? Det dør du ikke av om du venter, selv om smertene kan være slik at du ønsker du skal dø.Anonymous poster hash: d14f2...6a9 Nei, det var ikke det det var mistanke om, nei.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #12 Skrevet 28. november 2014 Endometriose skaper ikke så store smerter at du ikke klarer å stå oppreist en hel uke (med mindre man har menstruasjon og det er mensensmerter det er snakk om). Har man veldig store smerter i underlivet og hatt det så lenge som en uke bør man virkelig sjekke for f.eks graviditet utenfor livmor. Jeg har endo selv, men de smertene er ikke konstante. Jeg har også endometriose og har opplevd vannvittige smerter konstant, noe som ikke er uvanlig ved endtometriose. Har vært mange ganger hos Langebrekke både til oppfølging og operasjoner. Har også helsefaglig bakgrunn. Hadde det her vært snakk om graviditet utenfor livmoren så hadde fastlegen funnet det ut, og gynekologen hadde gitt henne time neste dag, da det er vanlig at fastlegen ringer gynekologen og får time over tlf. Til pasienten. Eller henviser henne direkte til gynekologisk poliklinikk.Anonymous poster hash: d14f2...6a9
Gjest avocadoen Skrevet 28. november 2014 #13 Skrevet 28. november 2014 Jeg har også endometriose og har opplevd vannvittige smerter konstant, noe som ikke er uvanlig ved endtometriose. Har vært mange ganger hos Langebrekke både til oppfølging og operasjoner. Har også helsefaglig bakgrunn. Hadde det her vært snakk om graviditet utenfor livmoren så hadde fastlegen funnet det ut, og gynekologen hadde gitt henne time neste dag, da det er vanlig at fastlegen ringer gynekologen og får time over tlf. Til pasienten. Eller henviser henne direkte til gynekologisk poliklinikk.Anonymous poster hash: d14f2...6a9 En fastlege kan ikke alltid finne ut hva som feiler en person. Inkludert graviditet utenfor livmor. Jeg tviler på at du har hatt konstante smerter en hel uke i strekk der du ikke kunne reist deg engang (mener da ikke i menstruasjonsuke). Da er det nok noe mer alvorlig som feiler deg. Om du har smerter i ukesvis i gangen uten stopp så lurer jeg virkelig på hva som forårsaker det. For endometriose i seg selv kan ikke forårsake det. Jeg har i grunn kroniske smerter selv grunnet endometriose som er der uavhengig av menstruasjon, men hadde jeg hatt konstante smerter i en uke så hadde det vært en god grunn til å oppsøke lege. Absolutt ikke normalt. Om konstante smerter for deg er å få litt kramper hver halvtime så er ikke det konstant.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #14 Skrevet 28. november 2014 Hm okei. Jeg regnet jo med at jeg måtte vente noen mnd, men ante ikke at ventetiden var så lang! Jeg skal bare ta celleprøve, men vil ikke gjøre dette hos fastlegen min. Anonymous poster hash: 33c6f...211
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #15 Skrevet 28. november 2014 Hm okei. Jeg regnet jo med at jeg måtte vente noen mnd, men ante ikke at ventetiden var så lang! Jeg skal bare ta celleprøve, men vil ikke gjøre dette hos fastlegen min.Anonymous poster hash: 33c6f...211 Hvis du ikke kan ta celleprøve hos fastlegen synes jeg du fint kan vente. Anonymous poster hash: 5ce9e...5ea
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #16 Skrevet 28. november 2014 En fastlege kan ikke alltid finne ut hva som feiler en person. Inkludert graviditet utenfor livmor. Jeg tviler på at du har hatt konstante smerter en hel uke i strekk der du ikke kunne reist deg engang (mener da ikke i menstruasjonsuke). Da er det nok noe mer alvorlig som feiler deg. Om du har smerter i ukesvis i gangen uten stopp så lurer jeg virkelig på hva som forårsaker det. For endometriose i seg selv kan ikke forårsake det. Jeg har i grunn kroniske smerter selv grunnet endometriose som er der uavhengig av menstruasjon, men hadde jeg hatt konstante smerter i en uke så hadde det vært en god grunn til å oppsøke lege. Absolutt ikke normalt. Om konstante smerter for deg er å få litt kramper hver halvtime så er ikke det konstant. Akutte magesmerter og positiv hcg gir alltid mistanke om ekstrauterin graviditet, og henvises derfor direkte til sykehus, da det kan oppstå alvorlige komplikasjoner om man venter for lenge. Dette er en av fryktdiagnosene ved magesmerter hos kvinner i fertil alder, så det er ikke noe man henviser til gynekolog pr skriv med diffus ventetid. Syns for øvrig du bør være forsiktig med å bedømmer og belære andre i smerteopplevelse, bare fordi du selv en gang har opplevd noe som er smertefullt relatert til området. Jeg har også sykdom relatert til kvinnelige kjønnsorganer, men det betyr ikke at min og andres opplevelse er lik av den grunn, eller at symptomene våre er make. Hm okei. Jeg regnet jo med at jeg måtte vente noen mnd, men ante ikke at ventetiden var så lang! Jeg skal bare ta celleprøve, men vil ikke gjøre dette hos fastlegen min.Anonymous poster hash: 33c6f...211 Celleprøve er ingen hast, og kan fint vente til neste sommer. Mange gynekologer avviser henvisninger om dette fordi det kan gjøres hos fastlege, så vil du ikke vente får du enten gå privat eller be en av de andre legene på kontoret gjøre det. Anonymous poster hash: 8fca7...165
Gjest avocadoen Skrevet 29. november 2014 #17 Skrevet 29. november 2014 Akutte magesmerter og positiv hcg gir alltid mistanke om ekstrauterin graviditet, og henvises derfor direkte til sykehus, da det kan oppstå alvorlige komplikasjoner om man venter for lenge. Dette er en av fryktdiagnosene ved magesmerter hos kvinner i fertil alder, så det er ikke noe man henviser til gynekolog pr skriv med diffus ventetid. Syns for øvrig du bør være forsiktig med å bedømmer og belære andre i smerteopplevelse, bare fordi du selv en gang har opplevd noe som er smertefullt relatert til området. Jeg har også sykdom relatert til kvinnelige kjønnsorganer, men det betyr ikke at min og andres opplevelse er lik av den grunn, eller at symptomene våre er make. Anonymous poster hash: 8fca7...165 Det er uansett ikke normalt at mennesker med bare endometriose har konstante og svært sterke smerter. Derfor mener jeg at om en har sterke, konstante smerter i underlivet så skal man kreve at gynekologen finner en grunn til at det er slik. En kan rett og slett ikke gå rundt å ha så vondt i ukesvis. Da må en komme til bunns til det. Leger har svært lett for å mistenke graviditet utenfor livmor om en kvinne har sterke smerter om det har vart over lengre tid (det første de utelukker er etter min erfaring blindtarmbetennelse). Dette kan de også mistenke til tross for negativ hcg. Så derfor synes jeg det var veldig merkelig av legen til hun som siterte meg at hun ble henvist til vanlig gynekolog for akutte, svært sterke smerter. Har man så sterke smerter at man sliter med å gå osv skal man i grunn bli henvist rett til sykehuset. Jeg ville i alle fall byttet fastlege. Hadde ikke følt jeg hadde blitt tatt helt seriøst.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #18 Skrevet 29. november 2014 Jeg bestilte time i februar og fikk time seks måneder senere...Anonymous poster hash: 670e6...8fe
masekopp Skrevet 29. november 2014 #19 Skrevet 29. november 2014 Endometriose skaper ikke så store smerter at du ikke klarer å stå oppreist en hel uke (med mindre man har menstruasjon og det er mensensmerter det er snakk om). Har man veldig store smerter i underlivet og hatt det så lenge som en uke bør man virkelig sjekke for f.eks graviditet utenfor livmor. Jeg har endo selv, men de smertene er ikke konstante. Jeg hadde ikke mensen (har ikke det pga minipiller). En fastlege kan ikke alltid finne ut hva som feiler en person. Inkludert graviditet utenfor livmor. Jeg tviler på at du har hatt konstante smerter en hel uke i strekk der du ikke kunne reist deg engang (mener da ikke i menstruasjonsuke). Da er det nok noe mer alvorlig som feiler deg. Om du har smerter i ukesvis i gangen uten stopp så lurer jeg virkelig på hva som forårsaker det. For endometriose i seg selv kan ikke forårsake det. Jeg har i grunn kroniske smerter selv grunnet endometriose som er der uavhengig av menstruasjon, men hadde jeg hatt konstante smerter i en uke så hadde det vært en god grunn til å oppsøke lege. Absolutt ikke normalt. Om konstante smerter for deg er å få litt kramper hver halvtime så er ikke det konstant. Nå svarte du jo ikke meg, og det var jeg som sa det med smertene der jeg ikke kunne reise meg - men ja, jeg lurte jo veldig på hva det var så derfor gikk jeg jo til legen. Fant ikke ut hva det var da smertene ga seg før jeg kom meg til gynekolog og har ikke fått det tilbake foreløpig.
Gjest avocadoen Skrevet 29. november 2014 #20 Skrevet 29. november 2014 Jeg hadde ikke mensen (har ikke det pga minipiller). Nå svarte du jo ikke meg, og det var jeg som sa det med smertene der jeg ikke kunne reise meg - men ja, jeg lurte jo veldig på hva det var så derfor gikk jeg jo til legen. Fant ikke ut hva det var da smertene ga seg før jeg kom meg til gynekolog og har ikke fått det tilbake foreløpig. Det er da i alle fall bra at smertene gav seg. Beklager så mye at jeg siterte feil. Trodde det var deg. Ble litt surrete her. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå